kennis die discrimineert

01-04-2010 23:02 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik er achter gekomen dat een kennis van mij iets heeft tegen buitenlanders en vooral negers en deze discrimineert. Ik ben daar heel erg van geschrokken want mijn jongere broer is geadopteerd uit een Afrikaans land, hij heeft dus ook een tintje. Ik ben er vandaag achter gekomen en eerlijk gezegd heeft dit weetje me toch wel erg geraakt. Ik had dit gewoon niet achter deze kennis gezocht. Ik kijk nu ook heel anders tegen deze persoon aan. Het viel me wel op dat de kennis zich anders gedroeg tegen buitenlanders, maar het is geen moment bij me op gekomen dat er willens en wetens discriminatie in het spel is. Het contact is inmiddels verbroken.

Er zijn een paar mensen in m'n omgeving die ik heb verteld waarom (ze kennen hem ook), maar die beweren nu dat ik het verkeerd zie. Dat het niet zo is, want de kennis is OK. Het komt er dus op neer dat ze het voor deze kennis opnemen. Wat moet ik hier nu mee, hoe zouden jullie reageren?
Exit kennis.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hoe ben je er achter gekomen dat deze kennis discrimineert, dan?

Ik vind het heel goed van je dat jij je dit aantrekt en daarop actie onderneemt. Ik heb ook een kennis gehad die discrimineerde, heel ernstig zelfs, daar heb ik nu ook geen contact meer mee. Hij zei altijd: 'waarom trek jij je dit zo aan, je bent zelf geen neger!' De meeste mensen interesseert het niets hoe hun vrienden en kennissen tegen anderen doen, als ze maar vriendelijk zijn tegen hen. Ik vind het goed van je.
Jeetje wat een afknapper!

Dat contact had ik ook verbroken.
Waar ben je precies achter gekomen? En hoezo zie je het verkeerd dan, volgens hen?

Heel plat gezegd: welk 'bewijs' heb jij en hoe ontkrachten zij dat?
quote:sevenofnine schreef op 01 april 2010 @ 23:02:

Vandaag ben ik er achter gekomen dat een kennis van mij iets heeft tegen buitenlanders en vooral negers en deze discrimineert. Ik ben daar heel erg van geschrokken want mijn jongere broer is geadopteerd uit een Afrikaans land, hij heeft dus ook een tintje. Ik ben er vandaag achter gekomen en eerlijk gezegd heeft dit weetje me toch wel erg geraakt. Ik had dit gewoon niet achter deze kennis gezocht. Ik kijk nu ook heel anders tegen deze persoon aan. Het viel me wel op dat de kennis zich anders gedroeg tegen buitenlanders, maar het is geen moment bij me op gekomen dat er willens en wetens discriminatie in het spel is. Het contact is inmiddels verbroken.

Er zijn een paar mensen in m'n omgeving die ik heb verteld waarom (ze kennen hem ook), maar die beweren nu dat ik het verkeerd zie. Dat het niet zo is, want de kennis is OK. Het komt er dus op neer dat ze het voor deze kennis opnemen. Wat moet ik hier nu mee, hoe zouden jullie reageren?

Denk en hoop dat je ook buiten je broertje dit gevoel zou hebben?? Ik heb niet zo'n broertje en zou mijn kennis ook vrij snel uitzwaaien. Wanneer iemand problemen heeft met culturen, geloofsovertuigingen etc, dan valt daar lang en heftig over te discussiëren maar wanneer iemand problemen heeft met een kleur van huid, tja exit kennis dan ja.

edit: met andere woorden mijn vraag; was het discriminatie? Regelrecht rasisme? Kritiek op leefstijl van bepaalde nationaliteiten?
Het is maar een kennis..Gewoon zeggen dat jij er anders over denkt en wel beter weet. Waarom houdt het je zo bezig?
Is het geen slechte vorm van 'zwarte' humor van die kennis?
hou ook niet van dat soort kennissen....wees blij dat je je kennissen gedag kan zeggen en dat t geen familie is.
heb je het met kennis besproken?
Ik weet niet of ik meteen het contact zou verbreken. Je kan iemand ook laten inzien dat hij een verkeerd beeld heeft van bepaalde mensen en daar gesprekken over hebben. Of hij moet een hard core rechts extremistische skinhead zijn met dito vrienden, ja dan zou ik hem niet meer willen kennen.
Verhaal is te vaag om er iets van te vinden. Gaat het om te donkere huid, om etniciteit, om geloof, om ras. En waarom, heeft hij er misschien nadeel van? Heeft hij het gevoel dat andere culturen of bevolkingsgroepen worden voorgetrokken? Voelt hij zich niet thuis met andersgeaarden? De context is niet duidelijk, en toch heel makkelijk door middel van een gesprekje te achterhalen.

Daarom heb ik het idee dat dit topic wordt geopend om het statement te maken: kijk mij nou eens anti-racistisch zijn. Mooi he, van mij.
Mijn ouders zijn erg racistisch en ouderwets, die zeggen díngen....daar valt je mond van open.

Soms kan ik me er zo kwaad om maken.

Ik vind het erg moeilijk want ik wil me er niet over opwinden, het zijn oude, vastgeroeste mensen en verder wel erg lief voor hun kinderen en kleinkinderen.

Met een kennis of vriend zou ik ook de band verbreken.
het is hier binnen beter dan buiten
Ik zou tegen de kennis zeggen dat het me stoort en uitleggen waarom. Vervolgens zou ik afstand nemen. Waarom aandacht besteden aan iemand die slechts een kennis is?
quote:katoeneke schreef op 01 april 2010 @ 23:53:

Ik weet niet of ik meteen het contact zou verbreken. Je kan iemand ook laten inzien dat hij een verkeerd beeld heeft van bepaalde mensen en daar gesprekken over hebben. Of hij moet een hard core rechts extremistische skinhead zijn met dito vrienden, ja dan zou ik hem niet meer willen kennen.

Die Hardcore Rechts Extremistische lui, gaan veel verder dan je denkt.

Ze idealiseren de theorie van Hitler en verheerlijken hem.

Racisme op grond van huidskleur is hun motto.

Het Arische ras kenmerken wordt verheerlijkt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
@TO:misschien verwar je iemands voorkeur met discriminatie?

(Sommige mensen roepen al snel dat iets discriminerend is, terwijl het vaak om feiten gaat waar men uit politiek correcte overwegingen niet zo goed mee om kan gaan. Of het kan zijn dat iemand erg slechte ervaringen heeft met bepaalde etnische groepen, en er daarom liever niet mee geconfronteerd wordt).
Een ex-schoonzus van me doet het ook heel erg, discrimineren, maar ook op een enge manier mensen die anders zijn dan haar, kleineren en beledigen. Daarom kon ik nooit met haar overweg, verschrikkelijk mens vond ik haar daarom!
En mensen die seksistisch zijn? Vrouwen die zeggen dat geen enkele vent deugt, kerels die het alleen over tietuuuuh hebben? Da's ook alleen maar discriminatie op basis van kut of lul.

Verder wel eens met Groll.
Hoe ben ik er achter gekomen. Tijdens een lange wandeling hadden we een openhartig gesprek over vanalles en nog wat. Dingen die b.v. werden gezegd waren, het zijn wilden, ze spreken geen Nederlands, ze weten niets en verder kwam in het gesprek naar voren dat de kennis en z'n vrienden buitenlanders en negers dus anders behandelden.

Ik zie het verkeerd volgens sommige omdat die kennis wel met buitenlanders en negers omgaat, het gewoon z'n karakter is en hij niet beter weet of ze beweren doodleuk dat het niet zo is omdat hij tegen hun altijd aardig is. Ze kunnen het zich niet voorstellen denk ik, omdat die kennis heel intelligent, charmant, van goede huize is, status heeft en een goede baan. Misschien niet het type waar je het van zou verwachten.
quote:quattro35 schreef op 02 april 2010 @ 00:41:

@TO:misschien verwar je iemands voorkeur met discriminatie?

(Sommige mensen roepen al snel dat iets discriminerend is, terwijl het vaak om feiten gaat waar men uit politiek correcte overwegingen niet zo goed mee om kan gaan. Of het kan zijn dat iemand erg slechte ervaringen heeft met bepaalde etnische groepen, en er daarom liever niet mee geconfronteerd wordt).Iemands voorkeur is niet hetzelfde als iemand willens en wetens anders behandelen, kleineren, achterstellen vanwege z'n afkomst of huidskleur.
Misschien dramatiseer je het nu heel erg, omdat je zelf ook een jongere broer hebt die een tintje heeft?
Als bepaald gedrag of een zienswijze van een kennis voor mij maakt dat ik afknap op die persoon dan stop ik met investeren in het contact. Daar mag de rest van de wereld van alles van vinden, maar ik volg daarin mijn gevoel.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik net mijn Surinaamse (inmiddels ex)vriend ging, en ik werkelijk in een shocktoestand verkeerde om het feit dat erg veel kennissen het nodig vonden om hun afkeur te laten merken. Opmerkingen als: "Wat zou je vader daarvan vinden? Die zal wel niet blij zijn" en: "Dat is vragen om problemen, je weet toch dat ze allemaal vreemdgaan en bijvrouwen hebben?" bleken vrij normaal te zijn voor sommigen. En daarna waren ze allemaal wild nieuwsgierig of het nou echt waar was, dat ze echt zo'n grote je-weet-wel hebben?
quote:frizzy schreef op 02 april 2010 @ 01:04:

Als bepaald gedrag of een zienswijze van een kennis voor mij maakt dat ik afknap op die persoon dan stop ik met investeren in het contact. Daar mag de rest van de wereld van alles van vinden, maar ik volg daarin mijn gevoel.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik net mijn Surinaamse (inmiddels ex)vriend ging, en ik werkelijk in een shocktoestand verkeerde om het feit dat erg veel kennissen het nodig vonden om hun afkeur te laten merken. Opmerkingen als: "Wat zou je vader daarvan vinden? Die zal wel niet blij zijn" en: "Dat is vragen om problemen, je weet toch dat ze allemaal vreemdgaan en bijvrouwen hebben?" bleken vrij normaal te zijn voor sommigen. En daarna waren ze allemaal wild nieuwsgierig of het nou echt waar was, dat ze echt zo'n grote je-weet-wel hebben?

Is idd erg kwetsend om je kennissen op die manier te leren kennen.

Toch denk ik (niet om het goed te praten, want heb een hekel aan racisme) dat mensen wijzer kunnen worden door juist wel met ze om te blijven gaan. Veel ideeen en/of meningen die ze hebben zijn op niks gebaseerd of van horen zeggen. Als ze dan in hun eigen omgeving met een buitenlander te maken krijgen gaat er een wereld voor ze open, en komen ze er zelf achter hoe narrow-minded ze dachten. Ik zie het in mijn eigen omgeving hoe hard dat veranderd is. Bijvoorbeeld bij de hockey om maar even wat te noemen. De eerste buitenlanders hadden het echt zwaar vanwege de vooroordelen die er bij sommige mensen waren. Nu zie je gewoon dat iedereen met elkaar bevriend is, kinderen komen bij elkaar over de vloer, we gaan met zijn allen op vakantie. Het klinkt wat zweverig maar ik geloof dat je kwaad niet met kwaad bestrijdt met dit soort dingen. Zet die mensen naast een kleurling laat ze met elkaar optrekken, en kijk wat er na die periode nog werkelijk over is van de vooroordelen. Waarschijnlijk heel weinig.

Tijdens de apartheid in de VS had je bijvoorbeeld wel altijd zwarte Nanny's voor de witte kinderen. Wat men zich toen alleen niet realiseerde was dat de kinderen een band kregen met hun zwarte Nanny. Niet zo raar natuurlijk, zij was er altijd voor hun, gaf ze te eten, deed ze in bad, verzorgde ze, troostte ze als ze waren gevallen, enzvoort. De witte kinderen raakten gesteld op hun nanny en het maakte hun niet uit dat ze zwart was, ze was er voor ze. De kinderen werden ouder en raakten geinteresseerd in het leven van die Nanny, gingen vragen stellen, leerden stiekem zwarte liederen. Die kinderen keken al met een andere bril naar de zwarten dankzij hun zwarte Nanny.

Daarom willen de echte racisten ook volledig gescheiden werelden. Zodat ze niet met kleurlingen in contact komen.

Omdat ze weten dat als mensen elkaar leren kennen ze verbroederen ongeacht ras, religie, etc.

Het is een lang verhaal geworden!
Goed dat je het contact hebt verbroken. Ik kan ook niet tegen discriminatie of racisme. En als ik dit zou merken bij vrienden of kennissen, zou ik daar veel moeite mee hebben en er zeker iets over zeggen! En ga dan zeker in discussie met die mensen.

Ik heb bijv. een collega, die altijd racistische moppen vertelt. Ik heb haar eens gezegd, dat ik dat niet kan waarderen. Nu doet ze het niet meer als ik in de buurt ben.
Daar heb je wel gelijk in Katoeneke. Dat is ook de reden dat ik me suf zit te typen op het topic over Immigratie. Maar wat ik merk in het echte leven, is dat discriminatie mij echt kwetst. Dat heb ik eigenlijk al van jongs af aan.

Ik zal nooit vergeten dat de hele familie van een jongen waar ik straal verliefd op was (14 was ik) begon te praten over die roetmop die ze in de haven hadden gezien. Dat was dus mijn nicht! Ik heb zelfs nog geprobeerd met ze in gesprek te gaan, ze waren immers allemaal fan van een voetbalclub vól met mensen met een ander kleurtje? De uitspraken die vervolgens uit hun monden kwamen gerold resulteerden erin dat ik volledig in paniek en over mijn toeren thuis kwam.

Natuurlijk kun je het zien als een 'goede daad' om dit soort mensen te onderwijzen, maar als het je kwetst mag je daar een grens trekken. Je moet namelijk ook beseffen dat er zat mensen zijn die ook met mensen-met-een-kleurtje omgaan, maar ondertussen blijven ze wel dit soort uitspraken doen. Want ja, die ene Marokkaan dié is anders. Of ja, ze zijn wel oke, maar goed ze blijven wel allemaal luie negers natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven