Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
quote:bosaapje schreef op 15 april 2010 @ 20:59:

Vraagje aan diegene die al langer gestopt met roken zijn.

Zijn jullie veel aangekomen? Zo ja, meer dan een kledingmaat of wat moet ik me daarbij voorstellen?

Hai bosaapje, ik ben in het begin (lees: het eerste half jaar) wel wat aangekomen maar dat beperkte zich tot zo anderhalf a 2 kilo. Ik vond dat veel omdat ik vrij klein ben en omdat ik ook nogal eh... nou ja.. veel belang hecht aan mijn gewicht zullen we maar zeggen. Maar op een gegeven moment stabiliseerde het gewicht zich en daarna na 6 maanden ofzo ging het weer omlaag! Ik heb me laten vertellen dat dat normaal is. En je kunt écht (tijdelijk?) beter ietsje te zwaar zijn dan roken hoor.

Note: ik heb natuurlijk wel mijn normale gezonde eetpatroon vastgehouden en sport fanatiek.

Succes, het gaat je lukken!!

PS een sigaret vóórdat je gaat sporten??? :puke:
Goedemorgen, nieuwe dag, nieuwe kansen. Ik heb niet zo goed geslapen vannacht maar dat zal er wel bij horen. Ik heb mezelf net verteld dat ik vandaag niet ga roken en ik luister altijd goed naar mezelf dus vandaag ook. Ik ga nu naar mijn werk, meld me vanavond nog bij jullie. Veel sterkte allemaal met stoppen
quote:Demoiselle schreef op 15 april 2010 @ 23:38:

<knipknip>

Een maandje geleden ofzo ging ik bij een vriendin eten (een gelegenheidrookster) en met voorbedachte rade heb ik een pakje gekocht. Ik was daar al een paar uur, en toen heb ik toch dat pakje op tafel gelegd en hebben we gerookt. Het was niet eens lekker, maar toch ca. 5 gehad.

De rest heb ik opgerookt (met "hulp" van anderen) op een feestje een week daarna.

<knipknipknipl>

Nou, Sartan, komt u maar door (ook anderen zijn vrij flink de vloer met mij aan te vegen).

Okay, hier ben ik. Even diep adem halen, momentje...

DEMOISELLE VERDORIE WAAR BEN JE NOU MEE BEZIG??

zo, da's eruit

Verdulleme, het ging zo lekker.

Tja meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, het klinkt alsof je toch (alwéér) een weloverwogen beslissing hebt genomen om toch maar te blijven roken dan, ik bedoel, wat moet je er anders van denken? Vind het echt hardstikke jammer maar ja joh je bent een volwassen vrouw dus je neemt je eigen beslissingen ook al zijn die hardstikke fout soms. Neem jezelf niet in de maling, tellertje weer op nul, en als je er nu gewoon achter bent dat je niet wíl stoppen dan weet je dat ook weer???!!!! Of???!!

Lief bedoeld hoor (ik meld het maar even)
Fijne dag Petra! En bosaapje! En alle anderen....

Dankjewel Sartan, jij natuurlijk ook een fijne dag.

Het gewicht blijft bij mij ook heel belangrijk. Ondanks dat ik ondergewicht heb wil ik echt geen kilo's aankomen maar goed...

Ik heb natuurlijk zelf de controle over mijn snoepen.

Op naar het stoppen.
Dankjewel Sartan, jij natuurlijk ook een fijne dag.

Het gewicht blijft bij mij ook heel belangrijk. Ondanks dat ik ondergewicht heb wil ik echt geen kilo's aankomen maar goed...

Ik heb natuurlijk zelf de controle over mijn snoepen.

Op naar het stoppen.
quote:bosaapje schreef op 15 april 2010 @ 21:38:

Geldt voor mij ook Lizzl, dit is echt de allerlaatste keer dat ik moet stoppen.

Ik ben vanavond pas begonnen.

Jij ook succes Lizzl en houd vol!

Thanks!

Ik ben zondag begonnen met het boek van Allen Carr en daar viel mijn oog direct op iets treffends, ik geloof dat het hoofdstuk 26: was: Wat is het voordeel? en daaronder een lege pagina. En dat is wat ik nu steeds weer herhaal als een soort mantra.

Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?Watishetvoordeel?

Tot nu toe werkt het...

Heel veel succes allemaal! Voor mij gaat dag 5 in en ik weet eigenlijk nu al dat ik vandaag makkelijk door ga komen
Hoi,

Ik kom me ook even melden. Was 2 dagen rookvrij. Ik zou samen met mijn vriend stoppen, en hij kwam met een pakje thuis. Dus daar ging ik ook weer... Ik ga het niet goedpraten, eigen stomme schuld. Maar wordt er niet blij van, ze waren niet eens lekker.

Vanavond ga ik lid worden van de bieb, ef op zoek naar anti-rook boeken. En dan hup weer opnieuw. Want ik kan steeds wel blijven zwichten, maar het komt er telkens weer op neer dat ik het dan binnen een paar dagen of weken opnieuw beu ben.

Haha, voor het sporten een peuk roken gek?? Toen ik nog thuis woonde rookte ik een soort van 'stiekem', ouders dachten dat ik allang gestopt was. Ik ging dan halverwege het hardlopen in het bos ook even roken.. en dan weer verder rennen. Nico doet gekke dingen met je!

Stoppers super bezig jullie allemaal! Binnekort sluit ik me weer bij jullie aan!
Jeetje, wat een drukte hier :-)

Bosaapje, welkom! Prima toch als je met kauwgum gaat stoppen? Als je maar niet rookt, lijkt me..

Demoiselle, zenks !

Wat jammer joh dat je toch overstag bent gegaan. Had je lang niet gerookt?

Pelsje, ohohoh zonde !

Ik ben er echt van overtuigd dat stoppen pas lukt als je helemaal de knop kan omzetten en gaat zien dat roken niks positiefs toevoegt aan je leven. Pelsje en Demoiselle, ik denk dat jullie stiekem toch nog het idee hebben dat jullie jezelf iets moois ontzeggen door niet te roken ?

Hier gaat het heel goed! :-) . Dag 20
Mijn vriend rookt ook. Scheelt weer dat er alleen gerookt wordt in de keuken (bij een geopende buitendeur).

Twee dagen geleden kreeg ik wel heel veel trek in een sigaret, dus sigaret uit het pakje gehaald, ernaar gestaart en weer terug in het pakje!
quote:sartan schreef op 16 april 2010 @ 07:30:

[...]

Lief bedoeld hoor (ik meld het maar even)

Ja, ik weet het .

Nee, ik wil niet weer een roker worden. Ik baalde er zelf ook erg van, voelde me echt een mislukkeling. Het is mss zo wat Himmie zegt, dat ik ergens nog het idee heb dat ik mezelf iets ontzeg? Ga ik eens over nadenken.

@ Himmie, ik was 11-11-09 gestopt, toen mijn tellertje op 28/12 op 0 moeten zetten... ik heb jarenlang een pakje per dag gerookt, maar dat is echt al jaaaaren geleden. In de loop der tijd steeds verder afgebouwd totdat ik alleen nog 's avonds thuis rookte en dat ook niet elke avond. Dan wel weer uitschieters met een pakje op een avond met feestje bv. Ik ben in de tussentijd wel tig keer "gestopt" (een weekje bv) en dan had ik weer iets gezelligs en dacht ik, ik rook alleen dán en de rest bewaar ik dan weer voor een volgende gelegenheid. Maar dat kan ik dus niet (ik zeg het nog maar een keer tegen mezelf...)

@ Lizzl, dat is ook een goed mantra!

*Watishetvoordeel Watishetvoordeel*...... ik moet het antwoord schuldig blijven
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en dus geen idee wat er allemaal al gezegd is, maar ik ben nu bijna 4 maanden gestopt dankzij het boek van Allen Carr. Al die valkuilen zoals inderdaad dat ene sigaretje wat toch nu wel zou kunnen... hij beschrijft ze zo goed! Ik weet dat weinig mensen me nu gaan geloven, maar ik heb het echt als bijzonder makkelijk ervaren. En dat met een vriend die gewoon doorrookt thuis. Zo ongedisciplineerd als ik kan zijn, zo goed gaat dit. En echt, ik ga never ever meer roken. Ook niet die ene die vast wel kan voor een keertje!

Succes allemaal.
Britt78, wat goed zeg (en zeker met een roker in huis!)
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Dank je wel! Nu maar hopen dat ik hem ook motiveer, maar nog weinig hoop helaas.
Nog geen trek in een sigaret dus de kauwgom heb ik nog niet gebruikt. Dat is echt het allerlaatste wat ik wil gebruiken.

Het moeilijkste komt vanmiddag en vanavond maar ik moet er doorheen;-)

Mijn mantra: Ik zal, ik moet, ik zal, ik moet....
Mijn mantra was : nee dank je, ik rook niet. haha, als het maar werkt toch?

Ben even niet geweest, druk met werk en thuis, maar stoppen gaat nog prima. Totaal geen behoefte gehad om te roken en ik denk er weinig aan moet ik zeggen.

Demoiselle, wat jammer zeg! Maar nu dan maar weer vol goede moed?

Nieuwe stoppers (zijn er veel): heel veel succes!

Two months, one day, 16 hours, 37 minutes and 22 seconds. 910 cigarettes not smoked, saving ¤ 239,41. Life saved: 3 days, 3 hours, 50 minutes.
...
quote:bosaapje schreef op 16 april 2010 @ 10:29:

Nog geen trek in een sigaret dus de kauwgom heb ik nog niet gebruikt. Dat is echt het allerlaatste wat ik wil gebruiken.

Het moeilijkste komt vanmiddag en vanavond maar ik moet er doorheen;-)

Mijn mantra: Ik zal, ik moet, ik zal, ik moet.... Je moet helemaal niets. Je hoeft niet meer.
Nog geen behoefte aan een sigaret gehad, en de Nicorette kaugum is ook nog ongebruikt.

Jawel.. Ik moet en ik zal stoppen Melpome
Hoi bosaapje, je gaat goed!

moeten en zullen of willen, never mind zolang je maar niet opsteekt!

Volgens mij gaat het te makkelijk.....
Bosaapje, mijn ervaring is, dat als je er echt 100% achter staat, het ook eigenlijk niet zo moeilijk is. Tuurlijk heb je wel die momenten dat je denkt: nu had ik wel een sigaret gelust. Maar het gaat over en met vrij weinig moeite.

Denk niet dat het bij iedereen zo gaat, dat lees je hier wel. Maar ik denk ook dat het er dan mee te maken heeft, dat je bewust/onbewust nog denkt dat je iets opgeeft. Dat wanneer je stoppen ziet als iets moeten laten ipv niet meer hoeven, dat het dan moeilijker is.
...
Goedemorgen allemaal. Ik zit nu aan het begin van dag 3 en ik voel me wel goed. Gisteravond had ik het zwaar dus lag ik al vóór 9 uur in bed om wat tv te kijken en te lezen maar ik viel telkens in slaap dus ben maar lekker gaan slapen toen. Nu net een ontbijtje op en dan ga ik mijn auto onderhanden nemen want die stinkt nog steeds naar rook. Dus alle matten eruit, lekker soppie van binnen en alles goed stofzuigen, dan ruikt die ook weer lekker fris.

Zolang ik maar bezig ben flitst er heel af en toe de gedachte aan roken door mijn hoofd, maar als ik op de bank hang dan gaat het best wel goed mis, dan verlang ik echt naar een sigaret MAAR ROKEN IS GEEN OPTIE!!!!

Ik weet niet meer wie het zei (ik geloof Himmie), maar mijn knop is inderdaad nog niet helemaal om omdat ik nog steeds denk dat het leven zonder roken beetje saai is en ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ik op een feestje met een wijntje ben en dan niet ga roken. De tijd zal het leren, ik ben wel erg gemotiveerd om dit te blijven volhouden, puur en alleen om trots om mezelf te zijn!
Goed zo Bosaapje!

Haha, mijn mantra is juist:"ik mag wel roken, maar ik wil niet meer". Maakt niet uit, als het maar werkt toch?

Ik ben vandaag 3 weken gestopt. Sinds een week heb ik geen huilbuien meer en vind ik het eigenlijk heel makkelijk gaan. Naja, als twee weken (best wel) afzien een rookvrij leven tot gevolg hebben dan vind ik het echt reuze meevallen! Ik had in mijn hoofd een maandenlange worsteling voor ogen, zeg maar. Bij eerdere stoppogingen ging het altijd de mist in in de tweede week. Kennelijk is die het zwaarst voor mij.

Misschien gaat het psychisch redelijk makkelijk nu omdat ik eigenlijk al 2 jaar in mijn hoofd heb dat ik het spuugzat ben om een junk te zijn (sinds mijn laatste stoppoging). Ik ben er in feite al heel lang van overtuigd dat roken niks goeds voor je doet en alleen maar een blok aan je been is. Maar omdat die twee weken (waar ik steeds niet doorkwam) zo afschuwelijk waren, leek de drempel naar stoppen toch heel hoog.

Dus ik ben nu heel erg blij dat ik heb doorgezet !

Die momenten dat ik best een sigaret zou willen, vind ik niet erg. Die gaan wel weer voorbij.

Veel succes allemaal vandaag!
Ha Petra, gaat goed dus !

Je gaat vanzelf ervaren dat het leven niet saaier is zonder sigaret. Nu voel je uiteraard een leegte, omdat je altijd kon roken als je je verveelde, als je even ging uitrusten, als je het moeilijk had, bij een wijntje etc. Nu niet meer, dus allicht mis je iets. Maar dat echte knagende gevoel ebt best snel weg als je gewoon niet toegeeft aan die drang is mijn ervaring. Lekker bezig blijven en geef nico een rotschop !

Ik ga even mijn extra dure, lekkere koffie opdrinken hihi. Smaak komt veel beter over zonder roken..
Hai lieve Himmie, drie weken alweer jeetje wat is dat (achteraf) snel gegaan. Je mag echt wel trots zijn op jezelf hoor als ik je posts lees is de knop écht om!

Petra, je gaat lekker, dag 3 alweer da's wel een mijlpaal want dat betekent dat je lichamelijk aan het einde van deze dag afgekickt bent, alle eventuele nicotinerestjes zijn je lijf uit. Nu de geestelijke afkick... je bent op de goede weg, laat je niet uit het veld slaan door dipjes (die zijn er en komen er, niets aan te doen, je weet waar ze vandaan komen en geloof me je kan ze aan)

Bosaapje, fijn dat het zo makkelijk gaat dat betekent dat je gemotiveerd bent maar is meteen een valkuil (oh, als het zo makkelijk gaat dan kan ééntje geen kwaad.....)

Fijn weekend allemaal, geniet van het mooie weer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven