zindelijkheidstraining beginnen

08-04-2010 22:17 19 berichten
Sinds een paar dagen zegt mijn dochtertje van 19 maanden als ze in haar luier poept: "poepen". Ze benoemt het dus. Ik heb nog helemaal niet stil gestaan bij het zindelijk maken. Maar nu bedacht ik me dat ik hier misschien mee moet beginnen. Ik zou niet weten hoe. Ja, waarschijnlijk een potje aanschaffen, maar dan.

Alle tips en ervaringen zijn welkom. Wat werkt goed, wat juist niet. Hoe begin je, wanneer begin je etc, etc.
Alle reacties Link kopieren
Hou oud is ze?
Geen tips, de mijne is nog niet toe aan het potje (3,5 mnd), maar moest wel even denken aan een opmerking van mijn moeder, toen wij het woord 'zindelijkheidstraining' lieten vallen.

'Dat gaan jullie toch straks niet doen!? Da's hartstikke zielig, zo'n potje aan een kind zijn billen vastbinden!'

!?!?

Ehhh, ik weet niet wat er in de jaren '70 onder zindelijkheidstraining werd verstaan, maar hier had ik echt nog nóóit van gehoord
onze zoon zegt het nu ook, of hij vraagt zelf om een schone lujier als hij gepoept heeft.

Ik heb wel een potje, soms wil hij daar op zitten. Dat duurt nooit lang, het is meer even interessant doen en dan eraf.

Ik maak er nog niet echt een punt van, hij is 2. Als het mooie weer eraan komt zonder luier laten lopen dan komt het vast wel.
Ze is nu 19 maanden, ik zal het ook even in de openingspost zetten.
Hier 3,5 en nog steeds niet zindelijk
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
volgens mij werkt het niet als kinderen er nog niet aan toe zijn.

gewoon alvast een potje in huis hebben en alvast een beetje laten kennis maken en over vertellen, is ze ook al geinteresseerd als jullie gaan plassen?

laat pop even op de pot zitten en als ze wil zelf ook.

beetje spelenderwijs.
Mijn jongste begon met 17 maanden duidelijk te maken dat ie moest poepen. Vond ik rijkelijk vroeg, maar ik zette hem op de wc, met zo'n verkleiner erop, en ja hoor, poep. Dat is een paar weken redelijk goed gegaan en toen was het weer over en heeft het tot rond zijn 3e verjaardag geduurd voordat ie echt zindelijk was.

Wat ik zeggen wil: gewoon op het potje (of wc) zetten als ze het aangeeft en als er wat komt vooral heel blij zijn. Komt er niks, ook goed. Uit de verhalen van vroeger weet ik ook dat kinderen idd gewoon halve dagen op zo'n potje zaten. Dat dus liever niet.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik zou gelijk beginnen met op het toilet zetten en het potje overslaan. Hebben wij ook gedaan met een jaar of 2 en dat scheelt ten eerste een hoop troep en ten tweede is het makkelijker dat je later niet alsnog moet leren om op de wc te plassen.
Ik ken iemand die haar kind smorgens bij het televisiekawrtiertje standaard op de pot voor de tv zette. Soms kwam er niks maar soms wel en dan heel hard juichen natuurlijk. Bij haar ging het heel snel al goed.

Bij ons duurde het allemaal wat langer maar net toen ik dacht dat het niet meer goed zou komen voordat hij naar school zou gaan gebeurde het vanzelf...
Zindelijkheidstraining is nooit zo aangeslagen hier. Heb bij de eerste wel 2 potjes aangeschaft zodra ze liet merken dat ze in de gaten kreeg wat er gebeurde in haar luier. Ze was toen ook een maand of 19. Dat was in de zomer, dus kon haar veel buiten in haar blootje laten lopen. Of juist in alleen een onderbroek, zodat ze voelde wat er gebeurde als ze daarin plaste. Ze vond het potje die zomer wel interessant en de onderbroek helemaal leuk, maar liet het net zo makkelijk gewoon lopen. Heeft uiteindelijk nog een jaar geduurd voordat ze zindelijk was. Wel van de ene op de andere dag 100% zindelijk.

Ik vond dat jaar nog best lang duren (ik was vooral de poepluiers van een kind dat gewoon mee-eet behoorlijk zat ;), dus heb op een gegeven moment ook een stickertjessysteem met een daaraan gekoppeld cadeautje geïntroduceerd, maar ik geloof niet dat dat eea heeft bespoedigd.

Bij de 2e liep het eigenlijk net zo. Die is net wat eigenwijzer, dus daarbij hoefde ik helemaal niet aan te komen met potjes en stickers.

Ik gaf wel het goede voorbeeld (ik bedoel dat ik als ze interesse toonden de deur openliet als ik ging plassen). En gaf ze complimenten als ze wel een keer op het potje of de wc een plas deden.

Mijn kindjes besloten in mijn ogen zelf wanneer het tijd was om de luier aan de wilgen te hangen.
Eens trouwens met de tip om direct de wc te introduceren en het potje over te slaan. Brilverkleiner (plus opstapje) vond ik achteraf een betere aankoop dan het potje.
"Mijn kindjes besloten in mijn ogen zelf wanneer het tijd was om de luier aan de wilgen te hangen."

Ik hoop dat die van mij dat ook snel zelf besluit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ze is ook erg geinteresseerd in de wc en het doortrekken. Maar hoe weet je dat een kind er aan toe is?
Gewoon proberen. Op het potje zetten(mijn moeder vertelt dat ze zelf de wc deur open liet en als ze plaste maakte ze pssssstt geluid en als ze poepte een pers gezicht erbij, ja, leuk verhaal. En dan zette ze mij op het potje en deed die geluiden en gezichten na zodat ik het zou begrijpen en nadoen. Dat was iig succesvol) en als er iets komt juichen. Als niet, dan niet. En als blijkt dat ze er nog niet aan toe is dan laat je het even voor wat het is en probeert het na een tijdje weer.
@kus: als het er aan toe is dan zet het denk ik die stap? Gebaseerd op mijn ervaring met 2 keer een kind van de luier zien overstappen op de wc. Weet niet hoe dat bij andere kindjes zit. Ik meen me te herinneren dat er ook nog een bepaalde tijd overheen gaat van stap 1: weten dat ik plas/poep en stap 2: ik heb controle over waar en wanneer ik plas/poep. Hoe complimenteus, blij of wat dan ook ik ook deed, hier twee keer meegemaakt dat kindlief pas overstapte als het zelf vond dat het er klaar voor was. Ze waren allebei rond de 3 jaar.

Doortrekken is hier inderdaad ook heel lang een leuke hobby geweest zonder dat er zelf geplast of gepoept werd op de wc
Ik heb geloof ik rond de leeftijd van jouw dochtertje een potje en een brilverkleiner aangeschaft. Potje gewoon in de keuken bij haar speelgoed neergezet en brilverkleiner ( uiteraard) bij het toilet. Ik heb het regelmatig gevraagd en af en toe ging ze er wel op zitten, maar er gebeurde niet zo veel. Toen ze ruim 2,5 was, vorig jaar zomer, hebben we het potje buitengezet en eigenlijk ging het toen vanzelf, binnen 3 dagen en nooit geen ongelukje meer gehad, alleen 's-nachts heeft ze nog wel een luier aan, dit wil ze zelf en dat laat ik dan voorlopig nog maar even zo.
Ik heb vanaf de leeftijd van jouw kindje mijn dochter geen luier meer aangedaan thuis. Ze liep thuis op slofjes en een truitje in haar blote billen. In de woonkamer een potje, op de wc een verkleiner en een krukje.

Op een paar ongelukjes na (het was wel iets waar ik veel mee bezig was, ik vroeg vaak of ze moest, zette haar vaak op de wc etc) ging het heel snel goed. Dan moet je ook buitenshuis gaan en dat vond ik heel eng.

Een kind dat zindelijk wordt moet NU plassen en kan niet 10 minuten wachten. Eerst dus alleen van huis naar oma en terug, toen ook boodschappen en als laatste lange autoritten waarbij af en toe in de vluchtstrook gestopt moest.

Rond haar tweede verjaardag was het rond. Het heeft dus wel even geduurd.

Dat duurt het denk ik niet als je het aan het kind zelf over laat. Maar dan moet je waarschijnlijk nog een paar jaar wachten...
Die van mij heeft met 19 maanden voor het eerst op de po geplast. Toen een hele tijd niet meer gedaan, en een paar maanden later weer een periode dat ze op de po plaste en poepte (maar heel lang wachten, soms zat ze 15 min op de po voordat er wat kwam). Dan weer een paar maanden niets meer (gewoon weer in de luier, ze wilde niet meer op de po), en nu sinds 2-3 maanden (ze is 2,5 jr) kan ze heel goed plassen en poepen op de wc. Het probleem is dat ze het niet altijd wil. Ze heeft soms dagenlang geen luier om, en alles gaat goed, en dan ineens begint ze weer in de onderbroek te plassen. Ze zegt dan ook dat ze een luier om wil, dat ze niet naar de wc wil. Ah ja, van mij hoeft ze het ook niet. Misschien straks, als het mooi weer wordt en ze de hele dag in de blote billen rond kan lopen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven