Tip Pizzajongen, hoeveel?
maandag 12 mei 2008 om 17:48
maandag 12 mei 2008 om 17:53
Als ik geen zin heb, krijgen ze geen fooi. Maar voor bv 8,75 zou ik ook snel geneigd zijn om een tien euro van te maken. In restaurants geef ik afhankelijk van het eten en de bediening en mijn losgeld enz tot 20%.
Ik voel me in ieder geval niet verplicht om fooi te geven, zeker niet als iets te laat komt of als het anders niet orde is. Ik geef meestal aan wat niet goed was, betaal indien juist het bedrag op de rekening netjes, maar dan geen fooi erbij. Jammer dan, moeten ze het maar beter doen.
En soms ben ik te wazig bij de deur dat ik er niet aan denk, kan ook. Ook jammer dan.
Ik voel me in ieder geval niet verplicht om fooi te geven, zeker niet als iets te laat komt of als het anders niet orde is. Ik geef meestal aan wat niet goed was, betaal indien juist het bedrag op de rekening netjes, maar dan geen fooi erbij. Jammer dan, moeten ze het maar beter doen.
En soms ben ik te wazig bij de deur dat ik er niet aan denk, kan ook. Ook jammer dan.
maandag 12 mei 2008 om 17:59
Als iets niet goed is, lang duurt, of bij sjaggerijnige bediening, geef ik geen fooi. Bij 'simpele', kleine bestellingen (kroeg, lunch etc.) rond ik af naar boven en als ik uit eten ben en het was goed, geef ik zo'n 10 tot 20 % fooi.
De pizzajongen.... tja. Ik zou ook geneigd zijn af te ronden naar 10 euro. Maar als hij 3x in de week komt, zou ik het niet iedere keer doen.
De pizzajongen.... tja. Ik zou ook geneigd zijn af te ronden naar 10 euro. Maar als hij 3x in de week komt, zou ik het niet iedere keer doen.
maandag 12 mei 2008 om 18:05
Ik tip bezorgers nooit, eerlijk gezegd. Ook nooit aan gedacht, maar misschien komt dat omdat ze altijd razendsnel het wisselgeld in mijn hand smijten?
Verder tip ik altijd door ronde bedragen te maken van het totaalbedrag. Ik houd me ook nooit bezig met 20% van weetikwat of zo, ik tip meestal een eurootje of anderhalf...
Verder tip ik altijd door ronde bedragen te maken van het totaalbedrag. Ik houd me ook nooit bezig met 20% van weetikwat of zo, ik tip meestal een eurootje of anderhalf...
maandag 12 mei 2008 om 18:15
maandag 12 mei 2008 om 18:22
Beetje lullig om te zeggen maar het hangt er helemaal vanaf. Als de bezorger te laat/ of eigenlijk het idee hebt dat je lauwe pizza hebt, verkeerde bezorging, dingen vergeten, heel onaardig doen, dan wil wel eens denken zoek het maar uit. Maar normaal rond ik de prijzen ook netjes omhoog af. Laatst had ik het gepast, dus ik wat kleingeld gezocht om als tip te geven. Keek hij er niet eens naar hoeveel het was maar gooide het zo in zijn zak . Dat ik samenwoonde bestelde we zeker 1 of 2 keer per week pizza bij dezelfde pizzaria. Daar gaven we wel meer tip maar toen konden we dat ook makkelijker betalen. En als er iets was, pizza te lauw ofzo, kreeg je de pizza de volgende keer gratis.
Maar ik geef dus bijna altijd. Heb nu een goeie (nieuwe) bezorgdienst waar (even afkloppen) nooit iets fout gaat. Heerlijke pizza, aardige bezorgers, en ik denk dat ze niet veel verdienen en dat ze het ook van de tips moeten hebben. Helaas bestel ik nu eens in de 1 a 2 maanden 1 pizza dus rijk worden ze niet meer van me.
Maar ik geef dus bijna altijd. Heb nu een goeie (nieuwe) bezorgdienst waar (even afkloppen) nooit iets fout gaat. Heerlijke pizza, aardige bezorgers, en ik denk dat ze niet veel verdienen en dat ze het ook van de tips moeten hebben. Helaas bestel ik nu eens in de 1 a 2 maanden 1 pizza dus rijk worden ze niet meer van me.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 13 mei 2008 om 10:21
Wat is eigenlijk het nut van fooien? Je zou toch denken dat het eventueel ontvangen van een fooi er voor zorgt dat de bezorger / ober / maakt-niet-uit-wie extra zijn of haar best doet. Blijkbaar is het basissalaris wat ze krijgen hoog genoeg, want meestal krijg ik nou niet het idee dat er ook maar een pietsie meer wordt gedaan om een hogere fooi te krijgen. Waarom zou je dan een fooi geven, die krijgen mensen met bijvoorbeeld een kantoorbaan toch ook niet?
Om eventuele aanvallen te voorkomen, ik heb zelf ook in de horeca gewerkt. Een fooi deed me niet veel, boeide me niet zo veel, ik hecht veel meer waarde aan een uitgesproken compliment of blijk van waardering.
Om eventuele aanvallen te voorkomen, ik heb zelf ook in de horeca gewerkt. Een fooi deed me niet veel, boeide me niet zo veel, ik hecht veel meer waarde aan een uitgesproken compliment of blijk van waardering.
dinsdag 13 mei 2008 om 10:31
Een compliment is leuk natuurlijk. En een tevreden baas ook. Maar ik zou het toch leuk vinden om met kerst een kerstpakket te krijgen.
Dat ik 16 jaar was en kranten liep, ging ik toch voor de gelukkig nieuwjaarskaartjes om fooi op te halen. Het is een ander soort waardering. En die waardering zegt vind ik soms meer dan een simpel, oh bedankt. Wat er vaak gewoon standaart uit komt.
Om ontopic te blijven, ik denk dat pizzabezorgers niet zoveel verdienen hoor! En ze hebben geen tijd om een paar minuten te blijven staan zodat ik ze eens goed kan bedanken. Nee in sommige beroepen vind ik het heel normaal om fooi te geven.
Dat ik 16 jaar was en kranten liep, ging ik toch voor de gelukkig nieuwjaarskaartjes om fooi op te halen. Het is een ander soort waardering. En die waardering zegt vind ik soms meer dan een simpel, oh bedankt. Wat er vaak gewoon standaart uit komt.
Om ontopic te blijven, ik denk dat pizzabezorgers niet zoveel verdienen hoor! En ze hebben geen tijd om een paar minuten te blijven staan zodat ik ze eens goed kan bedanken. Nee in sommige beroepen vind ik het heel normaal om fooi te geven.
dinsdag 13 mei 2008 om 10:44
dinsdag 13 mei 2008 om 10:50
Zoveel keuze heb je niet als je op school zit en een bijbaantje moet zoeken voor in de avonduren. Maar goed, het onderwerp is offtopic. Er is wel een topic geweest over fooien wel of niet geven. Weet alleen niet meer hoe dat topic heet.
dinsdag 13 mei 2008 om 14:18
Ja goed, maar ik mag aannemen dat je hier niet snel onderbetaald wordt. Of het moet al zwart zijn. Ik vind 'de arme jongen/meid zal wel niet veel verdienen' geen argument voor het geven van fooien. Fooien moet je m.i. nog altijd verdienen, ook al ben je scholier en verdien je niet heel veel. Leer de waarde van geld en de voordelen van geboden service maar kennen, toch?
Trouwens, ik zal de pizza/falafel/patattenbezorger de volgende keer niet meer vergeten, that's a promise.
En on-topic: die fooi zal wel weer rond de ¤ 1,50 zitten ongeacht het bestelbedrag...
Trouwens, ik zal de pizza/falafel/patattenbezorger de volgende keer niet meer vergeten, that's a promise.
En on-topic: die fooi zal wel weer rond de ¤ 1,50 zitten ongeacht het bestelbedrag...
zondag 25 april 2010 om 19:04
Ik wil de fooiendiscussie niet opnieuw aanzwengelen, dus vandaar dat ik een oud topic aanhaal.
Ik geef de ene keer wel fooi, de andere keer niet.
Vandaag had ik voor 13,50 besteld. De bezorger begon al met "mooi op tijd he?". Ik gaf 15 en zei verder niks, hij maakte geen aanstalten om wisselgeld te pakken, gaf me de tas en zei: "Is het goed zo?"
Ik zei: "sorry?"
Hij: "Ïs het goed zo?"
Ik: "Wat bedoel je?"
En toen sloeg ie aan het rekenen.
Ik vond het best wel brutaal! Om elke keer een 1 of twee euro weg te geven vind ik best wel veel maar wil ik best wel eens doen, maar als er dan ook nog om gevraagd wordt dat gebeurt het zeker niet!
Ik geef de ene keer wel fooi, de andere keer niet.
Vandaag had ik voor 13,50 besteld. De bezorger begon al met "mooi op tijd he?". Ik gaf 15 en zei verder niks, hij maakte geen aanstalten om wisselgeld te pakken, gaf me de tas en zei: "Is het goed zo?"
Ik zei: "sorry?"
Hij: "Ïs het goed zo?"
Ik: "Wat bedoel je?"
En toen sloeg ie aan het rekenen.
Ik vond het best wel brutaal! Om elke keer een 1 of twee euro weg te geven vind ik best wel veel maar wil ik best wel eens doen, maar als er dan ook nog om gevraagd wordt dat gebeurt het zeker niet!
zondag 25 april 2010 om 21:21
quote:Zwieber schreef op 12 mei 2008 @ 17:48:
Hoi,
Ik vraag me wel eens af: moet je de pizzajongen een tip geven en hoeveel dan? Ik bestel wel eens voor 8.75 en geef dan een tientje. Hoeveel geven jullie als jullie al geven? Ben benieuwd. En wat doe je als hij pas na een uur verschijnt of iets vergeten is?
groetjes,
Zwieber
Ik geef meestal de tip om een andere baan te zoeken, een waarbij hij meer zou verdienen. Maar die tip nemen ze meestal niet aan en dus geef ik een fooi en rond ik het altijd af naar boven. Soms blijkt dat een royale fooi en soms wat minder.
Hoi,
Ik vraag me wel eens af: moet je de pizzajongen een tip geven en hoeveel dan? Ik bestel wel eens voor 8.75 en geef dan een tientje. Hoeveel geven jullie als jullie al geven? Ben benieuwd. En wat doe je als hij pas na een uur verschijnt of iets vergeten is?
groetjes,
Zwieber
Ik geef meestal de tip om een andere baan te zoeken, een waarbij hij meer zou verdienen. Maar die tip nemen ze meestal niet aan en dus geef ik een fooi en rond ik het altijd af naar boven. Soms blijkt dat een royale fooi en soms wat minder.