Werk & Studie alle pijlers

Burnout als aanzet naar verandering

22-04-2010 13:14 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het allemaal kots-kotsbeu: de stress, de psychosomatische klachten, de vermoeidheid, de medicatie van de laatste jaren, tenslotte de burnout en de angststoornis (piekeren). Genoeg, basta.

Ik wil stoppen als bediende en op zelfstandige basis beginnen en liefst zo vlug mogelijk. (Brengt natuurlijk ook wel behoorlijk wat gepieker met zich mee )

Heeft hier al iemand ervaring mee?
Dat brengt mega veel stress met zich mee. Zou je niet liever ergens in loondienst komen met minder stress en verantwoordelijkheid zodat je even tot rust kan komen?
Het zijn niet zozeer de inhoud van de job en de verantwoordelijkheid die zorgen voor de stress maar eerder de manier waarop het concept werk in mijn leven staat. Ik vind dat van 9u tot 18u ergens op een bureau voor een paar computerschermen gaan zitten, 5 weken vakantie op een jaar en mooi je best doen in de hoop een bonus te krijgen aanvoelt als een gouden kooitje. Gouden omdat het goed verdient maar het blijft een kooitje... En ergens anders zal dat hetzelfde zijn, daar ben ik zeker van.

I want to break free
quote:stresskonijn schreef op 22 april 2010 @ 17:32:

Het zijn niet zozeer de inhoud van de job en de verantwoordelijkheid die zorgen voor de stress maar eerder de manier waarop het concept werk in mijn leven staat. Ik vind dat van 9u tot 18u ergens op een bureau voor een paar computerschermen gaan zitten, 5 weken vakantie op een jaar en mooi je best doen in de hoop een bonus te krijgen aanvoelt als een gouden kooitje. Gouden omdat het goed verdient maar het blijft een kooitje... En ergens anders zal dat hetzelfde zijn, daar ben ik zeker van.

I want to break free

Dat freebreaken houdt wel in dat je die fijne kantooruren en 5 weken vakantie de eerste jaren wel op je buik kunt schrijven. Als je serieus een bedrijf wilt beginnen.

Wat zou je willen opzetten?
Hoi stresskonijn, ik heb juist dit jaar de stap andersom genomen. Ik had een eigen bedrijf en heb besloten om in loondienst te gaan werken. Heerlijk, ik geniet er echt van!

Bezint eer ge begint!!!!
Een burnout kan volgens mij zeker wel omgezet worden in iets (heel) positiefs!! Verandering in je leven komt 9 van de 10 keer voort uit onvrede: ik wil dit niet, ik wil het anders, en wel zo.

En als je je nou heel concreet gaat voorstellen hoe dat nieuwe leven van je eruit moet komen te zien (van de kleding die je dan draagt tot de getalletjes die je op je bankrekening zal zien verschijnen) en écht in je eigen kunnen gelooft (geen twijfels en gepieker meer) en je niets aan laat praten door anderen, dan gaat je dat gewoon lukken. Echt.
@Evidenza: ik werk in finance (beheren van pensioenfondsen edm) en zou als zelfstandig consultant particulieren en bedrijven willen adviseren in hun relatie met hun private banker en portfolio manager

@josje37: ik weet niet of ik veel te verliezen heb: investeringen (behalve auto, website en laptop) heb ik niet en ik weet gewoon dat als ik het niet probeer ik er altijd ga blijven over tobben waarom ik het niet gedaan heb. We leven tenslotte maar één keer hé

@aninha: heel leuke post, bedankt!!
quote:stresskonijn schreef op 23 april 2010 @ 09:27:

@Evidenza: ik werk in finance (beheren van pensioenfondsen edm) en zou als zelfstandig consultant particulieren en bedrijven willen adviseren in hun relatie met hun private banker en portfolio manager

@josje37: ik weet niet of ik veel te verliezen heb: investeringen (behalve auto, website en laptop) heb ik niet en ik weet gewoon dat als ik het niet probeer ik er altijd ga blijven over tobben waarom ik het niet gedaan heb. We leven tenslotte maar één keer hé

@aninha: heel leuke post, bedankt!!Als je het eerste half jaar geen inkomsten zou hebben, waar ga je dan van leven?
Stresskonijn, ik ben na mijn burnout bij een andere werkgever 3 dagen gaan werken ipv 5. Financieel te doen, de grootste drempel was mijn eigen idee over 'hoe het hoort'. En nu heb ik 4 dagen in de week om te doen wat ik wil en 3 dagen om geld te verdienen in een baan die ik echt wel leuk vind, maar niet leuk genoeg om 5 dagen of meer mee bezig te zijn (lees: over te stressen).

Mijn balans is terug, ik kan veel makkelijker loslaten en voel me beduidend minder opgesloten. Geen idee hoe lang ik dit wil doen, (k denk ook na over een eigen bedrijf) maar voor nu is het een uitkomst. Niet de stress van het opzetten van een eigen bedrijf, wel de ruimte en de rust om erover na te denken en de mogelijkheden te onderzoeken. En daarnaast nog een beetje te luieren
@wuiles: van mijn spaarboek en mijn partner heeft een inkomen (we hebben nog geen duur huis af te betalen, enkel huur)

@Friezin71: hier heb ik ook al aan gedacht, maar gezien de sector waar ik werk eerder een utopie. Het is alles of niets
Ik heb er ervaring mee.

Heb twee en een half jaar als zelfstandige gewerkt, waarbij ik inhouse werd ingehuurd door bedrijven (ik zat daar tussen de 6 maanden en een jaar).

Ik ben weer terug in loondienst gegaan (de zakelijke dienstverlening) maar ik houd dat ook niet meer vol.

In mijn loondienst-baan heb ik harde targets mbt declarabele uren. Niet alleen clienten stellen (terecht) hoge eisen, ook de eisen van het werken voor een werkgever vind ik hoog. De voorbeeldfunctie die je als senior hebt, het opleiden en vraagbaak zijn voor junioren, het ondersteunen van de partners en je aanpassen aan hun agenda, het eigen zaken aanbrengen, het volgen van opleidingen en/of publiceren en het meer dan fulltime op kantoor moeten zijn. Teveel voor mij.

Toen ik als zelfstandige door bedrijven werd ingehuurd vond ik het een verademing dat ik geen deel uitmaakte van de interne organisatie. Ik werd direct afgerekend op de inhoud en kwaliteit van mijn werk. Verder geen binding en geen betrokkenheid bij de politiek van de organisatie. Geen functioneringsgesprekken etc. Als ik het niet goed zou doen zou ik de volgende dag zonder discussie op straat staan. Dat vond ik een verademing (en het gebeurde niet- de opdrachten werden altijd verlengd).

Ook het verschil in urenmentaliteit vond ik heerlijk. De opdrachtgever wil om financiele redenen zo min mogelijk uren inzetten. Dus als ik eerder weg ging als mijn werk af was werd dat positief opgevat en werd het beoordeeld als efficient en niet als de ' kantjes ervan aflopen'.
Hiltje, aangezien het als zelfstandige aangenamer werken was, waarom ben je dan toch terug in loondienst gegaan?
Had er toen nooit bewust voor gekozen om als zelfstandige te werken maar was er ingerold en kreeg toen een goed aanbod om terug te keren naar mijn oude vak.

Leek toen een goede beslissing. Bleek niet zo te zijn.

Nu eerst beter worden en daarna dikke kans dat ik weer zelfstandig ga. Maar ga ook loopbaantraject doen, juist om bewuste keuze te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven