Samen douchen?

20-03-2010 08:49 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik wil graag even de mening weten van andere moeders over het volgende dilema:

Mijn dochter van bijna 2 logeert wel eens bij oma, oma gaat 's morgens douchen en wil haar mee onder de douche nemen.

Ik vind dit raar.. Het is mijn moeder en ik ben niet bang dat ze kind iets "aandoet" ofzo, vertrouw haar en snap dat ze moet douchen. Maar ik vind wel dat andere volwassenen dan pa en ma niet bloot met kinderen hoeven te zijn. Oma moet haar wel mee de badkamer innemen, want dochter kun je niet alleen boven laten en er is niet iemand anders die dan op haar kan passen. Wat vinden jullie? Laten jullie andere met jullie kinderen in de douche? Vinden jullie dat raar?
quote:Spijker schreef op 20 maart 2010 @ 15:56:

Katoeneke, zoals ik al eerder schreef kan ik me inderdaad herinneren met vriendinnetjes samen in bad te gaan, basisschoolleeftijd. En als kind er niet op zitten wachten andere naakt te zien? Ik denk dat dat helemaal ligt aan wat je ouders je meegeven dat normaal is. Ik ging al jong naar de sauna mee, en we gingen ook naar naturistenstranden. Ik vond dat dus doodnormaal.

Hoi Spijker,

Eerst even een reactie op dat met vriendinnetjes samen in bad gaan. Volgens mij staat er niet dat ik daar een probleem mee heb. Prima, gezellig. Daarnaast vind ik het best lastig om goed uit te leggen waarom ik dat zo zie. Het is vooral een gevoel. Het gaat er niet zo zeer om of je bloot niet normaal vindt. Ik vind het belangrijk dat een kind zich vrij voelt bloot of niet bloot. Maar kinderen hebben eigen persoonlijkheden en karakters. Niet elk kind vindt het prettig om tegen de blote kont van oma aan te kijken. Een kind kan zich daar ook ongemakkelijk bij voelen. Hoe jong ze ook zijn en hoe lief en betrouwbaar oma ook is. Ik weet dat ik bijvoorbeeld als kind selectief was met welke oom of tante ik wel een kusje wilde geven en welke liever niet. Bij wie ik wel op schoot kroop en bij wie ik dat eigenlijk nooit deed ook al wilden ze het wel. Dit terwijl ik totaal geen bedreigende dingen op dat gebied heb mee gemaakt. Ik was daar gewoon selectief in, voelde dat heel sterk. Sommige kinderen willen ook niet dat iedereen hun luier maar verschoont of dat ze door iedereen op de pot gezet worden. Ik begrijp dat wel. Stel dat je kind zelf een keer zegt "opa kom je gezellig mee onder de douche" tuurlijk kan opa of oma (=familie) er dan bij stappen. (De vader van een vriendinnetje hoeft dat naar mijn mening nooit te doen.) Maar het is voor mij geen standaard gegeven, het initiatief moet niet bij de volwassenen liggen en het kind moet (zo jong als het is) zelf kunnen bepalen of het er wel of geen zin in heeft. Voor mij is het dus eerder uitzondering dan regel.
Katoeneke, alle voorbeelden die je geeft (kusje geven, aangekleed worden door) vind ik wat anders dan iemand zien. Lijkt me juist goed voor een kind dat ze allerlei soorten lijven zien, om te leren dat lichamen er niet altijd hetzelfde uitzien, maar dat sommigen rimpels hebben of littekens of vetrolletjes. En dat dat allemaal ok is.

Ik denk ook dat als een klein kind daar moeite mee heeft, dat dat toch echt aangeleerd is.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hoi Lente,

wat een heftige reacties hier zeg! Gelukkig heb je aangegeven het al met je moeder te hebben besproken en zij reageert gelukkig begripvol op je. Ik vind het zelf ook niet zo fijn hoor. Mijn kinderen staan wel bij opa en oma (schoonouders) onder de douche en ik vind het ook niet zo fijn eerlijk gezegd. Mijn kinderen zijn nu nog klein, dus ok, maar als ze straks wat ouder zijn is het wel gewoon gebeurt! En dat zal ik ook op tijd aangeven. Wanneer die tijd aangebroken is? Als ik aan het praten van mijn kinderen merk dat ze anders naar lichamen gaan kijken. Wij zijn eerder wat hier preuts genoemd wordt, opgevoed en daar is helemaal niks mis mee. Het hoeft van mij allemaal niet zo vrij. Hun lijf is voor hun en dat breng ik hun persoonlijk liever bij. Dat alle lijven anders zijn komen ze vanzelf wel een keertje achter.
Ieder voor zich, natuurlijk. Maar ik zou het ook niet willen hoor....
Zeker heftig sommige reacties.. Sta er echt van te kijken! Ik vind het geen bezwaar dat ze andere mensen bloot ziet en wil haar ook meegeven dat ze zich niet hoeft te schamen voor haar blootje. Los daarvan, wil ik haar ook leren dat ze niet met iedereen van alles hoeft te doen.. Met oma douchen is 1 ding en ik kan ook niet zo goed verwoorden waarom ik het raar vind. Het geeft me een vreemd gevoel?! Dit is mijn eigen moeder, die ik voor 100% vertrouw! Iemand schreef wil je liever dat ze je kind alleen laat? Maar dat slaat nergens op natuurlijk, ze mag oma wel bloot zien, indien "nodig" maar samen onder de douche is dan weer een stap verder?? Intiemer? Ik weet het ook niet zo goed. Had er nooit zo goed over nagedacht en nu liep dat toevallig zo. Me moeder snapte trouwens heel goed waar ik tegen aan liep, dus die vond het geen probleem. Zij had er ook niet echt over nagedacht, ze dacht: kind kan niet alleen blijven, we moeten alle 2 douchen, dan maar samen! Bedankt voor jullie mening, vind het intressant dat zoveel mensen dit doodnormaal vinden (O:
Net zoals je moeder er niet over nagedacht had en gewoon nuchter gedacht heeft: ze kan niet alleen blijven, zo zie ik dat ook. Dat is toch heel simpel? Hoe zou je moeder dat dan anders moeten organiseren?
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Dat is niet de vraag toch?
Nee dat was niet je vraag maar wel iets waar je bij nuchter nadenken terecht komt.

Maar goed, sorry maar ik vind gewoon dat je onnodig moeilijk doet.
Wat ik me nou afvraag...

Jij vindt het niet normaal of in ieder geval niet prettig dat jouw moeder mijn jouw dochter doucht. Jouw moeder vindt dat wel normaal, kennelijk, want ze zegt dat ze er niet over nagedacht heeft.

Slaat dat dan een generatie over? Niet aanvallend bedoeld hoor, jouw mening is jouw mening, maar dat soort dingen zie je vaak van ouder op kind overgaan... maar hoe werd daar dan vroeger bij jou thuis over gedaan?

Edit: oh wacht, ik loop achter, zie ik...

Fijn trouwens dat je moeder en jij het erover eens zijn. Ik vind bloot zelf wel normaal, samen douchen ook.
quote:jasmine schreef op 20 maart 2010 @ 16:10:

En over samen douchen met vriendinnen, dat deed ik ook altijd. Werd ook nooit een woord over gesproken, was normaal. Misschien ook wel omdat we na het sporten ook altijd allemaal (bloot) met elkaar onder de douche stonden. (niet alleen basisschoolleeftijd maar ook daarna)Nou dat doen ze tegenwoordig niet meer hoor. Staan allemaal in bikini te douchen na de gym, of ze douchen thuis.
Dat kun jij vinden, ik vind dat prima (O:

Het is ook zo dat mijn moeder dan nog 1 ding is, waar is de grens? Mijn vader dus ook? Mijn man zijn vader en zijn vrouw ook? Iedereen bij wie ze logeert? Want als je haar toe vertrouwd om daar te laten slapen, zullen het wel geschikte mensen zijn? Dat vind ik ook wel, anders zou ze daar niet slapen! Maar als je (niet dat ik mijn of zijn ouders daar van verdenk) kijkt naar seksueel misbruik bij (kleine) kinderen, is dat toch zo goed als altijd een goeie bekende? Familie of vrienden van de familie die je vertrouwd? Want mensen die je niet vertrouwd, daar is ze nooit alleen mee! Maar toch worden er veel kinderen misbruikt..

Even ter aanvulling, dat is niet waar ik bang voor ben, maar als je over dit onderwerp nadenkt, komt dat ook erbij toch?

Ik vind het echt lastig, om hier een beleid in te maken merk ik...
quote:granny71 schreef op 20 maart 2010 @ 09:21:

[...]

...

Zag laatst een meisje (9 jaar) in het zwembad halsbrekende toeren uithalen met een handdoek omdat ze niet wilde dat iemand haar zag terwijl ze zich aan het omkleden was. Ik ken haar ouders heel goed maar ik had zulk gedrag echt niet verwacht.

Dat hoeft niet door de opvoeding te komen. Ik ben heel vrij opgevoed maar was precies zoals dit 9 jarige meisje wat je hierboven beschrijft. Mijn ouders begrepen er ook niets van aangezien het er thuis zo anders aan toe ging, maar ze lieten me in mijn waarde en niet veel later gingen we ook niet meer naar de gezamelijke kleedkamers voor mij.

TO als jij je er niet goed bij voelt is dat prima, zo te horen begrijpt je moeder het en is er dus geen probleem.
Over dat sporten: ik heb vroeger veel gezwommen, vond en vind het nog steeds niet fijn om na het douchen (wat je bij zwemmen in je badpak doet) me om te kleden in de algemene kleedruimte.. Ik ben gewoon best preuts dus! Niet bij vriendinnen of mijn man, ook niet bij kind maar verder dus wel.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 maart 2010 @ 18:32:

[...]

Nou dat doen ze tegenwoordig niet meer hoor. Staan allemaal in bikini te douchen na de gym, of ze douchen thuis.

Echt?? En ook na het handballen, volleyballen, korfballen etc?

Zijn ze zo preuts tegenwoordig?
quote:Lenthe81 schreef op 20 maart 2010 @ 18:35:

Dat kun jij vinden, ik vind dat prima (O:

Het is ook zo dat mijn moeder dan nog 1 ding is, waar is de grens? Mijn vader dus ook? Mijn man zijn vader en zijn vrouw ook? Iedereen bij wie ze logeert? Want als je haar toe vertrouwd om daar te laten slapen, zullen het wel geschikte mensen zijn? Dat vind ik ook wel, anders zou ze daar niet slapen! Maar als je (niet dat ik mijn of zijn ouders daar van verdenk) kijkt naar seksueel misbruik bij (kleine) kinderen, is dat toch zo goed als altijd een goeie bekende? Familie of vrienden van de familie die je vertrouwd? Want mensen die je niet vertrouwd, daar is ze nooit alleen mee! Maar toch worden er veel kinderen misbruikt..

Even ter aanvulling, dat is niet waar ik bang voor ben, maar als je over dit onderwerp nadenkt, komt dat ook erbij toch?

Ik vind het echt lastig, om hier een beleid in te maken merk ik...

Ja dat is ook een beetje aanvoelen maar als je bij je ouders en schoonouders een goed gevoel hebt dan zou ik er bij hun geen enkel probleem van maken.

Net zo goed als jouw vader vroeger samen met jou gedoucht zal hebben. Tenminste daar ga ik maar van uit.
quote:jasmine schreef op 20 maart 2010 @ 18:42:

[...]

Echt?? En ook na het handballen, volleyballen, korfballen etc?

Zijn ze zo preuts tegenwoordig?Dan douchen ze dus thuis. Althans, de hockeymeisjes wel en wij hebben alleen maar (vnl) hockeymeisjes op school, dus dat is misschien niet zo'n goeie graadmeter.
Ik zie het probleem ook niet.

Ik ben au pair geweest, en ben ook wel een keer met de jongste dochter (toen 3) samen in bad geweest.

Vonden die ouders echt geen probleem.

Een goede vriendin heeft een zoontje van 4, als ik met hem samen zou douchen of in bad zou gaan, zouden die ouders daar geen probleem mee hebben.
Er zijn zat (afrikaanse) stammen die helemaal bloot leven, opa's oma's, oom's tante's, neefjes nichtjes etc. allemaal bloot met elkaar.
wie de mens kent houdt van dieren
quote:anthro schreef op 20 maart 2010 @ 18:57:

Er zijn zat (afrikaanse) stammen die helemaal bloot leven, opa's oma's, oom's tante's, neefjes nichtjes etc. allemaal bloot met elkaar.Dus......?
Ja maar dat is in afrika, in china eten ze elke morgen rijst.. Het is hier in nl niet de normaalste zaak om in je blootje te lopen..

Ik heb in mijn hele leven, mijn vader nog nooit bloot gezien! Hahah Hoe raar ook.. Mijn moeder trouwens wel.Mijn moeder was vroeger ook preutser dan nu, ze gaf ook aan dat onze opa's en oma's ook niet met ons onder de douche ging.. Omdat onze dochter eigen voelt en omdat het practisch was heeft ze er niet over nagedacht, vanuit mijn oogpunt snapte ze mijn gevoel wel. Gelukkig kunnen we daar heel normaal over praten (O:
Ik vind het helemaal niet krampachtig klinken hoe je ermee omgaat (nu ik meer posts van je heb gelezen dan alleen de openingspost). Je hebt er geen fijn gevoel bij en blijkbaar is dit ook bespreekbaar. Helemaal prima, toch? Doe wat goed voelt voor jou/ jullie en jullie dochter.
Dank je (O:
Toch vind ik wel dat Lenthe een punt heeft. Een van de dingen die je je kinderen aanleert als ze daar oud genoeg voor zijn is dat "niemand aan hun piemel mag zitten". Dat moet je dan ook wel enigszins voorleven, vind ik. En als opa en oma, tantes en ooms, goede vrienden en de duvel en zijn ouwe moer allemaal wel gezellig met je kind mogen douchen, dan wordt die scheidslijn wel heel erg dun. Want de juf van de creche is toch ook hartstikke lief? En de meester van school toch ook? En de vader van vriendje toch ook?

Nogal verwarrend voor een kind, lijkt me. Bovendien: uit verschillende onderzoeken blijkt dat kinderen "niet met onbekenden meegaan" niet zo goed snappen, want mensen die ze ooit gezien hebben, zijn niet meer onbekend. Trek dat door naar "alleen mensen die ik vertrouw mogen met kind douchen" of "alleen familie" en voila, je creëert er in mijn ogen zelf een risico tot het niet kennen van de grenzen mee.

Ik ben er dus ook geen voorstander van. Kinderen mogen van mij samen douchen. Ik douche ook samen met mijn kind. Opa en oma mogen het ook. Maar daar houdt het toch echt wel op.

Samen in bed slapen mag niemand, trouwens, behalve ik. En als mijn zoon bij opa logeert, wil ik dat opa kleren aantrekt in bed.

Ik zou ook echt boos worden als een vriendin bijvoorbeeld na een keertje oppassen zegt "oh, we hebben gezellig samen gedouchet / gebadderd".

En over dat preutse: mijn zoon heeft dat tegenwoordig ook. En niet van mij. Ik storm altijd direct de grote kleedkamers in bijvoorbeeld met zwemmen, om daar vervolgens een kind te hebben dat zich in allerlei bochten wringt om vooral zijn edele delen niet te laten zien. Dat heeft ie niet van mij, want ik heb geen moeite met naakt.

Schaamte en het onnodig vinden zijn trouwens ook twee heel verschillende dingen, ik vind het een beetje storend dat dat hier als hetzelfde wordt gezien. Ik schaam me totaal niet voor mijn lijf, maar dat wil niet zeggen dat ik gezellig topless op een terrasje met mijn collega;s ga zitten, bijvoorbeeld.
Am Yisrael Chai!
Ik begrijp het ook helemaal.

Samen badderen/douchen is iets voor binnen het eigen gezin in mijn ogen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Op nederlandse stranden is het wel normaal om half bloot rond te lopen, daar zie je oude oma's in hun blote tieten met hun kleinkinderen spelen............
wie de mens kent houdt van dieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven