Samen douchen?

20-03-2010 08:49 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik wil graag even de mening weten van andere moeders over het volgende dilema:

Mijn dochter van bijna 2 logeert wel eens bij oma, oma gaat 's morgens douchen en wil haar mee onder de douche nemen.

Ik vind dit raar.. Het is mijn moeder en ik ben niet bang dat ze kind iets "aandoet" ofzo, vertrouw haar en snap dat ze moet douchen. Maar ik vind wel dat andere volwassenen dan pa en ma niet bloot met kinderen hoeven te zijn. Oma moet haar wel mee de badkamer innemen, want dochter kun je niet alleen boven laten en er is niet iemand anders die dan op haar kan passen. Wat vinden jullie? Laten jullie andere met jullie kinderen in de douche? Vinden jullie dat raar?
Ik ging vroeger overigens ook met vriendinnetjes en buurmeisjes samen in bad, als we bij elkaar logeerden. Dat gebeurde tijdens de hele basisschoolleeftijd wel.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Lenthe, blijkbaar voelt het voor jouzelf dus niet zo fijn. Dan hoeft het toch niet? Of maakt oma er echt een punt van?
MIjn dochter doet graag de regendans met oma in de douche; ik vind het ook heel erg normaal en vooral leuk/gezellig dat ze zo'n lol hebben.
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel het kindje van mijn beste vrienden van 3. Heb daar een enorm goede band mee en ben laatst spontaan een keer met het kleintje in bad beland. Ondanks mijn preutsheid, haha maar ach 't is maar een klein kindje. Die overigens mijn voorgevel wel erg interessant vond. "Mamma heeft kleine borsten, maar LiefLichtje.... hele grote borsten!"

quote:Hangmat schreef op 20 maart 2010 @ 11:22:

Nou, ik ben een uitzondering op de viva-norm merk ik. Met ouders douchen/badderen vind ik prima. Maar met opa en oma? nee liever niet.

Het zal vast ook aan de relatie liggen die je met opa's en oma's hebt.Nee hoor, niet de enige, voor mij hoeft het ook niet en als TO er moeite mee heeft zou ik het gewoon niet doen. Het is toch geen noodzaak.
quote:rider schreef op 20 maart 2010 @ 11:19:

[...]

Als dat zo zou zijn, zou het geen probleem zijn als je dochter met de buurman doucht, zou het geen probleem zijn bloot over straat te gaan, etc.

Je kan wel heel krampachtig met elkaar gaan doen alsof bloot heel gewoon is, kijk ons eens lekker niet preuts zijn, maar de werkelijkheid is gewoon anders.Ik wil mijn dochter meegeven dat blote lijven normaal zijn en dat ze allemaal anders zijn. Dat ze zich niet hoeft te schamen. Maar ik wil haar ook beschermen tegen mensen die minder goede bedoelingen met haar hebben. Ik kan er gelukkig vanuit gaan dat mijn familieleden goede bedoelingen met haar hebben, dus dat ze daar gewoon bloot kan zien.
Maar als jij het niet wil, is dat toch je goed recht?

Blijkbaar ben je wel een minderheid, maar dat geeft toch niet? Sinds wanneer heeft de meerderheid gelijk?
Bloot is ook gewoon, maar als je niet wil dat je kinderen met oma en opa douchen, betekent dat m.i. niet per definitie dat jij bloot dús niet gewoon vindt. Ik ben ook makkelijk met bloot, maar dat betekent niet dat ik daarom zou willen dat iemand (bijvoorbeeld op vakantie) de badkamer inloopt als ik daar sta te douchen of niet. M'n ouders of niet, ik vind het gewoon niet nodig.
Wauw wat veel reacties!! Hahah Schrik ervan, sommige ook zo heftig! Er staat toch niets raars in mijn op? Er staat: ik vind het raar (dus niet het is ziek of belachelijk). Wat vinden jullie? Sommige reacties zijn wel erg overtrokken

(Ieuw wat denk jij raar bv?!?!)

Maar wel bedankt, zal even 1 en ander toelichten.. Ben zelf best preuts opgevoed (door deze oma dus). Heb daarom niet altijd heel goed beeld van wat normaal of niet is... Ik vind bloot niet heel normaal, moet nog altijd een drempel over om de sauna in te gaan, kleed me erg moeilijk uit bij arts en ga niet zonder bikini het strand op. Zo normaal als dat sommige van jullie bloot vinden, snap ik ook niet. Want waarom dan inderdaad niet met de buurman onder de douche??

Tuurlijk mag ik zelf de grens aangeven en mijn moeder luistert er ook naar, ik heb het met haar besproken en ze snapte mijn punt, gaf aan als ik er moeite mee had, dat ze het niet zou doen. Ik was gewoon heel benieuwd hoe het grotere publiek er over dacht?! Buiten dat denk ik over van alles en niets na, dus ook over dit.. Bedankt voor jullie mening, ga er is over nadenken!
Lenthe81,

Volg je gevoel.

Je moet je niet verplicht voelen bij wat de meesten hier roepen.

Dit is een forum.

Wel kun je jou kinderen 'proberen' mee te geven dat bloot niet iets is voor te schamen.

functioneel bloot staat bij mij los van seks e.d

( heb ik mezelf aangeleerd overigens ).

Waar komt jou drempelvrees vandaan?

Succes!
Lenthe, je hebt er kennelijk geen moeite mee dat je dochter haar oma bloot ziet, want dat dochter in de badkamer is, is geen punt. Je dochter is nog geen twee, dus waarschijnlijk is ze nog niet zindelijk, en verschoont oma ook de nodige luiers, waarbij dochter ook niet volledig gekleed is en oma echt haar kruis moet schoonmaken.

Vanwaar dan je bezwaar tegen tegelijkertijd bloot zijn onder de douche?
Dat bloot gewoon is (en dat vind ik wel, er zijn grof gezien immers maar 2 variaties op het thema) wil niet zeggen dat bloot overal gepast is. In die zin vind ik de vergelijking met douchen met de buurman wat vreemd. Alsof ik in mijn badpak wel met de buurman zou willen douchen?! Zolang het bloot een functie heeft (zoals douchen/zonnen/sauna) zie ik niet in wat er mis mee is.

Wat jij wel of niet gepast vind t.a.v. je dochter is aan jou en je man om te bepalen. Als je het niet prettig vind is er niks mis mee om oma dus inderdaad te vragen dit niet meer te doen. Wat misschien wel een overweging waard is, is met welk gevoel over bloot je je dochter op wilt voeden. Je geeft zelf aan dat je vrij preuts bent opgevoed. Als je dit ergens toch wel als storend hebt ervaren kan ik me voorstellen dat je er toch voor kiest om hier op sommige punten met je dochter wat "losser" mee om te gaan.
Grappig dat er na mijn post positieve reacties zijn gekomen
Ik vind het ook niet prettig als mijn zoon met mijn moeder onder de douche zou staan. Ik kan het niet uitleggen maar ik krijg er een naar gevoel bij.
Is je dochter al eens meegeweest onder de douche met oma? Bij ons gaat ze (dochter is 2,5) sinds kort pas mee, ze wilde eerst niet eens, ging liever in haar babybadje. Nu gaat ze met ons mee, maar met oma wil ze helemaal niet mee. Ik moest er ook wel even aan wennen, dat ze met mijn schoonmoeder mee onder de douche zou gaan, maar als ze zelf aangeeft wel of niet te willen, dan kan schoonmoeder wel van alles willen, maar ze gaat dan echt niet.

Ik zou het wel lastig vinden om het aan te kaarten, dat snap ik wel aan je dillema. En toch, als ze met mijn zus mee zou douchen of met mijn moeder, zou ik dat geen probleem vinden.

Het kan voor een volwassene vooral confronterend zijn om met een kleintje te douchen of je om te kleden, ze benoemen namelijk alles, maar daar bedoelen ze niets mee.
quote:Lenthe81 schreef op 20 maart 2010 @ 12:00:

Maar wel bedankt, zal even 1 en ander toelichten.. Ben zelf best preuts opgevoed (door deze oma dus). Heb daarom niet altijd heel goed beeld van wat normaal of niet is... Ik vind bloot niet heel normaal, moet nog altijd een drempel over om de sauna in te gaan, kleed me erg moeilijk uit bij arts en ga niet zonder bikini het strand op.

Misschien dat je die cirkel kan doorbreken voor je dochter.

Als je haar wat minder "preuts" opvoed zal ze het later makkelijker hebben bij de dokter en in de sauna als jij.

En we hebben het hier toch niet over naakt naar het strand gaan maar over douchen met oma.Vind het dus een beetje overdreven om die vergelijking te maken.
Mijn dochter heeft gedouchte met Papa, Mama, Oma, Tante van mij mag ze ook met Opa en Oom douchen. Maar daar is het nog nooit van gekomen. Ze is nog erg jong (net 1) en ze vind het allemaal prima. Ik denk dat het goed is om er niet te krampachtig mee om te gaan. Iedereen gaat naakt onder de douche, dat mag dochter best weten. En zolang als zij het niet erg vind, mag ze met de familie die ik vertrouw onder de douche.
Even vooraf gesteld, ik ben niet preuts, vrij opgevoed wat blootheid betreft, geen nare dingen meegemaakt en zou mijn ouders daarin volledig vertrouwen.

Maar ik vind eigenlijk dat je kind alleen volwassen blote mensen binnen het gezin hoeft te zien (dus de eigen ouders of pleegouders). Om met je oma, opa, tante of oom bloot onder de douche te staan lijkt me niet nodig. Waar trek je de grens? Als je kind bij vriendinnetjes blijft slapen dan ook met zijn allen bloot onder de douche met de ouders erbij?

Ik vind dat echt iets voor binnen het gezin. Een jong kind is ook nog erg aan het observeren stelt veel vragen, ik heb liever dat ik daar een antwoord op geef en het begeleid daarin dan dat ik dat aan andere volwassenen overlaat. Daarnaast denk ik dat je als kind er ook niet op zit te wachten om zomaar volwassenen bloot te zien.
Katoeneke, zoals ik al eerder schreef kan ik me inderdaad herinneren met vriendinnetjes samen in bad te gaan, basisschoolleeftijd. En als kind er niet op zitten wachten andere naakt te zien? Ik denk dat dat helemaal ligt aan wat je ouders je meegeven dat normaal is. Ik ging al jong naar de sauna mee, en we gingen ook naar naturistenstranden. Ik vond dat dus doodnormaal.
Ik ben een van die uitzonderingen die daar ook moeite mee zou hebben.

Ik weet nog dat mijn zoon(toen een jaar of 3) een keertje wa sblijven logeren bij oma en dat oma bij hem in bed ging liggen toen hij huilde, de volgende dag vertelde hij mama oma was helemaal bloot!

Ik was in shock,oma vond dit raar ze sliep altijd naakt en was zich van geen kwaad bewust.

Het is idd maar wat je gewend bent,mijn man vond dit ook heel normaal en snapte mijn reactie niet.
Jee Lenthe, wees blij dat je moeder je dochter van 2 niet alleen laat terwijl zij aan het douchen is!

Ik snap het echt niet, heb je dan liever dat je dochter iets overkomt en dat terwijl je moeder niets hoort omdat ze staat te douchen?

Bovendien zal haar echt niks overkomen als ze je moeder bloot ziet.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
ik zou het niet erg vinden. als mn moeder mee gaat zwemmen zien we elkaar ook bloot in de kleedkamer.
En over samen douchen met vriendinnen, dat deed ik ook altijd. Werd ook nooit een woord over gesproken, was normaal. Misschien ook wel omdat we na het sporten ook altijd allemaal (bloot) met elkaar onder de douche stonden. (niet alleen basisschoolleeftijd maar ook daarna)
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Ja, na sport inderdaad ook. Wat ik me afvraag van alle mensen die er wel een probleem mee zouden hebben en die zeggen dat je kind anderen niet naakt hoeft te zien; zouden jullie je kind dan niet mee willen geven dat hij/zij zich niet hoeft te schamen voor zijn/haar lichaam?
Jeejtje! Het is je eigen moeder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven