Verbruik warmtemeters

20-04-2010 15:06 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind oktober wonen wij in een ander huis. Op de radiatoren zitten warmtemeters. In onze vorige woning lazen we eens per jaar de meterstanden en dan kwam de afrekening, dus hoe dat werkte snapte ik. Hoeveel verbruik enigszins normaal is wist ik toen ook.

Maar nu de metertjes.

Dit is de situatie: een flat, twee slaapkamers, grote badkamer, grote hal/gang en een berging maar daar zit geen radiator. Op het tweede toilet ook niet dus die telt ook niet mee.

Twee personen die overdag weg zijn.

Nu mijn vraag: wat is, met die metertjes, een redelijk verbruik aan eenheden per jaar?

Hoeveel verbruiken jullie gemiddeld en (als jullie het willen vertellen ) hoeveel moeten jullie daarvoor betalen?

Wij hebben sinds eind oktober '09 4464 eenheden verstookt. Het klinkt als heel veel, vandaar mijn vraag.
Vraag het eens na bij je energiebedrijf.
stadsverwarming is gewoon vaak duur. Vraag je buren eens wat ze kwijt zijn, verbruik je veel meer dan hen, dan zou ik de energieleverancier eens gaan bellen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
stadsverwarming is onvoorstelbaar duur!! Ons vorig huis was een (slecht geïsoleerde) jaren 50 flat, 4 kamers, badkamer en keuken. we gebruikten alleen de verwarming in de woonkamer, en heeeeeeeeeel incidenteel die in de studeerkamer. In de andere kamers deden we nooit de verwarming aan. Verder waren we overdag niet thuis en in de winter meestal een paar weken op vakantie. En dit hele grapje kostte ons per maand 160 euro aan warmte, met een nabetaling in oktober.
Dank voor de reacties.

Ik heb niet het idee dat we stadsverwarming hebben? Eigenlijk weet ik het niet. Bij de servicekosten zit een voorschot voor het stoken. Ista kwam vandaag de metertjes lezen en we zullen, neem ik aan, de afrekening van de verhuurder krijgen.

Nou is mijn man heel erg kouwelijk dus hij stookt flink. Tegen de tijd dat we de afrekening krijgen hebben we 350 euro betaald aan voorschot en ik vroeg me af of dat genoeg zal zijn .

Waarschijnlijk niet als ik het zo lees
Ik denk dat je blokverwarming hebt en geen stadsverwarming. Blokverwarming heeft een centrale verwarmingsketel die alle radiatoren in het gebouw moet verwarmen(even simpel geschreven). In principe verdeelt de verhuurder dan de totale verwarmingskosten over de verbruikte eenheden.
quote:elianne69 schreef op 20 april 2010 @ 22:26:

Ik denk dat je blokverwarming hebt en geen stadsverwarming. Blokverwarming heeft een centrale verwarmingsketel die alle radiatoren in het gebouw moet verwarmen(even simpel geschreven). In principe verdeelt de verhuurder dan de totale verwarmingskosten over de verbruikte eenheden.

Blokverwarming dus. Klinkt logisch in dit geval.

Niemand die dat ook heeft en inzicht heeft in zijn/haar eenhedenverbruik?
Ik heb het wel gehad maar dat is alweer tien jaar geleden. Toen waren er metertjes op elke radiator die leken op een thermometer. Elk jaar had dat "kwik" een ander kleurtje en het gebruik was een kwestie van schatten voor de meteropnemer. Iets van minimaal 0 verbruik en maximaal 10 verbruik en dan hadden we bijv. 6.5 verbruik. Tegenwoordig schijnen er digitale meters te zijn die nauwkeuriger zijn.

Er liepen door onze woonkamer buizen naar de bovengelegen appartementen. Ik had vrijwel nooit de verwarming aan maar omdat de radiatoren kennelijk "lek" waren en de buren wel stookten waren mijn radiatoren wel altijd warm. Het hete water ging door de doorvoerbuizen naar de bovengelegen appartementen en de radiatoren lieten kennelijk wel warm water door waardoor ze warm werden zonder dat we de knop open hadden gezet, dat bedoel ik met lek zijn(lekker duidelijk ). De buizen die het water naar de bovengelegen appartementen moesten leiden waren altijd bloedheet en daar kwam genoeg warmte van af zodat wij zelden de radiatoren open deden. Sterker, regelmatig stond in de winter het raam open! Nooit vreemde afrekeningen gehad trouwens. Ik hoop dat je ervaringen krijgt van recentere gebruikers. Vraag anders eens aan de buren hoe hun verbruik is.
Het eerste halfjaar dat wij hier woonden moesten we maar liefst 1000 euro bij betalen. (ook warmtemeters). Ik kan precies merken wanneer ik weer nieuwe bovenburen gekregen heb, dan is de verwarmingsbuis erg warm en bijna altijd warm.

Iedereen trapt er het eerste jaar in, je denkt dat je gewoon zoals altijd de verwarming aan kunt zetten en 's nachts uit en dat het dan wel goed komt.

Ik kwam uit een huis waarbij wij van de buren het minste verbruik hadden dus is ook niet zo dat we veel te veel stookten.

Heb geleerd een extra vest aan te doen. Zoals nu staat de verwarming ook al een paar weken niet meer aan. Tussen 1 mei en 1 oktober mag ie van mij sowieso niet aan, wie het dan koud heeft doet maar extra kleding aan, warme sloffen of gaat maar zitten met een deken over. Da's de enige manier om de kosten in de hand te houden.

Met 3 slaapkamers, aparte keuken en woonkamer (inderdaad geen meters in de badkamer, toilet en grote en kleine hal) verbruiken we ongeveer 2500 eenheden per jaar. Het voorschot bij ons is ook 50-55 euro per maand.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Oh ja, ik wou dat ik beter nieuws voor je had maar vermoed dat je best wat moet bijbetalen straks.

(wat het is, ze rekenen nogal veel kosten voor de service van de warmtemeters, onderhoud, meteropname etc, is echt balen)

Ik hoop zo voor je dat het meevalt.
Oh jee. Als ik jouw verhaal lees zie ik het somber in, Jasmine.

Kom je wel goed uit met je voorschot of moet je nog bijbetalen?

Ik rekende zelf al op 600 euro bijleggen maar heb nu het idee dat het nog wel meer kan zijn. Och ja, is het vakantiegeld toch nuttig besteed.

De buren hebben een flat die maar half zo groot is dus hun verbruik is niet echt vergelijkbaar. Wij hebben bovendien een hoekflat, wat ook nog iets uitmaakt natuurlijk.
Ah, een hoekflat daar wordt bij de berekening bij ons rekening mee gehouden omdat die dan weer meer verbruiken om het warm te krijgen.

Ik weet ook niet of de eenheden exact hetzelfde zijn. Misschien valt het mee.

Wij komen nu precies uit. Kregen vorig jaar 20 euro terug.

We hebben wel altijd twijfels gehad of die 1000 euro bij ons wel klopte maar hadden geen poot om op te staan en hoorden ook verhalen van mensen (nog steeds trouwens) die nog meer moesten bijbetalen. Het is echt rot die blokverwarming.

Ik heb reuma maar kan niet gewoon de verwarming aanhebben zoals in voorgaande huizen en dat is echt balen.
Oh ja, wij kwamen ook in oktober in de flat, je hebt dan de pech dat je de zomermaanden niet betaald hebt.

Ik zou er in ieder geval van uitgaan dat je dat bedrag zeg 6 x 50 euro moet bijbetalen, plus dan nog wat extra. Je hebt dan met die 600 euro al een aardig bedrag gerekend, ik hoop zo voor je dat je het daarmee redt.
Ik hoop met je mee

Als we de afrekening hebben kom ik het nog even laten weten!
Hoe komt het dan dat blokverwaring zo duur is? Je verstookt toch hetzelfde gas dat een ander in de cv heeft?
quote:Starshine schreef op 23 april 2010 @ 10:12:

Hoe komt het dan dat blokverwaring zo duur is? Je verstookt toch hetzelfde gas dat een ander in de cv heeft?Tja, je kunt niet naar een andere aanbieder overstappen..... dus ze draaien je nogal eens een ppot uit...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik ben bezitter van een 2 kamer appartement met 3 radiatoren en 2 inwoners.

Ik heb een rekening ontvangen van over de EU 2000!

Mijn schoonvader heeft een vette eengezinswoning en betaald ongeveer 900 per jaar aan gas/licht en water.

Daarentegen was deze appartement ruim 5 maanden lang onbewoond en de radiatoren stonden uit.

Erger nog na de rekeningen van 2007 en 2008, durf ik nauwelijks nog de verwarming aan te doen.

Ik heb dit opgelost met een elektronische kachel, in de hoop dat de kosten minder zouden zijn.

Helaas in plaats van afnemen is het juist toegenomen, dit kan gewoonweg nooooooooooooit!!!!!!!!!!!!!!!!!

En daarom ben ik zeer blij met dit forum.

Ik heb iedereen zijn hulp nodig, om een externe bedrijf in te schakelen die als second opinion alles moet gaan nakijken om te zien of de huidige gang van zaken wel in orde is.

Heb al contact gehad met extern bedrijf en het hele verhaal uitgelegd.

Hun vinden het ook zeer dubieus dat ik in mijn situatie EXTRA geld moet gaan betalen!

Zij vinden deze forum een zeer interessant idee en houden deze nu ook in de gaten.

Ook zijn zei bereid om bij de eerstvolgende vergadering aanwezig te zijn.

Wel is gevraagd naar alle mogelijke stukken dat relevant kan zijn tot het oplossen van deze wirwar.

Nog steeds komen de huidige bedrijven niet met duidelijke antwoorden waarom ik zoveel geld moet bijbetalen, het enige wat hun kunnen doen is keer op keer een PDF sturen met daarop de eindcijfers wat de warmtemeters doorsturen naar de basisstation. En hun wil is wet! Nou dan hebben ze het mooi mis ik maak er nog liever een vette rechtszaak van in plaats van dat ik ga betalen!

Dan mag de rechter beslissen waar de logica van de huidige bedrijven liggen.

Ook heb ik een zeer interessante website gevonden van ene meneer Roland Kwee.

Het blijkt dat hij al eerder onderzoek heeft gedaan naar de zogenoemde Minolmeters en deze waren dus alles behalve betrouwbaar!

Het is daarom ook zeer aan te raden deze stuk aandachtig na te lezen!

URL is, http://wijgoudenleeuw.nl/wiki/Vreemde_m ... n_badkamer

Wij hebben een forum laten opzetten voor gedupeerden zie, http://www.warmtemetersvve.nl

Daar ziet u zelf hoeveel bewoners er last hebben van onterechte energieverbruik. Het is zeker de moeite waard om alles na te lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven