Geld & Recht alle pijlers

Mijn vaders laatste wil: onterft en geen afscheid

29-04-2010 13:25 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik kom uit een familie waarin niemand meer contact met niemand heeft zo'n beetje. Sinds kort heb ik op mijn initiatief weer contact met mijn broer (na heeeeel veel jaren) waar we allebei erg blij mee zijn en wat we vooral zo willen houden. Hij had nog contact met vader ondanks dat dat een verziekt contact was (onze ouders zijn lang geleden gescheiden en zijn nooit "warme"ouders geweest). Mijn vader weet niet dat broer en ik weer contact hebben. Vader is erg verbitterd en ondanks dat ik nooit ruzie ed met hem gehad heb, heeft hij me nooit ge-accepteerd, gekoesterd e.d.. Hij was überhaupt koud. Nu is hij plotseling gestorven en heeft hij mijn broer opgezadeld met het executeurschap. Ik ben onterfd en vader heeft de uitdrukkelijke wens niets met mij te maken te willen hebben. De laatste keer dat ik mijn vader gezien heb is 20 jaar geleden. Daarna hebben we in principe allebei nooit meer contact gezocht (ik om verdere pijn te voorkomen), er is nooit een kwaad woord gevallen.

Wat is nu het punt? 1. ik voel me klote omdat ik voor mijn gevoel geen streep onder dat deel van mijn jeugd kan zetten (door desnoods tegen een lijk te praten /janken ed) 2. het ongelofelijk triest vind wat deze man zelfs nu nog doet (hij heeft me niet alleen onterfd maar heeft allerlei lening constructies bedacht waardoor er ook niets overblijft van de legitieme portie) 3. mijn broer nu in een onmogelijke positie zit met verantwoordelijkheden naar vader en een gevoel naar mij.

Ik heb geen idee om hoeveel geld het gaat maar het zal zeker veel zijn. Dat maakt het extra bitter. Bovendien zullen zowel mijn broer als ik daar altijd mee geconfronteerd worden omdat we nu echt veel contact hebben.

Pfoe!

Mijn vraag: wie kan mij meer vertellen over dit soort leenconstructies? Wat ik weet: vader heeft bij leven van zijn partner en van mijn broer geld "geleend "dat na zijn dood terugbetaald moet worden. Alles staat zwart op wit en is wettelijk kloppend. Natuurlijk hebben beide personen nooit echt geld geleend (hebben ze niet), maar het resultaat is dat er niets overblijft van het vermogen van vader. Wie kan me hier meer over vertellen?
Echt een klote verhaal zeg.. vreselijk zo'n jeugd/vader.. maar wat ik eerlijk gezegd niet zo snap, is dat het verhaal halverwege een andere wending krijgt en het ineens, heel zakelijk, om dat geld gaat. Als jij geen contact meer had met je vader, hier ook 20 jaar geen moeite meer voor hebt gedaan, waarom wil je nu dan wel zijn geld? Is deze onterving niet gewoon het gevolg van jullie keuze door geen contact te hebben? Zou je je beter voelen als je nu toch geld zou krijgen?
Dat jouw broer is aangewezen als executeur is geen verplichting, maar een verzoek. Hij hoeft dit dus niet te doen, als het dit niet wil. Kan me voorstellen dat hij in een loyaliteitsconflict zit.

Zou je iets meer kunnen vertellen over die leningconstructies? Wat dat snap ik niet zo goed. Jouw vader heeft geld van zijn partner en jouw broer geld geleend? Als dat het geval is, dan hebben jouw broer en zijn partner dus een vordering op de nalatenschap. Of heeft het het geld geleend aan jouw broer en zijn partner? Als dat dan ook nog weer terugbetaald moet worden en jouw broer en zijn partner zijn ook erfgenaam, dan slaat die constructie nergens op, want dat zou betekenen dat zij aan zichzelf moeten terugbetalen.
Ik ben een harteloze trut, want ik ga je nu iets gemeens zeggen.

Waar denk je nou recht op te hebben? Je bent er niet geweest voor je vader en vice versa. Dat je nu weer contact hebt met je broer is heel leuk, maar heeft niets te maken met je pa. Nu er geld te verdelen is wil je opeens wel deel uitmaken van 'het gezin'?

Sorry voor mijn gemene berichtje en gecondoleerd met je vader. Hopelijk komt dit voorval niet tussen jou en je broer te staan. bedenk je wel goed dat dit ook een hele moeilijke situatie is voor je broer. Hij wil zijn vader eren door zijn laatste wensen uit te laten komen en zal dus nog genoeg in tweestrijd komen te staan omdat hij jou ook niet voor je kop wil stoten.

Moeilijke situatie hoor. Ik zou rechtsbijstand bellen ofzo.
Poelepoelepoelepoes!
Het is een doe-alsof-lening, waardoor er geen geld overblijft uit de nalatenschap.
.
Lieve TO, ik kan me heel goed voorstellen dat deze testamentaire constructie van je vader voelt als een trap na. Als een extra bevestiging van dat nare gevoel dat je altijd al bij hem had.

Maar probeer eens bij jezelf te bedenken waarom je een loophole zoekt: is dat omdat die erfenis je het gevoel zou geven dat hij toch van je hield?

Knuffel meid, dit lijkt me heel zwaar
Maar dan zou de Belastingdienst hier misschien ook nog een schenking in kunnen zien. Die lening is volgens mij dan teniet gegaan, omdat de schuldeiser en de schuldenaar een en dezelfde persoon zijn.
.
quote:heartwork schreef op 29 april 2010 @ 13:34:

Waar denk je nou recht op te hebben? Je bent er niet geweest voor je vader en vice versa. Dat je nu weer contact hebt met je broer is heel leuk, maar heeft niets te maken met je pa. Nu er geld te verdelen is wil je opeens wel deel uitmaken van 'het gezin'?

Sorry voor mijn gemene berichtje en gecondoleerd met je vader. Hopelijk komt dit voorval niet tussen jou en je broer te staan. bedenk je wel goed dat dit ook een hele moeilijke situatie is voor je broer. Hij wil zijn vader eren door zijn laatste wensen uit te laten komen en zal dus nog genoeg in tweestrijd komen te staan omdat hij jou ook niet voor je kop wil stoten.

Moeilijke situatie hoor. Ik zou rechtsbijstand bellen ofzo.

Deze harteloze trut sluit zich aan.

Ik denk ook een verhaal te lezen, over gemiste kansen, vader/dochterliefde etc.

Maar het gaat je keihard om de 'pokkels'.

Je vader zal het goed dichtgetimmerd hebben.

De man zal zijn redenen daarvoor hebben gehad.

Ik hoop niet dat het tussen jou en je broer komt te staan.

Sterkte.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:heartwork schreef op 29 april 2010 @ 13:34:

Moeilijke situatie hoor. Ik zou rechtsbijstand bellen ofzo.'Sorry voor mijn gemene berichtje'??
quote:binkie14 schreef op 29 april 2010 @ 13:38:

[...]

Ik denk ook een verhaal te lezen, over gemiste kanzen, vader/dochterliefde etc.

Sterkte.'Sterkte'??
Als ouder heb je een verantwoording naar je kinderen toe. Deze man heeft TO vroeger in de steek gelaten en nu neemt hij haar dit ook nog af. Het gaat niet om de poen, maar om het gevoel...denk ik zo...

Sterkte!
Nope
Je manouvreert jezelf in een lastige situatie. Enerzijds stond je zelf achter het geen contact hebben, maar nu denk je wel recht te hebben op zijn geld. Waarom? Met dat geld krijg je niet je vader terug, of een fijne jeugd, of een goede relatie met hem.

Ik heb mijn vader ook al ruim 10 jaar niet gezien/gesproken en zal ook wel onterfd zijn. Maar ik hoef zijn geld ook helemaal niet als hij straks overlijdt. Het is me toch niet gegund en ik red me ook wel zonder zijn geld. Mijn advies: laat het dus rusten.
quote:siesa schreef op 29 april 2010 @ 13:32:

Echt een klote verhaal zeg.. vreselijk zo'n jeugd/vader.. maar wat ik eerlijk gezegd niet zo snap, is dat het verhaal halverwege een andere wending krijgt en het ineens, heel zakelijk, om dat geld gaat. Als jij geen contact meer had met je vader, hier ook 20 jaar geen moeite meer voor hebt gedaan, waarom wil je nu dan wel zijn geld? Is deze onterving niet gewoon het gevolg van jullie keuze door geen contact te hebben? Zou je je beter voelen als je nu toch geld zou krijgen?

Ik heb helaas ook geen antwoord voor je, maar idem dezelfde vraag. Er is dus genoeg voor gevallen dat je 20 jaar lang geen contact wilt, waarom wil je dan wel zijn geld?

En bij vraag nummer 1, ik begrijp dat er nog onuitgesproken dingen zijn, maar een vader heeft niet het eeuwige leven, wanneer had je dat willen uitspreken? 20 jaar geen contact is zo lang.

Dit is niet naar bedoelt of als een verwijt hoor, alleen een vraag. Ik zit zelf met het probleem dat ik met familie geen contact heb en dat ik voor mijzelf daar vragen over heb, van ben je niet te koppig om het uit te spreken, wat als er nou iemand overlijdt. Bij mij speelt geen geld gelukkig maar dat is ook wat ik zo apart aan dit verhaal vind, meestal zou iemand zich daar dan ook niet druk om maken als het een bewuste keuze was geweest.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Kinderen onterven is op het moment wettelijk onmogelijk. Je kunt als ouder van alles proberen, hopen en wensen, maar er zitten beperkingen aan de mogelijkheden. Wel kan het recht op een kindsdeel vervallen indien erfgenaam dit niet binnen 5 jaar opeist.

De enige persoon die jou kan vertellen wat jouw rechten en plichten zijn in deze, is iemand met juridische scholing en kennis op dit terrein. Dus als je meer wilt weten, dan is de enige weg om te bewandelen juridische hulp inschakelen en samen naar het testament kijken.

Constructies zijn ook niet 'zo maar' mogelijk. Daar moet echt enorm veel achter zitten en zeer onderbouwd in elkaar getimmerd zitten. Geloof me, redelijk recentelijk hebben we hier alle mogelijke loopholes uitgespit waar het gaat om het onterven van kind.

Oordelen over deze situatie kan ik niet, ga ik ook niet doen. Maar inmiddels ben ik wel zo ver dat ik de kneiterharde mening heb dat ik het jammer vind dat je in dit land door bepaalde biologische banden niet de optie hebt tot onterven.
vandaag ga ik van alles kunnen
Je kunt het ook zien als een stuk genoegdoening he? Slachtoffers van verkeersongevallen weigeren ook geen financiele schadevergoeding.
quote:traincha2 schreef op 29 april 2010 @ 13:39:

[...]

'Sorry voor mijn gemene berichtje'??

Ach gossie,, moraalriddertje komt ook om de hoek kijken.

Ik geef toch eerlijk aan dat ik dit moeilijk vind.

Maar ik zie het zo. Beide partijen hebben 20 jaar geleden besloten om uit elkaar te gaan. Nieuwe wegen in te slaan.

Het komt nu over alsof ze, nu de erfenis bekend gemaakt gaat worden, opeens wel contact wil.

Ik had er nog niet over nagedacht dat ze het geld misschien als een 'troost' zou zien, zoals Lindy aanhaalt. Dat zou natuurlijk ook kunnen en daar is ook wat voor te zeggen.
Poelepoelepoelepoes!
quote:roosvrouw schreef op 29 april 2010 @ 13:42:

Kinderen onterven is op het moment wettelijk onmogelijk. Je kunt als ouder van alles proberen, hopen en wensen, maar er zitten beperkingen aan de mogelijkheden. Wel kan het recht op een kindsdeel vervallen indien erfgenaam dit niet binnen 5 jaar opeist.

De enige persoon die jou kan vertellen wat jouw rechten en plichten zijn in deze, is iemand met juridische scholing en kennis op dit terrein. Dus als je meer wilt weten, dan is de enige weg om te bewandelen juridische hulp inschakelen en samen naar het testament kijken.

Constructies zijn ook niet 'zo maar' mogelijk. Daar moet echt enorm veel achter zitten en zeer onderbouwd in elkaar getimmerd zitten. Geloof me, redelijk recentelijk hebben we hier alle mogelijke loopholes uitgespit waar het gaat om het onterven van kind.

Oordelen over deze situatie kan ik niet, ga ik ook niet doen. Maar inmiddels ben ik wel zo ver dat ik de kneiterharde mening heb dat ik het jammer vind dat je in dit land door bepaalde biologische banden niet de optie hebt tot onterven.Klopt, en je legitieme portie krijg je ook uitsluitend in contanten uitgekeerd. Een legitieme portie in de vorm van goederen kan niet.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 29 april 2010 @ 13:40:

Als ouder heb je een verantwoording naar je kinderen toe. Deze man heeft TO vroeger in de steek gelaten en nu neemt hij haar dit ook nog af. Het gaat niet om de poen, maar om het gevoel...denk ik zo...

Sterkte!Als volwassen kind heb je m.i. ook bepaalde verantwoordelijkheden in de omgang. Over TO's situatie kan ik niet oordelen, maar ik brom je dat het bepaald niet altijd de ouderlijke 'schuld' is in dergelijke kwesties.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:heartwork schreef op 29 april 2010 @ 13:42:

[...]

Ach gossie,, moraalriddertje komt ook om de hoek kijken.

En mijn nick is niet 'moraalriddertje', maar Traincha2......
Het gaat haar denk ik niet om het geld, het gaat om de laatste trap na. Om het feit dat haar vader extra moeite heeft gedaan om te zorgen dat zij niks krijgt na zijn dood. Het gaat om het misgunnen.
pluk de dag
quote:binkie14 schreef op 29 april 2010 @ 13:38:

[...]

Ik denk ook een verhaal te lezen, over gemiste kanzen, vader/dochterliefde etc.

Sterkte.Totaal niet mee eens. Een vader heeft de plicht voor zijn kind te zorgen, het te koesteren en van te houden. Daarin is deze vader hevig te kort geschoten. Alle liefde en aandacht die TO heeft moeten missen, mag daar nu wel wat geld tegenover staan. Maakt het helaas niet goed maar vader heeft er een potje van gemaakt, niet TO. De vader van mijn man is er vandoor gegaan toen man drie was. Ik hoop dat mijn man ooit een dikke som geld erft, als hele kleine compensatie voor alles wat hij heeft moeten missen en hoe het zijn persoonlijke ontwikkelijk als kind heeft benadeeld.
En nee ik ben geen geldwolf, we hebben het prima nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven