Ik vind het zwaar

16-03-2010 20:15 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 4 maanden en waar ik mijn oudste fluitend voedde en daarbij werkte en van alles deed, vind ik het nu heel pittig.

Al maanden slaap ik niet meer dan 2 uur achterelkaar. Mijn kind komt om de 2,5 a 3 uur voor een voeding en dat sloopt me.

Ik werk 32 uur, heb een peuterdochter, een man en een huishouden. Kolf me suf op mn werk en maak ondertussen domme fouten van vermoeidheid.

Daarbij gaat het kolven maar moeizaam, ik heb amper tot geen stuwing, ook niet als er veel uur tussenzit.

Meer dan 2x kolven op een werkdag lukt simpelweg niet.

Ik vind het gewoon echt zwaar om het allemaal te regelen.

Herkenbaar?
quote:wen schreef op 17 maart 2010 @ 22:50:

[...]

Even iets rechtzetten: het klopt niet helemaal wat je zegt, het advies van 6 maanden uitsluitend, en daarna tot twee jaar naast vaste voeding borstvoeding geven, geldt nadrukkelijk voor alle landen en niet alleen voor ontwikkelingslanden met onveilig water.

Ja, maar waarop is dat gebaseerd?

http://www.borstvoeding.c ... voedingdebat-februari.pdf

Het Voedingscentrum zit op dezelfde lijn en komt op zijn website met het

volgende advies aan (aanstaande) moeders: 'Borstvoeding is de beste

voeding voor baby's. Moedermelk bevat waardevolle voedings- en

afweerstoffen die kinderen nodig hebben voor hun groei, ontwikkeling en

gezondheid. Baby's profiteren daarvan optimaal als ze ten minste zes

maanden borstvoeding krijgen.'

Drie ferme zinnen zijn dit. Borstvoedingsdeskundige Pieter Sauer,

hoogleraar kindergeneeskunde in Groningen, zou ze aIle drie willen

afzwakken of zelfs verwerpen. 'Het zijn heel stellige boodschappen die

onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn,' zegt hij ronduit.

Die zes maanden bijvoorbeeld is een dogma geworden dat in ieder advies

terugkeert en dat is overgenomen van de Wereldgezondheidsorganisatie

(WHO). Die beveelt dit aan alle vrouwen ter wereld aan. Maar, zegt

Sauer, die tijd is arbitrair. 'In geen enkele studie is het verschil

onderzocht tussen vier en zes maanden borstvoeding. Onderzoeken die

erop wijzen dat borstvoeding een klein gezondheidsvoordeel geeft,

eindigen allemaal bij vier maanden.' Sauer onthult dat de auteur van het

WHO-advies - in een telefoongesprek met een hierover ontstemde collega

van Sauer ook heeft toegegeven dat er geen wetenschappelijk bewijs is

dat zes maanden optimaal zou zijn. Het effect van moedermelk op (de

ontwikkeling van) kinderen is sowieso niet goed te onderzoeken. Om te

beginnen valt al niet te bepalen of een positief effect te maken heeft met

de samenstelling van de moedermelk of met het geven van de borst op

zich. 'Terwijl dat toch echt iets anders is,' zegt de hoogleraar. 'Het is heel

goed mogelijk dat een moeder die een paar keer per dag met haar kind

aan de borst zit, andere of intiemere prikkels overdraagt dan ouders die

de fles geven. Mogelijk leidt borstvoeding tot meer, of andersoortige

aandacht voor het kind en heeft dat een positief effect op de ontwikkeling

- dus niet zozeer de melk zelf.'

Of
Wist je dat Sauer in dienst is van Nutricia? Maakt het toch allemaal net even wat minder onafhankelijk, vind je niet?
Kortom, even om alle moeder die 'maar' vier maanden bv geven of die het zwaar vinden en denken door te moeten buffelen naar die zes maanden...even een hart onder de riem te steken.
quote:Katherina schreef op 18 maart 2010 @ 15:15:

Wist je dat Sauer in dienst is van Nutricia? Maakt het toch all

emaal net even wat minder onafhankelijk, vind je niet?Echt, dat wist ik niet!
rofessor of Pediatrics

* Pieter Sauer studied medicine at the University Medical Centre Groningen (UMCG). He graduated in 1971.

* From 1974-1978 he specialized in Pediatrics in the Sophia Children's Hospital in Rotterdam under the supervision of Prof. H.K.A. Visser.

* From 1978 till 1982 he worked as a staff member in the Department of Pediatrics, Sophia Children's Hospital in Rotterdam.

* In 1977 he started his research efforts on the energy metabolism in the preterm infant, which led to the defence of a PhD- thesis in 1982.

* From 1982-1984 he has been visiting assistent-professor at the Research institute, Hospital for Sick Children, Toronto, Canada.

* In 1984 he became head of the Division of Neonatology, Department of Pediatrics, Sophia Children's Hospital in Rotterdam, and in 1986 Professor of Pediatrics and Neonatology in the same institution.

* In 1997 he was appointed Professor of Pediatrics and Chairman of the Department of Pediatrics/Beatrix Children's Hospital.

* Since 1977 his research interest has been in the field of nutrition, growth and development of the newborn infant. lnitially, work concentrated on the energy metabolism and heat balance. During the years thereafter it shifted to metabolism of the newborn infant. This was partly due to the use of stable isotopes. Studies involved glucose, aminoacid and fat metabolism.

* The present focus is on glucose and fat metabolism and its interactions. Secondly, the effects of environmental pollutants on the newborn are studied.

* Pieter Sauer has been European Chief Editor of "Pediatric Research" from 1991-1995.

* He still is president of the International Pediatric Research Foundation, and member of for instance the lnstitutional Review Committee of the Children's Nutrition Research Foundation in Houston, U.S.A.
Waar heb je die info van, ik kan het nergens vinden.

Nouja compleet off topic natuurlijk.
quote:Whiskers schreef op 18 maart 2010 @ 14:42:

Katherina, 2 uur geleden

Kweetnie of dat nou zo'n goeie tip is, HannaB.

Ten eerste is rijstbloem bijvoeding, en dat doe je niet voor de 6 maanden, ten tweede geeft rijstbloem vrijwel geen calorieen, en ten derde is het geen enkele garantie dat een kind ervan gaat doorslapen. Ten vierde is het te hoog gegrepen om van een kind van 4 maanden te verwachten dat het doorslaapt, omdat dat bij de meeste kinderen pas een vaardigheid is, die ze met 9 maanden onder de knie hebben.

Ten vijfde vind ik het een hele slechte tip van je consultatiebureau, om bovenstaande redenen en ze hadden je beter wat tips aan de hand te doen om minder gebroken uit de nachten te komen.

Maar fijn als het bij jou heeft geholpen.

Nog even verder lezen.

Rijstebloem mag vanaf 4 maanden, evenals groente en fruit. Het hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel. Rijstebloem aan de laatste fles kan inderdaad het doorslapen bevorderen, een heel goede tip dus.

En hoe weet je dat de meeste kinderen pas met 9 maanden doorslapen? Volgens mij is dat eerder. De meeste kinderen in mijn omgeving sliepen met 4 maanden al wel door.
ja, het kan al met 4 weken. Maar het is verstandig om te wachten tot 6 maanden, dat is inmiddels toch wel algemeen bekend en een algemene richtlijn dacht ik.
Eens met Arwen.

Lijkt mij dat iedereen dat wel weet.

En dat kinderen met 4 maand doorslapen, dat is mazzel hebben.

Er zijn er volgens mij net zoveel die met 4 maand nog een of twee nachtvoedingen willen.
Ik ga even zoeken. Volgens mij was het zo, dat de onderzoeken die hij heeft gedaan in opdracht waren van nutricia.

Als je googlet op Peter Sauer Nutricia, dan kom je bij verschillende onderzoeken en congressen uit, die vrijwel allemaal (mede) gesponserd zijn door Nutricia.

Nu weet ik ook wel dat een goede onderzoeker onafhankelijk is, maar "wiens brood met eet, wiens woord men spreekt'', kan ik niet helemaal uit mijn hoofd krijgen.
Roelfien, het is voor de darmen van je kind beter om tot 6 maanden te wachten met bijvoeding, ook met rijstbloem.

En als jij alleen maar kinderen kent die doorslapen met 4 maanden, dan heb ik vast een rare vriendenkring, want hier doen ze het allemaal niet. En als ik zie hoevaak er topics geopend worden over een kind wat niet doorslaapt met 5 6 7 8 of 9 maanden, dan denk ik niet dat doorslapen met 4 maanden de norm is.

Nutricia is in ieder geval heel blij dat veel mensen denken dat het prima is om met 4 maanden te beginnen met bijvoeding.
quote:arwen173 schreef op 18 maart 2010 @ 15:46:

ja, het kan al met 4 weken. Maar het is verstandig om te wachten tot 6 maanden, dat is inmiddels toch wel algemeen bekend en een algemene richtlijn dacht ik.Daar zijn de meningen wel over verdeeld. De ene deskundige zegt dat je beter kunt wachten tot 6 maanden, de andere dat het goed is met 4 maanden te beginnen, juist om allergieën te voorkomen.
Nee, da's niet waar wat je zegt. Wel is het zo, dat er geluiden te horen zien, dat het goed is voor kinderen om aan andere smaken te wennen, via de borstvoeding.

De darmen zijn pas met 6 maanden "klaar", daarvoor zijn ze nog te poreus om iets anders dan moedermelk goed te verteren, of tegen te houden.
Die 6 maanden, dat is geen keiharde grens natuurlijk, als in 'je bent 6 maanden dus nu ben je er klaar voor, punt'. Het is wel een richtlijn, er gaan stemmen op dat het iets eerder dan 6 maanden ook al zou mogen, maar zolang daar nog niet voldoende wetenschappelijk onderzoek naar verricht is blijft het gewoon op 6 maanden staan. En het is (tenzij in bijzondere gevallen) voor die tijd ook gewoon niet nodig om bij te voeden, dus waarom zou je het doen?

Dr. Sauer was (is?) hoofd van de kinderafdeling van het UMCG in Groningen, en daarnaast verbonden als adviseur aan Numico, moederbedrijf van Nutricia. Zelf zeggen ze uiteraard dat hij niet op de loonlijst staat, maar het roept op zijn minst veel vraagtekens op bij zijn uitlatingen over borstvoeding.

(al kan ik me wel weer vinden in zijn opmerking over dat de borst niet alleen voordelen hoeft te hebben vanwege de melk, maar ook vanwege het intieme contact)
Dat was het Wen, dankje!
TO Ik weet niet of je er nog bent, het is een beetje een kv/bv discussie geworden volgens mij. Maar ik wil je gewoon even een hart onder de riem steken. Ik had het ook erg zwaar rond 4/5 maanden, en dan had ik niet eens een peuter erbij rondlopen. Ik kon ook niet stoppen, en dat advies werd ook mij erg vaak gegeven. Ik ben doorgegaan, en na 6 maanden toen ze hapjes ging eten werd het een stuk draaglijker. Ze kreeg toen iets minder vaak Bv en er kwam iets meer tijd voor mij vrij. Het is dus eindig En tja ondanks alle vermoeidheid ben ik toch heeel erg blij dat ik doorgegaan ben met de BV. Ik ben gestopt toen ik er genoeg van had, en ik vind dat iedere moeder dat moet doen. Ongeacht wanneer dat is. Dus een dikke voor je. Ik voel met je mee, en het komt allemaal goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven