Rijles!!
maandag 30 maart 2009 om 21:24
Alle lessers verzamelen!
Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft
Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.
Arrg wat was dat een hel!
De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.
Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden
Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend
xx
Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft
Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.
Arrg wat was dat een hel!
De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.
Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden
Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend
xx
maandag 12 april 2010 om 15:22
Zazana, doe jij de rijopleiding in stappen o.i.d.? Ik heb dat niet, dus weet eigenlijk niet hoe goed ik ga ten opzichte van "gemiddeld". Probeer het ook niet zo veel te vragen, want het doet er ook niet toe, het is toch je eigen leerproces. Hij zegt in ieder geval elke keer dat het goed gaat. Ik ben nu bezig met invoegen op de snelweg en vind het best wel lastig/spannend. Vertrouw nog niet zo op mijn eigen inschattingsvermogen en voor mijn gevoel kan ik nog niet goed (snel) verwerken wat ik zie. Maar goed, komt allemaal nog wel.
Mijn rijinstructeur heeft het ook altijd over een "plannetje maken" merk dat het wel belangrijk is om rustig te blijven, anders gaat het hele plannetje door de war maar is niet altijd even makkelijk.
Succes nog met de lessen!! Fijn dat je in ieder geval je theorie al binnen hebt
Mijn rijinstructeur heeft het ook altijd over een "plannetje maken" merk dat het wel belangrijk is om rustig te blijven, anders gaat het hele plannetje door de war maar is niet altijd even makkelijk.
Succes nog met de lessen!! Fijn dat je in ieder geval je theorie al binnen hebt
woensdag 21 april 2010 om 15:05
Hoi!
Het was echt heel erg leuk! Mocht alleen gassen en sturen, dus moeilijk was het niet! dit zorgde er ook voor dat mijn zenuwen meteen verdwenen.
Had wel een beetje moeite me aan de snelheidslimiet te houden Heb ook een stukje snelweg meegepakt!
Ik had een proefles en heb meteen besloten om daar te gaan lessen. De instructeur was erg relaxed en kon goed uitleggen! Ook was hij erg aardig.
Zondag mijn tweede blok (100 minuten)!
Lessen jullie ook in blokken (dus eigenlijk 2 lessen achter elkaar) of doen jullie 1 les per keer? Hoevaak lessen jullie per week?
Het was echt heel erg leuk! Mocht alleen gassen en sturen, dus moeilijk was het niet! dit zorgde er ook voor dat mijn zenuwen meteen verdwenen.
Had wel een beetje moeite me aan de snelheidslimiet te houden Heb ook een stukje snelweg meegepakt!
Ik had een proefles en heb meteen besloten om daar te gaan lessen. De instructeur was erg relaxed en kon goed uitleggen! Ook was hij erg aardig.
Zondag mijn tweede blok (100 minuten)!
Lessen jullie ook in blokken (dus eigenlijk 2 lessen achter elkaar) of doen jullie 1 les per keer? Hoevaak lessen jullie per week?
fleur1234 wijzigde dit bericht op 21-04-2010 15:06
Reden: typfout
Reden: typfout
% gewijzigd
woensdag 21 april 2010 om 15:37
Al weer heel lang niets geschreven hier. Maar het gaat wel steeds beter. Inmiddels wordt er bijna niet meer ingegrepen door de instructeur. Vandaag ook weer een stuk snelweg gedaan. (daar zijn wij pas na een les of 15 mee begonnen, maar nu les ik ook wel in een heel druk gebied)
Flashy; weet je waar je problemen in zitten?
Flashy; weet je waar je problemen in zitten?
woensdag 21 april 2010 om 16:11
Ik heb nu zo'n 22 lessen gehad. Ik heb mijn theorie nog niet gehaald maar merkte vanaf les 15 ofzo wel dat ik steeds meer mijn theorie ook nodig had. Nadat je de auto onder controle krijgt moet je gaan leren in het verkeer mee te gaan. En een bord 'zien' en daar dan conclusies aan verbinden is dan belangrijk.
Aanvragen e.d. dus geen idee van.
Ik heb overigens eens een proefles van anderhalf uur gedaan en dat vond ik te lang. Er komt gewoon veel op je af en dan is je volledige aandacht er voor een uur bijhouden moeilijk genoeg. Ik les dus 1 uur tegelijk, nu 1 keer per week. Volgens mijn instructeur is 2 keer per week eigenlijk het maximale wat nuttig is.
Aanvragen e.d. dus geen idee van.
Ik heb overigens eens een proefles van anderhalf uur gedaan en dat vond ik te lang. Er komt gewoon veel op je af en dan is je volledige aandacht er voor een uur bijhouden moeilijk genoeg. Ik les dus 1 uur tegelijk, nu 1 keer per week. Volgens mijn instructeur is 2 keer per week eigenlijk het maximale wat nuttig is.
woensdag 21 april 2010 om 19:34
ik heb mijn theorie-examen toch maar wel al aangevraagd. Ik ga hem maken over een maand. Ik heb hier toch voor gekozen, omdat ik anders het risico loop mijn theorie in de tentamenweek te moeten maken/leren. Nu heb ik er alle tijd voor.
Ik denk ook dat het wel handig is, zodat je meteen het geleerde in de praktijk kan toepassen.. en hij is toch een jaar geldig..
Ik denk ook dat het wel handig is, zodat je meteen het geleerde in de praktijk kan toepassen.. en hij is toch een jaar geldig..
woensdag 21 april 2010 om 22:09
Wat is er weer druk geschreven. Wel leuk hoor, iedereen die ik ken (ook die jaren jonger zijn dan ik) heeft allang een rijbewijs, dus er valt niet zo heel veel te praten in mijn omgeving.
Fleur, ik was ook heel zenuwachtig voor mijn eerste les. En eigenlijk ook wel bij veel van de lessen erna. Na 15 lessen besloot ik dat het daar maar eens klaar mee moest zijn, want daar schiet ik niks mee op. Ik les zo'n 3x in de week, meestal 3x 1 uur. Als ik het heel druk heb les is 1x 1 uur en 1x 2 uur. Mijn instructeur heeft het niet zo op bloklessen, omdat je hoofd "vol" raakt. Succes nog zondag!! Fijn dat het leuk was en dat je een aardige instructeur hebt, dat scheelt wel
Ik heb mijn theorie gister aangevraagd en ga hem halfmei doen. Ik heb nu gewoon geen tijd ervoor, in mei weer wel. Het is niet anders.
Flashy, jammer dat het niet gaat. Gaat het ook echt niet, of gaat het voor je gevoel niet?
Mevrouwdekees, ik merk dat ook van die theorie inderdaad.
Ik heb morgen ochtend weer les. Pff...ik vind het wel leuk (nouja "leuk" zal zooo blij zijn als ik het gewoon kan), maar ook vaak wel heel inspannend.
Fleur, ik was ook heel zenuwachtig voor mijn eerste les. En eigenlijk ook wel bij veel van de lessen erna. Na 15 lessen besloot ik dat het daar maar eens klaar mee moest zijn, want daar schiet ik niks mee op. Ik les zo'n 3x in de week, meestal 3x 1 uur. Als ik het heel druk heb les is 1x 1 uur en 1x 2 uur. Mijn instructeur heeft het niet zo op bloklessen, omdat je hoofd "vol" raakt. Succes nog zondag!! Fijn dat het leuk was en dat je een aardige instructeur hebt, dat scheelt wel
Ik heb mijn theorie gister aangevraagd en ga hem halfmei doen. Ik heb nu gewoon geen tijd ervoor, in mei weer wel. Het is niet anders.
Flashy, jammer dat het niet gaat. Gaat het ook echt niet, of gaat het voor je gevoel niet?
Mevrouwdekees, ik merk dat ook van die theorie inderdaad.
Ik heb morgen ochtend weer les. Pff...ik vind het wel leuk (nouja "leuk" zal zooo blij zijn als ik het gewoon kan), maar ook vaak wel heel inspannend.
donderdag 22 april 2010 om 23:40
@fleur1234: Ik les 2 keer per week 2 uur. Ik woon in Utrecht en daar is 1 uur per keer eigenlijk geen optie, omdat je als je iemand aan de andere kant van de stad weg moet brengen, je al 50 min verder bent in de spits. Doe jij ook de RISmethode?
Ik zou je theorie idd zo snel mogelijk halen, ben je daar vanaf. Bij mij werd ie aangevraagd door de rijschool.
@runner: Hoeveel lessen heb jij nu gehad?
@flashy: Hoeveel heb je al gehad? Ik heb ook op zo'n punt gezeten... Heb nu ook 40 uur gehad en mag nog lang niet op...
Ik zou je theorie idd zo snel mogelijk halen, ben je daar vanaf. Bij mij werd ie aangevraagd door de rijschool.
@runner: Hoeveel lessen heb jij nu gehad?
@flashy: Hoeveel heb je al gehad? Ik heb ook op zo'n punt gezeten... Heb nu ook 40 uur gehad en mag nog lang niet op...
vrijdag 23 april 2010 om 10:02
vrijdag 23 april 2010 om 11:43
Flashy, met van 4 naar 2 schakelen bedoel je 4,3,2 of is het net als bij stoppen voor een stoplicht 3-1 zonder tussenstap?
Zonder tussenstap heb ik ook nog nooit gedaan hoor.
Maar ik heb de indruk dat mijn instructeur ook dingen anders aanpakt dan sommigen. Zo is kijktechniek, anticiperen op anderen al heel vroeg bij mij begonnen, denk vanaf les 4/5 zeker wel. Daardoor maak ik nog wel eens inschattingsfouten (denk dat ik ergens 30 kan waar het stapvoets moet, bedenk iets te laat waardoor ik geen compleet overzicht heb, dat soort dingen) Maar heb ik het verder al vrij aardig in de vingers.
Zonder tussenstap heb ik ook nog nooit gedaan hoor.
Maar ik heb de indruk dat mijn instructeur ook dingen anders aanpakt dan sommigen. Zo is kijktechniek, anticiperen op anderen al heel vroeg bij mij begonnen, denk vanaf les 4/5 zeker wel. Daardoor maak ik nog wel eens inschattingsfouten (denk dat ik ergens 30 kan waar het stapvoets moet, bedenk iets te laat waardoor ik geen compleet overzicht heb, dat soort dingen) Maar heb ik het verder al vrij aardig in de vingers.
vrijdag 23 april 2010 om 12:28
Ik doe niet echt de RIS-methode, althans heb ik niets over gehoord..
wel staan er op mijn leskaartje 4 fases met in totaal 33 onderdelen die afgetekend kunnen worden.
Zit nu in fase 1 (logisch na alleen nog maar een proefles te hebben gehad ) en heb de eerste 2 onderdelen gedaan:
1:Kennismaking voertuig/straten/stuuroefening
2:Stuurtechniek/kijktechniek
Hierna (dus denk zondag in mijn volgende les) gaan we werken aan remmen en schakelen.
Elke fase wordt getoetst.
Ik heb er mijn rijinstructeur nog niets horen vertellen over de fases, ik heb het alleen op mijn leskaartje zien staan..ik ga er zondag even naar vragen.
wel staan er op mijn leskaartje 4 fases met in totaal 33 onderdelen die afgetekend kunnen worden.
Zit nu in fase 1 (logisch na alleen nog maar een proefles te hebben gehad ) en heb de eerste 2 onderdelen gedaan:
1:Kennismaking voertuig/straten/stuuroefening
2:Stuurtechniek/kijktechniek
Hierna (dus denk zondag in mijn volgende les) gaan we werken aan remmen en schakelen.
Elke fase wordt getoetst.
Ik heb er mijn rijinstructeur nog niets horen vertellen over de fases, ik heb het alleen op mijn leskaartje zien staan..ik ga er zondag even naar vragen.
vrijdag 23 april 2010 om 15:51
Ha Fleur, ik les ook met de RIS-methode. Soms fijn, soms irritant. Want als ik iets nog niet kon 'mocht' ik eigenlijk niet verder, terwijl ik dat wel wil. Wel vind ik de tussentoetsen een goed idee, gewoon omdat je dan een beetje aan die examensetting kunt wennen. Inmiddels beheers ik na ruim 50 uur (voor mijn gevoel erg traag) vrijwel alles, maar moet ik de bijzondere verrichtingen nog wel heel erg verbeteren. Parkeren in een vak op een lege parkeerplaats gaat perfect, maar zodra er andere auto's staan raak ik gestresst. Tot nu toe echter nog niks geraakt
zondag 25 april 2010 om 20:45
Zojuist mijn tweede rijles (2e blok, dus les 3 en 4) gehad en ik heb talent volgens de rijinstructeur. Heb nu leren remmen en woensdag gaan we over tot het schakelen. Dan 'alleen' nog maar leren kijken en de bijzondere verrichtingen en dan kan ik autorijden (aldus de instructeur ) Nu een kwestie van snel mijn theorie halen! Hoop dat het zo goed blijf gaan en ik het zo leuk blijf vinden, maar er zullen jammer genoeg vast en zeker tegenslagen komen!
maandag 26 april 2010 om 10:29
maandag 26 april 2010 om 12:52
Zazana, ik heb toets 1 wel gehad, 2 was uitgesteld omdat ik tussendoor een maand weg was. Nu wordt mijn TTT (dus toets 3) aangevraagd en dan tussendoor doen we even toets 2.
Fleur, ik heb dus een TTT omdat die in mijn pakket zit. Op zich vind ik het wel fijn, want als je dan slaagt voor de bijzondere verrichtingen is dat toch wat minder 'druk' op het examen. Tenminste, dat hoop ik...
Fleur, ik heb dus een TTT omdat die in mijn pakket zit. Op zich vind ik het wel fijn, want als je dan slaagt voor de bijzondere verrichtingen is dat toch wat minder 'druk' op het examen. Tenminste, dat hoop ik...
maandag 26 april 2010 om 19:56
Theorie en rijbewijs vrij vlot (beide in eerste poging) gehaald. Maar wel leuke dingen meegemaakt. Vooral met een vriendin van mij die bij mijn instructeur kwam lessen nadat ze al heel vaak gezakt was bij een andere rijschool.
Vriendin stapt in de auto, zet de stoel goed, zet de spiegel goed, doet de gordel om, start de auto en geeft gas. Heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel gas en we kwamen geen millimeter vooruit... Rijinstructeur zegt niks, ik zeg niks (ik was te verbaasd). En maar gas geven en maar loeien met die auto. Op een gegeven moment hoor ik de rijinstructeur heel droog zeggen: "Misschien moet je hem even in de versnelling zetten?" ik lag inmiddels helemaal dubbel achterin de auto. Die vriendin was helemaaaaaaal niet nerveus...
Rijinstructeur heeft ook weleens verteld van een leerling die net geslaagd was. Die jongen haalt zijn rijbewijs op bij het gemeentehuis en gaat dezelfde dag nog even een stukje rijden met de auto van vader. Onderweg ziet hij politie staan die de hand naar hem opsteken. Hij zwaait vrolijk terug en rijdt door. Komt hij thuis, parkeert de auto en ziet dat er een politieauto achter hem stopt. Politieagent komt naar zijn auto lopen en vraagt: "Zag u niet dat ik mijn hand opstak?". De jongen zegt: "Jawel, ik heb toch terug gezwaaid?"... Toen de politieagent hem verteld had dat hij hem een stopteken had gegeven, en dus niet naar hem gezwaaid had, zei die jongen ook nog: "O, ik dacht al, wat aardig dat die agent zwaait!"
Vriendin stapt in de auto, zet de stoel goed, zet de spiegel goed, doet de gordel om, start de auto en geeft gas. Heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel gas en we kwamen geen millimeter vooruit... Rijinstructeur zegt niks, ik zeg niks (ik was te verbaasd). En maar gas geven en maar loeien met die auto. Op een gegeven moment hoor ik de rijinstructeur heel droog zeggen: "Misschien moet je hem even in de versnelling zetten?" ik lag inmiddels helemaal dubbel achterin de auto. Die vriendin was helemaaaaaaal niet nerveus...
Rijinstructeur heeft ook weleens verteld van een leerling die net geslaagd was. Die jongen haalt zijn rijbewijs op bij het gemeentehuis en gaat dezelfde dag nog even een stukje rijden met de auto van vader. Onderweg ziet hij politie staan die de hand naar hem opsteken. Hij zwaait vrolijk terug en rijdt door. Komt hij thuis, parkeert de auto en ziet dat er een politieauto achter hem stopt. Politieagent komt naar zijn auto lopen en vraagt: "Zag u niet dat ik mijn hand opstak?". De jongen zegt: "Jawel, ik heb toch terug gezwaaid?"... Toen de politieagent hem verteld had dat hij hem een stopteken had gegeven, en dus niet naar hem gezwaaid had, zei die jongen ook nog: "O, ik dacht al, wat aardig dat die agent zwaait!"