Samen douchen?

20-03-2010 08:49 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik wil graag even de mening weten van andere moeders over het volgende dilema:

Mijn dochter van bijna 2 logeert wel eens bij oma, oma gaat 's morgens douchen en wil haar mee onder de douche nemen.

Ik vind dit raar.. Het is mijn moeder en ik ben niet bang dat ze kind iets "aandoet" ofzo, vertrouw haar en snap dat ze moet douchen. Maar ik vind wel dat andere volwassenen dan pa en ma niet bloot met kinderen hoeven te zijn. Oma moet haar wel mee de badkamer innemen, want dochter kun je niet alleen boven laten en er is niet iemand anders die dan op haar kan passen. Wat vinden jullie? Laten jullie andere met jullie kinderen in de douche? Vinden jullie dat raar?
quote:boysmum74 schreef op 20 maart 2010 @ 16:03:

Ik ben een van die uitzonderingen die daar ook moeite mee zou hebben.

Ik weet nog dat mijn zoon(toen een jaar of 3) een keertje wa sblijven logeren bij oma en dat oma bij hem in bed ging liggen toen hij huilde, de volgende dag vertelde hij mama oma was helemaal bloot!

Ik was in shock,oma vond dit raar ze sliep altijd naakt en was zich van geen kwaad bewust.

Het is idd maar wat je gewend bent,mijn man vond dit ook heel normaal en snapte mijn reactie niet.Wat ontzettend lomp van je (schoon?)moeder
Frankly my dear, I don"t give a damn
Vind ik ook geen fijn gezicht! Ook als ze niet spelen trouwens.. Voor mij hoeft het niet zo bloot en zoals fv het verteld, bedoel ik het ook een beetje, waar ligt de grens?
Over samen in bed liggen ben ik het ook met fv eens! Blote oma in bed Vind ik echt niet kunnen..

Ik wil dat ze gewoon in eigen bedje slaapt, bij ons in bed mag wel.
Sja, ik zou er ook niet helemaal gelukkig mee zijn.

Ik wil mijn kind leren dat er niets is met een bloot lijf, maar wel binnen eigen gezin.

En inderdaad, met oma onder de douche, maar ook met opa? En met oom Jan, of tante Karin? Of de buurman?

Nee, daar zou ik ook heel ongemakkelijk van worden.

En je kleinkind bij je in bed nemen terwijl je bloot slaapt, vind ik gewoon ronduit ondoordacht. Als je een beetje nadenkt kan je zelf ook wel bedenken dat misschien niet alle ouders dat prettig vinden.
Als je zegt je mag niet met andere douche en in bad of in bed? Zouden kinderen daaruit opmaken dat bloot iets is om je voor te schamen?
quote:Lenthe81 schreef op 20 maart 2010 @ 19:32:

Als je zegt je mag niet met andere douche en in bad of in bed? Zouden kinderen daaruit opmaken dat bloot iets is om je voor te schamen?

Ik trok, toen ik klein was, eens mijn kleren op straat uit. Gewoon, om stoer te doen, mijn buurtvriendinnetjes durfden te wedden dat ik dat niet zou doen.

Mijn moeder kwam boos naar buiten, en ik kreeg straf.

Maar nooit heb ik gedacht dat ik me dan moest schamen voor mijn blote lijf. Maar ik wist vanaf toen wel dat je dat maar beter niet op straat kon laten zien
Ik vind het heel raar dat jij het raar vindt.....
Bedankt voor je bijdrage neele..

Wat vind jij daar dan zo raar aan?
Ik weet nog dat mijn moeder aan me vroeg of ik vond dat ze een ander bed (2 matrassen) moest kopen voor als mijn kind bij haar kwam logeren.

Ik dacht dat ik gek werd. Echt beledigd was ik.

Mijn kind mag met mijn moeder onder de douche, in bad en in bed. Net als met mij. Want mijn moeder is net zo vertrouwd voor mijn kind als ik ben.

Dat was mijn oma (gelukkig) ook voor mij.

En ik kan daar dus niet bij, dat je daar anders over denkt...

Maar het zal ook wel aan de band met je moeder liggen.

Moet eerlijk zeggen dat ik dit verhaal als ik aan mijn schoonmoeder denk weer heel anders zie...
quote:Neele01 schreef op 20 maart 2010 @ 20:10:

Ik weet nog dat mijn moeder aan me vroeg of ik vond dat ze een ander bed (2 matrassen) moest kopen voor als mijn kind bij haar kwam logeren.

Ik dacht dat ik gek werd. Echt beledigd was ik.

Mijn kind mag met mijn moeder onder de douche, in bad en in bed. Net als met mij. Want mijn moeder is net zo vertrouwd voor mijn kind als ik ben.

Dat was mijn oma (gelukkig) ook voor mij.

En ik kan daar dus niet bij, dat je daar anders over denkt...

Maar het zal ook wel aan de band met je moeder liggen.

Moet eerlijk zeggen dat ik dit verhaal als ik aan mijn schoonmoeder denk weer heel anders zie...Jouw partner vindt dat dan waarschijnlijk wéér raar.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hoi Lenthe, ik begrijp het wel. Ik heb zelf (nog) geen kinderen maar ik zou het ook wat eigenaardig vinden wanneer één van mijn ouders met mijn kind onder de douche zou staan. Maar nu ik er over nadenk: als ze samen in bad zouden gaan, zou ik er weer minder problemen mee hebben Het zal wel iets met de fysieke afstand te maken hebben ofzo.
Ik heb vroeger trouwens nooit samen met mijn moeder in bad gezeten of onder de douche gestaan. Ik denk trouwens dat douchen toch niet zoveel zin had gehad, aangezien ik dan onder een eeh.. afdak had gestaan...
Ik heb er nooit zo over nagedacht. Op vrijdags gaat mijn zoon altijd naar opa en oma toe (schoonouders), en breng ik hem zonder gewassen te hebben in alle vroegte er naar toe. Zij verzorgd hem (16 maanden oud), en twee weken geleden vertelde ze samen met hem gedouchet te hebben. Ik heb er werkelijk waar geen moment aan gedacht dat dit raar zou zijn. Het is handig. Ik douche ook samen met kind, is gewoon wat sneller en praktischer. Als ie wat ouder is en zelf kan douchen vind ik het wel weer onnodig, maar zolang kind nog niet zelf kan staan of douchen is het alleen maar handig.

Weet je ergens voelt het alsof je je eigen moeder niet vertrouwd als je dit aangeeft. Het is je gevoel, dat snap ik wel, maar toch zou ik het wel zo voelen als ik jouw moeder was geweest.
Als ik sommige opmerkingen lees ben ik toch preutser dan ik dacht. Maar vind dat wel prima.Van jongs af aan veel ge-teamsport en nooit de behoefte gehad om met anderen in een kleedkamer te stappen, vroeger altijd een eigen hokje of wat creatief met een handdoek in de weer. Ik heb ook nooit de behoefte om topless te liggen op een openbaar strand, etc.

Er wordt hier gedaan alsof je dan niet vrij bent met je lichaam. Volgens mij zijn dat twee compleet verschillende dingen.
quote:calvijn1 schreef op 20 maart 2010 @ 20:13:

[...]

Jouw partner vindt dat dan waarschijnlijk wéér raar.

Nee Calvijn, mijn man ziet dat niet anders.

Hij is heel preuts opgevoed en heeft zijn ouders bijna nooit naakt gezien. Hij vindt de manier waarop ik met mijn moeder ben en mijn moeder met onze dochter is heel fijn.

Als hij het anders zou zien zou ik het waarschijnlijk ook anders zien denk ik....
Ik wil ook niet dat mijn kinderen in bed liggen met blote meiden...........

Toen mijn oudste een baby was, was onder de douche gaan met zo'n humpie modern, dat hadden de opa's en oma's nooit gedaan met hun ieniemieniebaby's. Ik ging dan speciaal 's morgens vroeg met een ongewassen kind op visite zodat de oma's en opa's dit ook beleven konden. Opa ging ook weleens met ze zwemmen en nam ze dan ook mee een kleedhokje in. Dat vond hij geloof ik gekker dan wij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind de hedendaagse ( jonge ) vrouw wel erg dubbel in van alles ; op elke vraag van " wat geef ik mijn moeder van 88 kado " komt " ga samen naar de sauna " , maar zelf durven ze niet bloot in een kleedkamer en nemen ze hun ondergoed mee naar de douche, vinden ze borstvoeding zien geven al getsiederrie en vallen ze uit hun verschoning van een blote tiet op het strand, maar zoeken ze wel naar een extra grietje voor een trio......... schiet mij maar lek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou het heel raar vinden als mijn schoonouders mijn kind niet bloot mee onder de douche mogen nemen. Of mijn zusje, schoonbroer, andere tantes/ooms. Mijn eigen vader heb ik wel een probleem mee, maar dat ligt aan hem. Verder vind ik het bij de familie blootgewoon. En sommige close vrienden zouden het ook kunnen/mogen, zolang mijn kind geen bezwaren heeft.
Hoe 'grappig' hoe dit loopt lente,

ik ben anders zoals je weet

ik liep vroeger vaak naakt, in huis maar ook zonder problemen zo de tuin in om de buurman goedenacht te wensen

Als klein kind kreeg ik op mijn donder (wat ik echt niet snapte; wat was nou t probleem??) later niet meer; alleen van vaders die zei dat t niet zo bloot hoefde op de vroege ochtend; waar ik mij weinig van aan trok overigens

Ik heb beide naakt gezien en opa en oma ook! ik heb er geen eens een trauma aan over gehouden (hoewel vaders toch pas echt was toen ik al puberde)

Met naakt zijn heb ik wisselend een probleem of niet, dit heeft vooral te maken met onzekerheid over mijn lijf en niet met naakt zijn zelf.

Met mijn kinderen heb ik in huis en tuin en strand geen moeite met naakt; zij zelf ook niet

Douche met oma's (beide kanten) heb ik totaal geen moeite mee, douche met papa in het begin wel (ja ja shoot me) nu niet meer, opa's zou ik niet prettig vinden. Van mijn vader weet ik dat hij het absoluut niet zou willen, schoonvader weet ik niet, denk het niet maar dat voelt al niet meer eigen (voor mij) gelukkig niet aan de orde dus.

Over het naakt zijn van de kinderen kan je lang discusieren; gaan we niet doen vraag jezelf af wat er mis is met naakt en waar jouw! grens ligt, andere hebben deze te respecteren, zoals jij moet respecteren dat een ander er anders mee omgaat (ik dus )
Overigens is mijn aanvulling op bloot douche; alleen als het eigen is (van mij dus!) aangetrouwd zou ik te ver vinden gaan, vrienden is een NO go! en andere familie buiten mijn gezin (zowel man en kinderen als ouders/zussen) zou ik niet willen.

Waarom ik trouwens meer moeite heb met mannen als met vrouwen weet ik niet; ik gok dat dat een opvoedkundige issue is
Tjee, ik ben echt héél erg verbaasd dat er mensen zijn die hun eigen vader nog nooit naakt hebben gezien! Ik dacht dat dat soort preutsheid echt iets van een paar generaties geleden was.

Kennelijk zit ik er helemaal naast dan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
ja spijker je zit er heel erg naast
Wij hadden hele tijd niet eens een badkamerdeur! M'n ouders hadden namelijk zelf verbouwd en die deur was het laatste en daar kwamen ze maar niet aan toe.

En ik zat op ballet en daar kleedde iedereen zich uit hoor, want je kan geen onderbroekje aan onder een balletpakje.

En na gym kon je douchen. En als je je gymspullen was vergeten moest je in je onderbroekje en je hemdje.

En we speelden in de zomer in de tuin met een badje, en toen we klein waren liepen we naakt rond dan, en mn moeder heel vaak topless. En pyjama's droegen we alleen 's winters, tegen de kou.

En ik heb me nog nooit bedacht dat dat gek kán zijn, je familie zonder kleren!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 maart 2010 @ 21:18:

Ik vind de hedendaagse ( jonge ) vrouw wel erg dubbel in van alles ; op elke vraag van " wat geef ik mijn moeder van 88 kado " komt " ga samen naar de sauna " , maar zelf durven ze niet bloot in een kleedkamer en nemen ze hun ondergoed mee naar de douche, vinden ze borstvoeding zien geven al getsiederrie en vallen ze uit hun verschoning van een blote tiet op het strand, maar zoeken ze wel naar een extra grietje voor een trio......... schiet mij maar lek.

Amen!

Kinderen hier douchen ook met schoonmoeder. Afgesproken dat dit kan totdat de kinderen er zelf geen zin meer in hebben. We zitten hier ook wel eens met zijn vieren in bad, waarbij oudste (5) ook regelmatig trots zijn stijve piemel laat zien. Man en ik lopen op de bovenverdieping bloot rond (net als de kinderen) en als ze 's ochtends bij ons in bed kruipen hebben we alleen een onderbroek aan en vinden dat prima.
Mijn dochter vindt het nog steeds geweldig om met mijn moeder te douchen. Oma's haar wordt gewassen en rug ingezeept. Ook slapen ze met zijn tweetjes in oma's grote bed. Altijd dikke pret. Hoewel oma voor geen meter slaapt, aangezien dochter altijd een arm en een been om oma heengooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven