Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hey! Wat leuk, een HBO-V topic! Mag ik meeschrijven?

Ik ben derdejaars (over anderhalve maand vierdejaars) HBO-V student. Ik volg de duale richting in de psychiatrie. Tot nu toe al veel verschillende stages gehad, eerste in het ziekenhuis (maag-, lever-, darm, plus oncologie), daarna bij ouderen, volwassenen en nu jeugd. Het bevalt me erg goed, en de studie gaat me ook goed af! Laatste tentamen moet ik wel herkansen, maar ook daar maak ik me niet druk om.

Vandaag een late dienst, en vooraf een kennismaking bij mijn nieuwe stageplek! (volwassenen, gesloten opname). Weer een heel ander werkveld, ik ben benieuwd!
Hoi!!

@ De nieuwkomers,

welkom hier. Vertel hier gerust alles wat je wil; studie, stages, werk, maar ook privédingen hoor.

@ Scheepje,

Balen dat je zo moe bent, maar een dagje luieren in de zon is toch niet erg? Geniet van de zon, dan ben je hopelijk morgen wat fitter.

@ Danseresje,

Neonatologie lijkt me erg leuk. Maar 1500 gram pff dat is nog wel erg klein en kwetsbaar hoor. Zou best wel een dagje met je willen ruilen.

@ annelize,

Al doende leert men! Leuk om je enthousiasme te lezen.

Ik ben zelf overgestapt van HBO naar MBO-V en eigenlijk bevalt me dat echt super!! Ben nu in het 2e jaar bezig en het gaat best lekker wel. BBL (1 dag school, de rest werken in ziekenhuis) is voor mij een goede manier van leren.

@ Suus,

Feedback krijgen is wel handig, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Wat voor mij werkt is om het dan een dag weg te leggen en pas dan weer te kijken. Ook is het soms fijn om iemand die er geen bal vanaf weet te laten meedenken hoe je dingen moet opschrijven. Succes!!

Effe tijd voor een update;

Vandaag een dagje school gehad, pff wat is het dan warm en benauwd in die duffe lokalen. Gelukkig op tijd naar huis kunnen gaan om hier weer verder te gaan met typen aan de verslagen.

Tot nog toe alle tentamens gehaald, dus dat loopt gewoon lekker. Onze klas bestond ooit uit 15 personen, nu zijn er nog maar 10 over (de klas was nog groter voordat ik kwam). Is bij jullie de uitval ook zo hoog??

Inmiddels alweer 3 weken op mijn afdeling aan het werk. Ik vind het steeds leuker worden. In het begin vond ik het pis-kijken maar raar, maar nu ik snap wat de gedachten erachter zijn, sta ik ook naar de pis te staren Misschien zeg ik het wat kort door de bocht, maar het is echt leuk aan het worden.

Ook de Orthopedische patienten snap ik steeds beter.

Mijn begeleiding is wel heel cool, die zijn niet te moeilijk, maar ik kan er wel al veel van leren.

Gisteren mijn verjaardag gevierd, heel bescheiden, omdat het midden in de werkweek is. Vandaag op school kleine oogjes en ik heb mezelf nog net kunnen motiveren om tot het einde te blijven. Nou ja bijna dan. Had mijn project al laten aftekenen, dus ik hoefde niet aanwezig te zijn bij de laatste les :-) Lekker naar huis!! Bij ons geldt wel een aanwezigheidsplicht, vind dat een beetje kinderlijk, omdat je er voor jezelf zit en niet voor een ander.

En nog meer blij nieuws: Ik ga tante worden!! Ben er gewoon zelf helemaal superblij mee, heb echt nog net niet staan springen toen ik het hoorde.

Liefs MDF

ps Alles bij elkaar is het een lang verhaal, maar er is ook veel gebeurd!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi allemaal,

Ik zat me echt vandaag weer druk te maken om niks. Kon mn stagebegeleider niet bereiken via telefoon om me ziek te malden voor de dag. Had ik em gemaild. Hij weet ook precies waar ik sta en wat er met me aan de hand is. Krijg ik echt een heel lief mailtje terug Dat ik vooral ook de rust en ruimte voor mijzelf moest nemen, het afstuderen kwam wel goed en hoefde ik niet helemaal alleen te doen, en dat het op de afdeling toch lekker loopt (ze zijn gewoon tevreden met me en hoe het gaat!!!). Ik kon wel janken van geluk. Heb ik het eindelijk eens helemaal te gek gaaf fijn getroffen. Dit mailtje maakte mijn dag weer goed. Heb em terug gemaild dat ik het ook wel heel erg getroffen heb met mijn begeleiding.

Nou ja dus ook weer ff iets betere berichten uit het lekkere warme hoge noorden waar k lekker heb genoten van de zon in de tuin. Groetjes, Scheepje

PS Voor de nieuwelingen lekker meeschrijven hartstikke leuk. Ik ben 4de jaars en loop mijn afstudeerstage op een dagbehandelingsafdeling binnen de psychiatrie. Patiënten categorie mensen met psychosen, persoonlijkheidsstoornissen en ASS (autisme spectrum stoornissen).
Hallo dames,

Hier even een bericht dat ik NIET zal beginnen met HBO-V. Financieel gezien kunnen we het niet trekken en daarbij komt nog dat het hier in de regio heel moeilijk is om als leerling-vpk aan de slag te gaan (slechts 2 zkhs doen dit voor de deeltijdvariant).

Heel veel succes met jullie studie!

Groetjes!
Hallo dames,

Heb gisteren gesprek op school gehad over mijn project plan, tijdens het gesprek kwam er ook nog een andere docente langs om me te vertellen dat mijn laatste portfolio niet assesst hoefde te worden. Maar dat ze het wel zo doornamen omdat er maar 1 verslag in zat en het geheel er netjes uitzag... 10 min later kwam ze aan met het portfolio en een formulier wat ik moest tekenen, gehaald. Dat was mijn laatste rol voor het afstuderen (ontwerper, zorgprogrammering..). Zo kan het ook. Goed verder het gesprek over mijn project plan was wel goed. De basis is wel goed ik moet het geheel concretiseren en smaller maken. De standaard opmerkingen die ik ook eigenlijk wel verwacht had.

Maar goed ik kan er igg mee gaan beginnen. Heb er wel zin in

heb ook meer ideeën gekregen hoe ik bepaalde vakken in kan vullen. maar goed ik ga eerst morgen mijn verjaardag vieren met familie en vrienden. Zondag of maandag zien we wel weer.

Groeten en n fijn weekend. Scheepje

PS Is het raar dat ik 33 eigenlijk best n leuk getal vind?
Hoi dames,

Ik heb zo gaaf mijn verjaardag gevierd zaterdag. het was mega gezellig en mijn broer had samen met mijn familie en vrienden een cadeau geregeld, een digi spiegelreflexcamera. Zo ongelooflijk gaaf. Ik had een paar maand terug de zijne al eens geleend en mijn lenzen e.d. konden hier gewoon op. Dus nu heb ik er zelf ook een.

Vandaag weer stage, vond ik mijn mailbox op stage nog een lief mailtje van mijn collega op stage over het opladen van de batterij en denken aan jezelf. Echt super fijn. Dat heb ik ook gauw terug gemaild.Vandaag was wegens de mei vakantie wel een beetje een sportschoenen dagje. Van de ene therapie zo naar de volgende, maar goed we hebben het weer overleefd. Veel mensen tegelijk met vakantie. En natuurlijk vakantie periode dus ook weer allerlei patiënten die in crisis raken, veel crisis telefoongesprekken en individuele fase tot fase gesprekken. Wat een heerlijk wereld toch.

Veel groeten, scheepje

PS MDF nog gefeliciteerd
@ Battleangel76,

Jammer dat het financieel niet haalbaar is! Hopelijk kun je het over een paar jaar alsnog doen!

@ Scheepje,

Jij ook nog van harte gefeliciteerd he!! Wat super van je broer dat hij dit cadeau geregeld heeft! Wauw!!

En zo'n lief mailtje doet je altijd goed! Volgens mij is je stemming stukken beter dan afgelopen woensdag!

Hier lekker aan het werk, vandaag dag 3 van een reeks van 5. En ik heb echt met grote ogen naar een patient zitten kijken vandaag. Oude man is twee dagen geleden aan zijn heup geopereerd (vaak best grote OK's dus). En vandaag is ie naar huis gegaan. Dat is echt MEGAsnel (normaal liggen die patienten echt wel minimaal 5 dagen op de afdeling en gaan dan vaak nog naar een revalidatieplek in een verpleeghuis). Ik werd er gewoon zelf helemaal enthousiast van. Zo leuk als patienten graag willen genezen en revalideren en vooral ook naar huis willen.

Morgen ga ik me bezig houden met een aantal opnamen, best spannend hoor. Hopelijk gaat me dit lukken!

Ik ga me nu nog even voorbereiden op hun ingreep (allemaal dezelfde) en dan op tijd slapen!

Liefs MDF
Hallo dames,

Ik lees nog steeds "stil"mee..Heb echt super veel zin om in september te beginnen en al jullie verhalen maken mij nog enthousiaster!!!

Heb verder nog geen id welke richting ik op wil. Denk dat je daar tijdens het stage lopen wel achterkomt?
Hoi Assepoes,

Leuk joh dat je in september gaat beginnen. Waar ga je de opleiding doen?

Tijdens het stagelopen kom je er echt heus wel achter hoor wat je wel of niet leuk vindt. Soms al in theorieblokken dat je denkt dat de gehandicaptenzorg juist leuk is, of de ggz, of de thuiszorg of ziekenhuis, of verpleeghuis, of..... je hebt na de opleiding dus nog tal van mogelijkheden. Ook zal je er dan ook wel achterkomen dat je iets helemaal niet leuk vindt, maar dat overleef je wel!

Succes!

MDF
Ik ga de opleiding doen bij de Hanzehogeschool in Groningen.

De deeltijdvariant. Het eerste jaar heb je 1 dag in de week les en je loopt pas in het 2e jaar stage. Wat ik mij af vroeg: krijg je ook een stagevergoeding als je stage moet lopen???

Ik wist al langer dat ik verpleegkunde wou studeren maar kom er nu pas achter hoe 'breed' het werkveld is.Wat het alleen maar nog interessanter maakt!!!
Ha Allen!

Leuk, nieuwe mensen! Blijf je wel meeschrijven?

Een tijdje niet geschreven, was vooral druk druk of even geen zin om te schrijven hier.

Mijn examens komen er weer aan (spannend) en moet dus vooral snel de laatste beroepsproducten maken, anders gaat het echt niet lukken.

En Scheepje, al kunnen genieten van je cadeau?

Ik schrijf later weer verder(, momenteel erg weinig tijd).

Groet Suus
Nee echt?
Hallo Suus,

Ik ben zeker van plan om mee te schrijven tijdens de opleiding! ( voor nu lees ik even weer alles wat jullie meemaken!)
Hoi dames,

Ik heb ondanks het weer (regen is niet leuk fotograferen) wel al wat leuke plaatjes kunnen schieten.

Verder vandaag op stage gesprek gehad met ook docent van school erbij over projectplan, had het aangepast en.... het is goed nu. Ik ga beginnen. Heb trouwens voor de literatuurstudie en mijn ik snap niks van pubmed een boekje gevonden (praktische handleiding pubmed van F. van Etten-Jamaludin en R.Deurenberg). Dit staat bol met allerlei handigheden om met deze database om te gaan en hoe te zoeken hierin. Dus bij deze zeg het voort zeg het voort (was ook nog 2de hands bij bol te vinden).

Goed hier vanuit het hoge noorden de gelukkige groeten van scheepje

PS Vandaag gaf mijn stage begeleider ook naar mijn docente aan dat ik het hartstikke goed doe. Daarnaast heb ik vandaag gemerkt dat ik het niet pluis gevoel had... Heb een patiënt gered uit een crisis door te regelen dat er vandaag nog een gesprek plaats vond met de PB-er. Hieruit bleek dat het niet goed ging met deze patiënt. PB-er is met patiënt last minute nog naar de arts geweest ivm het lange weekend wat er voor de deur staat. Zowel niet pluis gevoel als de regisseurs rol toch??
Up
Hoi!!

Hier een berichtje van mij!

@ Assepoes, volgens mij zijn de instellingen verplicht om je een stagevergoeding te geven. Je zou dit kunnen nazoeken in de CAO van de instelling waar je dan terecht komt.

@ Suus,

Wat spannend die examens. Anti-stresstips;

- lekker op tijd gaan slapen,

- volgende dag op tijd weer beginnen met studeren

- op tijd pauze nemen

- in jezelf blijven geloven, je kan het!!

- lief zijn voor jezelf; die zak M&M's mag best, evenals een goed boek, spelletje tussendoor, etc etc.

Nou ja je snapt me wel; succes!!

@ Scheepje,

Dat is idd een handige handleiding, heb hem op de HBO ook al eens gebruikt Toen kregen we ook een paar verplichte lessen omgaan met literatuur waarin we moesten leren hoe we literatuur konden vinden, hoe we verdere verbreeding konden vinden of juist een onderwep voor een verslag moesten versmallen en waar je dan op moet letten. Ergens heb ik daar nog wel documentatie van, maar nog niet nodig op het ROC.

Iemand uit een crisis krijgen is echt goed van je!! Ik heb er wel vertrouwen in dat deze stage goed blijft gaan! Je kan het!!

Hier van de week met een patient lopen zingen een of ander Nederlandstalig liedje (ook oud), knuffel gekregen van een lieve patient, grapjes gehoord van een andere patient, een blije patient die naar huis mocht, een vervelende (en vieze) patient naar huis gestuurd.

Kortom ik vermaak me prima.

Nu weer terug naar mijn verslag, waar ik zo geen zin in heb, maar het moet. Weekend zit al weer volgeboekt met leuke dingen!!!

Liefs MDF
WHOEEEEHOOOOEEE!!

Mijn verslag is goed gekeurd! YES YES!! *zweet klotst nog overal*

Vanmiddag gesprek gehad waarbij mijn verslag beoordeeld werd. *nog meer klotsend zweet *

Uiteraard wel wat kleine feedback punten, maar geen dramatisch slechte dingen (waar ik dus wel bang voor was). Nu op naar het uitvoeren van die Proeve. Dat is ook best spannend om te gaan doen; 2 dagen lang word ik de hele dag gevolgd door een soort van schaduw, die mij de hele dag gaat observeren en beoordelen op alles wat ik doe, zeg, rapporteer, etc. Data zijn al gepland; over 4 weken dus.

Hoi MDF,

Wat goed. heel erg gefeliciteerd. En dan na die proeve van bekwaamheid? Ben je dan klaar? Hoe zit dat op het MBO? Iig veel succes.

Grt, Scheepje
Ha meiden!

Van mij ook weer een up!

Wat goed MDF, lekker! Je gaat als een sneltrein. Kan je mij uitleggen wat een proeve precies is? Ik heb er wel vaker van gehoord maar nog niet echt in verdiept.....

Mijn beroepsproducten heb ik afgerond en krijg veel positieve feedback. wat ik al eerder schreef was ik dat niet echt gewent dus dat voelt erg prettig. Ik kreeg wel te horen dat ik chaotisch ben maar dat weet ik al jaaaaaren dus niet echt iets nieuws.

Over een paar weken heb ik mijn portfolio assesment en ga de tips opvolgen van MDF (thanks by the way), moest er stiekem erg om lachen.

Ga dadelijk maar mijn portfolio schrijven (en ik ben aan het wachtten op de UPC man,wasje aan het draaien, stofzuigen e.d om maar even niet aan de studie te zitten....)

Dikke knuffel Suus
Nee echt?
Over een maandje zit mijn stage er weer op. En ik zit nu al na te denken over een afscheidscadeautje! Hebben jullie leuke ideeën? Ik heb een redelijk klein team, 2 begeleiders en de cliënten zijn tussen de 14 en 18 jaar oud... (8 stuks)
Veel succes allemaal dames! Ik ben aan t afstuderen, nog wat project dingen uitwerken, projectpresentatie, proeve van bekwaamheid over mijn stage en portfolio en 21 juni laatste tentamen. Als alles goed gaat 8 juli diploma en dan ben ik wel even klaar na 7 jaar studeren (ik heb natuurlijk eerst sph gedaan). Kan niet wachten. X suuz
quote:scheepje schreef op 24 mei 2010 @ 19:54:

Hoi MDF,

Wat goed. heel erg gefeliciteerd. En dan na die proeve van bekwaamheid? Ben je dan klaar? Hoe zit dat op het MBO? Iig veel succes.

Grt, Scheepje

Die proeve is een soort examen, maar nog weinig afsluitends.

Onze opleiding heeft 12 onderwijsblokken, 1 afstudeerblok (duur van 4 blokken). Je moet 1 proeve doen ergens in je 2e jaar (staat wel vastgelegd ergens). Dan heb je nog een interview dat je moet doen in je 3e jaar en als eindafronding ook nog een Meesterproef, maar die is veel meer omvattend dan de eerste.

Verder hebben we een aftekenlijst voor het aanwezig zijn bij de lessen orientatie op het practicum, communicatieve lessen, practicumlessen (vaardigheden aanleren). En elk blok moet je afsluiten met een schriftelijke toets. Dan heb je na elke 4 blokken ook nog een toets van 4 blokken tegelijk.

Dit is zover ik het weet, maar steeds veranderen er weer dingen;

nu liggen onze lesdagen op de schop, het lesprogramma gaat veranderen (engels en nederlands gaan verplichte lessen worden, maar gelukkig niet meer voor ons).

Groetjes MDF
Dag meiden,

Ik heb een tijdje niets van me laten horen, want er is weer veel gebeurd in Annelize-land! Allereerst ben ik bij-na klaar met mijn stage op de obstetrie. Het is een geweldige afdeling, en ik vind het heerlijk om voor die kleine frutsels te zorgen. En dat komt goed uit, want..... ik ben zwanger!!! Morgen precies 10 weken. We hebben de eerste echo gehad, en het ziet er goed uit. Ik vond het nog best spannend, want tijdens een echo moet echt gaan blijken of het allemaal goed zit. Ze vond het kindje meteen (ook al niet gedacht, dacht dat ie nog veel lager zou zitten). En toen ik het hartje zag kloppen ben ik huilen uitgebarsten haha! Zo bijzonder dat dit ons nu mag overkomen. Ik vind het allemaal heel wonderlijk en leuk. Sinds de echo durf ik er ook echt aan toe te geven en geniet ik met volle teugen. En het is zo leuk om dit nu ein-de-lijk met anderen mensen te kunnen delen! Én, ik heb nog meer goed nieuws. Want ik ben aangenomen bij een ziekenhuis in mijn eigen woonplaats om mijn duale opleiding voort te zetten. En ze weten dat ik zwanger ben, en gelukkig voorzagen geen problemen. Men, wat ben ik gelukkig haha!

*gaat nu even bijlezen!*
Heerlijk om al jullie verhalen te lezen! Over het algemeen gaat het wel goed kan ik concluderen! Veel succes allemaal met afstuderen, leren, werken, oriënteren etc!

Liefs Annelize
He Annelize,

Ik had ook al gereageerd op de ´undercovertopic´, maar ik wil je op dit topic natuurlijk ook officieel feliciteren met je zwangerschap, ook al wist ik het al stiekum. Dus

GEFELICITEERD!!!

En ik zie je mogelijk over een aantal maanden wel als toekomstige collega!

Wat betreft dit topic. Ik ben ook een tijd afwezig geweest. Ben ontzettend druk met afstuderen, dat het gewoon niet leuk meer is.

Ik ben er helemaal klaar mee, samenwerking loopt niet erg soepel meer, en het huilen staat me nader dan het lachen.

Ik praat er daarom ook niet veel over, want als ik er niet mee bezig ben wil ik er ook niet mee bezig zijn.

Ik lees dus nog wel hier, maar reacties zullen tot aan mijn diploma-uitreiking wat achterwege blijven.

Jullie allen succes met de laatste loodjes van de opleiding of van het schooljaar!
Nogmaals bedankt Discovery! En het lijkt me heel leuk om misschien met je samen mogen werken (zul je zien dat we weeeeken met elkaar werken en niets door hebben hahaha)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven