Hoe werkt een muizenval?

05-05-2010 15:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meneer muis is gisteren via het dakterras ons huis in geglipt en nu bevindt hij zich in mijn kamer! Nu heb ik het gister al geprobeerd met een muizengif. Hij heeft het opgegeten, maar helaas zie ik hem nog steeds af en toe voorbij schieten!

Nu heb ik dus een muzienval gekocht bij de praxis, alleen zie ik net dat er geen handleiding ofzo bij zit! Kan iemand me vertellen hoe zo'n ding werkt?
voor de duidelijkheid: het is zo'n ouderwetse ( niet heel erg diervriendelijke) klapval
Je moet het pinnetje onder dat boogje pielen.

Je moet 'm héél scherp zetten. Bij wijze van spreken dat 'ie al dicht kan klappen door een zuchtje wind. Anders halen ze het eruit zonder dat 'ie dichtklapt...
Op het plaatje zie je ook dat dat lange pennetje nét onder dat boogje zit. Je moet 'm er niet verder doorsteken, anders werkt ;ie dus niet.
Juist wel de meest diervriendelijke als het doel is dat hij dood gaat.

Beter dan gif want dat veroorzaakt een langzame pijnlijke dood.

De val, mits goed afgesteld is in een snelle klap het voorbij.

Als lokmiddel een stukje koek met pindakaas gebruiken (pindakaas zijn ze dol op).

Dat leg je voor op het plankje(meestal is daar een rondje voor uitgefreesd)

Dan het ijzertje naar achteren trekken en het haakje eronderklemmen zodat hij scherp staat.

Let op je vingers!!! hou het plankje aan de zijkant vast.

Dan de val ergens op een plek uit het zicht zetten (muizen bewegen zich niet graag op plekken die in het zicht zijn)

Succes!
Ohja, op dat omhoogstaande gedeelte doe je geen kaas , maar een piepklein beetje pindakaas, chocola of ketchup.
Onder het boogje bedoel ik idd, dus pinnetje erover heen en dan onder het boogje klemmen.
quote:iry schreef op 05 mei 2010 @ 15:12:

Dan de val ergens op een plek uit het zicht zetten (muizen bewegen zich niet graag op plekken die in het zicht zijn)

En ergens langs een muur, want ze lopen over het algemeen niet dwars door de kamer.

En nu wachten op de klap!
Geen idee hoe zo'n ding werkt. Ik heb een diervriendelijke iglovormige muizeval. Muis kan er wel in, niet weer uit. De meneer bij de kassa begreep er niets van dat ik geen simpele muizenval wilde.
of gewoon even wachten tot het gif zijn werk heeft gedaan!
quote:iry schreef op 05 mei 2010 @ 15:12:

En dan langs een wand.
Langs een muur idd, thanks voor de toevoeging
Als de muis van het gif gegeten heeft gaat hij dood. Niet meteen maar hij gaat wel dood.

Dat je hem nog langs heb zien huppelen, klopt dus.

Het gif zorgt ervoor dat hij na een dag of 2 minder vrolijk gaat huppelen en uiteindelijk zie je hem niet meer.

Of je ziet hem nog een keer verdwaasd langsstrompelen, dat kan ook.
Nee na het gif dikke kans dat je hem niet ziet, maar ook niet meer makkelijk gevonden krijgt, des te meer ga je hem ergens ruiken, maar waar?

Een muis op sterven zoekt meestal een klein verstopplekje op.

Gif is echt zielig, hij droogt lamgzaam uit.
muizengif is een echte marteldood, heel erg afschuwelijk, dat dat spul nog verkocht mag worden is mij een raadsel, bovendien is het dodelijk voor mensen en huisdieren.

Je had gewoon een valletje kunnen kopen waarbij je de muis levend vangt, vervolgens zet je de muis dan ongeveer 3 km verderop uit, dan heb je er geen last meer van
quote:Rooss4 schreef op 05 mei 2010 @ 15:17:

Of je ziet hem nog een keer verdwaasd langsstrompelen, dat kan ook.

Bij mij heeft er eentje zo uren onder de tafel gelegen. Zag 'm liggen, dacht dat 'ie dood was en stond op het punt om naar een verjaardag te gaan. Dacht nog: "mooi, kan vriend 'm straks opruimen, hoef ik 't niet te doen" . Toen we thuiskwamen lag 'ie ook nog onder de tafel, maar net op een andere plek. Levend.

En heb er ook eens eentje midden in de kamer bloed zien kotsen...
Wat ook nog kan is dat het een andere muis is die je hebt gezien. Een muis is zelden alleen.
quote:meds schreef op 05 mei 2010 @ 15:19:

muizengif is een echte marteldood, heel erg afschuwelijk, dat dat spul nog verkocht mag worden is mij een raadsel, bovendien is het dodelijk voor mensen en huisdieren.

Je had gewoon een valletje kunnen kopen waarbij je de muis levend vangt, vervolgens zet je de muis dan ongeveer 3 km verderop uit, dan heb je er geen last meer vanDaarom heb ik dus ook een diervriendelijke muizenval. Muis wordt na het vangen gewoon weer buiten neergezet. Maakt me niet uit dat ik misschien wel steeds dezelfde muis vang en uitzet. Als ik hem maar niet dood hoef te maken of hoef te vergiftigen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 mei 2010 @ 15:26:

[...]

Daarom heb ik dus ook een diervriendelijke muizenval. Muis wordt na het vangen gewoon weer buiten neergezet. Maakt me niet uit dat ik misschien wel steeds dezelfde muis vang en uitzet. Als ik hem maar niet dood hoef te maken of hoef te vergiftigen.als je hem verder dan 3 kilometer weg uitzet dan komt ie echt niet terug hoor
Tja, ik vind dat wel een beetje makkelijk gezegd dat je zo'n diervriendelijke val moet kopen. Ik heb ooit op een avond drie muizen in de ouderwetse klapvallen gehad. Had ik die dan maar gezellig op m'n fietsje mee moeten nemen en ze in het bos een paar kilometer verderop uit moeten zetten?

Ik sla echt nog geen vlieg dood, doe de balkondeur open voor iedere spin die ik in huis vind, maar voor muizen maak ik een uitzondering.
Nog een tip: zet de val op een krant, kun je die na vangst oppakken, dichtvouwen en met inhoud en al wegmikken.
Nou mijn keus was nogal beperkt omdat vandaag alles dicht is, behalve de Praxis en daar hadden ze alleen maar die klapdingen! Dat gif heb ik gisteravond gebruikt. Ik vermoed dat ie 't tussen 03.00 uur (toen ik thuis kwam) en half 10 vanochtend moet hebben gegeten. Vanochtend dacht ik dat ie dood was.. heb de hele kamer ondersteboven gehad, maar kon 'm nergens vinden. Mijn huisgenoot zei dat ie niet meer te vinden is als ie dood is omdat ie dan helemaal is opgelost. Maar dat kan ik me niet voorstellen..zo'n beestje kan toch niet in een paar uur verdwijnen? Maargoed, volgens mij is het dezelfde muis die ik vanmiddag heb zien huppelen,
*vertelt nog maar eens dat muizen in diervriendelijke vallen ook dood gaan, of door de stress, of doordat val op hun ielige lijfje klapt*

Zeer muisvriendelijk: latje tegen hoge emmer, pindakaas onderin emmer. Mijn emmer was helaas niet hoog genoeg om de muisjes binnen te houden. En inderdaad: als je een muis levend vangt deze heel ver weg uitzetten (wat ook weer zielig is want dan moet 'ie op zoek naar nieuwe vriendjes en een nieuw huis).
quote:Journalistje1 schreef op 05 mei 2010 @ 16:19:

Mijn huisgenoot zei dat ie niet meer te vinden is als ie dood is omdat ie dan helemaal is opgelost.

Jouw huisgenoot houdt wel van een grapje op zijn tijd, zeker?

Muizen houden zich overdag op in de kruipruimtes van je huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven