Kind op zolder?

28-03-2010 21:50 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje....

Ik ben zwanger van de 2e, de 'oudste' is bijna 2. Zij heeft nu een nieuwe kamer op de 1e verdieping, de baby gaat in haar oude kamertje. Wij slapen ook op de 1e verdieping. Als de jongste een jaar of 2 is, is t qua ruimte in t piepkleine kamertje beter dat hij / zijn naar n andere kamer gaat. Ons plan was de 2 kinderen dan op de 1e verdieping te leggen, wij zouden dan naar zolder gaan (de babykamer wordt dan een kamer voor garderobekasten).

Nu had mijn vriend t erover dat t ook wel een idee was tegen die tijd 1 van de kindjes naar zolder te verhuizen.Het handigste zou zijn dat de jongste dat dan is, omdat die dan zowiezo een nieuwe kamer moet.

Maar.....is t wat; een peuter op zolder? Het gaat mij erg tegen mijn gevoel in eigenlijk. Ook als de oudste naar zolder zou gaan op haar 4e lijkt t me nog zo klein.

Ervaringen hiermee?
quote:arwen173 schreef op 29 maart 2010 @ 10:03:

rookmelders hebben wij ook overal, maar dan nog kan je te laat zijn op het moment dat die afgaat. En volgens mij blijft een elektrisch apparaat een risico, ook al staat die niet aan, een cv staat toch nooit echt uit?Eeeh, apparaten staan toch overal in huis? Toch niet alleen op zolder? En een rookmelder gaat al af bij het eerste beetje rook. Dus dan ben je ruim op tijd (ik slaap licht, altijd)
Ik heb trouwens ook weinig keus, met 4 kinderen en 3 slaapkamers. (onze zolder is redelijk groot, daar hebben we dus een extra kamer kunnen creëeren)
jawel, tuurlijk staan er overal apparaten, maar cv en wasdroger zijn volgens mij degenen die het meest in de fik vliegen. Maar het gaat mij ook om de vluchtroute, zelfs zonder apparaten zou ik daar geen kleine kinderen willen hebben slapen, en met apparaten helemaal niet.
anoniem_44866 wijzigde dit bericht op 29-03-2010 10:13
Reden: kleine kinderen is wel essentieel...
% gewijzigd
maar liv, jouw kinderen zijn al groter toch, dat vind ik al weer een ander verhaal, die kan je ook leren dat als de brandmelder afgaat, dat ze dan meteen naar beneden moeten komen.
Ja, dat klopt. Ik denk dat als ze nog klein waren geweest ik het ook wel eng had gevonden.

Vliegt een cv ketel zomaar in de fik trouwens? Ook als ie niet werkzaam is dus? Of is dat alleen bij ouwe types?
quote:arwen173 schreef op 29 maart 2010 @ 10:05:

vluchtroute kan ook een touwladder zijn, maar dan moet je kind wel wat groter zijn.

Feesie, wat een groot huis hebben jullie!

450m2

Touwladder is nog wat hoog gegrepen op het moment, wel een idee voor later.
mahna mahna tuduuuudududu
sjee, feesie, dat is 3 keer ons huis, gigantisch! wat heerlijk zo veel ruimte!! Welk deel van het land staat dat?
Nog iets anders; ik het daar niet stikheet in de zomer of is dat al besproken?

Ik heb zo'n medelijden met mijn neefje en nichtje (8 en 11) die naar zolder moesten verkassen omdat vaders zo graag een studeerkamer wilde hebben. Nu slapen die kids daar in een moordend hete zolder. Echt niet normaal hoe heet het daar is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:arwen173 schreef op 29 maart 2010 @ 10:35:

sjee, feesie, dat is 3 keer ons huis, gigantisch! wat heerlijk zo veel ruimte!! Welk deel van het land staat dat?België, de huizenprijzen zijn hier van een ander kaliber. Ja, het is heerlijk zo'n groot huis, al heb je er ook wel veel onderhoud aan (het is 100 jaar oud).
mahna mahna tuduuuudududu
CV en wasmachine zijn wel hoger risico, maar dat is het probleem niet, dat zijn nl. computers en tv's ook. Grootste probleem is dat alle rook naar boven gaat, waardoor zolderbewoners door verstikking om het leven komen, of bewusteloos raken voordat gevlucht kan worden. Ook al breekt de brand helemaal beneden uit, de giftigste dampen zijn het eerst boven
daarbij; hoe kleiner het lijf hoe eerder bevangen door de rook
Het lijkt mij voor de kleine uk alleen een probleem met naar het toilet gaan. Dat probleem leg ik dan liever bij mezelf (twee trappen omlaag lopen) dan bij die kleine peuter/kleuter.

De kids op de eerste verdieping lijkt me ook wel handig om een beetje beter in het zicht te kunnen houden wanneer ze op hun kamertjes spelen, plus ze hebben de kamertjes dan naast elkaar is misschien ook leuk voor hun. Boven heb je dan zelf wat meer privacy.

Kost alleen even wat meer kluswerk inderdaad.

Wat betreft brandgevaar, op de bhv cursussen die ik gevolgd heb raden ze altijd aan als je kind op zolder slaapt om het kind om te leren gaan met een branddeken. Het kind moet weten als er rookontwikkeling of brand is hoe hij/zij de deken om moet doen en naar beneden moet lopen.

Verder natuurlijk brandmelders (en dan niet alleen de rookmelders, omdat je verwarmingsketel daar hangt)
OK, dat doet t m. Mijn kind nooit naar zolder. Ben ik daar ook uit.

Giftige dampen en klein lijfje... Brrrrrrrrrrrrr

Alle rook direct naar boven..., nooit echt over nagedacht. Stom.
Wij zijn ook bezig met de zolderkamer voor de oudste. Onze ruime zolder bestaat uit 2 delen en heeft 2 grote dakkapellen. Het is de bedoeling dat hij eind mei 'verhuist' en is dan ongeveer 22 maanden. Ik zal wel een ontaarde moeder zijn maar alle berichten over brand en giftige stoffen ten spijt, hij gaat toch naar zolder. Maargoed ik zou het (zoals ik er nu over denk) ook best aandurven om de oudste naar school te brengen (nog geen 5 min. hier vandaan) als de 2e op bed ligt....
vorig jaar nog die vier broertjes op zolder overleden door brand? waar was dat toch? was ook nog een topic over
Oké...ben overtuigd; wij gaan tegen die tijd naar zolder. Daar ging mijn gevoel al naar uit;nu helemaal.

ALs je 3 a 4 kinderen hebt dan heb je misschien minder / niet te kiezen qua kamerindeling. Wij hebben er strals 2, dus wij hebben de luxe die keuze wel te maken.

Bedankt voor de reacties!!
quote:meds schreef op 29 maart 2010 @ 12:01:

Grootste probleem is dat alle rook naar boven gaat, waardoor zolderbewoners door verstikking om het leven komen, of bewusteloos raken voordat gevlucht kan worden. Ook al breekt de brand helemaal beneden uit, de giftigste dampen zijn het eerst bovenMaar nu kiest men naar aanleiding van dit topic ervoor, om dan maar als ouders op zolder te gaan slapen. Dan zijn dus de ouders bewusteloos voordat ze hun kinderen kunnen redden. En mochten de kinderen ondanks dat de brand overleven, dan hebben ze misschien geen ouders meer doordat die op zolder sliepen.
die worden wakker van een goede rookmelder en weten dan wat te doen itt een klein kind.
quote:Java schreef op 29 maart 2010 @ 21:21:

[...]

Maar nu kiest men naar aanleiding van dit topic ervoor, om dan maar als ouders op zolder te gaan slapen. Dan zijn dus de ouders bewusteloos voordat ze hun kinderen kunnen redden. En mochten de kinderen ondanks dat de brand overleven, dan hebben ze misschien geen ouders meer doordat die op zolder sliepen.het duurt langer om een volwassene onder zeil te helpen met giftige dampen dan een (klein) kind. Daarom is een (optische) rookmelder zo belangrijk, op de kamers maar ook in het trappengat
Een rookmelder hebben is handig maar naar mijn mening vandaag de dag zwaar overschat. Het is namelijk geen garantie dat je (op een beschaafde manier) levend uit het huis komt. Kinderen die zichzelf niet kunnen redden onder dergelijke omstandigheden, laat je niet alleen op zolder slapen. Het feit dat TO de vraag alleen al stelt, lijkt mij dat ze haar vriend moet zien te overtuigen dat dit toch eigenlijk niet zo'n goed idee is.
Wij hebben maar 2 slaapkamers op de 1e verdieping, en een mini kamertje van 2 bij 2 ,hier past niet eens een peuterbed op,deze is beide keren als babykamer gebruikt.

1 slaapkamer is de onze,de 2e staat vol met kasten,computer,zonnebank.

We hebben een vaste trap naar zolder,deze hebben we vorig jaar helemaal verbouwd tot 2 grote slaapkamers.

Vlak voordat onze 2e werd geboren is de oudste(toen3) op zolder gaan slapen.

Hij vind het vanaf dag 1 geweldig.

De 2e kamer op zolder is nu nog speelkamer,maar als nummer 2 ook een peuterbed krijgt gaat hij ook naar boven.

Willen ze de speelkamer behouden dan krijgen ze samen 1 slaap&1 speelkamer op zolder.(het zijn wel 2 jongens).

Als ze over 10 jaar privacy willen dan ruilen we,wij naar zolder hun ieder een eigen kamer op de 1e verdieping.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven