pakjes eten

03-05-2010 20:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik had een vraag over pakjes voedsel - ja er bestaat al zo'n topic maar mijn vraag wordt daar maar niet beantwoordt -, wat is er eigenlijk slecht aan om zo'n 2 keer in de week een pakjesmaaltijd te eten? is het minder lekker of is het gewoon ongezond?
tomatensaus uit een pot slecht?

Mwah, het bevat alleen tomaten dus wat is dan slecht?

Kijk ik gebruik vaak zat een blik, zakje, mixje of wat dan ook, maar weet ook hoe ik het vers moet maken (en doe dat ook).

Maar de echte puristen vinden een potje gedroogde basilicum vast ook te min, die hebben zeker elk kruid inde tuin staan?
Oja, en tomatenblokjes uit blik
Maar goed, het grote voordeel van zelf je eten kruiden (ipv dit aan Maggi uit te besteden) is dat je pasta elke keer weer ietsje anders smaakt. Uit een zakje is het altijd dezelfde eenheidsworst.
quote:Starshine schreef op 03 mei 2010 @ 21:24:

Maar goed, het grote voordeel van zelf je eten kruiden (ipv dit aan Maggi uit te besteden) is dat je pasta elke keer weer ietsje anders smaakt. Uit een zakje is het altijd dezelfde eenheidsworst.Helemaal mee eens, alleen ben ik soms te lui, Maar dan maak ik liever soep met bouillonblokje en soepgroente. Is ook niet zo zout
quote:LotjeLove1 schreef op 03 mei 2010 @ 21:15:

[...]

Daar zitten zeker een hoop suikers en zout in, dus niet echt puur natuur. Maar goed, ik ben geen fanatiekeling, alleen als ik zin heb ;)Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. En ik maar vinden dat ik goed bezig ben om geen pakjes te gebruiken
Welke kruiden gebruiken jullie het meest? Welke hebben het meeste smaak zeg maar. Voor mij zit er bijv aan paprikapoeder niet zoveel smaak, maar misschien ben ik het zoute te veel gewend.
quote:Chardonnay schreef op 03 mei 2010 @ 21:31:

[...]

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. En ik maar vinden dat ik goed bezig ben om geen pakjes te gebruiken Ik wil ook niet mierenneuken hoor... Als je een beetje oplet hoeveel zout en zooi je binnenkrijgt kan je echt wel pakjesspul eten. Veel mensen koken een gerecht misschien wel helemaal vers, maar gooien er een laag kaas overheen waar meer zout in zit dan zo'n pakje pastasaus. Het is maar net hoe en wat. En ik kan de kaas moeilijk laten
quote:xxxS schreef op 03 mei 2010 @ 20:58:

stel nou jij wilt bijvoorbeeld een chili con carne maken, ga jij die dan ook helemaal maken? daar heb je een stuk of 5 soorten kruiden nodig, en nog een hoop andere ingriedienten.. hoe doe jij dat dan?

Ik eet best regelmatig uit een pakje, maar chili con carne vind ik nou net iets dat zo simpel zelf te maken is. En die kruiden heb ik toch wel in huis: peper zout paprikapoeder cayennepeper en chilipoeder. Dat is niet zo moeilijk toch?
quote:Vicky schreef op 03 mei 2010 @ 21:35:

Welke kruiden gebruiken jullie het meest? Welke hebben het meeste smaak zeg maar. Voor mij zit er bijv aan paprikapoeder niet zoveel smaak, maar misschien ben ik het zoute te veel gewend.Ik gebruik vrij veel cayennepeper, alle varianten currykruiden van de markt (ook cayenne, garam masala, kerrie, etc), veel knoflook en verse zwarte peper. verder wat zout, zuiker, en voor sauzen en risotto: vodka en wijn (geeft dat typische saussmaakje, door een vriendin van mij ook wel "alsof het uit een pakje komt" smaak genoemd) maar dat zonder zoveel zout Maar goed, moet je wel van koken houden
quote:Vicky schreef op 03 mei 2010 @ 21:35:

Welke kruiden gebruiken jullie het meest? Welke hebben het meeste smaak zeg maar. Voor mij zit er bijv aan paprikapoeder niet zoveel smaak, maar misschien ben ik het zoute te veel gewend.Je hebt verschillende soorten paprikapoeder, mild en scherp. Verder gebruik ik groene kruiden (thijm, basilicum, dille, peterselie), cayennepeper, kerriepoeder. Bij toko's of bazars kan je vaak bakjes losse kruiden kopen, die zijn vaak veel lekkerder/pittiger dan de kant en klaar potjes van de supermarkt.
En voor indisch eten kom je een heel eind met laos, trassie, djinten en ketoembar, plus sambal en ketjap natuurlijk,
ik ga me voornemen: voortaan maar 2 x in de week pakjes voer eten (aangevuld met verse groentes).

de andere dagen maak ik iets puur en zonder pakjes.

over een paar weken maak ik er 1 x in de week van.
Ik gebruik voornamelijk dit:

Tomatenpuree (maakt mn schoonmoeder zelf), zout, Italiaanse kruiden, kruiden uit de Turkse winkels, mint, peper (zwarte en gemalen rode vlokken), knoflook.
quote:xxxS schreef op 03 mei 2010 @ 20:54:

ik had een vraag over pakjes voedsel - ja er bestaat al zo'n topic maar mijn vraag wordt daar maar niet beantwoordt -, wat is er eigenlijk slecht aan om zo'n 2 keer in de week een pakjesmaaltijd te eten? is het minder lekker of is het gewoon ongezond? Als jij moet vragen of het minder lekker is... gewoon door blijven gaan met pakjes. Of je hebt geen smaakpapillen of je kan niet koken.
quote:wijnands schreef op 03 mei 2010 @ 22:11:

[...]

Als jij moet vragen of het minder lekker is... gewoon door blijven gaan met pakjes. Of je hebt geen smaakpapillen of je kan niet koken.dank je wel zeg, ik kan wel koken
Sinds ik glutenvrij moet eten , en dus heel veel pakjeseten niet kan gebruiken omdat daar tarwe in zit. Maak ik heel veel dingen met pure kruiden.

Niet zo lang geleden at ik even snel zo n kant en klare soep ( uit zak ) en ik vond het echt vies!! Idd veel en veel te zout, (zonder tarwe welliswaar). Je proeft dat eigenlijk pas omdat je een hele tijd anders hebt gegeten.

Ik gebruik wel tomatenblokjes uit blik, of tomato frito. Als basis voor pastasaus, want helemaal vers maken is wel erg veel werk.
quote:Daantje22 schreef op 03 mei 2010 @ 22:23:

Sinds ik glutenvrij moet eten , en dus heel veel pakjeseten niet kan gebruiken omdat daar tarwe in zit. Maak ik heel veel dingen met pure kruiden.

Niet zo lang geleden at ik even snel zo n kant en klare soep ( uit zak ) en ik vond het echt vies!! Idd veel en veel te zout, (zonder tarwe welliswaar). Je proeft dat eigenlijk pas omdat je een hele tijd anders hebt gegeten.

Ik gebruik wel tomatenblokjes uit blik, of tomato frito. Als basis voor pastasaus, want helemaal vers maken is wel erg veel werk.

klinkt goed, recept?

ik ben door dit forum heel mijn kookstijl aan het veranderen, paar maanden geleden kookte ik nog met pakjes enzo en vond ik het leuk om nieuwe te ontdekken.

maar eigenlijk vind ik dat zo saai om te doen, ik vind het eigenlijk leuker om uitgebreidere dingen te maken (maar meestal pas half 6 thuis van school, en moet er nog huiswerk worden gemaakt). de turkse keuken en de balkan keuken vind ik t leukst.

mijn vriend komt uit turkije en ik uit de balkan

heel verhaal haha sorry
Turks eten is uitgebreid hoor.

Kan me niet herinneren dat ik mn schoonmoeder iets Turks uit een pakje heb zien maken.
Pastasaus:

Bak 200 gr. gehakt echt goed bruin met wat peper. (echt bruin, niet grijs). Voeg toe 1 flinke ui en een winterwortel die (in de staafmixer) echt heel fijn gesneden zijn. Evt stengel selderij in dunne plakjes toevoegen. Roeren tot de uien glazig zijn. 1 el gedroogde peterselie of een handje vers gehakte peterselie en 1-2 tenen gesneden knoflook toevoegen en nog 1 keer goed roeren. Afblussen met bouillon (kan van tablet) genoeg dat de boel net onder staat. Op medium vuurtje bouillon laten verdampen en nog 1 keer toevoegen en weer laten verdampen. 1 pakje gepasseerde tomaten toevoegen en goed roeren. Afmaken met beetje basilicum en kwartiertje op heel zacht vuur laten pruttelen.

Is het lekkerste als het vervolgens een tijdje (in de koeling) kan staan, ik maak 't dus wel de avond van te voren
quote:Kuzu schreef op 03 mei 2010 @ 22:57:

Kan me niet herinneren dat ik mn schoonmoeder iets Turks uit een pakje heb zien maken.ingewikkeld valt wel mee hoor, meestal wel veel kruiden enzo, maar deze keuken maak ik alleen in het weekend omdat het meestal wat langer duurt. en in het weekend heb ik veel tijd en dit vind ik ook leuker om te doen.
Gewoon een keer een flinke kruidenvoorraad inslaan en je kunt alles maken zonder pakjes en zakjes, potjes etc. Geen kunst aan, je moet het alleen even door krijgen.
...
In het boekje "Wat zit er in uw eten" (uitgeverij Bouillon) staat erover: Synthetische smaakversterker die helaas aan duizenden levensmiddelen wordt toegevoegd. Het is een neurotoxisch additief dat de mogelijkheid heeft om neuronen in de hersenen aan te tasten. Het is lastig om dit additief te vermijden omdat het in bijna alle BEHANDELDE voedingsmiddelen (pakjes/kant-en-klaar-maaltijden) wordt aangetroffen.

Ik heb heel erg migraine gehad, dit is sterk verminderd sinds ik erg oplet met deze stof.

Overigens moet je volgens mij niet te moeilijk met eten omgaan. Als je alles leest wat in het boekje staat, kun je bijna niet meer normaal eten. Alles met mate is dan volgens mij van toepassing.
quote:xxxS schreef op 03 mei 2010 @ 20:58:

stel nou jij wilt bijvoorbeeld een chili con carne maken, ga jij die dan ook helemaal maken? daar heb je een stuk of 5 soorten kruiden nodig, en nog een hoop andere ingriedienten.. hoe doe jij dat dan?

en ik bedoel: macaroni mix van honig, chili con carne mix, tomatensaus voor de pasta

Als je gewoon een voorraadje kruiden hebt is dat zo klaar.

Ik houd ook niet zo van dat gedoe met pakjes. Zelf gebruik ik dat nooit. Krijg het wel vaak door anderen voorgeschoteld en dan eet ik t wel gewoon.

Ik heb t idee dat veel mensen gewoon niet echt verstand hebben van koken. Hoeveel moeite is het nou om zelf je kruiden in je eten te doen?
Ik eet ook wel eens uit pakjes, maar langzamerhand toch steeds minder. Ik scheur uit de Allerhande en de Boodschappen etc. recepten die me lekker lijken en plak die in een groot schrift. Inmiddels heb ik er al 3 vol met de heerlijkste gerechten met allemaal verse produkten en daar gaan gewone kruiden in. Eenmalig allerlei kruiden inslaan en je doet er heel lang mee. Ik eet heus nog wel eens een mix uit een pakje, bijv. Conimex, maar maak meer m'n eten nu zonder...

En sajoer boontjes van conimex is heerlijk Ik zou niet weten hoe ik die zelf net zo lekker krijg.
quote:Kuzu schreef op 03 mei 2010 @ 22:57:

Kan me niet herinneren dat ik mn schoonmoeder iets Turks uit een pakje heb zien maken.

Hahaha mijn tantes knuppelen me dood als ik zou pogen een pakje of zakje mee het huis in te nemen daar

(krijgt ter plekke weer trek in Turkse hap, mén die dames kunnen koken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven