Kind op zolder?
zondag 28 maart 2010 om 21:50
Een vraagje....
Ik ben zwanger van de 2e, de 'oudste' is bijna 2. Zij heeft nu een nieuwe kamer op de 1e verdieping, de baby gaat in haar oude kamertje. Wij slapen ook op de 1e verdieping. Als de jongste een jaar of 2 is, is t qua ruimte in t piepkleine kamertje beter dat hij / zijn naar n andere kamer gaat. Ons plan was de 2 kinderen dan op de 1e verdieping te leggen, wij zouden dan naar zolder gaan (de babykamer wordt dan een kamer voor garderobekasten).
Nu had mijn vriend t erover dat t ook wel een idee was tegen die tijd 1 van de kindjes naar zolder te verhuizen.Het handigste zou zijn dat de jongste dat dan is, omdat die dan zowiezo een nieuwe kamer moet.
Maar.....is t wat; een peuter op zolder? Het gaat mij erg tegen mijn gevoel in eigenlijk. Ook als de oudste naar zolder zou gaan op haar 4e lijkt t me nog zo klein.
Ervaringen hiermee?
Ik ben zwanger van de 2e, de 'oudste' is bijna 2. Zij heeft nu een nieuwe kamer op de 1e verdieping, de baby gaat in haar oude kamertje. Wij slapen ook op de 1e verdieping. Als de jongste een jaar of 2 is, is t qua ruimte in t piepkleine kamertje beter dat hij / zijn naar n andere kamer gaat. Ons plan was de 2 kinderen dan op de 1e verdieping te leggen, wij zouden dan naar zolder gaan (de babykamer wordt dan een kamer voor garderobekasten).
Nu had mijn vriend t erover dat t ook wel een idee was tegen die tijd 1 van de kindjes naar zolder te verhuizen.Het handigste zou zijn dat de jongste dat dan is, omdat die dan zowiezo een nieuwe kamer moet.
Maar.....is t wat; een peuter op zolder? Het gaat mij erg tegen mijn gevoel in eigenlijk. Ook als de oudste naar zolder zou gaan op haar 4e lijkt t me nog zo klein.
Ervaringen hiermee?
zondag 28 maart 2010 om 22:56
als een apparaat niet aanstaat kan er nog wel kortsluiting ontstaan of trek je de stekkers eruit?? Ik neem aan dat de CV op een nachtstand staat? Een oude CV is niet echt heel brandveilig. Als je de stekkers eruit doet kan er nog kortsluiting ontstaan in de bedrading. Zolders zijn zo gevaarlijk omdat de rook onmiddellijk naar boven gaat, en vaak is het kind al verstikt voordat de brand de zolder heeft bereikt.
Daarnaast is het voor een kind van 6 of jonger ondoenlijk om veilig via een dak weg te vluchten. Daarnaast zijn zolders voornamelijk van hout en isolatie, een brand die daar ontstaat is binnen de kortste keren een vlammenzee. Je houdt jezelf voor de gek als je denkt op tijd te zijn op de zolder om je kind te redden zeker als de brand op de eerste verdieping of hoger uitbreekt.
Daarnaast is het voor een kind van 6 of jonger ondoenlijk om veilig via een dak weg te vluchten. Daarnaast zijn zolders voornamelijk van hout en isolatie, een brand die daar ontstaat is binnen de kortste keren een vlammenzee. Je houdt jezelf voor de gek als je denkt op tijd te zijn op de zolder om je kind te redden zeker als de brand op de eerste verdieping of hoger uitbreekt.
zondag 28 maart 2010 om 22:57
[quote]Lika schreef op 28 maart 2010 @ 22:56:
[...]
huh? Is een huis tegenwoordig al klein als er iemand (ouders of 1 van de kinderen) op zolder moet slapen?
Bij ons is de zolder een volwaardige verdieping, wat moet je dan met die ruimte als je er blijkbaar niet mag slapen volgens brandveiligheid? En apartementen op 2 hoog in een bv een oud pand, daar moet je zeker ook niet gaan wonen met kinderen dan?[/quote]
Precies.
[...]
huh? Is een huis tegenwoordig al klein als er iemand (ouders of 1 van de kinderen) op zolder moet slapen?
Bij ons is de zolder een volwaardige verdieping, wat moet je dan met die ruimte als je er blijkbaar niet mag slapen volgens brandveiligheid? En apartementen op 2 hoog in een bv een oud pand, daar moet je zeker ook niet gaan wonen met kinderen dan?[/quote]
Precies.
Whatever, I do what I want
zondag 28 maart 2010 om 22:58
Maar brand kan overal uitbreken. Boven kan de CV voor brand zorgen, maar beneden heb je ook de vaatwasser en de TV. Op de slaapkamer kan het nachtlampje omvallen op het bed.... Als je overal in huis rookmelders hebt hangen en hebt nagedacht over een vluchtroute, zit er denk ik qua brandveiligheid weinig verschil.
zondag 28 maart 2010 om 22:59
het is iets anders als er een woonverdieping is op de hoogste etage van een pand. Volgens bouwvoorschrift worden er dan andere materialen gebruikt die minder ontvlambaar zijn. Bovendien ben je met z'n allen op 1 etage waardoor je elkaar kan helpen met vluchten, maar ook in zo'n geval loop je echt meer risico. Hoe hoger je woont hoe groter het risico.
zondag 28 maart 2010 om 23:05
quote:Damona schreef op 28 maart 2010 @ 22:59:
Ik vind het nogal overdreven, woonde vroeger als kind ook op 3 hoog met kleine smalle trappetjes naar boven, maar alsof elk huis zomaar in brand zal vliegen ofzo.tja je wordt ook niet zomaar overreden door een auto, toch is het wel raadzaam om niet door het rode licht te rijden
Ik vind het nogal overdreven, woonde vroeger als kind ook op 3 hoog met kleine smalle trappetjes naar boven, maar alsof elk huis zomaar in brand zal vliegen ofzo.tja je wordt ook niet zomaar overreden door een auto, toch is het wel raadzaam om niet door het rode licht te rijden
maandag 29 maart 2010 om 00:13
geen ervaring mee, maar ik zou het niet doen vanwege brandgevaar. Kind kan zich niet zelf redden en zit als een rat in de val. Brand gaat zo snel. Tuurlijk ontstaat er niet vaak brand in een huis. Maar je hebt ook niet vaak een auto ongeluk, maar je kind zit wel in een kinderzitje. Kwestie van geen onnodige risico's nemen.
maandag 29 maart 2010 om 00:17
Tja, reden waarom oudste op zolder ligt en niet wij is: heb nooit serieus zo ver nagedacht over de brandveiligheid, wel dus in die zin dat we overal rookmelders hebben en 's nachts geen electrische apparaten aan. En omdat we nog 3 kleine kinderen hebben (toen zoon die kamer kreeg nog 2) , waarvan 1 kleine baby waarbij 't wel handig is dat je dichtbij ligt als ouders. Bovendien is op zolder alles schuin en passen onze garderobekasten er niet in.
Maar een nieuwe CV-ketel was sowieso al wel het plan.
Dat wordt ergens dit jaar.
Maar een nieuwe CV-ketel was sowieso al wel het plan.
Dat wordt ergens dit jaar.
Whatever, I do what I want
maandag 29 maart 2010 om 00:18
quote:meds schreef op 28 maart 2010 @ 23:05:
[...]
tja je wordt ook niet zomaar overreden door een auto, toch is het wel raadzaam om niet door het rode licht te rijden
Je kan ook een auto ongeluk krijgen, dus je neemt je kind niet mee al je gaat auto rijden???
Wat een onzin zeg jullie zijn veel te bang voor ongelukken, het is niet voor niets ongeluk!! het gebeurd normaal niet!!!
[...]
tja je wordt ook niet zomaar overreden door een auto, toch is het wel raadzaam om niet door het rode licht te rijden
Je kan ook een auto ongeluk krijgen, dus je neemt je kind niet mee al je gaat auto rijden???
Wat een onzin zeg jullie zijn veel te bang voor ongelukken, het is niet voor niets ongeluk!! het gebeurd normaal niet!!!
maandag 29 maart 2010 om 09:23
naief om te denken dat het niet gebeurt.
Het gaat mij inderdaad niet eens zozeer om het risico van brand,al is dat op zolder wel groter bij ons, maar om de vluchtroute. Beneden kan ook brand uitbreken, maar dan kunnen we naar buiten en vanaf 1 hoog kunnen we ook uit het raam op de tuintafel, maar vanaf zolder, tegen de tijd dat ik daar ben om kind uit bed te plukken vanaf beneden, komen we misschien al niet meer terug.
Bij ons slapen er dus ook 2 kinderen op 1 kamer ipv ieder een eigen kamer. En ik zou liever nog zelf op zolder gaan liggen als het nodig is vanwege ruimte gebrek.
Het gaat mij inderdaad niet eens zozeer om het risico van brand,al is dat op zolder wel groter bij ons, maar om de vluchtroute. Beneden kan ook brand uitbreken, maar dan kunnen we naar buiten en vanaf 1 hoog kunnen we ook uit het raam op de tuintafel, maar vanaf zolder, tegen de tijd dat ik daar ben om kind uit bed te plukken vanaf beneden, komen we misschien al niet meer terug.
Bij ons slapen er dus ook 2 kinderen op 1 kamer ipv ieder een eigen kamer. En ik zou liever nog zelf op zolder gaan liggen als het nodig is vanwege ruimte gebrek.
maandag 29 maart 2010 om 09:26
quote:Lika schreef op 28 maart 2010 @ 22:56:
[...]
Bij ons is de zolder een volwaardige verdieping, wat moet je dan met die ruimte als je er blijkbaar niet mag slapen volgens brandveiligheid? En apartementen op 2 hoog in een bv een oud pand, daar moet je zeker ook niet gaan wonen met kinderen dan?
edit: wij gaan waarschijnlijk zelf op zolder slapen als de jongste ouder is. Wasmachine en droger staan bij ons beneden, maar de CV ketel hangt er wel. Tegen de tijd dat ze pubers zijn draai ik het waarschijnlijk met liefde om het ligt bij ij helemaal aan de vluchtroute, als je vanuit de zolder op een plat dak kan komen of een balkon of iets, dan is het al een ander verhaal, maar dan nog zou ik er geen baby of klein kind laten slapen, maar een kind wat zelf uit een raam kan klimmen bijv.
[...]
Bij ons is de zolder een volwaardige verdieping, wat moet je dan met die ruimte als je er blijkbaar niet mag slapen volgens brandveiligheid? En apartementen op 2 hoog in een bv een oud pand, daar moet je zeker ook niet gaan wonen met kinderen dan?
edit: wij gaan waarschijnlijk zelf op zolder slapen als de jongste ouder is. Wasmachine en droger staan bij ons beneden, maar de CV ketel hangt er wel. Tegen de tijd dat ze pubers zijn draai ik het waarschijnlijk met liefde om het ligt bij ij helemaal aan de vluchtroute, als je vanuit de zolder op een plat dak kan komen of een balkon of iets, dan is het al een ander verhaal, maar dan nog zou ik er geen baby of klein kind laten slapen, maar een kind wat zelf uit een raam kan klimmen bijv.
maandag 29 maart 2010 om 09:29
typisch dit ook, moet je eens een topic openen over je kind alleen thuis laten slapen als je een ander kind van school op moet halen. Dan branden ineens alle huizen in nederland af en is dat veel te gevaarlijk. Maar als het gaat om elke nacht slapen op de gevaarlijkste plek in huis, dan ineens is het overdreven om bang te zijn voor brand.
maandag 29 maart 2010 om 09:34
Ik had er zelf geen moeite mee, maar mijn dochter (die net 5 was toen ze naar de zolder verkaste), vindt het eng om op zolder te slapen. Ze ligt er nu een jaar, maar durfde niet alleen te gaan slapen, met als gevolg dat ze de laatste paar maanden in ons bed in slaap valt en pas 's avonds laat, als wij naar bed gaan, in haar eigen bed verder slaapt. Dat is wel iets om over na te denken.
Bovendien heeft ze er moeite mee dat de baby in de kamer vlak naast ons mag slapen en zij helemaal op zolder moet. Maar dat zal bij een kind van 2 nog niet zo aan de orde zijn.
Bovendien heeft ze er moeite mee dat de baby in de kamer vlak naast ons mag slapen en zij helemaal op zolder moet. Maar dat zal bij een kind van 2 nog niet zo aan de orde zijn.
maandag 29 maart 2010 om 09:49
Hmmm, dit zet me weer aan het denken. Wij hebben een huis met een eerste en tweede verdieping met slaapkamers en daarboven dan de zolder. We slapen nu nog met zijn allen op de 1e (de kinderen delen een kamer) maar als de jongste een jaar of 3 is willen we van de 2e de 'kinderetage' maken. Ouders blijven dus op de 1e, op de 2e (dus niet de zolder) willen we dan slaapkamers en speelkamer voor de jongens maken. Zouden jullie dat dan ook afraden, Meds en Arwen?
mahna mahna tuduuuudududu
maandag 29 maart 2010 om 09:55
maandag 29 maart 2010 om 10:03
Apparaten staan bij ons in de kelder. Vluchtroute, ja het is inderdaad een extra trap naar beneden want andere vluchtroutes zijn er niet. Ik wilde de grote-mensenbadkamer (met houten vloer, erfenis van de vorige bewoners) van de eerste voor ons houden en de oude badkamer op de tweede tot kinderbadkamer renoveren. Over de veiligheidsaspecten had ik nog niet zo nagedacht. Gelukkig hebben we nog minstens een jaar om te beslissen.
mahna mahna tuduuuudududu
maandag 29 maart 2010 om 10:05
bij mijn ouders thuis sliep iedereen op de grote zolder, maar ik had een touwladder bij mijn raam (was maar 10 m naar beneden *slik* (dijkhuis). Leek me nooit geweldiog om echt te moeten gebruiken, maar we hadden ze wel. Net als de allereerste rookmelders.
CV en wasmachines stonden er trouwens niet
CV en wasmachines stonden er trouwens niet
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross