Werk & Studie alle pijlers

Hoe studeer jij?

07-03-2010 09:30 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je een tentamen hebt (zoals ik nu) hoe pak je dat dan aan? Lees je alles alleen maar over en over (ik val daarbij in slaap) of maak je notities, kortom dringend tips gezocht om goed een tentamen voor te bereiden!
quote:ardni schreef op 07 maart 2010 @ 11:23:

[...]

Werkt dat bij statistiek, dan ga ik dat ook maar proberen, gek lijken en een tentamen halen,you go girl !

Nu flip ik toch al bij het woord statistiek , om over het vak maar niet te spreken, ik heb weinig te verliezen ,koekoek!

Ja, vooral met de opgaves erbij. Als je het moeilijk vindt, kan je beginnen met een voorbeeldopgave die al uitgelegd staat...probeer die dan eens zo uit te leggen dat iemand die nog nooit een statistiekboek open heeft gedaan het ook snapt.

quote:Groen_Druifje schreef op 07 maart 2010 @ 12:52:

[...]

Haha, dat doe ik ook altijd. Ik ga gewoon op mijn bank zitten en super enthousiast aan mijn kat lopen uit leggen /voorlezen wat ik aan het leren ben, en maar voorbeelden geven en doen alsof het ontzettend interessant is.;-)

Door hardop te lezen, op precies dezelfde manier zoals je een klein kind voorleest: dus met stemwisselingen alsof het spannend is oid, onthoud ik het meestal ook wel goed.

Ik lees de stof meestal een tijdje van te voren al een paar keer door, zodat ik al een goed beeld heb van de te leren stof. Ik denk ook altijd maar: Het is niet anders, ik kan mezelf maar beter even voor de gek houden en doen alsof dit hartstikke leuk is want morgen/volgende week/volgende maand is het toch weer voorbij.

Succes met leren!Okeejh, blij om te lezen dat er iemand nog gekker leert dan ik.
Liever elitair dan een pauper!
Opletten en meedenken tijdens college. De stof van tevoren doornemen deed ik amper. Dan zat ik tijdens het college alleen maar (denkbeeldig) te knikken en maakte ik geen aantekeningen, want dat wist ik toch allemaal al. Alleen zo jammer dat ik de helft tegen het einde van het semester alweer vergeten was én geen aantekeningen had.

Bij grote hoeveelheden stof: een dag of twee voor het tentamen stampen. Boek doorlezen, alles (!) wat ik niet wist opschrijven (meestal was dat wel te doen als je tijdens het college oplette) en stampen. Collegeaantekeningen stampen. Precies zoals je verteld werd het niet te doen. Het werkte voor mij. (Ik haat stampwerk, maar voor veel van mijn colleges was het nodig.)

Bij praktische vakken: oefenen. Proberen te begrijpen waarom iets gedaan wordt en dit in een nieuwe oefening toepassen.

Bij artikelen (stukken beter!): begrijpen. Dus: artikel lezen. Mezelf afvragen wat het doel is en waarom het belangrijk is. Welke vraag ze stellen, hoe die onderzoeken. Al lezende bedenken hoe ik denk dat de resultaten eruit gaan zien, die vergelijken met de resultaten in het artikel en de discussie lezen. Meedenken dus weer. Ik verwachtte A, maar hee, B gebeurde. Dat onthield ik veel beter dan wanneer ik dingen ter kennisgeving aannam.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alles samenvatten terwijl ik het lees. Aan het eind van een vak heb ik ongeveer 40 pagina's samenvatting. Op tijd beginnen, en 5 pagina's samenvatting per dag leren/bestuderen met 2 dagen voor het tentamen herhalen van het totaal.

En ja, ik ben best een structuur-freak
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:toffifee schreef op 07 maart 2010 @ 11:23:

Maak je al tijdens de lessen uitreksels? Of pas wanneer je moet leren omdat het getoetst wordt? Ik ben ook aan het zoeken naar een goede manier.

Zoals ik het nu doe voor iedere les: opgegeven stof lezen. In de les de aantekening maken bij de sheets, en voor de toets aantekeningen en samenvattingen (die in het boek staan) lezen. Is dat een goede? Of kansloos? Moet ik na iedere les van ieder hoofdstuk zelf de samenvatting maken... Ik ben enorm zoekend, dus lees mee!

Dit heeft alleen zin als je de rode draad ziet, verbanden kan leggen en de stof niet enkel leest maar ook begrijpt. Wat wordt er nu precies gezegd? In relatie tot welke theorie staat dit, wat zijn de sterke punten in het stuk,wat de zwakkere etc.

Dwing jezelf bij het inlezen van een college min. 3 kritische vragen te stellen. Een met als "doel" de stof/theorie te "ontkrachten" en een om te "verdedigen" en een in vergelijking tot een gelijksoortige theorie.

Tip: steek niet teveel tijd in het maken van ellenlange samenvattingen. Dit vond ik een van de lastigste punten bij overstap van HBO naar WO. Samenvatten kan soms veel te lang duren. Als je 4 dikke pillen moet begrijpen dan kan je niet alles samenvatten.

Ik scan allereerst de inhoudsopgave van een boek, wat wordt behandeld, hoe is het opgebouwd? Per hoofdstuk scan ik de inhoudsopgave weer. Ik lees de belangrijkste punten en die zet ik in een soort schema.

Verder veel samenwerken met anderen. Belangrijk boek moet je helemaal niet zelf samenvatten, die samenvattingen zijn er al. Anders spreek je met anderen af dat ieder één hoofdstuk samenvat en dit bundel je.

Vaar niet blind op de samenvatting maar lees hem wederom kritisch. zoek modellen en uitleg even terug en check.

Zo ben je met de stof bezig en gaat het pas leven. Enkel lezen en samenvatten is soms niet voldoende om te begrijpen.
Ik heb de tentamens gehaald!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Ook mede dankzij jullie tips! Vooral dat uittekenen werkt dus bij mij, nog nooit eerder geprobeerd maar ideaal!!

Nu binnenkort weer een tentamen dus meer tips zijn altijd welkom!!
ligt er een beetje aan hoeveel en wat voor stof het is. Een tentamen voor een taal dat doe ik vooral door te oefenen met de grammatica en dingen te stampen. Theorie (lange teksten) lees ik een x door en markeer alles wat belangrijk is en vervolgens maak ik daar een samenvatting van, stamp die erin en lees dan de tekst nog een of twee keer.
wat ik ook wel eens doe is mijn samenvatting steeds inkorten. als ik iets echt weet dan haal ik het eruit en schrijf een nieuwe, kleinere samenvatting. doordat je dan een aantal x een kleinere samenvatting maakt met de dingen die je nog niet snapt...blijven die ook sneller hangen.
Mirremarra, ik hoop heel hard dat ik mijn tentamen van vanochtend gehaald heb en nu op naar de volgende dus lees ook nog even mee.
quote:nazife schreef op 07 april 2010 @ 22:18:

wat ik ook wel eens doe is mijn samenvatting steeds inkorten. als ik iets echt weet dan haal ik het eruit en schrijf een nieuwe, kleinere samenvatting. doordat je dan een aantal x een kleinere samenvatting maakt met de dingen die je nog niet snapt...blijven die ook sneller hangen.

Oh dat is ook wel een goeie! Ik ben nogal geneigd om dingen over te slaan of er overheen te lezen.

Wat voor tentamen had je dan en waarom moet je huilen?

Ging het ok voor je gevoel? Ik heb er straks weer een, vanmiddag brr... op de een of andere manier raak ik in de tentamentijd enorm verslaafd aan het viva forum.
quote:Groen_Druifje schreef op 07 maart 2010 @ 12:52:

[...]

Haha, dat doe ik ook altijd. Ik ga gewoon op mijn bank zitten en super enthousiast aan mijn kat lopen uit leggen /voorlezen wat ik aan het leren ben, en maar voorbeelden geven en doen alsof het ontzettend interessant is.;-)

Door hardop te lezen, op precies dezelfde manier zoals je een klein kind voorleest: dus met stemwisselingen alsof het spannend is oid, onthoud ik het meestal ook wel goed.

Ik lees de stof meestal een tijdje van te voren al een paar keer door, zodat ik al een goed beeld heb van de te leren stof. Ik denk ook altijd maar: Het is niet anders, ik kan mezelf maar beter even voor de gek houden en doen alsof dit hartstikke leuk is want morgen/volgende week/volgende maand is het toch weer voorbij.

Succes met leren!

Ik zie het helemaal voor me! Mijn kat loopt weg als ik dit doe, maar ik heb twee kleine kindjes misschien moet ik mijn eigen boeken maar voorlezen in plaats van Jip en Janneke, het gaat om de toon toch?
Hey Mirremara, ik heb wel een aantal tips, maar het ligt eraan welke studie je doet en op welk niveau.

De hele stof lezen heeft alleen zin als je:

- voldoende tijd hebt

- niet teveel leesstof heb (op WO niveau heb je soms meerdere boeken van 500 pagina's)

- hangt heel erg af van de studie. Bijvoorbeeld bij een studie rechten zijn de boeken en artikelen relatief belangrijk.

Wat belangrijk is, is dat je alle vragen/opgaven van het vak oefent en nog eens oefent. Als je alleen al de vragen goed kan maken ben je al heel ver.

Daarnaast heb je vaak sheets of slides van het college. Dat is als het ware een samenvatting van de docent zelf. Ook heel erg belangrijk!

Ik heb zelf bijlessen georganiseerd op WO niveau, en met bovenstaande manier heb je een grote kans op een voldoende.
Hey, dankjewel! Het is een universitaire studie ja, wij hebben alleen bijna tot geen opgaven. Wel veeeeel leesstof, interessant maar echt tijdrovend. Studeren is inderdaad een vak op zich, ik heb een aantal jaren geleden al een studie gevolgd en afgerond (dit is een deeltijdstudie) maar krijg nu pas in de gaten dat er zo veel methodes zijn en ook dat sommige manieren beter passen bij mij dan anderen, het beeldend maken bijvoorbeeld.

Wat ik trouwens ook wel doe, als ik een boek heb gelezen. Het op internet nazoeken. Vaak kom je dan op wiki terecht en veel dingen zijn zo specifiek dat klopt vaak wel. Even in andere bewoordingen iets lezen is wel eens prettig en ik verwerk het soms in mijn samenvatting, maar dan moet het wel echt aansluiten. En om het weer beeldend te maken, bijvoorbeeld filosofie en dan afbeeldingen van die (vaak) mannen, werkt bij mij ook echt (oh ja dat was die met die gekke neus, baard etc.).
Ik zit nu ook in de tentamenstress :S

Maargoed, bij mij werkt het het beste als ik gewoon de leerstof samenvat. Daarbij lees ik het voor de eerste keer en ik onthoud het beter als ik het opschrijf. Zelfs met superveel leerstof werkt dit, omdat je gewoon een stuk minder overhoudt!

Daarbij print ik de collegesheets uit en schrijf daarbij de aantekeningen die ik tijdens college heb gemaakt (herhaling doet leren ;)

Tegen de tijd dat de tentamendruk heel hoog wordt (lees dag/dagen van tevoren in de stress) hoef ik simpelweg alleen de samenvatting nog maar te leren en de sheets door te kijken. Boek kijk ik dan niet eens meer in.

Samenvatting arceer ik ook altijd nog=> is ook manier van samenvatten van de samenvatting.

Heb hiermee tot nu toe altijd alle tentamens in één keer gehaald, maar t vraagt wel om wat discipline om ook écht die samenvatting te gaan maken. Maar scheelt stress op het eind!
@Mirremarra, het forum is zo'n beetje "studie ontwijkend gedrag" middel nr. 1. slechte zaak eigenlijk!

Het tentamen ging over een literatuur gericht vak(heeft weinig te maken met mijn studie, onwijs slecht georganiseerd en te veel stof die niet behandeld werd omdat ze te veel proberen te behandelen in 10 weken) en het was een onwijs zwaar tentamen. en ik MOET een 5.5 hebben heb er een heuse nachtmerrie over gehad vannacht. studeer trouwens ook op universitair niveau en vanaf mei doe ik 3 ipv 2 vakken dus dat gaat nog wat worden(geen idee hoe ik het voor elkaar ga krijgen) donderdag dus het volgende tentamen. Vanavond geef ik mezelf vrij iig. Heb het echt even nodig.
Heee Nazife,

Je had gelijk, ik heb te veel achter het forum gezeten, nu heb ik een 5 en ik baal echt verschrikkelijk!! Krijg het al druk genoeg met werk komende tijd en ook met de studie en dan ook nog dit hertentamen.

Hoe ging het bij jou? Heb je het toch gehaald? Ik hoop het voor je!

Ik moet echt gaan bedenken hoe ik alles ga indelen de komende tijd, geen forum meer denk ik.
En nachtmerries dat ken ik, zal ik nu ook wel weer krijgen. Maar ik had het tentamen voor mijn gevoel best redelijk gemaakt. Ik hoef het niet te herkansen maar dan moet ik op het andere tentamen een 7 halen, tja ik ga het maar herkansen denk ik. Ik heb twee colleges gemist en was te lui om aantekeningen te vragen...stom!!!
Ook ik maak samenvattingen, heb het idee dat het dan beter blijft hangen. Alleen lezen werkt voor mij niet, heb ik niet de concentratie voor. Probeer er ook altijd wel uit te filteren wat wel en niet belangrijk is, kan daar meestal wel een goede inschatting van maken.

Oh ja, en er moet ook een beetje druk achter de ketel zitten.

De dag voor het tentamen heb ik weinig last meer van m'n concentratieproblemen omdat ik weet dat het dan echt moet.
Optijd beginnen, zodat je niet het hele boek in 1 keer moet leren. Naar colleges gaan en ook daadwerkelijk opletten, ik schrijf meestal begrippen en de relaties hiertussen op.

Ik maak samenvattingen met pijlen, opsommingen, en kleur. Ik bekijk eerst het hoofdstuk en bekijk m'n aantekeningen en probeer uit te zoeken wat de hoofdvraag en doel is van het hoofdstuk. Dan alles lezen en samenvatten. Na iedere paragraaf nog eens doorlezen en hard op alles herhalen uit m'n hoofd om te checken of ik het nog weet. Dat voor iedere paragraaf, aan het eind alles nog eens heel erg kort uit m'n hoofd opschrijven, begrippen enzo niet uitschrijven om het kort te houden. M'n 'lange' samenvatting lees ik 2 dagen voor tentamen nog door en bedenk wat ze kunnen vragen.
Even ge-upt want ik wil nu graag weten hoe je studeert met dit weer........ik val in slaap!
wat ik doe:

in de schaduw zitten met een plantenspuit gevuld met water. Zodra ik het idee heb dat ik aan het wegsuffen ben, pak ik de plantenspuit en spuit daarmee even mee in mijn gezicht.

Voor de rest: leren is haast onmogelijk met dit weer
quote:Mirremara schreef op 29 juni 2010 @ 14:31:

Even ge-upt want ik wil nu graag weten hoe je studeert met dit weer........ik val in slaap!o jee. Wanneer moet je weer? In april was je ook al bezig Is het wat om een beetje te wandelen met een leer lijstje in je hand ofzo? Soms werkt dat heel goed. In slaap vallen kan dan ook niet. Geen geintje, ik heb het laatst ook zo gedaan en dat werkte prima. Sterkte met leren!
Pfff leren met dit weer... tis mij gelukt, want vanochtend een 6,5 binnengehaald. Ik denk dat de beste tip inderdaad is om voldoende pauze te nemen, vooral niet in de zon te gaan zitten, en een waaier op je hoofd richten :D

Om nog even in te gaan op de beste manier van leren. Ligt toch wel aan de studie. Heb zelf eerste HBO communicatie gedaan en daar leerde ik alleen hoofdpunten en heb het er mee gered. Nu doe ik WO psychologie en daar moet je een boek van 600 blz kennen, omdat er alleen maar meerkeuzetoetsen zijn. Oftewel er worden veel vragen gesteld over kleinigheden. Ik vat nu dus elke keer het boek van het vak samen in 1 a 2 weken (horrorweken!!) en dan lees ik de samenvatting nog 1 a 2 keer door en haal t dan elke x net. Ik volg overigens geen colleges. Medestudenten kopen vaak een samenvatting, maar ik kan niets meer samenvattingen van anderen... staat vaak de helft niet in.

Succes met leren!
@Max, ja ik heb continu tentamens omdat ik steeds tentamens doorschuif (of niet haal). Het is een superleuke studie maar met werk, kinderen krijgen, verhuizingen en alles erbij...pffff.

Dus heb ik net de hertentamens gehad dan komen er weer nieuwe aan en papers en dat soort dingen.

Ben nu ook wel toe aan vakantie hoor. De tips zijn heel goed hier, vorige keer heb ik er echt een paar overgenomen maar hele boeken samenvatten dat lukt me nu niet meer dus ik probeer zelf in te schatten wat het belangrijkste is en dat neem ik door, ik ga voor de zesjes! Slecht he!

Ik ga de laatste dag met mijn leerlijstje (= samenvatting en die is pas morgen af) rondlopen haha. Ben benieuwd. Wat studeer jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven