Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Hier is zo'n beetje alles opgekomen in de kweekassen. (Op een paar paprika's en 2 pepertjes na, maar dat kan nog komen) Wanneer moet de deksel er nou af? Mén ben zo bang dat ik alles loop te verprutsen
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 17 maart 2010 @ 21:34:

Hier is zo'n beetje alles opgekomen in de kweekassen. (Op een paar paprika's en 2 pepertjes na, maar dat kan nog komen) Wanneer moet de deksel er nou af? Mén ben zo bang dat ik alles loop te verprutsen

Als de planten tegen de kap groeien, dan mag hij er wel af

Zo doe ik het:

* Bij paprika/pepers: kap eraf als het plantje 4 blaadjes heeft.

* Bij tomaten (en straks de komkommers/courgette etc): kap eraf als de zaden ontkiemd zijn en al een paar dagen boven de grond staan. Ik wacht bij tomaten dus niet totdat ze 4 blaadjes hebben.

Verspenen (verplaatsen naar een groter potje met voeding):

* Paprika/pepers: als ze minstens 4 blaadjes hebben (vaak na een week of 6)

* Tomaten: Als ze vier blaadjes hebben. Soms dus al binnen 4 weken.

Tip bij verspenen: Plant de jonge zaailingen lekker diep: 1cm onder de kiemblaadjes (= eerste blaadjes). Daarmee krijg je een goed wortelgestel en een stevig stammetje.
Ik heb voor het eerst van mijn leven gezaaid. En er komen 5 "cherrytomatenplantjes" op.

Ik heb nu ook rabarber gezaaid.

Verder hebben we een frambozen-, kruisbes- en aalbesplant geplant. En aardbeienplantjes. Ik vind het echt spannend als gardibeet
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ben terug van mn mini-vakantie, en alle plantjes leven nog! Ze hebben de test van 5 dagen geen water doorstaan

Vanavond ga ik hier even alle pagina's bijlezen, nu geen tijd voor eigenlijk.
gelukkig Jody dat ze nog leven...

Mijn tomaten plantjes zitten nu lekker te zonnen en ik zo ook in de serre!

groetjes
Goed nieuws Jody!

Bij de aldi lagen nog wat kleine aarbeiplantjes dus die heb ik net 1 meegenomen en geplant. De zaadjes doen nog steeds niets dus ik hoop dit miniplantje wel.

Helianthus: fijn zo'n overzichtje wanneer er verspeend moet worden, was voor mij nog niet duidelijk. Mijn tomaatjes krijgen nu de 4e blaadjes dus die gaan deze week in een aparte pot.
@jody, fijne mini vakantie gehad? En fijn dat de plantjes er goed bij staan. Behalve die gevallen bak zeker.

Hier groeit alles prima. Overal is wel iets opgekomen. De paprikaatjes blijven wat wisselend, maar als ik heli goed begrijp kan dat nog goed komen.
@ Sunlover: ik ben benieuwd naar je gezaaide rabarber. Ik heb wel rabarber in mijn tuin, maar die heb ik ooit als plantje gekocht.

@ Jody: Yeah! Ze hebben je mini-vakantie overleefd!!!

@ Mikske: ik heb beschreven zoals ik het doe. Bij mij werkt dit goed, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het anders doen. (even een kleine disclaimer )
Oh ja, morgen is het weer vruchtdag: ik ga dus wat tomaat bijzaaien (soorten die nog niet zijn opgekomen) en ik ga de passiflora snoeien (op hoop van zegen).
ik breek even in om trots te melden dat mijn basilicum nog steeds leeft
@ Spicegirl: mn vakantie was erg geslaagd! Ben een paar dagen naar Noord Ierland geweest en heb het erg leuk gehad!

Zo, ik heb alles bijgelezen van bijna een week. Jullie gaan stuk voor stuk hard, ik vind het echt leuk om te lezen hoe het bij iedereen vergaat met de zaadjes en plantjes.

Net de gele tomaten en ananaskers (die om waren gevallen) opnieuw gezaaid. Op het balkon is de rucola al bijna oogstbaar, evenals de spinazie. Het gaat erg snel! En na een week kiemt er al een okra-zaadje, dus dat gaat ook goed.

Morgen nog even naar het tuincentrum voor een vijgenboompje, heb nog een 20% korting sticker liggen.
Goedemorgen!

Iedereen bedankt voor jullie tips en beschrijvingen, ik heb er echt veel aan. Jody, ierland is mooi he? Ik hoop deze zomer naar Zuid Engeland te gaan, dat moet ook een fijn vakantieland zijn.

Ik heb nog even een vraagje. Ik heb sla en radijs in niet zulke hele grote bakjes staan en nu komt alles goed op. Kan het wel bij elkar blijven staan tot de verspeenmomenten die helianthus (bedankt !!) heeft neergezet? Ik heb veel te veel zaadjes gebruikt ben ik bang.. Alleen de komkommerplantjes hebben de ruimte!
@ Helianthus, off topic: het is eigenlijk van de Blues Brothers. Ik vond de film heel leuk en ben naar de musical geweest die echt helemaal geweldig was. Dus vandaar. Blues muziek vind ik ook wel leuk, maar ik ken er niet veel van.

@ Jody, wat goed dat alles nog leeft!! En gaaf dat je naar Ierland bent geweest! Dat lijkt mij ook een heel mooi land.

De omgevallen ananaskers had ik ook. Ik heb ze gister gauw verspeend en bijna tot de blaadjes in potgrond gezet, hopen dat dit goed gaat.

@ Nazife, leuk dat je basilicum ook nog leeft!

Mijn vriend heeft gisteravond de eerste helft van de tuin omgespit. Daar moet nog wat compost bij en dan kan het eerste de tuin in!
Oh Ierland...ik heb mijn mening over dat land grondig herzien na Wie is de Mol vorig jaar. Mooi land!

Diegene met Okrazaadjes; waar hebben jullie die gekocht? Ik ben al naar drie tuincentra geweest en nergens hebben ze okrazaadjes ;-(
Poep, wie heeft jou gescheten?
@ Jody: Leuk dat je naar Ierland bent geweest! Vooral een stedentrip of een natuurtrip?

En wat goed van je spinazie en je okra! (waarom denk ik bij okra steeds aan Shrek?)

@ Prulleke: De verspeenmomenten gelden alleen voor paprika en tomaten. Radijs heb ik nog nooit verspeend, die zaai ik altijd direct in de vollegrond. Misschien kun je uitdunnen? (=het teveel aan plantjes wegnemen).

Sla zaai ik altijd voor in zaaitrays en als ik ze stevig genoeg vind, dan plant ik ze in vollegrond (of een bloempot). Als ze nu te dicht op elkaar staan, dan zou ik de grootste en stevigste er voorzichtig uit halen en een ruimer plekje geven.

En wat betreft de zaden. Hier leer je toch ook weer van. En hoe zonde ook: je kunt het beste dan het teveel aan planten weggeven of weggooien. Ik houd wel rekening bij het zaaien met de hoeveelheid, maar toch zaai ik liever teveel dan te weinig.

@ Bluesgirl: Die musical die een paar jaar geleden door NL toerde? Daar ben ik toen naartoe geweest en wat een leuke musical was dat! (Met o.a. Frans van Deursen)
Louise: ik heb mijn Okra gekregen, maar er zat een prijsstickertje (1,99) van Boerenbond/Welkoop op. Het zakje ziet er zo uit:

Helianthus: ik heb een combinatie gemaakt tussen stedentrip (Belfast) en natuur (vooral de Antrim coast gezien). Zeer de moeite waard, vooral omdat Noord Ierland nog niet echt ontdekt is door de grote massa toeristen. En inderdaad wat Louise al zegt: precies datgenen gezien wat er vorig jaar in Wie is de Mol te zien was ;)

Maar goed, dat is meer voor de Reizen peiler denk ik
@ Helianthus: (weer off-topic ) Ik bedoel de musical die afgelopen jaar vanuit Londen naar Nederland kwam. Met Jim de Groot.
ohhh Ierland staat ook nog op mijn lijstje! maar helaas heb te weinig tijd voor alles en ik heb ook nog geen geld boompje gezaaid!

okra is inderdaad bi jde boerenbond te koop... en kijk maar uit dadelijk komt er een Ocher (schrijf je dat zo? nnou in iedergeval een shrek uit)

groetjes
@louise, ik heb mijn okra bij de welkoop gekocht. Maar ik heb hem ook wel eens op internet gezien. Ik zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden.
als je googled op okra zaden krijg je een aantal internetaanbieders. Vreeken en Tabernal hebben ze in ieder geval. Maar Vreeken heeft nu een lange levertijd, dus als je een Welkoop/Boerenbond in de buurt hebt....
@lotte, nou je kon wel eens gelijk hebben! De plantjes die uit de okra zaadjes komen zijn groen.....
@ Lotte

Gistermiddag het kruidenrekje maar even lekker in de zon gezet en de sla ook buiten gezet. De hond moest dit natuurlijk ook direct even bekijken:

Hij is trouwens zo nieuwschierig, mijn vriend heeft gister de tuin omgespit en alle plantjes tijdelijk in potten gezet, de hond is vanochtend wel meer dan een uur op ontdekkingstocht geweest door ons kleine tuintje.
Pas wel op met koemestkorrels en honden. Het is niet giftig, maar honden vinden het heerlijk en raken er zo lekker van aan de spetterpoep.

Ik heb van de week bemest en de honden hebben direct een week huisarrest

De honden mogen niet in de moestuin komen, maar als ze de kans krijgen, dan snoept de een van de aardbeien (die lekkere grote, die bijna bijna rijp zijn) en de ander vindt (rijpe) tomaatjes zo leuk om te pikken...
@ Bluesgirl: het staat er wel mooi bij zo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven