Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
@ setter, gelukkig gaat het wat beter met je moeder, en heb jij even kunnen bijtanken. Volhouden hoor!

@ coriena, ja ik ben ook verbaasd dat je hypo's lijkt te hebben als je niet-gediagnosticeerde diabetes zou hebben. Ik dacht dat je dan alleen maar hoger en hoger komt te zitten....

Je kunt ook eens je huisarts vragen om een dagcurve. Dan moet je op een dag een aantal malen naar het lab om te laten meten. Dan kun je zien hoe efficient je alvleesklier nog reageert.

Moet je niet veel plassen of drinken? Echt niet? Heb je ooit hoog gezeten voorzover je weet? Kun je niet het tegenovergestelde hebben joh. Hypoglyceamie. Is wel eens een topic over geweest geloof ik.

En wat ik me nou afvraag.... Wat is je bloeddruk?

En wat ik me nou afvraag deel 2: Mijn man komt wel eens uitgeblust thuis van het fietsen, hij moet dan wat eten maar ook een stukje kaas brengt hem weer bij zijn positieven. Ik heb wel eens gemeten en hij zat dan op 3.0. Maar door die kaas (dus zonder khd) komt het dan ook weer goed bij hem. Hij heeft geen diabetes, voor de duidelijkheid.

Zou jij je ook beter voelen als je iets at zonder khd met zo'n flauwte?
quote:lief_29 schreef op 13 april 2010 @ 20:42:

Mijn man komt wel eens uitgeblust thuis van het fietsen, hij moet dan wat eten maar ook een stukje kaas brengt hem weer bij zijn positieven. Ik heb wel eens gemeten en hij zat dan op 3.0. Maar door die kaas (dus zonder khd) komt het dan ook weer goed bij hem. Hij heeft geen diabetes, voor de duidelijkheid.

Zou jij je ook beter voelen als je iets at zonder khd met zo'n flauwte?Lief, ik heb dit ook! Ik kom juist niet bij van suiker, het hypo-gevoel lijkt dan eerder alleen maar erger te worden. Ik kom wel bij van fruit, brood, en van kaas alleen denk ik ook wel.
Hoi, even een reactie op de vragen.

Ja ik drink en plas veel. De bloeddruk heeft een tijd op180/100 gezeten maar is met medicatie onder controle. Volgens de huisarts zou ik volgens de vorige bloedwaardes beginnend diabeet zijn. Daarom blijven ze dit controleren.

Nu nuchter 6,3

Cholesterol 5

Hba1C zal ik vandaag opvragen is wel geprikt.

De tip om volgende keer is iets anders te eten ga ik zeker proberen. Bedankt allemaal voor de antwoorden en reacties!!!!

Groetjes Corina
Hallo, even gebeld voor de Hba1C en die is 6,5.

Dat zegt mij dus niets maar jullie waarschijnlijk wel!

Groetjes Corina
@Setter, het gaat dus redelijk met je moeder. Wat fijn dat ze zo lief tegen je is, geniet er van. Kan me voorstellen dat jer er een beetje van de in de war raakt, omdat je dat niet gewend bent. Maar probeer er vooral van te genieten! Hopelijk kan er dmv revalidatie nog iets aan de halfzijdige verlamming gedaan worden, maar dat hoor je vrijdag waarschijnlijk wel van de neuroloog.

@Corina, een Hba1c van 6,5 klinkt voor mij als een prima Hba1C, maar als je wel eens een bloedsuikerwaarde hebt van 2,5 moet je daarentegen toch ook wel eens te hoog zitten om op een Hba1c van 6,5 uit te komen. Ik geloof dat ik het toch eens verder uit ging zoeken, een dagcurve lijkt mij ook een prima begin. Succes ermee!
Ik heb m'n bloedresultaten terug van vorige week. Nuchtere suiker was 12,9 en Hba1C is 9,8 .

Ben nu bijna een week bezig met het 4 maal daags spuiten. Ben nog steeds niet erg lekker, veel last van m'n maag en hoofdpijn. Ze beginnen wel te zakken gelukkig, maar ik krijg de suiker 's nachts en 's ochtends niet omlaag. Ik eet maar 1 sneetje peperkoek 's ochtends en suiker blijft boven de 10...Wel raar vind ik? En ik vind het moeilijk om 's avonds niet te snoepen .

Volgende week vrijdag terug naar de internist, dan krijg ik de uitslagen van het uitgebreide bloedonderzoek en urine.
Hai Angelinaa, ik heb dat al zolang ik diabetes heb (11 jaar) dat mijn ochtendsuikers hoog zijn. Als ik al een keer onder de 10 zit dan schrik daar bijna van. Als ik midden in de nacht meet zit ik standaard rond de 6, hooguit 7, maar dan 's ochtends standaard 10 of hoger. Schijnt het 'dawnsyndrome' te zijn, al heeft mijn dvk daar nog nooit van gehoord. Vaaaaaag....

Er schijnt ook een 'dusksyndrome' te bestaan. Dan heb je juist in de avonduren hogere suikers. Misschien de moeite waard om even op te Googlen?

Hoe bevalt het 4xdaags spuiten trouwens?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
@Angelinaaa, nu blijkt dus maar dat het geen overbodige luxe is om te gaan spuiten, hopelijk kun je ze dan in het ziekenhuis ook snel overtuigen om te mogen overstappen op de pomp.

@Setter, ik heb daar ook nog nooit van gehoord van dusk- en dawnsyndrome, dat ga ik toch ook eens opzoeken. Hoe gaat het verder met je, en met je moeder?
@angelina, zet je wekker een keertje om 03:00 's nachts. Een hoge bls 's morgens kan ook van een nachtelijke hypo komen. En die hoge bls is dan hardnekkig, is mijn ervaring, die krijg je niet zomaar weg. Wat ik wel eens doe als ik hoog zit 's morgens, is een half uur langer wachten met eten. Even eerst de insu laten "inwerken" en dan pas die belasting met ontbijt. Let wel op dat je niet doorschiet naar een hypo.

@setter, voor jou:

@nelladella: een glaasje sap doet ook wonderen bij hem. Ook light-sap (hij krijgt geen gewone sap, die is voor mij als ik een hypo heb haha! )
Ik ben 27 jaar en mijn vader heeft ook al jaren diabetes, ik heb overgewicht (maar blijvend 14 kilo afgevallen middels sport en gezond eten in twee jaar tijd). Gister bloed af laten tappen wegens maag/darm klachten, vanmorgen telefoon dat er het vermoeden was dat ik diabetes had. Ik was aan het werk maar moest direct laten meten, had nog niet gegeten dus dat kwam goed uit. Bij huisarts laten meten, zat op 14,9 en dus veel te hoog. Gister in ziekenhuis was de meeting schijnbaar rond de 22, nog veel hoger dus. Kortom, diagnose diabetes type 2.

Vanmiddag direct tabletten opgehaald, begin met metformine hcl 500mg tabletten. Een lage dosering dus, morgenochtend de eerste. Wel raar, heb verder geen klachten gehad behalve mijn hele leven al veel drinken. Tijd geleden nog getest op diabetes en toen was er niks gevonden. Wel even schrikken.
@Teddeke en Lief: dank jullie wel voor de knuffels....

Het gaat wat beter met mijn moeder, ze mag as. dinsdag naar een verpleeghuis/revalidatiecentrum in dezelfde gemeente als waar ze wonen. Is maar een kilometer bij hun huis vandaan, dus een stuk makkelijker voor mijn vader. Het zal hem een hoop tijd schelen ook.

Afgelopen dinsdag heeft ze voor het eerst in een rolstoel gezeten. Een verpleger had haar zelfs naar mijn schoonzus toegereden (die werkt in dat ziekenhuis als secretaresse). Die was -zacht gezegd- not amused Zij is de vrouw van mijn oudste broer, en beiden hadden ze mijn ouders al 12,5 jaar niet gezien

Nou was de verpleger ook ernstig in overtreding hoor, dus die zal wel ontzettend op zijn donder gekregen hebben. Maar het tekent voor de zoveelste keer weer hoe goed mijn moeder kan manipuleren.... mijn vader noemt het liefdevol 'uitgekookt'. Jaja...ik heb er hartelijk om gelachen in ieder geval!

We hebben gistermiddag een gesprek gehad met de neuroloog, en die vertelde dat ze haar dag- en nachtritme overhoop aan het gooien is. Klopt ook wel, want ze lag om 13.00 uur in een diepe slaap waaruit ze ineens even wakker werd en mijn vader riep. Om vervolgens, nog voordat hij antwoord had gegeven, weer in slaap te vallen

Ze zouden haar gisteravond dan ook in slaap brengen met een sterk slaapmiddel, in de hoop dat ze dan haar normale ritme weer hervat. Verder kon de arts niet veel zeggen, het hangt af van haar revalidatie in hoeverre ze zal herstellen, àls ze al herstelt. We wachten af.
Lunisy, leuk dat je meeschrijft hier, al is de reden minder leuk natuurlijk. Sterkte ermee, ik hoop dat de pillen bij jou goed gaan werken.

Setter
Hallo allemaal,

Sorry dat ik hier inbreek.. Ik heb zelf geen diabetes, maar ben sinds kort aan het daten met iemand die al 30jaar diabetes heeft. Voor hem is het iets waar hij mee heeft leren leven en dat gaat goed. Voor mij is het totaal nieuw en weet er ook heel weinig van. Hij heeft me uiteraard eea uitgelegd en spuit ook waar ik bij ben.

Nu heb ik een vraag, komende week wil ik hem verrassen met een etentje en wil graag naar een goede Italiaan. Echter heeft deze Italiaan geen menu, maar wordt er gewoon iets voorgeschoteld. Dessert zal hij, denk ik overslaan.... Ik ga bij de reservering aangeven dat hij diabetes heeft en misschien maar meteen aangeven dat we geen dessert willen..... maar ik weet niet of ik hier goed aan doe en of ik hem niet zelf moet laten beslissen of hij wel of geen dessert neemt.... Zijn er nog andere dingen waar ik op moeten letten als we naar de Italiaan gaan? Vind het gewoon nogal lastig en zoek naar een modus om er mee om te gaan, juist omdat dit nieuw is voor mij en ik er gewoon zo weinig van weet.....
Magnolia, het is niet aan jou om ergens op te moeten letten. Hij is zelf mans genoeg om te bepalen of hij wel of geen dessert wil.

Dat je rekening met hem houdt is natuurlijk prima, maar hij is geen zielig patiëntje wat niet zelf kan denken (niet lelijk bedoeld ). Je hoeft tegenwoordig bij een restaurant echt niet meer aan te geven dat iemand diabetes heeft hoor. Al helemaal niet bij een insulinejunkie . Ik zou mij in mijn privacy aangetast voelen als een ander voor mij zou zeggen dat ik diabeet ben. Ik bepaal liever zelf of ik dat vertel of niet.

Hou er rekening mee dat veel diabeten regelmatig te horen krijgen 'dat mag jij toch niet? Jij hebt toch suikerziekte?'. En er is, voor mij althans, niets ergerlijkers dan zulk soort opmerkingen.

Vraag hem gewoon of hij van Italiaans eten houdt. En of hij van verrassingen houdt. Ik weet dat je dit allemaal heel lief en bezorgd bedoelt, maar het zou op hem erg betuttelend over kunnen komen....

Veel plezier trouwens, en eet smakelijk!
Bedankt voor je reactie Setter.

Oh nee maar het is ook helemaal niet betuttelend bedoelt! Het komt doordat ik hier geen ervaring mee heb, en uiteraard is hij oud en wijs genoeg om zelf te bepalen wat hij wel en niet wil eten en hij is ook geen zielige patient, zo zie ik hem helemaal niet Vandaar ook mijn vraag of ik het wel moet aangeven bij de reservering.... Maar je antwoord is duidelijk, is niet nodig

Kan me voorstellen dat het vervelend is als mensen dingen voor je gaan bepalen en dat wil ik ook niet doen voor hem! En ga hem uiteraard niet zeggen wat hij wel of niet kan eten, weet hij allemaal, zeker na 30jaar.
Magnolia, een diabeet mag tegenwoordig doorgaans alles eten hoor, ook een dessert. Ik zou 't niet aangeven bij het restaurant, je nieuwe vlam weet er meer van af dan de kok hoor...
Thanks! Heb inmiddels gereserveerd en heb bij de reservering niks gezegd. Mijn nieuwe vlam weet ook dat we naar de Italiaan gaan. Dus het gaat een hele leuke en gezellige avond worden!
Veel plezier Magnolia! En ik vind 't best aardig van je dat je erover nadenkt hoor, getuigt wel van betrokkenheid.
quote:setter schreef op 17 april 2010 @ 20:03:

Lunisy, leuk dat je meeschrijft hier, al is de reden minder leuk natuurlijk. Sterkte ermee, ik hoop dat de pillen bij jou goed gaan werken.

Setter

Dankjewel! En ja ik hoop het ook.

Binnenkort voor oogfoto's en woensdag nog meer bloedonderzoeken, en dat terwijl ik eigenlijk nooit wat had.
@Magnolia, hopelijk hebben jullie een heel gezellig etentje. Wat lief dat je je er zo inverdiept, daar kunnen denk ik nog veel partners van diabeten een voorbeeld aan nemen.

@Lunisy, tja, en dan ga je ineens de medische mallemolen in hè. Herkenbaar hoor, ook ik was eigenlijk altijd heel gezond maar ken nu zowat het hele ziekenhuis ben binnen en van buiten. Sterkte!

En hoe is het verder met iedereen hier? Ik ben deze week ook weer aan de beurt bij dvk en diëtiste, dus ben benieuwd. Hba1c zal wel goed zijn, gewicht niet ben ik bang, maar ik wacht maar gewoon af.
Lunisy, welkom hier! Wat balen dat er diabetes geconstateerd is bij je, hopelijk ben je snel goed ingesteld!

Teddeke, jij dus deze week naar de dvk? Spannend!

Ik moet morgen weer naar de internist, krijg de bloed en urine uitslagen. Ben benieuwd . M'n suikers dalen op zich best goed, alleen m'n nuchtere waarde en de waarde net voor het slapen willen nog niet zo...

Ik ga vanaf vrijdag wekelijks fitnessen, vooral cardio, om m'n gewicht weer wat te laten doen zakken. Ik ben sinds ik insuline spuit 8 kilo aangekomen . Was dat bij jullie ook zo? Ik baal er flink van, want nu moet ik nóg meer afvallen wil ik een gezond gewicht krijgen...Maar goed, schouders eronder en we gaan ervoor!
Ik ben in 9 maanden tijd 30 kilo gegroeid door de insuline. Tenminste, ik neem aan dat het door de insuline kwam want ik at niet anders of meer, terwijl ik wel meer ging bewegen. Wij hebben nl. een paar weken nadat ik met de insuline begon een pup gekocht. En tjonge wat kreeg ik ineens 10 keer meer beweging zeg! Ik heb me wat afgedweild en gewandeld en achter mijn pup aangehold die eerste weken, pffff ......

En toch groeide ik elke week 1 kilo.... erg frustrerend.
De dvk van mijn zoon zei ook dat insuline 'dikmaakt', maar niet bij iedereen. Weet niet waar 't aan ligt.

Hier een mijlpaal bereikt: zoon geeft zelf insuline. Ineens hoeven wij, school, opvang en ouders van vriendjes het niet meer te doen. We moeten nog wel zeggen hoeveel, maar de daadwerkelijke handeling doet hij zelf. Weer een stapje op weg naar zelfstandigheid.

Een maand geleden had ik niet verwacht dat dit al zo snel zou gebeuren.
Tja, insuline is tenslotte een groeihormoon....

Wat mij wel opvalt is dat type 1-diabeten vaak een slank postuur hebben en ook niet groeien van de insuline, en type 2-diabeten wel. Die hebben vaak een 'bierbuik'-postuur. (Excusez le mot).

Niet dat ik dit als een absolute waarheid wil brengen hoor, het is zomaar een observatie van mij.....
Trouwens gefeliciteerd met deze mijlpaal! Wat goed van je zoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven