Samen douchen?

20-03-2010 08:49 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik wil graag even de mening weten van andere moeders over het volgende dilema:

Mijn dochter van bijna 2 logeert wel eens bij oma, oma gaat 's morgens douchen en wil haar mee onder de douche nemen.

Ik vind dit raar.. Het is mijn moeder en ik ben niet bang dat ze kind iets "aandoet" ofzo, vertrouw haar en snap dat ze moet douchen. Maar ik vind wel dat andere volwassenen dan pa en ma niet bloot met kinderen hoeven te zijn. Oma moet haar wel mee de badkamer innemen, want dochter kun je niet alleen boven laten en er is niet iemand anders die dan op haar kan passen. Wat vinden jullie? Laten jullie andere met jullie kinderen in de douche? Vinden jullie dat raar?
Douchen met oma is hier geen probleem, dochter is 7 jaar. Mijn vader doet het nu niet meer, die is er uit zichzelf mee gestopt toen ze een jaar of 3 was.

Maar ik vind het wel goed dat je er over nadenkt. Het gaat om de integriteit van je kind en daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn lijkt me. Wat is er mis met nadenken over wat wel en wat niet kan?

Mijn vriend toont zich niet naakt aan mijn dochter, ik niet aan zijn zoons. Een ander zal daar geen probleem mee hebben. Mijn dochter (7) gaat zonder mee in bad daar als hij er bij is, zijn zoons (6 en 8) trekken een zwembroek aan als ik er bij ben.

Als kinderen war ouder worden geven ze zelf hun grenzen aan, als ze nog zo klein zijn moet jij dat doen. Doe dan vooral waar jij je goed bij voelt. Zo heb ik mijn kind nooit naakt op het strand laten spelen, ook niet toen ze 1,5 was. Vinden anderen ook overdreven. Maar voor mij voelde dat niet goed.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Sorry, ik vind dit lichtelijk overdreven! Ik ben niet eens oma van de kinderen van mijn vriendin, maar toen deze meiden 4 en 5 waren, bij mij logeerden, gingen we ook samen douchen! Nu zijn ze 11 en 12 en nu willen ze niet meer (logisch, puberteit!)

Kijk, als ik ze zou dwingen o.i.d. zou het wat anders zijn. Jammer dat er door allerlei toestanden in de media zo moeilijk wordt gedaan, terwijl het -voor mij- de normaalste zaak van de wereld is.

Als ik bij mijn dochter ben (ik ben 57 en zij bijna 38), sta ik onder de douche en zit zij op het toilet en keuvelen we gezellig. Als jij van bloot zo'n taboe maakt, nemen je kinderen dat over...
Wil het kindje van TO wel met oma mee onder de douche eigenlijk?
Hai!

Ik maak er geen probleem van. Ik moest er zelfs erg om lachen toen mijn schoonzus vertelde dat ze met mijn kleine meis in bad was geweest en zelf een bikini aan had gedaan. (Ze wilde eerst weten hoe wij er over dachten).

Ik zou je moeder lekker met haar laten douchen, maar ik denk dat er misschien meer mee speelt dan alleen dit?

xxx
Ik vind het heel normaal, niks geks aan!

Mijn man zit ook in bad met onze dochters (net 3 en 1,5 jaar) en ik douche ook samen met mijn zoon van 4.

Is toch niet raar, zolang ze het zelf willen waarom niet?

Totdat ze op een bepaalde leeftijd komen natuurlijk.

Maar ik vind er niks geks aan.
Man en ik lopen ook naakt over de boven verdieping van het huis (onder zijn iets teveel ramen)

Dat is toch niet raar?
Wat heb je liever dan, dat je dochter in haar eentje onder de douche gaat? Ze is nog geen twee, lijkt me geen goed plan. Ik vind je insteek nogal bekrompen. Oma en kleindochter in hun blootje onder de douche lijkt me nou echt geen probleem. Ook niet met opa trouwens. Zoals iemand anders al zei, op een gegeven moment willen ze dat zelf niet meer, dat moet je dan respecteren. Maar bloot is natuurlijk, en niet raar. Dat vinden alleen mensen die er wat achter zoeken, denk ik.
quote:Lenthe81 schreef op 20 maart 2010 @ 08:49:

Laten jullie andere met jullie kinderen in de douche?Nee.quote:Vinden jullie dat raar?Natuurlijk niet, anders deden we het wel anders.

Ik vind je gevoel hierbij ook absoluut niet raar. Laat mensen je maar lekker bekrompen vinden. Dat is een effectieve manier waarop mensen anderen hun normen opleggen. Niets van aantrekken: jij bent als ouder verantwoordelijk voor je kind, en daarbij mag je gewoon je eigen gevoel volgen.
quote:mrscaricos schreef op 20 maart 2010 @ 11:09:

Man en ik lopen ook naakt over de boven verdieping van het huis (onder zijn iets teveel ramen)

Dat is toch niet raar?

Totaal in strijd met de Bijbel, dat dan weer wel

(Lev 18,7 en 18,10, denk daar nog eens aan als je in een volgende discussie beweert volgens de Bijbel te leven)
Poezewoes: Naakt op het strand laten spelen heb ik ook nooit gedaan, dat vind ik ook maar niks.

Ik vind het hoort niet in het openbaar.

En als bv onze dochter niet meer met papa in bad wil of dat hij haar naakt ziet is dat geen probleem, ze mag haar eigen grenzen aangeven en dat respecteren.

Bij mijn zoon hetzelfde natuurlijk.

Maar nu is ze net 3 en vind ze het heel normaal.
quote:rider schreef op 20 maart 2010 @ 11:12:

[...]

Totaal in strijd met de Bijbel, dat dan weer wel Tja, ik schaam mij niet voor mijn man, is dat zo raar?
quote:Lenthe81 schreef op 20 maart 2010 @ 08:49:

Maar ik vind wel dat andere volwassenen dan pa en ma niet bloot met kinderen hoeven te zijn.

Echt?

Tjee, we gingen vroeger als gezin heel vaak naar naturistenstranden, lekker de hele vakantie in je blote kont rondlopen. Ik heb dus als kind heel veel volwassenen naakt gezien. Ik heb er niets van opgelopen. Behalve misschien dat me als kind al opviel dat er veel verschillende soorten lijven zijn, en ik ook leerde dat bloot niet eng of vies is en ook niet perse seks is.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:mrscaricos schreef op 20 maart 2010 @ 11:15:

[...]

Tja, ik schaam mij niet voor mijn man, is dat zo raar?Nee, maar het is wel raar dat je zo vaak beweert volgens de Bijbel te leven. Dat blijkt hier dus te zijn "voorzover je er zin in hebt"
Ik denk ook dat het belangrijk is dat je je kind niet mee geeft dat naakt vreemd of raar is. Het is niks om je voor te schamen en iedereen heeft een bloot lijf. Ook opa en oma en oom en tante. Zodra ze de leeftijd heeft dat ze het zelf niet meer wil; prima. Tuurlijk gooi je haar niet bij de eerste de beste onder de douche, maar als je iemand genoeg vertrouwd dat ze er gaat slapen, dan kan ze wat mij betreft ook gewoon met diegene douchen.
Als mijn nichtjes/neefjes hier zijn douche ik ze wel apart omdat ze oud genoeg zijn om alleen in de kamer te blijven als ik sta te douchen. Dus dan douche ik zelf liever uitgebreid alleen.

Maar in "oma" geval bij TO, joh ik snap helemaal niet waarom deze vraag bij je opkomt. Het is toch heel onnozel wanneer oma eerst moeilijk doet om niet door het water bespetterd te worden en je dochter inzeept en afspoelt om het kind dan af te drogen, in de badkamer neer te zetten en dan zelf te gaan douchen. Dat is toch gewoon nou ja, dubbel werk?

Daarbij snap ik prima dat oma het schattig vindt om het kleine pukje mee onder de douche te nemen, is toch dottig zo'n pukje?

Mijn moeder staat rustig te douchen/tanden poetsen wanneer ik zit te plassen of zo (als we op vakantie zijn met z'n allen in een huis of zo). Echt zonde om je door dit soort dingen te laten lastig vallen hoor.
Bloot is toch gewoon? Dan moet je er vooral niet moeilijk over doen. Zeker niet als het over douchen met je ouders gaat.
quote:Katherina schreef op 20 maart 2010 @ 11:17:

Bloot is toch gewoon?

Als dat zo zou zijn, zou het geen probleem zijn als je dochter met de buurman doucht, zou het geen probleem zijn bloot over straat te gaan, etc.

Je kan wel heel krampachtig met elkaar gaan doen alsof bloot heel gewoon is, kijk ons eens lekker niet preuts zijn, maar de werkelijkheid is gewoon anders.
quote:rider schreef op 20 maart 2010 @ 11:15:

[...]

Nee, maar het is wel raar dat je zo vaak beweert volgens de Bijbel te leven. Dat blijkt hier dus te zijn "voorzover je er zin in hebt"

Ik hoef niet alle wetten en principes van het OT te volgen he.

Ik ben niet onrein als ik ongesteld ben en wat ik aanraak is ook niet onrein.

Volgens die wetten hoeven we niet meer te leven.

Maar je snapt mijn punten wel, toch?

Buiten dat staan er een hele hoop goede leefregels en richtlijnen in de Bijbel waar we ons wel aan houden.

Maar dit gaat zo wel erg off topic....
quote:mrscaricos schreef op 20 maart 2010 @ 11:19:

[...]

Ik hoef niet alle wetten en principes van het OT te volgen he.

Ik ben niet onrein als ik ongesteld ben en wat ik aanraak is ook niet onrein.

Volgens die wetten hoeven we niet meer te leven.

Maar je snapt mijn punten wel, toch?

Buiten dat staan er een hele hoop goede leefregels en richtlijnen in de Bijbel waar we ons wel aan houden.

Maar dit gaat zo wel erg off topic....Ik snap je uitstekend. Het maakt je standpunten in andere topics volkomen subjectief. Dat is wel aardig om hier te constateren.
Tuurlijk kan je dochter lekker badderen met oma.

Ik vind het niet raar hoor dat je met je vraag hier komt. Het is ook maar wat je zelf gewend bent uit je eigen opvoeding. Ik heb zelf nooit familieleden naakt gezien en ben nogal preuts opgevoed om het zo maar eens te zeggen. Ik vind het eigenlijk niet prettig dat het allemaal zo preuts ging, want daarmee werd ik als kind met een schaamtegevoel opgezadeld. Ik denk dat het beter is om wat flexibeler met naakt om te gaan, maar dan wel binnen de familie! Met kindjes naakt op straat laten spelen heb ik niet zo veel. Zou ik zelf niet prettig vinden voor mijn kindjes.

Ik ben tante van 2 kleine hummeltjes en ik zou het niet raar vinden om met hun in bad te gaan, al is dat geloof ik nog niet voorgekomen. Wel zou ik er door mijn preutse opvoeding een heel klein beetje moeite mee hebben, gevoel dat het ergens toch een beetje raar is, terwijl ik dat zelf rationeel eigenlijk niet raar vind! Zo zie je maar, dat te preuts gedoe van huis uit je ook in de weg kan staan.
Nou, ik ben een uitzondering op de viva-norm merk ik. Met ouders douchen/badderen vind ik prima. Maar met opa en oma? nee liever niet.

Het zal vast ook aan de relatie liggen die je met opa's en oma's hebt.
quote:Katherina schreef op 20 maart 2010 @ 11:17:

Bloot is toch gewoon? Dan moet je er vooral niet moeilijk over doen. Zeker niet als het over douchen met je ouders gaat.

Bloot is gewoon in de eigen privésfeer van je eigen huis, met je partner. En eventueel met kleine kinderen die zich er nog niet echt van bewust zijn.

Maar buiten dat is bloot toch niet zo gewoon vind ik.
quote:Hangmat schreef op 20 maart 2010 @ 11:22:

Nou, ik ben een uitzondering op de viva-norm merk ik. Met ouders douchen/badderen vind ik prima. Maar met opa en oma? nee liever niet.

Het zal vast ook aan de relatie liggen die je met opa's en oma's hebt.Je bent misschien de uitzondering in dit topic, maar wel al de derde. Dus zo uitzonderlijk zal het niet zijn.
En ik vind bloot dus niet gewoon. Ja wel binnen je eigen gezin, maar het hóeft niet perse.. Als mijn dochters willen douchen met deur op slot dan mag dat ook lekker. Ieder recht op z'n eigen prive.
Wat ik me afvraag is wat de reden is dat je dit dilemma voorlegt? Buiten het feit dat je het raar vindt. Want als je het raar vindt dan kun je toch beslissen dat je het liever niet wilt dat je dochter met je moeder onder de douche stapt of vind je het moeilijk/vervelend dit bij haar aan te kaarten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven