Bevallingsbibbers

13-04-2010 01:40 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vanwege bekkenklachten nauwelijks kan lopen, heb ik geen cursus dergelijks gevolgd. Ik zit nu een week voor de uitgerekende datum en krijg het een beetje benauwd. Zijn er dingen die ik moet weten of komt het 'vanzelf' wel goed? (Heb niet geleerd te puffen bijvoorbeeld.) Iemand nog tips voor mij? Kan ik het af met boekjeskennis?

Sorry als dit een mutserig onderwerp is, maar ik kon er niet van slapen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Cursus niet nodig hoor, je kan het ook zonder
Cursus is grappig ( vier kids, 1 keer cursus) maar je lijf doet wat het moet doen, en daar handel je automatisch naar, en als je even de kluts kwijt bent dan helpt de verpleegkundige of VK je wel op weg.

Hebben we al weeën of vruchtwater btw?
Ik vond de cursus heel gezellig maar wat geleerd...nee.
Hier wel een pufcursus, maar daar heb ik tijdens bevalling niets aan gehad. Zodra ik op de manier pufte die was aangeleerd werd ik licht in mijn hoofd en voelde ik me niet goed worden. Na paar keer proberen overgestapt op mijn "hevige menstruatiepijn puf" en dat werkte prima. Kortom kijk wat je zelf lekker vind, kleine pufjes of juist lange zuchten, komt allemaal goed. Deze keer geen puffen nodig, want deze keer zal de gyn al het werk gaan doen.

Succes!!!!
Ik heb 2 keer zwangerschapscursus gedaan... en op het cruciale moment wist ik niét wat ik doen moest... Pas toen de vk zei: benen vast pakken, hap lucht... dacht ik: oooo jaaa!

Heel veel succes, het komt goed!

(ik vind bevallen stiekem leuk maar ik ben zo ongeveer de enige geloof ik!)
Mijn vk zei: Door je neus heel diep inademen en met 5 kleine pufjes dat weer uitblazen tijdens je wee...

Persen is geen techniek voor, dat is gewoon eventjes bikkelen. Komt helemaal goed!
quote:noahtb schreef op 13 april 2010 @ 09:01:

Mijn vk zei: Door je neus heel diep inademen en met 5 kleine pufjes dat weer uitblazen tijdens je wee...

Persen is geen techniek voor, dat is gewoon eventjes bikkelen. Komt helemaal goed!

Bovenstaande is dus eigenlijk alles wat je leert op de pufclub. Je bent nu dus helemaal op de hoogte.

Succes en puf ze!
Neenee, 7 pufjes: al-tijd-is-kort-jak-je-ziek !! Hoor!
Ik geloof dat ik het (achteraf!) ook best leuk vond Rooss. Mooi ook, de concentratie, hoe je lichaam de regie overneemt, hoe je met elke wee dichterbij de geboorte komt.

Ik vond het trouwens wel fijn om te weten dat buikademhaling goed is om te ontspannen. Weet je hoe dat moet Carrera? Diepe ademhaling, en daarna met korte stootjes weer uitademen (een stuk of vijf, zes). Dat vond ik in het begin wel heel fijn, omdat er toen nog geen verloskundige bij was.

En bedenk, als je zo ontspannen mogelijk je bevalling ingaat, verloopt het soepeler. Waar ik als een kip zonder kop rondrende om informatie te zoeken over weeën een paar weken voor de bevalling (en hartstikke bang werd ervoor), was ik bij het inzetten van de bevalling heel rustig en ontspannen. Zelfs de onverwachte stuitligging bracht me niet van de wijs. Ik denk dat die ontspanning wel bijdroeg aan de prettige ervaring. (helaas kun je daar niet veel in sturen)
quote:Rooss4 schreef op 13 april 2010 @ 09:06:

Neenee, 7 pufjes: al-tijd-is-kort-jak-je-ziek !! Hoor!Nee, op "Deze-wee-komt-nooit-meer-terug"
Hier ook geen curus gevolgd, wel een zooitje boeken gelezen. Bijna nergens aan gedacht op het moment dat ik bezig. De VK doet wel even voor hoe je moet puffen. En dat gaat bijna vanzelf.

Waa rik veel aan heb gehad was het volgende: tijdens de bevalling maak je endorfine aan (natuurlijke pijnstiller), als je je erg druk maakt adreline. Veel adreline dempt de werking van de endorfine. Dit had ik goed in mijn oren geknoopt. En tijdens het laatste stukje ontsluiting, toen de pijn bij mij het hevigst was maande ik mezlef 'rustig' te blijven zodat de endorfine lekker kon blijven werken, hihi.

Verder geen cursus gemist. Het is en blijft toch iets natuurlijks. Je doet automatisch wat voor jou werkt en als er gepuft moet worden is de VK erbij en die doet het gewoon even voor.

Mijn ervaring van bevallen is: De pijn bouwt zich op, je 'groeit' erin. En hoewel ik het gerust even slecht heb gehad vond ik het wel te doen allemaal.

Sterkte en laat je even weten wat het is geworden?
Misschien heb je wat aan dit boek..

http://www.bol.com/nl/p/n ... eeen/666865019/index.html

Daar staat heel duidelijk in beschreven wat je kan verwachten en hoe je de boel op kan vangen. Zelfs met duidelijke (en gedetailleerde...) tekeningen.

Heel veel succes, het komt vast goed.
Of: heer-lijk-hel-der-hei-ne-ken

Tip over je benen niet te ver/wijd optrekken kreeg ik ook ivm bekken en mocht zelfs minstens een week zo min mogelijk uit bed/lopen. Laat de kraamhulp cq je man je straks zoveel mogelijk verwennen en je baby aangeven terwijl jij gewoon in bed blijft liggen.

Heel veel succes! Die bevalling komt echt goed!
Ik heb wel een cursus gevolgd, en ik vond hem enorm nuttig. Niet voor de bevalling, wèl voor m'n sociale contacten

Maar echt, luister naar je lichaam, dat helpt heel goed. En ook: ontspan vooral. Hoe meer je ontspant, hoe minder pijn het doet, en hoe sneller de ontsluiting gaat. Het hielp mij heel erg om bevallen te zien als een heel logisch en vanzelfsprekend proces. Ik heb katten en koeien zien bevallen, en ik vond: als zij het zo vloeiend kunnen, kan mijn lichaam het ook. En dat was ook zo.

Tijdens de weeën raakte ik in een soort trance, waar ik een paar dagen later pas weer uitkwam. Ik heb tijdens de weeën daardoor nauwelijks pijn gehad (en dat is geen post-bevalling-geheugenverlies, ik heb het zelfs nog tegen mijn man gezegd, en daardoor te laat de vk gebeld), en de bevalling ging daardoor heel rap.

Echt, het komt goed! Sterkte!
quote:Noerie schreef op 13 april 2010 @ 09:12:

Mijn ervaring van bevallen is: De pijn bouwt zich op, je 'groeit' erin. En hoewel ik het gerust even slecht heb gehad vond ik het wel te doen allemaal.

Tenzij je een weeënstorm krijgt...Dat is niet te doen, dat is gewoon lijden..

Maargoed, er komt sowieso een eind aan. Het kind komt er goedschiks of kwaadschiks (hopelijk geen pomp) toch uit..

Sorry, ik zal je niet nog verder op de kast jagen..
Wat spannend zeg, zo'n bijna-bevalling!

Ik zit ook op een oehollands pufclubje. Hartstikke leuk. Ook informatief (net zo nuttig als een goede internetsite). De grootste toegevoegde waarde die het clubje nu heeft is dat de maandagavond een stuk gezelliger is geworden

Of ik daadwerkelijk wat aan de club heb? Dat laat ik je over een week of 7 weten ;)
p.s, ik heb nooit gepuft tijdens mijn (3) bevalliningen, ik vond dat echt niet prettig. Ik was enorm in m'n zelf gekeerd en bleef eigenlijk gewoon kalm en gefocusd op een rustige buikademhaling.(waarbij niemand nocht storen anders vloog ik uit m'n dak...)

Wat als nadeel had dat bij alle drie de keren de omstanders geen idee hadden hoe snel het eigenlijk ging.

Volgens mij is het puffen vooral bedacht om vrouwen een 'uitweg' te geven, om te kunnen concentreren op iets anders dan op de pijn, en zelf actief mee te kunnen werken.

Maar misschien heb ik het mis...
Ik kan beamen: Puffen op: De-ze-wee-komt-nooit -meer-terug, en als je last van je bekken hebt vooral ZELF je benen vasthouden, je voelt zelf hoe ver je kunt gaan. Ontspanning is ook erg belangerijk.

Verder is het bij rugweeen erg prettig als je partner tegendruk geeft door onder aan je rug te duwen. Zelf heb ik een hele tijd onder de douche gezeten, met de douchesproeier op mijn onderrug, was ook erg lekker.

Ik wens je vast veel succes met bevallen!
Ik wil graag even weten wie er allemaal altijd is kort jakje ziek zit te puffen tijden het lezen van dit topic, gewoon, om te testen. Ik wel namelijk.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Ik niet hoor.

Ik stootte wel net mijn teen, hard, en mijn hervonden pufkennis kwam daarbij wel van pas (kort-kort-kort-kort-laaaang)
Ik heb even m'n pufjes geoefend Paque .

Werkt inderdaad ook uitstekend als je ergens heeeel hard tegenop loopt.
Spannend Carrera! Je hebt hier al de nodige tips gehad; wat puffen betreft ben je idd helemaal op de hoogte. Mijn mantra was eerst die van kortjakje, daarna dat die wee nooit meer terugkwam en later 'weer-wat-dich-ter-bij-mijn-kind' (weenstorm, dan puf je best wel beetje veel). Mijn man heeft al die tijd meegeteld, dat vond ik erg prettig. Verder: probeer veel te rusten. Ook als je 's nachts niet kunt slapen (ik had het ook) kun je eigenlijk beter blijven liggen. Al snap ik dat het forum ook uitkomst biedt. Ik heb het uit zelfbescherming 's nachts nooit opgezocht omdat ik bang was dat ik dan te lang zou blijven hangen en echt nachten zou overslaan. Dat komt wel als de baby er is!

Heel veel succes!
Ik heb nooit een cursus gevolgd, ja eenborstvoedingsavond en heb toch 3 kids op de wereld geperst, ja kan het, het doet rete zeer maar ach ja daarna niet meer!

Succes
quote:Zorba schreef op 13 april 2010 @ 10:21:

Mijn man heeft al die tijd meegeteld, dat vond ik erg prettig. Heel veel succes!

Echt? Wat lief!

Mijn vriend zei: "Gas erop". Toen heb ik 'm gehoekt..
Hier gingen de pufjes ook met :altijd is kortjakje ziek .En met rugweeen even gaan barhangen omgekeerd op de stoel gaan zitten en armen op de tafel.Dat is het enigste wat ik aan de hele zwangerschapscursus heb gehad,ook zonder gaat het je lukken.De verloskundige geeft je de aanwijzingen wel.,wat wel en niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven