katten binnen houden

05-04-2010 19:14 41 berichten
ik durf dit topic bijna niet te maken omdat er al heeeeeel veel zijn geweest over dit onderwerp, maar ik heb ff aan de andere katten-mensen een vraagje.

ik heb vandaag besloten na de zoveelste aanvaring met de buren

dat mijn katten niet meer naar buiten mogen. (ik d8 dat ze zich een beetje aanstelden maar als ik die topics hier lees begin ik toch te geloven dat het lichtelijk aso is om je katten naar buiten te laten gaan.....)

ik heb 4 katten en woon in een vrij ruime eensgezinswoning.

ze hebben ook nog een klein balkonnetje waar ze wel op kunnen

dus helemaal binnen blijven hoeven ze niet alleen tis wel veel kleiner...

2 van de 4 zijn niet echt buitenkatten, maar 2 wel. dat is gewoon een kwesie van wennen, althans dat denk ik.

het komt er opneer dat ze zonder achtertuin ook wel ruimte hebben maar mijn vraag is hoe laat ik ze eraan wennen en is het toch beetje zielig of hebben ze gewoon pech?

en hoe doe ik dat dan van de zomer als ik de deur open wil hebben?? hoor graag hoe jullie dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Een hordeur zodat ze niet naar buiten kunnen?

Als je een slaapkamer over hebt kun je daat mooie krabpalen in zetten zodat ze wel kunnen klimmen en spelen.

Je kunt ook je tuin afzetten zodat ze er niet uit kunnen.
Ik vind dat zielig, ze zijn gewend aan buiten! Kan je je tuin niet afschermen op 1 of andere manier? Met een net of sonar systeem?
In dit topic: Nogal heftige manier om katten weg te houden. schrijft Happy_Ever_After over hoe zij haar katten binnen houdt, misschien werkt het ook voor jou? Ik mag hier niet direct quoten, maar op deze pagina: Nogal heftige manier om katten weg te houden. en deze: Nogal heftige manier om katten weg te houden. beschrijft ze hoe. Misschien heb je er wat aan.

Edit: Een manier om je katten dus in je eigen tuin te houden, zodat ze toch naar buiten kunnen. Niet hoe je ze in je eigen huis houdt, dat ligt nogal voor de hand.
Oei, lijkt me lastig om katten die al buiten komen ineens binnen te houden. Mijn ervaring is met een kat die graag naar buiten wil (of juist naar binnen) dat ze heel slim worden in het naar binnen/buiten glippen. Haast niet te stoppen dus. Ik vind het een beetje zielig om ze ineens niet meer naar buiten te laten gaan.

Ik vind trouwens 4 katten in een eengezinswoning wel erg veel hoor. Katten geven snel overlast, en als je er dan ook nog eens 4 hebt...

Ik ken iemand die heeft van een soort gaas een kattenren gemaakt in de tuin. Is dat misschien een idee?
Ik heb wel eens overwogen om van dat schrikdraad over de schutting te maken, dan kunnen ze ook niet weg.

Idee?
eeehhmm.. nou de buren hebben kinderen dus dat lijkt me niet zo'n strak plan...... (ze klimmen er wel es op. das ook aso maar goed)

ik heb vanmiddagmet mijn vriend een soort van constructie bed8 met een touw door de tuin waar de katten dan aan kunnen

met lijntjes en een tuigje. dan hebben ze wat ruimte en kunnen ze toch niet de tuin uit. moet ik ze alleen eerst wel allemaal aan die lijn leggen maar zo'n ramp is dat niet.

zo zielig is het niet, het is een erg ruim huis, met zolder en ook nog een extra balkon waar ze wel op kunnen......
In de zomer zit hier de deur gewoon dicht.

En ja, de katten jammeren af en toe dat ze naar buiten willen en nee, dat mag dan niet.
http://www.russischblauw.info/tuinafzettingen.html

Of

Het kan met de meeste katten wel, maar echte buitenkatten raken hiervan erg gefrustreerd, dus als je die hebt kun je beter je tuin afzetten of een ander huis voor ze zoeken waar ze wel naar buiten kunnen.

Toch kun je soms best versteld staan van de flexibiliteit van katten, want ik heb 4 ex-zwerfkatten op een ruime bovenetage die helaas niet verder dan het balkon kunnen, maar toch zijn ze volmaakt gelukkig binnen. Zelfs de twee katers die echt jaren gezworven hebben, die waren het zwerven duidelijk zat en liggen nu meestal lekker te maffen voor de kachel.

Wel laat ik ze vaak in het inpandige trappenhuis, zodat ze lekker kunnen rennen en spelen met het kittentje van de buren.
nou echte buitenkatten zijn het niet. 2 ervan vinden het leuk om

een ommetje te maken maar daarna willen ze weer gewoon naar binnen. op het balkon zijn vinden ze ook fijn.

mijn buurman gooide vandaag een steen naar 1 van mijn katten.

hij raakte haar niet, maar als dat wel zo zou zijn, dat vind ik toch wel ff wat zieliger eerlijk gezegd........

maar goed iris jij hebt er dus ook 4? gaat dat goed? heb je veel ruimte op je etage?? ik wel in huis vandaar dat ze dus ook wel binnen kunnen blijven......
Waar heeft de buurman precies een probleem mee?

Kan je de tuin niet afschermen zodat ze niet de tuin uit kunnen?
Jouw buren sporen niet..

Kun je niet aanbellen en hem daarmee confronteren?

Netjes blijven en samen een oplossing zoeken die minder drastisch is?

Een tijd afspreken bv?
ik vind dat echt netjes van je!

katten kunnen zich prima aanpassen hoor!
Ik vind het zielig om katten ineens binnen te houden, als ze altijd naar buiten konden. Denk dat dat niet 'gewoon een kwestie van wennen' is. Is toch heel wat anders dan wanneer ze altijd binnen zijn geweest en dus niet beter weten.
[quote]biebelie schreef op 05 april 2010 @ 19:56:

Jouw buren sporen niet..

quote]

En waarom vindt jij dat?

Ik heb zelf ook een poes die ook niet buiten komt omdat ik dus vindt dat een ander geen last van haar hoeft te hebben. Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je telkens de poep van de buurkat in jouw tuin vindt.
Natuurlijk is het vervelend om de poep van de buurkatten in jouw tuin te vinden. Maar als de buurman om die reden met een steen(!) naar een kat gaat gooien, dan vind ik ook dat 'ie niet spoort.
Iets anders
Een steen naar een kat gooien vind ik inderdaad niet normaal.

Maar ik zou die optie overwegen om de afrastering zo te maken dat de katten niet meer over de schutting kunnen klimmen. Dat de buren kinderen hebben die daar dan niet meer op kunnen klimmen, daar hoef jij nou weer geen rekening mee te houden.
Dit topic komt als geroepen, ik ben benieuwd of er ook tips komen waar ik iets aan heb.

Mijn buitenkat moet namelijk binnen drie maanden op de bak leren gaan en ik vrees dat ik haar daarvoor een periode moet opsluiten. Ik stel het al een tijdje steeds uit omdat ik het zo zielig vind.

De reden is dat we van de zomer verhuizen naar de VS en dan gaat ze mee.
quote:woopie schreef op 05 april 2010 @ 20:13:

[quote]biebelie schreef op 05 april 2010 @ 19:56:

Jouw buren sporen niet..

quote]

En waarom vindt jij dat?

Ik heb zelf ook een poes die ook niet buiten komt omdat ik dus vindt dat een ander geen last van haar hoeft te hebben. Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je telkens de poep van de buurkat in jouw tuin vindt.

Vind jij het normaal dat je buurman met stenen naar een kat gooit.

Als mijn buurman last van één van mijn katten heeft hoop ik dat hij genoeg fatsoen heeft om zich niet als een neanderthaler

te gedragen en aanbellen om het te vertellen.

Dan kun je samen kijken of je er uit komt.

TO heeft nou eenmaal geen glazen bol en dit zag ze toevallig...

(en toevallig heb ik al eens eerder over de buren van TO gelezen maar dat terzijde )
quote:Splinter02 schreef op 05 april 2010 @ 20:27:

Een steen naar een kat gooien vind ik inderdaad niet normaal.

Maar ik zou die optie overwegen om de afrastering zo te maken dat de katten niet meer over de schutting kunnen klimmen. Dat de buren kinderen hebben die daar dan niet meer op kunnen klimmen, daar hoef jij nou weer geen rekening mee te houden.

Precies!

Als de buurman schijt poep heeft aan jou...kun je andersom ook schijt poep aan hem hebben en het op die manier oplossen.

Hij geen last meer van jouw katten die dan in je tuin blijven en jij geen last meer van buurkinderen die op de schutting klimmen
eeeeeeeuhhh ik vind het idd. ook vrij maf dat iemand een steen gooit. moet ik wel ff eerlijk zeggen dat deze discussie over mijn katjes al bijna 2 jaar bezig is.... m.a.w. (ik ben zelf al 2 jaar een beetje aso ben ik bang.....)

zij zijn dat een beetje zat, en ik ook eigenlijk (en ja het is toch mijn verantwoordelijkheid... en als alle kinderen uit de buurt in mijn tuin gaan kakken vind ik dat ook niet zo grappig...) heb wel geprobeerd er op te letten dat ze hun tuin niet ingaan.... wat natuurlijk weinig opschiet behalve als je de hele dag achter het raam gaat zitten...

hij zegt dat ze erg veel in zijn tuin schijten en dat dat nogal stinkt. na 2 jaar discussie heb ik er echt geen zin meer in

en heb inmiddels het vermoeden dat meer mensen in de buurt er last van hebben dus daarom mijn besluit.

en bovendien heb ik geen zin meer om te stressen of mijn katten zich gedragen als ze buiten zijn...

Jenk, lieve reactie (kon ik wel ff gebruiken ) heb je zelf ook katten dan??
quote:biebelie schreef op 05 april 2010 @ 20:35:

[...]

Vind jij het normaal dat je buurman met stenen naar een kat gooit.

Als mijn buurman last van één van mijn katten heeft hoop ik dat hij genoeg fatsoen heeft om zich niet als een neanderthaler

te gedragen en aanbellen om het te vertellen.

Dan kun je samen kijken of je er uit komt.

TO heeft nou eenmaal geen glazen bol en dit zag ze toevallig...

(en toevallig heb ik al eens eerder over de buren van TO gelezen maar dat terzijde )

Sorry dat ik te snel was met een conclusie

Had over het stukje van het gooien met de steen heen gelezen, en nee, dan spoor je als buurman inderdaad niet.
quote:Missphoebe schreef op 05 april 2010 @ 19:45:

maar goed iris jij hebt er dus ook 4? gaat dat goed? heb je veel ruimte op je etage?? ik wel in huis vandaar dat ze dus ook wel binnen kunnen blijven......

Ik heb er inderdaad vier die allemaal binnen blijven en bij drie daarvan gaat het fantastisch samen (spelen en slapen samen, likken elkaar), maar eentje is helaas bang voor de andere drie (en voor elke andere andere kat van het asiel waar ze vandaan kwam), dus die heeft haar eigen ruimte.

Natuurlijk is vier binnenkatten niet ideaal, maar ze waren allemaal onplaatsbaar in het asiel waar ze vandaan kwamen (ze waren resp. wild, oud, schuw en gehandicapt) en bij mij zijn ze zo te zien heel gelukkig.

Je kunt natuurlijk gewoon eerst kijken hoe ze samen binnen zijn en als het niet gaat andere maatregelen nemen (tuin afzetten enzo).
Heel goed dat je er iets aan wilt doen! En dat je je realiseert dat anderen er echt last van kunnen hebben.

Maar ik denk dat een kat die echt naar buiten wil, best lastig went aan binnen zitten. Heb je echt geen mogelijkheid om je tuin af te zetten? In elk geval kun je daarmee laten zien dat je er serieus iets aan wilt doen. En mocht er dan een keertje een beestje ontsnappen, dan zal daar hopelijk minder heftig op gereageerd worden.

Als dat niet kan, zorg dan in elk geval dat je veel speel- en klimattributen in huis haalt, waar ze zich op kunnen uitleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven