Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 16:02:

[...]

volgens de NVA (ned vereniging Autisme) valt het onder de handicaps... zie mijn links

Daar ben ik het niet mee eens dan

quote:probleem is vaak dat mensen zelf het niet willen zien als handicap... omdat dat hard klinkt. maar het niet willen zien is wat anders dan het niet zijn......Waarom of wanneer is het 'een probleem' wanneer een asperger zichzelf niet als gehandicapt beschouwd?
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 16:00:

[...]

stoornis = handicap

Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen een handicap en een stoornis?

Nou dat ligt eigenlijk heel simpel.

Als iemand een handicap heeft dan moet hij belemmert zijn om sommige dingen te doen.

Een stoornis is simpel weg een afwijking in de hersenen, als een voorbeeld.

Je kan ook een spier afwijking hebben in je been.

Maar als je gehandicapt bent dan belemmert er iets, zodat je niet goed je werk kan doen.

NVA Site:

Autisme is een levenslange, vaak onzichtbare, handicap die invloed heeft op alle levensgebieden in alle levensfasen. De handicap brengt specifieke sterke en zwakke kanten met zich mee. De meeste mensen met autisme hebben in meer of mindere mate hun leven lang deskundige begeleiding nodig. Met meer begrip van de omgeving en de juiste begeleiding kunnen veel mensen met autisme naar school of werken, relaties met anderen onderhouden en daardoor een zin- en betekenisvolle rol in de samenleving hebben.

Bron: NVAPrachtig voorbeeld van hoe men elkaar tegenspreekt.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 17:25:

[...]

want een handicap impliceert dat hij niet functioneert. .

Nu maak je volgens mij een denkfout.

Een handicap heeft invloed op je functioneren maar het wil niet zeggen dat je er helemaal niet door kunt functioneren.

De omgeving wist wel dat mijn pa iets anders was, maar ze hadden verder niets in de gaten. Maar wij wel!
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 17:25:

[...]

Dat kan mij heel wat schelen, want een handicap impliceert dat hij niet functioneert. En dat doet hij wel degelijk. En dat kan je overgevoelig vinden, maar het is zoals ik mijn zoon ervaar en dat heeft niks te maken met het feit dat ik het moeilijk vind om mijn zoon als gehandicapt te zien, want dat is ie simpelweg niet.'

erg jammer dat je dat zo ziet, want een handicap is er vele gradaties... en wil niet zeggen dat iemand niet functioneerd.

een handicap wil net zo goed zeggen dat iemand ergens 'last' van ondervindt...een beperking dus. en dat heeftie zeg je zelf...
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 17:29:

[...]

Probleem is dat er veel te weinig bekend is over ASS stoornissen en dat daarom onzinnige discussies ontstaan. Het valt de mensen in mijn directe omgeving niet eens op dat mijn zoon Asperger heeft.

Daar ben ik het ook mee eens. Het valt me op dat het voor neurotypicals erg moeilijk blijkt te zijn om een goed beeld te krijgen van wat autisme is. Logisch en niets mis mee. Maar men neigt ernaar om het als iets zwaar problematisch te beschouwen wanneer men een brein heeft dat anders functioneert dan dat van 'de standaard'. Terwijl het dat niet hoeft te zijn.

En natuurlijk zullen er veel mensen zijn die autisme graag als handicap beschouwd willen zien, want dat betekent meer mogelijkheden tot hulp, subsidie, etc.

Vermoedelijk zijn er veel meer aspergers dan waarvan men zich nu rekenschap geeft. Juist omdat veel aspergers prima in staat zijn om te leren functioneren binnen de samenleving, zonder concessies te doen naar wie zij zijn. Kwestie van je leven zodanig inrichten dat het bij je past.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 17:29:

[...]

Probleem is dat er veel te weinig bekend is over ASS stoornissen en dat daarom onzinnige discussies ontstaan. Het valt de mensen in mijn directe omgeving niet eens op dat mijn zoon Asperger heeft.

er is genoeg bekend hoor over ASS, het kan altijd beter, maar slecht is het zeker niet.

logisch dat mensen het niet zien...het zit IN je..dat zie je ook niet.

mijn zoon heeft ook ASS (Pdd-nos) en daaraan zien vele het ook niet.

tenzij je weet waar je het over hebt... wil haast wedden dat ik het wel "zie" aan je zoon, omdat je inmiddels de kenmerken herkent

ps ik heb je definitie gezien, maar heeft niks hiermee te maken.
Even een vraagje voor de moeders van kinderen met asperger:

Dit topic is illustratief over hoe het liefdesleven van mensen met ass vergaat.

Kunnen jullie je kind daarbij helpen, leren, therapie, of wat dan ook, zodat ze later misschien in staat zijn om dit beter te kunnen dan de huidige volwassen mensen met ass?
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 17:56:

[...]

Het valt me op dat het voor neurotypicals erg moeilijk blijkt te zijn om een goed beeld te krijgen van wat autisme is.

Maar men neigt ernaar om het als iets zwaar problematisch te beschouwen wanneer men een brein heeft dat anders functioneert dan dat van 'de standaard'.

niks moeilijks aan, kom je ermee in aanraking, dan heb je zo een goed beeld. Altijd geweten dat mijn zoon "anders dan anderen" was...alleen nu een goed beeld WAT er anders is.

Is niks mis mee, je kan (moet zelfs) ermee leren leven. Mar daarom is en blijft het wel een beperking...of handicap wat je wil.

Dat jij meteen denkt dat handicap zwaar problematisch is.... daar kan ik niks aan doen.

zoals eerder gezegd..je hebt verschillende gradaties.....

feit blijft gewoon dat het brein niet functioneerd als "standaard" ...dus ben je beperkt

ander voorbeeld (niet van mij maar int algemeen) wat WEL zichtbaar is: ik loop wat mank...maar ik loop. tja ik loop anders dan standaard mensen.

heb ik dus geen handicap??? omdat ik toevallig anders loop dan de meeste mensen?

jawel dus...
quote:iones schreef op 22 april 2010 @ 17:49:

[...]

Nu maak je volgens mij een denkfout.

Een handicap heeft invloed op je functioneren maar het wil niet zeggen dat je er helemaal niet door kunt functioneren.

De omgeving wist wel dat mijn pa iets anders was, maar ze hadden verder niets in de gaten. Maar wij wel!Ik maak helemaal geen denkfout. Asperger kent heel veel gradaties en mijn zoon heeft een mildere vorm.
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 18:03:

[...]

niks moeilijks aan, kom je ermee in aanraking, dan heb je zo een goed beeld. Altijd geweten dat mijn zoon "anders dan anderen" was...alleen nu een goed beeld WAT er anders is.

Is niks mis mee, je kan (moet zelfs) ermee leren leven. Mar daarom is en blijft het wel een beperking...of handicap wat je wil.

Dat jij meteen denkt dat handicap zwaar problematisch is.... daar kan ik niks aan doen.

zoals eerder gezegd..je hebt verschillende gradaties.....

feit blijft gewoon dat het brein niet functioneerd als "standaard" ...dus ben je beperkt

ander voorbeeld (niet van mij maar int algemeen) wat WEL zichtbaar is: ik loop wat mank...maar ik loop. tja ik loop anders dan standaard mensen.

heb ik dus geen handicap??? omdat ik toevallig anders loop dan de meeste mensen?

jawel dus...Dan nog is een ASS stoornis geen handicap, want mijn zoon functioneert - zoals eerder gezegd prima - hij doet het goed op school, heeft vriendjes en is sociaal naar anderen toe.
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 17:56:

[...]

ps ik heb je definitie gezien, maar heeft niks hiermee te maken.Zou ik ook zeggen......
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 18:03:

[...]

[..].

Hahaha..!

Nu, als jij het graag als een beperking wilt zien, dan zij dat maar zo.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 18:05:

[...]

Ik maak helemaal geen denkfout. Asperger kent heel veel gradaties en mijn zoon heeft een mildere vorm.

Het ging niet over de gradaties in asperger. Het ging om jouw woorden dat iemand met een handicap "niet kan functioneren". Dat is zwart wit. Een handicap kan inderdaad maken dat je niet kan functioneren, maar dat wil niet zeggen dat ELKE handicap maakt dat je niet kan functioneren.

Het heeft hooguit invloed op je functioneren. Dat is iets anders.

En je zoon is er nog lang niet. Mijn vader heeft zelfs een florerende zaak opgebouwd, en mensen spraken met waardering en respect over hem.

Hij is nu 80 jaar en hij is in zijn huwelijk weggekomen met zijn asperger, maar dat zou nu niet meer lukken. Nu gaan vrouwen weg bij zo'n man.

Jouw zoon zal vast goed meekomen op school en later in de opleiding. En mensen merken misschien dat hij wat anders is dan anderen (dat merken ze bij mij ook, alleen heb ik geen ass maar ADD), maar daar zal het bij blijven.

Tot op het moment dat hij een relatie wil opbouwen met een vrouw (of man). Dan komt hij misschien zijn beperkingen tegen. Ik hoop het niet voor hem.

Maar de meeste relaties met asperger lopen nu eenmaal op de klippen, zo ook het verhaal van dit topic.
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 16:00:

[...]

stoornis = handicap

Hoofdstuk 2 Is Autisme een handicap?

De regering van ons land zegt dat Autisme geen handicap is, maar een stoornis.

Hoezo zeggen ze dat nou?

De regering moet gaan betalen zodra het gaat om een handicap, daarom noemen ze het een stoornis.

Nu hoeft de regering niks uit te geven aan geld voor mensen met Autisme.

Mijn broer krijgt gewoon een wajong uitkering mocht hij zonder werk komen te zitten. Dus schijnbaar geven ze wel geld aan autisten uit. Het probleem is echter dat je met een ASS stoornis vaak volledig spaak moet lopen (lees met justitie in aanraking komen) voordat hij hulp kan krijgen.

Overigens vind ik Asperger wel een handicap.

Handicap is gewoon een beladen woord want je denkt meestal gelijk aan een soort van forest gump.

Als ik morgen mijn arm zou verliezen ben ik ook gehandicapt maar ik denk dat ik dan ook niet zo gezien zou willen worden.

Een aantal beperkingen van Asperger, als ik naar mijn broer kijk zijn:

Als kind niet instinctief gezichtsuitdrukkingen kunnen herkennen, moeilijk in kunnen leven in anderen, slechte fijne motoriek. En talloze andere voorbeelden.

Ik en mijn broer zijn nog opgegroeid in het tijdperk dat dit soort "stoornissen" nog niet heel bekend waren. Mijn moeder wist altijd wel dat er iets niet klopte maar is hierin nooit serieus genomen. Nadat hij op allerlei aspecten in zijn leven spaak liep zijn we erachter gekomen dat hij dus asperger heeft. Toen we er achterkwamen wat het precies inhield viel alles op zijn plaats.

Overigens hebben mensen met asperger meestal een normale of zelfs erg hoge intelligentie. Hierdoor kunnen ze zichzelf makkelijk dingen aanleren die ze door hun "beperking" niet "instinctief" snappen. Voor de buitenwereld zijn het dus vaak normale kinderen/volwassen. Zelf hebben mensen met asperger zelf vaak goed in de gaten dat ze niet hetzelfde zijn als de rest van de wereld.

Nu ik wat beter snap hoe hij in elkaar steekt is onze relatie vrij goed, maar vroeger zeker niet. Veel ruzies als kind kwamen doordat ik het idee had dat hij me moedwillig kwetste, terwijl dat dus niet het geval was. Hij kon zich dan gewoon niet inleven in wat een opmerking met een ander kan doen.

Mijn broer functioneert nu gewoon goed in de maatschappij. Maar wel nadat hij hulp heeft gehad in het begrijpen van zijn "beperking".

Nu hij snapt dat hij niet "gek" is maar dus asperger heeft zit hij gewoon lekkerder in zijn vel.

Hij heeft in het begin ook veel moeite gehad met de benaming "handicap, beperking, stoornis". Hij dacht dan vaak "maar ik ben toch geen debiel". Die woorden ziet hij nu wel wat genuanceerder.

Uiteindelijk heeft naar mijn idee iedere gek zijn gebrek, ik snap heel veel "normale" mensen ook niet.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 18:06:

[...]

Dan nog is een ASS stoornis geen handicap, want mijn zoon functioneert - zoals eerder gezegd prima - hij doet het goed op school, heeft vriendjes en is sociaal naar anderen toe.

prima joh, wat jij wil...

Dan zie je hem toch als een "normaal" kind? Daar zit ik niet mee. Vind het alleen jammer dat je "handicap" blijkbaar zon beladen woord vind.

Ik hoop dat alles met je zoon goed blijft gaan en hij geen probs gaat tegenkomen zoals vele ASS-ers wel overkomt.

Kan je 1 tip geven..steek je kop niet in het zand!
sluit me volledig aan bij wolletje.
ASS is een stoornis die in bepaalde gevallen een handicap is.

Als je een been mist en een zittend beroep hebt hoef je er weinig last van te hebben en ervaar je het misschien nauwelijks als een handicap. Je kunt prima functioneren met 1 been, alleen niet in alle gevallen.

Zo zie ik ASS ook: in bepaalde situaties is het een handicap, in andere gevallen maakt het niks uit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solo, dat klopt, maar daarom wordt er wel gezegd dat als je een been mist dat dat een handicap(of beperking of wat je wil) is...of je dat ook zo ervaart is een ander verhaal. Iemand die 1 been mist en bijv een prothese heeft, kan volledig en prima functioneren...

das idem aan ASS, het valt onder een handicap/beperking of wat je ook maar een prettig woord vindt, of je dat zo ervaart is een ander verhaal.

en een ASS-er kan ook best "normaal" functioneren

feit blijft gewoon dat het dus wel onder een handicap/beperking valt.

de NVA zegt het zelf toch ook.. nou die weten denk ik heel goed waar ze over praten.
anoniem_26124 wijzigde dit bericht op 22-04-2010 19:31
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Wolletje, ik ben het met je eens hoor.

Ik vraag me af waarom traincha's zoon überhaupt onderzocht is als ie zo probleemloos functioneert.

David Dunning
Autisme spectrum stoornissen (ASS) is de naam van vijf ontwikkelingsstoornissen samen:

autistische stoornis (klassiek autisme);

Asperger syndroom;

Rett syndroom;

PDD-NOS;

des-integratiestoornis van de kinderleeftijd.

Wussy Pussy, sterkte want het is echt heel moeilijk met een Asperger te leven.
quote:schampie schreef op 22 april 2010 @ 19:37:

Autisme spectrum stoornissen (ASS) is de naam van vijf ontwikkelingsstoornissen samen:

autistische stoornis (klassiek autisme);

Asperger syndroom;

Rett syndroom;

PDD-NOS;

des-integratiestoornis van de kinderleeftijd.

Wussy Pussy, sterkte want het is echt heel moeilijk met een Asperger te leven.Gelukkig gaat de terminologie op de schop, ik geloof in 2011. Want het onderscheid tussen de diverse vormen is vaak niet zo eenduidig en daar willen ze dus vanaf.

David Dunning
quote:maxem schreef op 22 april 2010 @ 16:03:

[...]

Als het hem helemaal niet belemmerd in zijn functioneren hoe ben je er dan achter gekomen dat hij asperger heeft? Waarom heeft hij dan Asperger?Dit intrigeert mij ook... Hoezo dan die diagnose? Een voorwaarde voor het stellen van de diagnose Asperger is toch dat de stoornis in significante mate beperkingen veroorzaakt in het sociaal of beroepsmatig functioneren of op andere belangrijke terreinen.. (zie DSM-IV criteria voor stoornis van Asperger, http://www.pasnederland.n ... &id=44&catid=41&Itemid=78)

Op dezelfde site trouwens ook een interessante discussie over de vraag of ASS nou een handicap is of niet..

NB de eerdere link van traincha2 http://www.allekinderen.nl/gezondheid/autisme/ geeft onjuiste en onvolledige info, e.g. ASS is juist sterk genetisch bepaald itt wat hier beweerd wordt...
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 19:33:

Wolletje, ik ben het met je eens hoor.

Ik vraag me af waarom traincha's zoon überhaupt onderzocht is als ie zo probleemloos functioneert.

dat probeer ik Triancha ook uit te leggen, maar ze luistert niet of wil het niet horen...

Waarom laat je een kind diagnosticeren als je vind dattie geen probleem heeft

zo jammer dat ze het blijkbaar zo moeilijk ermee heeft dat je zegt dat je kind probleemloos functioneert.

Tegenwoordig is het geen schande meer als je kind (of volwassene) iets mankeert

Erken het en pluk er je vruchten mee...met de kop in het zand steken bereik je weinig.

nu gaat alles goed, maar of dat zo blijft??

Mijn zoon heeft dus Pdd-nos, en ben "blij" dat ik de diagnose heb..nu kan ik gericht te werk gaan voor hem en ook voor ons.

ja mijn zoon heeft een beperking/handicap of wat je ook wil zeggen... en het maakt mij niks uit.

ik ben super trots op hem! hij mag er zijn, is absoluut niet dom of wat ook.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 19:38:

[...]

Gelukkig gaat de terminologie op de schop, ik geloof in 2011. Want het onderscheid tussen de diverse vormen is vaak niet zo eenduidig en daar willen ze dus vanaf.

idd en dat klopt ook. zoon is gediagnosticeerd Pdd-nos, maar heeft trekken van Asperger

het is niet zo makkelijk in te delen als dat het in theorie staat
Ook ik verbaas me dat Traincha steeds blijft volhouden dat haar zoontje prima functioneert en toch heeft hij Asperger, zij het dan mild. Er is dan toch echt wel iets anders aan de werking van zijn hersenen lijkt mij. En al is hij nu dan nog klein, toch zal hij hier hoogstwaarschijnlijk later tegenaan lopen bij vriendschappen en in zijn liefdesleven en dat kun je maar beter accepteren en je hier op voorbereiden.

Verder vind ik het ook vreemd dat zij vindt dat alleen iemand die niet functioneert gehandicapt mag worden genoemd. Een blinde functioneert ook prima met een stok en een hond en toch is hij gehandicapt. Zo zie ik een Asperger ook, die kan prima functioneren, maar heeft wel een lange gebruiksaanwijzing en en aantal beperkingen op sociaal vlak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven