Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hoi bosaapje, een dip is af en toe onvermijdelijk en hoewel je het tot nu toe met pure wilskracht tot die week gered hebt is het niet zo gek dat nu je die mijlpaal bereikt hebt je even een wat moeilijker moment hebt hoor. Ik vind overigens dat je vriend helemaal gelijk heeft want je bént toch gestopt? Dan kun je dat zeker zeggen op het moment dat je een sigaret aangeboden wordt. Het klinkt gek maar door het hardop uit te spreken breng je niet alleen je omgeving op de hoogte (met als gevolg dat ze je zullen steunen en geen peuk meer zullen aanbieden, tenminste zo was het bij mij) maar maak je het voor jezelf ook "echter". Hoezo dus niet gestopt, je bent wél gestopt! Al een week! (niet pás maar ál) Kom op hoor laat je niet in de luren nemen door die rotverslaving. Buiten begint een nieuwe stralende dag, ga ervan genieten!

Petra, succes dit weekend, misschien is het een goed idee om een niet-rokend maatje te vragen je erdoor te slepen?

Allen, geniet dit weekend van een rookloze lente!
Oh enne bosaapje, nog even dit: je móet het niet nog een heleboel weken volhouden hoor, je wil niet meer!!! Subtiel verschil maar wel essentieel. Als je het gaat zien als iets wat je móet, of roken als iets wat niet mág en dus als een enorme opgave, dan zeg je eigenlijk dat je liever wel zou roken. Maar dat is niet zo, dat is je verslaving die spreekt. Geef Nico een ram en stop lekker door!

Goedemorgen allemaal,

Bosaapje kom op; Petra gaat ook goed zo te lezen. Met onbedwingbare onredelijkheid (ik ben volgens mij onuitstaanbaar) hou ik het vol (de 5e dag is begonnen). Ik heb nog meer moeite met het accepteren van het feit dat ik longemfyseem heb. Tegelijkertijd is dit gegeven dé stok om door te zetten.

Zet 'm op allemaal en een heel fijn weekend,

Groetjes
Bosaapje, wel zeggen! Ik vond het heerlijk om te zeggen zelfs: nee dank je, ik rook niet meer. Krijg ook alleen maar reacties als: jee, kun je het volhouden? Iedereen vind het knap, en dat is het ook! Ook een week is knap hoor, want je vecht al een week tegen een zeer hardnekkige verslaving waarvan juist het begin zo moeilijk is! Zo enorm veel mensen halen die week niet eens... Jij wel!En als je de week gehaald hebt, kijk dan eens uit naar twee weken, of zelfs een maand. Ik heb zelf veel aan het tellertje gehad. Ik was vrij vastbesloten om dat tellertje niet meer op 0 te hoeven zetten. Slaat nergens op, zo'n dom tellertje, maar het werkte wel voor mij. Daarbij tikte elke minuut, elk uur lekker door en dat werkte ook motiverend.

Gestopt = gestopt, ook al is het nog niet zo lang. En voelt het voor jou echt vervelend, zeg je: nee dank je, ik ben aan het stoppen met roken.

Petra, dat zijn moeilijke weekenden, zeker met wat alcohol. Hou heel goed voor ogen waarom je wilde stoppen. Ga je met een vriendin, zeg dan van te voren: ik wil niet roken, hou je me tegen als ik het toch wil gaan doen? Ik heb dat wel gedaan de eerste uitgaansavonden, en het hielp echt.

Indivia, het is natuurlijk ook niet niets, kan me voorstellen dat jouw nieuws flink aankomt.

Two months, one week, one day, 15 hours, 11 minutes and 0 seconds. 1014 cigarettes not smoked, saving ¤ 266,81. Life saved: 3 days, 12 hours, 30 minutes.
...
Lief van jullie, alle wijze woorden. Gelukkig was het een kortdurend dipje en is het leed weer geleden

Ik laat me toch niet kennen, tsss

Meiden, we gaan er weer voor. Olééé
quote:bosaapje schreef op 20 april 2010 @ 22:19:

Wat hebben jullie met jullie sigaretten gedaan die je nog had?

Ik ben op zondag 11 april gestopt. Ik was vergeten sigaretten te kopen (dat was bij een voorbode dat ik écht graag wilde stoppen, anders vergeet je dat écht niet!) en ze waren op voor 9 uur 'savonds. Toen ben ik maar vroeger naar bed gegaan ipv halen.

Ik heb nog 7 pakjes liggen en nog 3 opengebroken pakjes. Ik vind het zonde om ze weg te gooien, roken is geen optie en ik ken eigenlijk niemand die mijn merk rookt.

Zeker Kent Menthol of iets dergelijks? Zet je een advertentie op Marktplaats.nl
Iekss Lizzl, Menthol... Nehhh, dat echt niet.

De gewone Winston...

Maar jij ook nog steeds gestopt dus. Kei goed hoor
Gefaald...................tot LATER
naar bed en gedemotiveerd.............tjuus
Kom op Petra. Laat nu niet de moed zakken. Doorgaan met het niet roken.

Je kan het, laat zien dat jij sterker bent dan Nico en Tine. De volhouder wint en laat nu zij die volhouders niet zijn maar JIJ!

Ik vertelde op Skype mijn moeder dat ik gestopt ben met roken... Ze lachte, ze lachte me vierkant uit. 1 Week is nog niet gestopt zie ze

Ik heb haar hartelijk bedankt voor het motiveren en haar ongeloof in mij.

Tsss, wie het laatst lacht, lacht het best!

En dit geldt voor ons allemaal
Bosaapje, dat doet pijn, die reactie van je moeder............ik ken dat! en it hurts...............maar desalniettemin ben ik de mist in gegaan en heb ik gerookt. Ik vind het heel erg maar ik voel me een loser en ik moet helemaal opnieuw beginnen. Ik meld me wel weer als ik zo ver ben.
en Apie: 1 week is WEl GESTOPT! Laat je niet ondersneeuwen door je moeder meissie, jij bent gestopt en niet zij! en ik begin ook weer overnieuw

Was inderdaad niet leuk van mijn moeder. Als ik nu zo vaak gestopt was en weer begonnen was maar de laatste stoppoging is 17 jaar geleden dus....

Begin nu Petra. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.

Ja, die ene sigaret had je niet moeten nemen maar dat wil niet zeggen dat je nu verloren hebt.

Jij kan het, het lukt jou
bosapie, je kan me bellen ik zet nu even heel snel mijn nummer neer
ben je er?
ik wil zo graag met iemand praten
niemand dus, welterusten dan maar
haaaaalllooo ik wil ff iemand spreken?
oke
Petra Petra op hyves.............
Oke ik ben een looser en ik heb gerookt en ik zit er mee in mijn maag en niemand die me helpt, maakt niet uit!, Ik red me wel!
Oh jee lieve Petra !!

Dat is vast een enorm rotgevoel als je een week niet gerookt hebt en het nu toch hebt gedaan. Maar... het is niet meteen het einde van je stoppen met rokenmisssie hoor! Je hebt gewoon even een zwak moment gehad, kan de beste overkomen. Als je nu doorzet is er niks verloren.

Kom op joh, je hebt het en week volgeehouden. Dat is onwijs goed! En waarschijnlijk niet voor niets. Je hebt het volgehouden, terwijl het af en toe heel moeilijk was. Dat deed je omdat je niet meer wilde roken, je vond het heel belangrijk om te stoppen en zag daar (terecht) hele grote voordelen in. Als je dat kon, kun je dat nu nog steeds en de redenen om te stoppen zijn er ook nog steeds.

Ik denk alleen dat je nooit meer- al voordat het zover is- moet gaan denken dat het heel erg moeilijk gaat worden om niet te roken. Dat helpt echt niet, want dan ga je zo'n dag/avond al in met een bepaalde state of mind en dan heb je in je hoofd al zo'n beetje overwogen dat er een optie is om te gaan roken... Dat maakt de stap om te gaan roken kleiner. Als je jezelf juist zegt dat je het heus wel kan en sterker bent dan die stomme nico ga je er al anders in, daar ben ik van overtuigd. Desalniettemin, het is voor iedere stopper vast herkenbaar, jouw moment van zwakte, dus voel je niet meteen een loser.

Kom op hoor, je komt er heus wel! Lees nog even wat aansprekende stukjes uit Allen Carr of een ander boek en besluit gewoon dat je nog steeds gestopt bent.
Hee Petra, rustig aan! Hopelijk lig je nu op bed?!

Het is heel klote dat je de mist bent ingegaan, maar geen man overboord. Ik kan me voorstellen dat je even hevig teleurgesteld bent in jezelf (ik ken het), maar laat je niet uit het veld slaan!

Morgen weer opnieuw beginnen. Veel Sterkte
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Bosaapje, wat een vervelende opmerking van je moeder. Jij weet beter! Hoezo, een week geen prestatie!
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Ha beste mensen,

Tis zoooooo zonde van het geld, dat roken!!!!

Maar ik kan het niet laten, door die snert-verslavende stofjes en de gewoonte.

Ik weet nog goed hoe het was als kind zonder roken!

Een leuke kindertijd, leuke schooltijd, allemaal zonder roken!

Ik verlang ernaar terug!

Wat is het vreselijk moeilijk om te stoppen zeg!

Welke vrouw in Utrecht of De Bilt wil ook stoppen en dat samen met mij gaan doen? Kunnen we mekaar oppeppen of samen uithuilen?

Ik wil het geld liever dan die stomme sigaretten.

Ik zou zo veel liever iets leuks doen.

Wie denkt ook zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven