Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
quote:meermim schreef op 05 maart 2010 @ 13:51:

Hallo allemaal,

Wat ik goed zou kunnen gebruiken voor de studenten die ik begeleid is de beste tip(s) voor je scriptie (bijvoorbeeld probleemstelling of planning) die jullie hebben meegekregen van een docent, medestudent, familielid of vriend..

Verder ben ik op zoek naar prettig bruikbare literatuur over Methoden en Technieken.

Heb jij een handig boek voor zeg maar case studies, het ontwerpen van interviews (individueel of voor groepen) gevonden?

Wil je dan dit forum tippen? Ben benieuwd wat voor een lijstjes dit oplevert.Hoi Meermin, ben pas bezig met mijn scriptieopzet, dus kan je nog niet echt vertellen wat ik goede/beste tips vind/vond, maar laat je weten wanneer dat wel het geval is.
whaaaah! Ik ben hier een beetje aan het stressen... over twee dagen al mijn presenatie en nu dus aan het oefenen oefenen en oefenen. Vind het echt moeilijk om to the point te zijn, want er is zo veel over te vertellen! En ik denk dat er wel eens veel mensen naar toe kunnen komen....

Iemand nog tips voor de perfecte presentatie?
Niet de perfecte tips, maar schrijf niet alles uit, maar gebruik steekwoorden als spiekbriefje. Weet niet of je powerpoint gebruikt: maar ook op je slides niet teveel tekst. Hoe meer tekst hoe meer het afleidt.
Heel veel succes mevrouwZon!! Ik heb niet echt een geniale tip, maar denk wel dat het heel belangrijk is dat je goed in de gaten houdt wie je publiek is en daarop inspeelt.

En welkom nieuwe dames, en ook veel succes met jullie scriptie-perikelen!

Ik heb inmiddels echt al heel veel data en kijk er naar uit volgende week weer terug in Nederland te zijn. Om te beginnen omdat ik dan mijn lieve vriendje eindelijk weer zie, maar ook omdat ik heel graag mijn data wil gaan analyseren en mijn scriptie wil afmaken. Vermoedelijk kom ik hier straks weer heel wat stoom afblazen!
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 16 maart 2010 @ 21:19:

whaaaah! Ik ben hier een beetje aan het stressen... over twee dagen al mijn presenatie en nu dus aan het oefenen oefenen en oefenen. Vind het echt moeilijk om to the point te zijn, want er is zo veel over te vertellen! En ik denk dat er wel eens veel mensen naar toe kunnen komen....

Iemand nog tips voor de perfecte presentatie?Om te voorkomen dat het een brei van een verhaal wordt, waarbij het publiek op gegeven moment afhaakt, formuleer ik bij presentaties altijd drie, maximaal vier (wat, waarom, hoe- etc) vragen. Dat helpt mij in ieder geval altijd goed om to the point te komen en middels dat soort vragen blijft de opbouw van hetgeen je gaat vertellen voor het publiek ook helder. Geen idee of je er iets aan hebt, maar succes in ieder geval!!!
..
@mevrouwtje zon:

Een andere tip:

Wees niet bang voor stiltes en iets langzamer te praten dan je gewend bent. Bewust gekozen stiltes brengen rust.

Als je klaar ben met een deelonderwerp kan je gerust even rond kijken of het is geland. Eventueel stel je een vraag: is dat duidelijk? vraagt dit om meer toelichting?

Als je stil valt omdat je het even niet meer weet, is dat helemaal niet erg. Het is dan handig om een glas water te hebben staan, want dan kan je een slok nemen.

Interactief:

Kijk naar mogelijkheden, rekening houdend met je slechthorendheid, om de presentatie interactief of anderszins prikkelend te maken.

Bijvoorbeeld -

stellingen met vooraf geformuleerde antwoorden en handen in de lucht.

prikkelen door bewust onverwachte draaien in je presentatie toe te voegen.
mailtje gehad van begeleidster waarin ze het hele tweede deel van mijn probleemstelling heeft voorgekouwd met daarin het doel van mijn onderzoek. Dus die heb ik nu ook eindelijk. jeej.
@varuca... nou ben ik benieuwd wat het is geworden.

Vooral omdat er over probleemstelling wisselende verhalen (in handboeken en door docenten/studenten gaan.
..
quote:varuca schreef op 17 maart 2010 @ 10:52:

mailtje gehad van begeleidster waarin ze het hele tweede deel van mijn probleemstelling heeft voorgekouwd met daarin het doel van mijn onderzoek. Dus die heb ik nu ook eindelijk. jeej.Dat is mooi en wat een opluchting zal dat zijn!
@Varuca: wat fijn dat je nu verder kan!!

@ Paris: ik heb het destijds wel gedaan, maar ik heb nooit het idee dat het veel toegevoegde waarde heeft. Tenzij je natuurlijk solliciteert op een functie die heel veel raakvlakken heeft met je scriptie. Ik denk dat je per sollicitatie moet beoordelen of je je scriptie titel erop zet. Wat is overigens de reden dat de loopbaanbegeleidster zegt dat je je scriptie titel op je cv moet zetten? namen van begeleiders is alleen relevant als je gepromoveerd bent.

Ik heb weer een dag vrij en ben nog steeds bezig met mijn theoretisch kader. Hoop vandaag het hoofdstuk bijna af te hebben. Scheelt mij weer tijd aangezien ik nog een paper van 12 blz moet schrijven voor mijn laatste vak.
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 17-03-2010 11:23
Reden: aanvulling
% gewijzigd
..
Beetje rare redenering, natuurlijk ben je trots op het feit dat je bent afgestudeerd! Dan zou ik eerder kiezen om 2-3 vakken te noemen in je cv die relevant zijn. Maar, net als met scriptie titels, ik heb altijd het idee dat werkgevers er niet zo heel veel waarde aan hechten, tenzij het relevant is voor de functie. Vaak komen dat soort dingen wel aan de orde in het gesprek. Of je kan het zelf ter sprake brengen.
@paris

Ik begeleid ook bij het schrijven van sollicitatiebrieven plus een CV..

In het begin heeft het zin om op je CV je afstudeer onderwerp te vermelden, als je nog geen of weinig werkervaring te vermelden hebt. De namen van je begeleiders zijn niet interessant. Wel zou ik beknopt toelichten wat je hebt gedaan voor je onderzoek dat een beeld geeft van je competenties: een vragenlijst opzetten, interviews afnemen, de vraag van de opdrachtgever (als koppeling met stage-opdracht) omzetten naar een onderzoeksvraag). Dat doe je of in een zin of in een korte opsomming..

Je CV kan net als de brief per sollicitatie verschillen. Je legt de accenten anders. Als de functie veel zelfredzaamheid vraagt, dan laat je zien wat je zelfstandig allemaal oppikt.
.
@paris

Ja ik vind mijn werk leuk om te doen. (Dat van alle markten valt wel mee).

Met je vraag raak je een probleem die meerdere mensen hebben. Het gaat om het vinden van een balans tussen jezelf blijven en jezelf goed te presenteren.

Stap ervan af dat het om aandikken gaat. Aandikken is als je het niet waar kan maken (niet eerlijk zijn). Arrogantie blijkt uit andere dingen.

Bedenk dat degene die je CV en sollicitatiebrief leest jou niet kent. Hij of zij wil weten of wat je in je mars hebt is wat de organisatie zoekt. Het is daarom zinvol om in de vorm van activiteiten toe te lichten wat je hebt gedaan.

Bedenk bij het noemen van interessante vakken en je studierichting dat het de lezer niet altijd iets zegt.

Bekijk of je in je CV of brief dat verder wil toelichten.

Beschik je al over een linkedinprofiel?
Jeeh, heb vandaag te horen gekregen dat er nog een plek is bij een van de afstudeerwerkgroepen, dat houdt dus in dat het is afgelopen met het aanrommelen, enerzijds heel erg fijn, anderzijds ook wel spannend, nu moet ik echt, maar ik weet van mezelf dat als ik eenmaal over de eerste drempels heen ben, het stukken beter zal gaan. Idee van de werkgroep is dat je elke week een planning voor de week daarop maakt en wekelijks bespreekt hoe dat is gegaan, waar je vastloopt etc.. Vind het fijn om op deze manier ook beter inzicht in mijn manier van werken te krijgen (heb nooit echt met planningen etc gewerkt).

@Paris, ik zou het ook af laten hangen van de functie waar je op gaat solliciteren of je de titel van je scriptie op je cv zet. Wat betreft het vermelden van je scriptiebegeleiders, wellicht alleen interessant als het bekende namen op jouw vakgebied zijn.
Wow, even een paar dagen niet checken en jullie zijn alweer drie pagina's verder. Ik heb weer lekker bijgelezen, leuk dat er weer nieuwe mensen zijn bijgekomen - welkom!

Paris, om even te reageren op je bericht - ik heb een eigen bedrijf en als ik op zoek ben naar personeel dat vind ik het altijd belangrijk om CV's te ontvangen die niet te lang zijn, want ik heb natuurlijk niet veel tijd en soms ontvang ik bergen met CV's. Ook pik ik alleen datgene eruit dat voor de functie van belang is. Het is belangrijk om je CV aan te passen aan de functie waar je naar solliciteert. Soms ontvang ik echt ontzettend lange CV's met allemaal irrelevante informatie, dan heb ik toch al snel de neiging om die opzij te leggen...

Varuca - wat goed zeg dat je daar eindelijk doorheen bent, nu kun je weer lekker verder.

Meermin - bedankt voor alle goede tips, echt heel goed. Ik vind zelf ook vooral het bestuderen van andere thesis van medestudenten echt een goede tip. Het probleem is dat op mijn universiteit je de scripties niet mag meenemen of lenen van de bieb, en het is ook strict verboden om kopieen te maken...

Ik ben trouwens best goed bezig - in het weekend heb ik op zondag toch 5 uur gestudeerd met resultaat 1 pagina (wel weinig, maar toch iets), en ik heb gisteren een enquete afgenomen op het bedrijf waar mijn scriptie over gaat. Verder had ik deze dagen onzettend veel werk! Mijn dochtertje had een flinke griep en werd vaak wakker 's nachts en daarom heb ik dus niet echt de kans gehad om er weer voor te gaan zitten. Moet nu naar mijn werk, wie weet als ik savonds thuis kom kan manlief misschien de kindjes in bad en naar bedje doen en ik nog even verder schrijven. Het is wel lastig hoor, om de scriptie overal zo tussendoor te doen, ik wou dat ik full time aan de scriptie kom...heb erover zitten denken om misschien eind April twee weken vakantie van werk te nemen en dan gewoon aan de scriptie te werken...
Hi girls!

Mijn presentatie zit er op en nu alleen nog afwachten hoe het beoordeeld gaat worden. Op zich ging het wel redelijk, was alleen echt zo ontzettend nerveus, maar nu zit het er dus op. Weet ook wat ik de volgende keer beter kan doen, dus die tips neem ik me mee en nu dus afwachten. En dat is lastig want ik ben gewoon heel heel heel erg nieuwsgierig naar wat voor beoordeling ik er uiteindelijk voor ga krijgen... Dan kan ik daarna met een gerust hart aan de slag voor de tweede ronde

Leuk trouwens dat er zoveel nieuwe mensen bij zijn! Ben de tel een beetje kwijt... maar als jullie net zo goed bezig blijven als dat jullie doorposten dan komt het wel goed! Succes allemaal .
Hall allemaal!

Lijkt het een beetje?

Mevrouwtje: fijn dat je presentatie erop zit! En natuurlijk mooi dat het goed ging. Nu maar duimen voor je cijfer!

Ik heb vandaag mijn theoretisch kader gemaild naar mijn supervisor, en dan komende week een afspraak om het te bespreken. Ik hoop dat ik er niet al te veel aan hoef te veranderen!
Wel fijn magnolia dat je iets hebt kunnen inleveren! En dat je mooi op schema lijkt te liggen..

Hier aan het starten voor de tweede ronde. En die start gaat helaas niet zo lekker want het is veel te mooi weer buiten om iets productiefs te gaan doen...
hallo dames,

Ik zou graag willen weten of er iemand is die mij zou kunnen helpen/begeleiden van het schrijven van mijn scriptie. Ik ben nu al 2 jaar bezig en de vraagstelling wordt steeds afgekeurd. Ik ben helemaal op en echt depri geworden. Ik moet nu echt mijn best doen en voor september klaar zijn anders wordt mijn prestatiebeurd niet omgezet in een gift. Please help me. Het gaat om de hbo opleiding SJD
@Krullenbol,

De tip die ik al eerder heb gegeven is: kijk naar scripties van medestudenten. Bij mijn weten hebben de meeste opleidingen scripties ter inzage (als al niet digitaal).

Kijk naar de opbouw van enkele scripties, naar de vraagstelling en de uitwerking daarvan. Dan weet je wat er van je verwacht wordt.

Je kan proberen je vraagstelling hier voor te leggen. Maar Varuca was daar niet mee geholpen.

Als je niet in je naaste omgeving begeleiding kan vinden is een commerciele aanbieder misschien iets voor jou. Dat kan zijn voor een begeleiding tot het afstuderen of begeleiding over de eerste hobbel heen.

En het belangrijkste: probeer je motivatie terug te vinden. Zie de studiebeurs als een stok achter de deur, maar niet als doel op zich.
eens met meermin. En daarnaast, september dat duurt nog 6maanden en 6maanden kun je heel heel heel erg veel doen. Dus probeer het positief te benaderen, vraag hulp op school. Kun je een afspraak maken met een begeleider? Of anders eventueel de decaan of iemand anders van de studie, bijvoorbeeld een studiegenoot die al klaar is?

Daarnaast hebben de meeste studies wel een soort begeleidend document, waarin staat hoe je dingen moet aanpakken. En inderdaad, bekijk de scripties van andere mensen, dat kan heel erg leerzaam zijn. Niet om plagiaat te plegen maar om te kijken hoe hun dingen hebben aangepakt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven