kennis die discrimineert

01-04-2010 23:02 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik er achter gekomen dat een kennis van mij iets heeft tegen buitenlanders en vooral negers en deze discrimineert. Ik ben daar heel erg van geschrokken want mijn jongere broer is geadopteerd uit een Afrikaans land, hij heeft dus ook een tintje. Ik ben er vandaag achter gekomen en eerlijk gezegd heeft dit weetje me toch wel erg geraakt. Ik had dit gewoon niet achter deze kennis gezocht. Ik kijk nu ook heel anders tegen deze persoon aan. Het viel me wel op dat de kennis zich anders gedroeg tegen buitenlanders, maar het is geen moment bij me op gekomen dat er willens en wetens discriminatie in het spel is. Het contact is inmiddels verbroken.

Er zijn een paar mensen in m'n omgeving die ik heb verteld waarom (ze kennen hem ook), maar die beweren nu dat ik het verkeerd zie. Dat het niet zo is, want de kennis is OK. Het komt er dus op neer dat ze het voor deze kennis opnemen. Wat moet ik hier nu mee, hoe zouden jullie reageren?
quote:lichtpuntjes schreef op 02 april 2010 @ 00:56:

Misschien dramatiseer je het nu heel erg, omdat je zelf ook een jongere broer hebt die een tintje heeft?Zelfs als dat zo is, dan nog vind ik het niet kunnen. Mensen die dit bagatelliseren zijn mijns inziens net zo erg.
quote:Groll schreef op 02 april 2010 @ 00:08:

Verhaal is te vaag om er iets van te vinden. Gaat het om te donkere huid, om etniciteit, om geloof, om ras. En waarom, heeft hij er misschien nadeel van? Heeft hij het gevoel dat andere culturen of bevolkingsgroepen worden voorgetrokken? Voelt hij zich niet thuis met andersgeaarden? De context is niet duidelijk, en toch heel makkelijk door middel van een gesprekje te achterhalen.

Daarom heb ik het idee dat dit topic wordt geopend om het statement te maken: kijk mij nou eens anti-racistisch zijn. Mooi he, van mij.
Hoe verbreekt men het contact met een kennis? Je bent immers niet bevriend dus daar is geen winst te behalen. Moet ik me dan voorstellen dat je elkaar niet meer groet?
Zelf ben ik vrij liberaal en is voor mij iedereen in de basis redelijk gelijk.

Ik zie om me heen dat er volop gediscrimineerd wordt. En dan heb ik niet over een kleurtje maar of je dik bent, te dun, te rood haar, te kaal, lelijk gebit, te lelijk, te vreemd accent, te veel slissen, te lage opleiding, hoe je woont, wat voor opleiding je hebt, hoe je je kids opvoedt, etc etc.

Kunnen deze lijdende voorwerpen meestal niks aan doen maar toch hebben ze er elke dag mee te maken. Dat op discriminatie van een kleurtje wat meer gevoeligheid ligt is duidelijk maar wat ik duidelijk wil maken is dat discriminatie in veel mensen zit en waarschijnlijk ook in jezelf.

Ik zou met die vriendin van je in discussie gaan als je je er zo aan stoort en ook jouw argumenten laten horen. Het is volgens mij de enige manier waarop dit soort domme vooroordelen kunnen worden afgezwakt.

Dikke mensen zijn lui,

Roodharigen zijn opvliegend,

Dunne mensen zijn neurotisch,

Rijke mensen zijn gierig,

negers zijn blijven niet bij hun gezin,

Marokkanen zijn crimineel

Als je weredbeeld zo simpel in elkaar zit, zijn deze mensen vaak zelf ook vrij simpel denk ik. Natuurlijk komen Marokkanen 6x meer voor in de criminaliteitstatistieken, maar het heeft geen zin om ze dan als groep als crimineel weg te zetten, want zo mis je de nuance.
Sevenofnine, heb je in dat gesprek met die kennis wel aangegeven hoe jij zelf er over denkt? Heb je dieper doorgevraagd naar zijn beweegredenen...is er misschien iets gebeurd waarom deze kennis zo denkt? Is het misschien een gewoonte wat deze kennis over genomen heeft van familie?

Je kunt het contact verbreken (een passief protest), maar je kunt ook kiezen voor een actieve houding; een open discussie aan gaan met deze persoon. Misschien dat deze persoon heel onwetend is door omstandigheden en kunnen een paar goede gesprekken met jou er voor zorgen dat deze persoon een andere kijk krijgt op de zaken en dat deze persoon meer compassie krijgt voor de mensen om hem heen die anders zijn dan hemzelf. (ik spreek nu voor het gemak in de hij-vorm, omdat je niet aangaf of de kennis een man of een vrouw is)
Ik denk dat het belangrijkste is dat je doet wat je gevoel je in geeft (contact verbreken dus, zoals je hebt gedaan) en niet gaat twijfelen door wat anderen hierover tegen je zeggen.

Het zou er eigenlijk niet toe hoeven te doen wat 'wij' er hier van vinden, of wat mensen in je omgeving ervan zeggen. Voor jou voelt het niet juist, niet zuiver (zo interpreteer ik het). Dat is het belangrijkst.
Hij heeft recht op zijn eigen mening, dus wat heb jij ermee.

Je hebt er toch geen last van, wat kan jou het schelen dan?
quote:wuiles schreef op 03 april 2010 @ 10:54:

Hoe verbreekt men het contact met een kennis? Je bent immers niet bevriend dus daar is geen winst te behalen. Moet ik me dan voorstellen dat je elkaar niet meer groet?Door niet meer met de kennis om te gaan.
quote:qthee schreef op 03 april 2010 @ 10:57:

Ik zie om me heen dat er volop gediscrimineerd wordt.

Een veel gehoord argument, zeiden een paar van m'n vrienden ook. Meestal door mensen gebruikt die de andere kant opkijken, zodat ze niet voor de medemens op hoeven komen.

Zelf vind ik het niet zo'n sterk argument, valt voor mij in de categorie 'iedereen gaat vreemd, dus daarom ga ik ook vreemd'.

Ik ben tegen discriminatie en racisme en heb ook niet de behoefte om mensen op te voeden. En ja, iedereen heeft natuurlijk recht op z'n mening, maar dat neemt niet weg dat een ander ook het recht heeft om daar op te reageren.
wat versta je onder discriminatie?
quote:colalight schreef op 04 april 2010 @ 18:34:

wat versta je onder discriminatie?Definitie: discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen. Zoals bv. afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte.
quote:Brown_Eyes schreef op 03 april 2010 @ 18:42:

Hij heeft recht op zijn eigen mening, dus wat heb jij ermee.

Je hebt er toch geen last van, wat kan jou het schelen dan?

Vind ik eigenlijk ook.

Jij 'discrimineert' hem eigenlijk om zijn eigen mening.

Als je het niet geweten had, had je hem niet uit je kenniskring verwijderd.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:sevenofnine schreef op 04 april 2010 @ 15:00:

[...]

Door niet meer met de kennis om te gaan.Als jullie veel met elkaar omgingen was het geen kennis geweest. Enfin, als dit statement jou zo'n goed gevoel geeft, wat doet er dan toe wat andere forummers gedaan zouden hebben?
quote:calvijn1 schreef op 04 april 2010 @ 19:06:

[...]

Vind ik eigenlijk ook.

Als je het niet geweten had, had je hem niet uit je kenniskring verwijderd.Je kan toch afstand nemen van iemand omdat je je totaal niet kan vinden in die persoon zijn denkbeelden. Als je iets niet had geweten, doet er nu niet toe. Je weet iets dus daar besluit je wel of niet wat mee te doen.
quote:calvijn1 schreef op 04 april 2010 @ 19:06:

[...]

Vind ik eigenlijk ook.

Als je het niet geweten had, had je hem niet uit je kenniskring verwijderd.

Dus omdat ik het niet eens ben met de mening van mijn kennis behandel ik hem ongelijk en stel ik hem achter op basis van 1 van de volgende kenmerken: afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte.

Het niet eens zijn met de mening van een ander is geen discriminatie hoor!
quote:wuiles schreef op 04 april 2010 @ 20:01:

[...]

Als jullie veel met elkaar omgingen was het geen kennis geweest. Enfin, als dit statement jou zo'n goed gevoel geeft, wat doet er dan toe wat andere forummers gedaan zouden hebben?

Als we veel met elkaar omgingen was het misschien wel een collega, buurman/vrouw of familielid geweest. Ik ben benieuwd wat jouw definitie van een kennis is.

Maar ik ben vooral benieuwd wat andere mensen gedaan zouden hebben en hoe ze zouden reageren.
Toen ik wat kreeg met mijn man heb ik zoveel kutopmerkingen gehad. Rare vragen, stomme opmerkingen, vooroordelen.

Rare blikken.

Sorry, maar als je niet fatsoenlijk tegen mijn partner kan doen vanwege zijn afkomst (Turk) is het voor mij gewoon klaar.

Wie je ook bent.

Is wel jammer soms, omdat je het van bepaalde mensen niet verwacht, maar ik heb geen zin om continu antwoord te geven op kwetsende vragen, mezelf te verantwoorden vanwege 'die Turk' en ga zo maar door.

Gewoon simpel de stekker uit het contact.
quote:sevenofnine schreef op 04 april 2010 @ 21:48:

[...]

Dus omdat ik het niet eens ben met de mening van mijn kennis behandel ik hem ongelijk en stel ik hem achter op basis van 1 van de volgende kenmerken: afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte.

Het niet eens zijn met de mening van een ander is geen discriminatie hoor!

Als je bij alle kennissen een onderzoek moet houden of ze wel overal hetzelfde over denken

Er zullen er wel meer zijn die zo denken, maar het niet zeggen.

Ik snap niet dat zoiets je kan raken of dat je je er zo mee bezig houdt. Laat lekker denken en move on!
Er wordt overal over gediscrimineert.... er worden over allerlei situaties opmerkingen gemaakt die niet door de beugel kunnen voor een ander persoon.

Het is jouw eigen keuze om een punt te zetten achter dit contact en dat is prima. Maar je kunt niet in je eigen 'ideale wereld' iedereen buitensluiten die anders denkt dan jij denkt. Je zult nog wel vaker te maken krijgen met mensen die nare opmerkingen maken of andere meninge hebben.
quote:sweetcandy schreef op 04 april 2010 @ 22:18:

Er wordt overal over gediscrimineert.... er worden over allerlei situaties opmerkingen gemaakt die niet door de beugel kunnen voor een ander persoon.

Je zult nog wel vaker te maken krijgen met mensen die nare opmerkingen maken of andere meninge hebben.Dat er overal gediscrimineerd wordt is nog geen reden om het dan maar goed te keuren. En nogmaals een nare opmerkingen of andere mening hebben betekent nog niet dat je discrimineert.
quote:Brown_Eyes schreef op 04 april 2010 @ 22:12:

[...]

Als je bij alle kennissen een onderzoek moet houden of ze wel overal hetzelfde over denken

Er zullen er wel meer zijn die zo denken, maar het niet zeggen.

Ik snap niet dat zoiets je kan raken of dat je je er zo mee bezig houdt. Laat lekker denken en move on!Je trekt de boel nogal uit zijn verband. En tuurlijk kan onrecht tegen een medemensen iemand raken. Gelukkig maar, het wordt anders een hele rare wereld als we niet voor elkaar opkomen.
quote:sweetcandy schreef op 04 april 2010 @ 22:18:

Het is jouw eigen keuze om een punt te zetten achter dit contact en dat is prima. Maar je kunt niet in je eigen 'ideale wereld' iedereen buitensluiten die anders denkt dan jij denkt. Je zult nog wel vaker te maken krijgen met mensen die nare opmerkingen maken of andere meninge hebben.Volgens mij gaat het hier niet om anders denken maar om andere mensen buitensluiten, achterstellen, minderwaardig vinden, beledigen, discrimineren. Ik hoef ook geen homohaters in mijn vriendenkring. Homo's zijn wel weer welkom. Soms moet je gewoon keuzes maken in je leven. Waar sta je voor. Je kan in bepaalde gevallen niet neutraal zijn.
Je kiest toch voor mensen om je heen (je vrienden- en kennissenkring) die je iets positiefs opleveren? En als die personen je kwetsen (dus energie kosten), dan kun je er toch voor kiezen niet meer met hen om te gaan?

Het feit dat het bij TO in dit geval om discriminatie gaat lijkt voor sommige forummers wel niet zo heul erg belangrijk te zijn. Haar kwetst het en voor haar is het dus wél een deal breaker. Fair enough lijkt mij zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven