Kind op zolder?
zondag 28 maart 2010 om 21:50
Een vraagje....
Ik ben zwanger van de 2e, de 'oudste' is bijna 2. Zij heeft nu een nieuwe kamer op de 1e verdieping, de baby gaat in haar oude kamertje. Wij slapen ook op de 1e verdieping. Als de jongste een jaar of 2 is, is t qua ruimte in t piepkleine kamertje beter dat hij / zijn naar n andere kamer gaat. Ons plan was de 2 kinderen dan op de 1e verdieping te leggen, wij zouden dan naar zolder gaan (de babykamer wordt dan een kamer voor garderobekasten).
Nu had mijn vriend t erover dat t ook wel een idee was tegen die tijd 1 van de kindjes naar zolder te verhuizen.Het handigste zou zijn dat de jongste dat dan is, omdat die dan zowiezo een nieuwe kamer moet.
Maar.....is t wat; een peuter op zolder? Het gaat mij erg tegen mijn gevoel in eigenlijk. Ook als de oudste naar zolder zou gaan op haar 4e lijkt t me nog zo klein.
Ervaringen hiermee?
Ik ben zwanger van de 2e, de 'oudste' is bijna 2. Zij heeft nu een nieuwe kamer op de 1e verdieping, de baby gaat in haar oude kamertje. Wij slapen ook op de 1e verdieping. Als de jongste een jaar of 2 is, is t qua ruimte in t piepkleine kamertje beter dat hij / zijn naar n andere kamer gaat. Ons plan was de 2 kinderen dan op de 1e verdieping te leggen, wij zouden dan naar zolder gaan (de babykamer wordt dan een kamer voor garderobekasten).
Nu had mijn vriend t erover dat t ook wel een idee was tegen die tijd 1 van de kindjes naar zolder te verhuizen.Het handigste zou zijn dat de jongste dat dan is, omdat die dan zowiezo een nieuwe kamer moet.
Maar.....is t wat; een peuter op zolder? Het gaat mij erg tegen mijn gevoel in eigenlijk. Ook als de oudste naar zolder zou gaan op haar 4e lijkt t me nog zo klein.
Ervaringen hiermee?
zondag 28 maart 2010 om 21:59
ligt er voor mij helemaal aan, bij ons staat de ketel, wasmachine en droger op zolder en dat is mij te veel brandgevaar en vind ik te eng. Ook zouden ze dan hier snachts een trap af moeten als ze moeten plassen en als ik beneden ben, zou ik ze op hun eigen kamer niet horen spelen, geen optie dus. Zou er inderdaad eerder zelf gaan liggen, al vind ik het ook weer geen fijn idee om de kinderen dichter bij de voordeur te hebben dan dat wij liggen ivm inbraak. Neuroot ben ik, maar dat soort dingen denk ik altijd wel over na. Ik zou het dus niet doen.
zondag 28 maart 2010 om 22:02
Wij hebben een huis met "maar" 1 slaapkamer op de 1e verdieping. Omdat we een huis met plat dak hebben is onze zolder een volwaardige verdieping, zonder schuine kanten én met 2 slaapkamers. Toen ons 1e kind geboren werd ging hij dus automatisch naar de zolder. Toen onze jongste eraan kwam hebben we verbouwd, het plat dak op de 1e verdieping werd ook slaapkamer en daar kwam de baby te liggen. Onze oudste zoon (inmiddels bijna 5) ligt dus al 5 jaar op zolder, zonder problemen. Het enige nadeel is dat als er 's nachts iets is je de trap op moet. Hij heeft een potje op zijn kamer staan voor als hij 's nachts moet plassen, dus dat er geen toilet is is ook geen probleem. Nou komt onze zoon sowieso niet uit zijn bed, dus hij komt ook niet zelf naar beneden. Ik zie dus eigenlijk geen verschil met de 1e vedieping of de zolder.
zondag 28 maart 2010 om 22:03
Geen ervaring, wel de gedachtegang gehad. Uiteindelijk gekozen voor beide kindjes op de eerste etage en wij op zolder. Voor onze eigen privacy straks (pret in bed), maar ook het risico van trapongelukjes beperken (trap naar zolder is open) en 's avonds de wasmachine en droger kunnen gebruiken (staan op zolder).
zondag 28 maart 2010 om 22:05
quote:arwen173 schreef op 28 maart 2010 @ 21:59:
ligt er voor mij helemaal aan, bij ons staat de ketel, wasmachine en droger op zolder en dat is mij te veel brandgevaar en vind ik te eng. Ook zouden ze dan hier snachts een trap af moeten als ze moeten plassen en als ik beneden ben, zou ik ze op hun eigen kamer niet horen spelen, geen optie dus. Zou er inderdaad eerder zelf gaan liggen, al vind ik het ook weer geen fijn idee om de kinderen dichter bij de voordeur te hebben dan dat wij liggen ivm inbraak. Neuroot ben ik, maar dat soort dingen denk ik altijd wel over na. Ik zou het dus niet doen.Ja bij ons staat idd ook de wasmachine / droger en ketel op zolder. De wc is idd ook helemaal beneden bovendien is de zoldertrap ook nog een open trap....
ligt er voor mij helemaal aan, bij ons staat de ketel, wasmachine en droger op zolder en dat is mij te veel brandgevaar en vind ik te eng. Ook zouden ze dan hier snachts een trap af moeten als ze moeten plassen en als ik beneden ben, zou ik ze op hun eigen kamer niet horen spelen, geen optie dus. Zou er inderdaad eerder zelf gaan liggen, al vind ik het ook weer geen fijn idee om de kinderen dichter bij de voordeur te hebben dan dat wij liggen ivm inbraak. Neuroot ben ik, maar dat soort dingen denk ik altijd wel over na. Ik zou het dus niet doen.Ja bij ons staat idd ook de wasmachine / droger en ketel op zolder. De wc is idd ook helemaal beneden bovendien is de zoldertrap ook nog een open trap....
zondag 28 maart 2010 om 22:10
Mijn peuter wordt nog regelmatig 's nachts wakker en heeft dan zijn mama nodig om weer in te slapen. Ik zou absoluut geen zin hebben om iedere nacht naar zolder te moeten met mijn slaperige hoofd, maar als je een goed doorslapend kind hebt lijkt het mij geen probleem om een peuter op zolder te leggen.
zondag 28 maart 2010 om 22:15
zondag 28 maart 2010 om 22:21
ik zou het toch eng vinden, wij hebben ook een nieuwe ketel, rookmelders die het doen, etc, maar stel dat er brand uitbreekt, ik zit beneden, kind slaapt op zolder, ik hoor de rookmelder, ik weet niet eens of ik tijd heb om op zolder te komen en er is geen ontsnappingsroute, vanaf de eerste verdieping kan ik nog wel uit het raam springen, maar vanaf zolder gaat dat niet meer. Maar goed, ik weet ook wel dat het misschien vergezocht is, maar ik zou het niet fijn vinden.
zondag 28 maart 2010 om 22:43
er is heel veel wat brand kan veroorzaken, bijv. kortsluiting in bedrading, de cv maar ook wasdrogers en wastrommels, als je geen keuze hebt laat dan nooit een kind wat niet zelfstandig kan vluchten op een zolderverdieping slapen. Een ouder kind die weet waar hij heen moet zou een optie zijn, zorg dan wel voor vluchtwegen, extra dakramen, touwladders en optische rookmelders (die met de langdurige batterijen). En oefen het vluchten. Elk jaar sterven er kinderen op zolderkamers vanwege brand
zondag 28 maart 2010 om 22:44
zondag 28 maart 2010 om 22:52
Ik heb geen klein huis.
Mijn oudste (7) slaapt op zolder. Daar staat de CV, 't is een oudje (16 jaar) en ik vergeet steeds een contract af te sluiten ter controle, ga ik n.a.v. dit topic morgen meteen doen (we wonen 2,5 jaar in dit huis, hij is 3,5 jaar geleden voor het laatst gecontroleerd).
We hebben wel op elke verdieping goede rookmelders en er is een dakkapel met behoorlijk raam (voor eventuele vluchtroute) en een dakraam in de ruimte waar de CV staat. In diezelfde ruimte staan de wasmachine en de droger, die ik nooit 's nachts aan heb staan (of bij hoge uitzondering, wanneer er bijv. een kind buikgriep heeft en het beddengoedaan op raakt).
In deze ruimte is ook stromend water aanwezig.
Mijn oudste (7) slaapt op zolder. Daar staat de CV, 't is een oudje (16 jaar) en ik vergeet steeds een contract af te sluiten ter controle, ga ik n.a.v. dit topic morgen meteen doen (we wonen 2,5 jaar in dit huis, hij is 3,5 jaar geleden voor het laatst gecontroleerd).
We hebben wel op elke verdieping goede rookmelders en er is een dakkapel met behoorlijk raam (voor eventuele vluchtroute) en een dakraam in de ruimte waar de CV staat. In diezelfde ruimte staan de wasmachine en de droger, die ik nooit 's nachts aan heb staan (of bij hoge uitzondering, wanneer er bijv. een kind buikgriep heeft en het beddengoedaan op raakt).
In deze ruimte is ook stromend water aanwezig.
Whatever, I do what I want
zondag 28 maart 2010 om 22:54
Eens met Meds. Gisteren stonden er 8 brandweerwagens en een ambulance in onze straat, omdat er brand was uitgebroken op de zolder van onze achterburen. De ketel veroorzaakte brand, en de buren, die een sigaretje stonden te roken, zagen de rook door de dakpannen naar buiten komen.
De mensen die er wonen; hij was net klaar met douchen, zij stond er nog onder. Ze vonden het maar belachelijk dat er zo op de bel gedrukt werd..... hadden helemaal niks in de gaten.
Kinderen op zolder? Echt niet.
De mensen die er wonen; hij was net klaar met douchen, zij stond er nog onder. Ze vonden het maar belachelijk dat er zo op de bel gedrukt werd..... hadden helemaal niks in de gaten.
Kinderen op zolder? Echt niet.
zondag 28 maart 2010 om 22:56
quote:meds schreef op 28 maart 2010 @ 22:44:
[...]
Is natuurlijk ook maar ten dele waar. Je kiest voor kinderen en je kiest voor een klein huis, en dat is niet de veiligste keuze. Verhuizen dus of een condoom gebruiken
huh? Is een huis tegenwoordig al klein als er iemand (ouders of 1 van de kinderen) op zolder moet slapen?
Bij ons is de zolder een volwaardige verdieping, wat moet je dan met die ruimte als je er blijkbaar niet mag slapen volgens brandveiligheid? En apartementen op 2 hoog in een bv een oud pand, daar moet je zeker ook niet gaan wonen met kinderen dan?
edit: wij gaan waarschijnlijk zelf op zolder slapen als de jongste ouder is. Wasmachine en droger staan bij ons beneden, maar de CV ketel hangt er wel. Tegen de tijd dat ze pubers zijn draai ik het waarschijnlijk met liefde om
[...]
Is natuurlijk ook maar ten dele waar. Je kiest voor kinderen en je kiest voor een klein huis, en dat is niet de veiligste keuze. Verhuizen dus of een condoom gebruiken
huh? Is een huis tegenwoordig al klein als er iemand (ouders of 1 van de kinderen) op zolder moet slapen?
Bij ons is de zolder een volwaardige verdieping, wat moet je dan met die ruimte als je er blijkbaar niet mag slapen volgens brandveiligheid? En apartementen op 2 hoog in een bv een oud pand, daar moet je zeker ook niet gaan wonen met kinderen dan?
edit: wij gaan waarschijnlijk zelf op zolder slapen als de jongste ouder is. Wasmachine en droger staan bij ons beneden, maar de CV ketel hangt er wel. Tegen de tijd dat ze pubers zijn draai ik het waarschijnlijk met liefde om