Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
Sorry, ik begon over dat asociaal. Dat was wellicht wat overtrokken en snap dat je het niet zo bedoeld hebt; mijn excuses. Ik vind overigens wel dat je een negatief beeld schetst van de brabander en dat vind ik niet terecht.
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 22:06:

offtopic, leuk het dat Wreck Your Journal!!!!Ja, maar ik heb 'm nog niet binnen. Morgen hoop ik!! Ik ben er helemaal klaar voor!
quote:hanZie schreef op 29 maart 2010 @ 22:07:

[...]

Vlg mij doe je dat ook niet. Ik vind wel dat je het vooral buiten jezelf legt. Dat lijkt me niet juist.Ik weet alleen niet waar dat dan aan ligt. Ik ben hier net zoals ik in bijvoorbeeld Den Haag en Haarlem was. Ik gedraag me niet ineens heel anders, heb niet ineens een andere humor of spraak aangemeten, houd van dezelfde dingen als voor mijn verhuizing etc. Wat dan dus maakt dat ik hier de klik niet vind en elders wel, weet ik gewoon echt niet. Maar ik begin steeds meer te denken dat ik zoek naar een klik die niet gaat komen.
MILF in the making ;-)
quote:_69_ schreef op 29 maart 2010 @ 22:14:

[...]

Ja, maar ik heb 'm nog niet binnen. Morgen hoop ik!! Ik ben er helemaal klaar voor!Het is gaaf! Ik ben nog lang niet klaar, maar wat een lol kun je hebben met een boek zeg!
MILF in the making ;-)
Maar goed, man wil graag nog wat aandacht . Dank voor alle reacties zover. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Het liefste pakte ik mijn huis op en zette het ergens aan zee neer. Als dat toch eens zou kunnen...
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 22:15:

[...]

Ik weet alleen niet waar dat dan aan ligt. Ik ben hier net zoals ik in bijvoorbeeld Den Haag en Haarlem was. Ik gedraag me niet ineens heel anders, heb niet ineens een andere humor of spraak aangemeten, houd van dezelfde dingen als voor mijn verhuizing etc. Wat dan dus maakt dat ik hier de klik niet vind en elders wel, weet ik gewoon echt niet. Maar ik begin steeds meer te denken dat ik zoek naar een klik die niet gaat komen.

Volgens mij weet je precies waarom je de klik niet hebt, je vindt brabanders roddelen. Kan dat je dat vindt, maar je moet het wel echt vanuit je eigen referentiekader bezien.

Hoe jij zelf bent, maakt voor een groot deel hoe je anderen ziet. Ben jij een heel direct 'maak van je hart geen moordkuil'-type, dan zul je zuiderlingen terughoudend en 'achter de ellebogen' vinden, omdat zij vaak niet zo direct communiceren als jij.

Ik loop er zoals eerder gezegd ook vaak tegenaan, maar heb de laatste tijd geaccepteerd dat de 'verschillen' die ik bemerk voor een groot deel ook door mijn eigen karakter komen. Als echte zuiderling (dus niet te direct, alles altijd voorzichtig omschrijven, niet direct ja of nee zeggen op een voorstel) schrikt bijv de Rotterdamse 'Niet lullen maar poetsen'-mentaliteit mij af, ik krijg dan een opgejaagd gevoel. Het is mij gewoon té direct.

In Groningen kreeg ik het idee dat men onverschillig was (das prima hoor, doe maar hoor).

Moraal van dit lange verhaal (sorry daarvoor), omdat ik zelf niet uit die regio kom ontgaat vaak de achterliggende bedoeling mij. Ik mis de subtiele nuances. Dat komt niet door die mensen, dat komt door mij. Ik denk er verklaringen en uitleggen bij die niet zo bedoeld zijn.

Goed, warrig verhaal geworden, hoop dat je er desondanks iets mee kunt.
quote:meisje1980 schreef op 29 maart 2010 @ 22:33:

In Groningen kreeg ik het idee dat men onverschillig was (das prima hoor, doe maar hoor).

Q: Moet je nog koffie?

A: Ja, mag wel.
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
quote:meisje1980 schreef op 29 maart 2010 @ 22:33:

[...]

Volgens mij weet je precies waarom je de klik niet hebt, je vindt brabanders roddelen. Kan dat je dat vindt, maar je moet het wel echt vanuit je eigen referentiekader bezien.

Hoe jij zelf bent, maakt voor een groot deel hoe je anderen ziet. Ben jij een heel direct 'maak van je hart geen moordkuil'-type, dan zul je zuiderlingen terughoudend en 'achter de ellebogen' vinden, omdat zij vaak niet zo direct communiceren als jij.

Ik loop er zoals eerder gezegd ook vaak tegenaan, maar heb de laatste tijd geaccepteerd dat de 'verschillen' die ik bemerk voor een groot deel ook door mijn eigen karakter komen. Als echte zuiderling (dus niet te direct, alles altijd voorzichtig omschrijven, niet direct ja of nee zeggen op een voorstel) schrikt bijv de Rotterdamse 'Niet lullen maar poetsen'-mentaliteit mij af, ik krijg dan een opgejaagd gevoel. Het is mij gewoon té direct.

Moraal van dit lange verhaal (sorry daarvoor), omdat ik zelf niet uit die regio kom ontgaat vaak de achterliggende bedoeling mij. Ik mis de subtiele nuances. Dat komt niet door die mensen, dat komt door mij. Ik denk er verklaringen en uitleggen bij die niet zo bedoeld zijn.

Goed, warrig verhaal geworden, hoop dat je er desondanks iets mee kunt.Helemaal niet warrig. Heel duidelijk gezegd wat ik ook steeds probeer te doen.
quote:whoomii schreef op 29 maart 2010 @ 22:36:

[...]

A: Ja, mag wel.Precies! Echt, alsof ze geheimtaal spraken. Ik snapte er de ballen van.
Tja, ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet precies waarom je niet kunt wennen, maar ik woon hier nu 9 jaar, en ik ben wel gewend, ik heb totaal geen moeite met de brabanders. Het houdoe krijg ik nog steeds mijn strot niet uit, maar verder vind ik het taaltje en de rare uitdrukkingen wel grappig, de mensen aardig en wat opener en gemoedelijker dan in de randstad, eerlijk gezegd. En Eindhoven vind ik een leuke stad. Genoeg te doen maar nog wel overzichtelijk itt tot Amsterdam, bijvoorbeeld.
quote:meisje1980 schreef op 29 maart 2010 @ 22:43:

Precies! Echt, alsof ze geheimtaal spraken. Ik snapte er de ballen van. Dat had ik dus hier in Brabant in het begin. Dan vroeg ik bijvoorbeeld waar de [insert winkel] was en dan zeiden ze steevast: dan moet je naar boven en dan (links of rechts) En echt, je kan hier tot aan Zeeland kijken, zo plat is het, dus hoezo, naar bóven?
Ik zal wel een talenknobbel hebben, maar ik heb echt geen moeite de mensen hier te verstaan hoor, ze zeggen soms rare dingen, zoals aanrijden, ipv wegrijden, of afgewerkt ipv klaar met werken, d'r langs ipv d'r naast maar dat weet je na 1x toch ook? En hedde gij en wittegeit, gewitooitnooitnie enzo.. nouja, ok, beetje oefenen met je brabantse schoonfamilie, ook niet moeilijk..

TO, ik heb lang niet alle berichten gelezen maar ik krijg door de regels heen het gevoel dat je ook niet echt wilt, ook al is dat misschien onbewust. Alsof je je onbewust er tegen verzet er hier "bij te horen". Zo te lezen woon je ook niet in een hele leuke wijk, ken de wijk niet overigens, maar bij veel dingen die je schrijft over je buurtgenoten denk ik, boeien, ze doen maar. Of denk ik dan te simpel?
.
.
.
Ik begrijp het wel. Ben zelf naar Brabant gekomen toen ik 1 jaar oud was, met een Zuid-Hollandse vader en een Brabantse moeder, maar heb blijkbaar toch de mentaliteit van m'n vader meegekregen. Tot mijn 20e heb ik gezegd dat ik terug zou gaan, en nu...ik woon in het dorpje waar mijn ouders toen naartoe zijn verhuisd. Ik praat nog steeds geen echt brabants, maar versta ze wel, heb bij carnavalsclubs gezeten, verbaas me nog steeds aan het geroddel, heb ook de "foute" humor ( van m'n vader) die niet door iedereen begrepen wordt, maar heb de brabanders ( en ik mag mezelf ,denk ik, na al die tijd ook wel zo noemen) wel echt in m'n hart gesloten.

Maar ik blijf een "buitenstaander", want mensen weten, zeker in een dorp, dat je "niet van hier" komt ( ook nog na 100 jaar en als je als baby daar naartoe bent gekomen) en daar helpt dan nog eens extra aan mee dat ik niet meedoe aan het l*llen over anderen en nooit geen namen ken die zij noemen. Ik vind het alleen wel allemaal leuk om aan te horen en dat ze ook over mij praten...ach ja, dat moeten ze lekker zelf weten.

Als jij je zo ongelukkig voelt in Brabant ( ik ben het trouwens met meerderen hier eens dat het ook wel aan Eindhoven kan liggen) moet je stappen gaan zetten en naar de andere kant van de riolen gaan ( ook nooit van gehoord trouwens) als je man en kinderen daar ook geen problemen mee hebben. Heel veel succes met je keuze!
Lastig hoor, ik loop tegen dezelfde dingen aan als jij. Ook het buitenstaander zijn.

Ik krijg steevast elke week de vraag: waar kom jij vandaan?

normaal Brabants versta ik wel, maar plat eindhovens (ja, t bestaat) kan ik écht niet volgen. Omdat ik dialect gewoon asociaal vind klinken ga ik me daar ook niet in verdiepen.

Ik woon op steenworp afstand van TO en ze heeft gelijk wat de buurt betreft. Als m'n container 's avonds nog buiten staat komt de buurvrouw vertellen dat ik hem binnen moet halen. Ik heb zelfs een keer de vraag gehad of ik m'n ramen niet kon wassen. Die zijn dus tot op de dag van vandaag smerig.

Maarja, liever in zo'n buurt als de Bennekel of de Kruidenbuurt.

Dat het zo'n grote stad is maakt niets uit. Iedereen kent iedereen, en iedereen praat over iedereen. Mensen leven hier sneller, relatiever. Vriendschappen onstaan en verdwijnen zo gemakkelijk. Zo spreek je iemand elke dag en zo hoor je er niets meer van. Om vervolgens achteraf van een ander te horen wat je gedaan zou hebben.

Je legt hier makkelijk contacten, en de mensen zijn over het algemeen open en vriendelijk. Maar op het moment dat je iets fout doet kijken ze je nooit meer aan en blijf je de kwaaie pier.

Met de carnaval emigreer ik standaard 4 dagen naar Groningen, niets van die gekkigheid.. Verschil in humor is er zeker.

Oh, en het "Brabants kwartiertje". Jolige smoes om te laat te komen.

Zo, dat is wel heel negatief allemaal. Wat is er wel leuk?

Ehmm. De stad, Stratumseind, Aquabest, de splinter, goed openbaar vervoer, dat was het wel..

Als ik kon ging ik op mijn knietjes terug naar het noorden. Vanavond nog.

Let wel: dit is allemaal mijn mening en overtuiging. Ik weet dat het generaliserend en kortzichtig is, maar dit is hoe ik Brabant ervaren heb.
quote:kelbel schreef op 29 maart 2010 @ 23:16:

[...]

Herkenbaar!!! Een vriendin antwoorde onlangs (toen ik op een voorstel van haar om weet ik veel wat, winkelen ofzoiets simpels zei 'misschien') 'dat misschien van jou wordt altijd 'nee', dus we gaan wel wat anders doen'. Betrapt!

Hahaha, ik zeg ook vaak "Ik kijk nog wel even hoe het loopt", dat is eigenlijk ook gewoon "nee'. Nu denken anderen, waarom zeg je dan niet gewoon Nee, maar dat zou in mijn ogen onnodig onaardig zijn, zo direct. Gek eigenlijk he

quote:noahtb schreef op 30 maart 2010 @ 03:48:

Lastig hoor, ik loop tegen dezelfde dingen aan als jij. Ook het buitenstaander zijn.

normaal Brabants versta ik wel, maar plat eindhovens (ja, t bestaat) kan ik écht niet volgen. Omdat ik dialect gewoon asociaal vind klinken ga ik me daar ook niet in verdiepen.

Ik woon op steenworp afstand van TO en ze heeft gelijk wat de buurt betreft. Als m'n container 's avonds nog buiten staat komt de buurvrouw vertellen dat ik hem binnen moet halen. Ik heb zelfs een keer de vraag gehad of ik m'n ramen niet kon wassen. Die zijn dus tot op de dag van vandaag smerig.

Dat het zo'n grote stad is maakt niets uit. Iedereen kent iedereen, en iedereen praat over iedereen. Mensen leven hier sneller, relatiever. Vriendschappen onstaan en verdwijnen zo gemakkelijk. Zo spreek je iemand elke dag en zo hoor je er niets meer van. Om vervolgens achteraf van een ander te horen wat je gedaan zou hebben.

Ik heb nooit in Eindhoven gewoond, dus misschien zie ik het verkeerd, maar is dit niet ook een verschil in directheid-omzichtigheid? Als iemand bij mij iets echt rots doet, mij echt kwetst zal ik die persoon daar ook nooit op aanspreken. Ik zal dan eerder het contact afbouwen en daar inderdaad niet veel uitleg bij geven. Als ze er zelf naar vragen zal ik het wel zeggen, maar uit mezelf zal het niet komen. Als je iets doet waardoor ik geen/minder behoefte heb aan contact met je, is dat wel zo'n groot iets dat ik me niet kan voorstellen dat die persoon zelf niet snapt waar het om gaat.

Je legt hier makkelijk contacten, en de mensen zijn over het algemeen open en vriendelijk. Maar op het moment dat je iets fout doet kijken ze je nooit meer aan en blijf je de kwaaie pier.

Met de carnaval emigreer ik standaard 4 dagen naar Groningen, niets van die gekkigheid.. Verschil in humor is er zeker.

Ehmm. De stad, Stratumseind, Aquabest, de splinter, goed openbaar vervoer, dat was het wel..

Let wel: dit is allemaal mijn mening en overtuiging. Ik weet dat het generaliserend en kortzichtig is, maar dit is hoe ik Brabant ervaren heb.
Ik heb jaren in Brabant gewoond en ik vond het er geweldig, de mentaliteit, de humor en vooral het taaltje . Met carnaval transformeerde ik tot een bijna ware Brabo.

Hierna ben ik "geemigreerd" naar Friesland en oh wat heb ik daar heerlijk gewoond, was dol op de omgeving, de mensen en de taal die ik snel heb geleerd.

Nu, na 7 jaar Brabant en 14 jaar Friesland woon ik in het Oosten des lands en weer heb ik het naar mijn zin. Soms mis ik Brabant, soms mis ik Friesland.

Waar ik absoluut niet heen zou willen is het Westen, het dialect en type volk (gegeneraliseerd uiteraard) bezorgen me de kriebels....
quote:noahtb schreef op 30 maart 2010 @ 03:48:

Let wel: dit is allemaal mijn mening en overtuiging. Ik weet dat het generaliserend en kortzichtig is, maar dit is hoe ik Brabant ervaren heb.Nou, ik hoor het wel, niks voor mij...
quote:Zamirah schreef op 30 maart 2010 @ 09:07:

Nou, ik hoor het wel, niks voor mij... Nee, dat denk ik dan ook.
quote:whoomii schreef op 29 maart 2010 @ 22:36:

[...]

A: Ja, mag wel.

Oh heimwee..... Ik wil terug!

Ook in NB gewoond, vond de mensen daar erg vervelend. Ik ben verhuisd, want ik kon er niet wennen. Ik vond brabanders er gesloten en erg op zichzelf. Ik vond ze heel erg aan regeltjes hangen en weinig zelf nadenken (werd er helemaal gefrustreerd van). Dus verhuisd, in ZH is het beter. Maar het allerliefst ga ik weer naar Grunn!
Ik vind de oostelijke helft van Brabant erg op Drenthe lijken en de westelijke helft op Groningen. Zowel wat betreft landschap als wat betreft de "volksaard". Het is hier in het westen allemaal wat directer en ze knauwen wat harder. Dat gecombineerd met de meer zuidelijke aggemoarleuthet mentaliteit, vind ik het hier erg goed toeven.
Drenthe: :puke:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven