Vriendschap & Geld

06-05-2010 09:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je meer geld (te besteden) hebt dan je vriend(inn)en, moet je dan ook 'meer betalen' dan hun als je samen wat gaat doen?

Dus bijvoorbeeld dat je altijd;

- diegene bent die een extra rondje betaald;

- diegene die rijdt en voor de brandstof opdraait;

Begrijp me goed ik vind dat in een vriendschap niet alles langs een meetlat hoeft. Maar ik zou me er wel aan kunnen storen wanneer er maar vanuit wordt gegaan dat ik betaal. (Al heb ik dit nog niet meegemaakt)

Hoe denken jullie hierover?
Vragen ze er om of doe je het uit jezelf en houd je verder je mond er over?
Ik vind van niet.

Maar het zou leuk zijn als je het af en toe eens doet,uit jezelf..

Zeker niet omdat zij er al van uit gaan.

(is dat het geval dan?)
Ligt er een beetje aan welke vriend/vriendin en welke omstandigheid. Ik trakteer echt wel eens, zeker als ik weet dat een vriend/vriendin het niet breed heeft, maar dit is niet standaard ofzo. Ik verwacht het ook niet dat mensen dat voor mij doen, ik zie het als een cadeautje, een extraatje.
Nee, meer verdienen staat in mijn beleving niet gelijk aan altijd extra betalen voor mensen die minder verdienen.

Ik vond het zelf meestal wel leuk om de drankjes of een lunch te betalen, maar als anderen denken dat ze er "recht" op hebben omdat ik meer verdien, dan stop ik daar wel mee. Zij betalen toch ook niet mee aan het aflossen van mijn studieschuld (door dat diploma verdiende ik meer)?
Dat er vanuit gegaan wordt dat jij alles betaalt, ligt dan ook aan jou, denk ik. Of je vrienden zijn gewoon aso.

Mijn vriendinnen zijn allemaal rijker dan ik, maar ik verwacht nooit iets extra's van hen. Als we samen iets gaan doen/ondernemen, stemmen we dat op mijn budget af, of ik ga gewoon niet mee (allemaal in goed overleg, dus voel me niet buitengesloten of zo).

Het heeft denk ik te maken met hoe jullie met elkaar omgaan. En als jij denkt dat zij verwachten (ik zou het wel eerst bespreken, zodat je zeker weet dat zij dat ook echt van je verwachten en het geen hersenspinsels zijn), zou je best mogen aangeven dat jij dat niet prettig vindt.

Weet je trouwens zeker dat het aan het geld ligt? Ik ken je vrienden niet hoor, maar kan het niet zo zijn dat jij eigenlijk altijd aanbiedt om te rijden, eigenlijk altijd een rondje geeft, etc, zodat het meer een gewoonte is dan dat ze het daadwerkelijk van je verwachten?
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
In dit soort dingen ben ik altijd lekker incosequent.

Als ik de minst verdienende zou zijn, zou ik er absoluut niet vanuit gaan dat de ander wel altijd wat extra betaalt.

Maar als ik de meest verdienende zou zijn zou ik juist wel vaak dat extra rondje geven ed. Zonder daar vervolgens dankbaarheid voor te verwachten. Het moet een beetje natuurlijk en onderhands gaan.

Als iemand het echt van me zou verwachten en dat ook duidelijk zou maken, dan zou ik dat wel weer raar en vervelend vinden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 06 mei 2010 @ 10:04:

In dit soort dingen ben ik altijd lekker incosequent.

Als ik de minst verdienende zou zijn, zou ik er absoluut niet vanuit gaan dat de ander wel altijd wat extra betaalt.

Maar als ik de meest verdienende zou zijn zou ik juist wel vaak dat extra rondje geven ed. Zonder daar vervolgens dankbaarheid voor te verwachten. Het moet een beetje natuurlijk en onderhands gaan.

Als iemand het echt van me zou verwachten en dat ook duidelijk zou maken, dan zou ik dat wel weer raar en vervelend vinden.Helemaal mee eens. Daarbij weet ik maar van 1 van mijn 5 vriendinnen wat ze verdienen.. Het is dan ook een soort taboe om erover te praten bij ons.. Is dat bij jullie anders?
Ik ben zelf heel makkelijk met geld en kan me bijv. heel erg storen aan de momenten waarop een rekening verdeeld moet worden na een etentje met vrienden. Hoe pietluttig sommigen zijn en dat ik dan meestal degene ben die wat meer betaalt, omdat het anders zo ellenlang duurt.

Ik ben makkelijk in het lenen van geld aan anderen, met als gevolg dat je het niet op de afgesproken tijd terugziet. Ik heb een dure vakantie betaald voor een vriendin, waarvan ik vond dat ze het verdiende om op dat moment weg te gaan (en zij niet in staat was het ticket te betalen), maar me de maand erna terugbetalen? Ho maar. Ik wacht er nog steeds op.

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat een ander meer betaalt, omdat ie meer geld zou hebben. Natuurlijk, als die ander uit zichzelf dit initiatief neemt, hartstikke leuk, maar ik vind het triest als anderen er op zitten te wachten.
quote:Lantaarnpaal schreef op 06 mei 2010 @ 10:09:

[...]

Helemaal mee eens. Daarbij weet ik maar van 1 van mijn 5 vriendinnen wat ze verdienen.. Het is dan ook een soort taboe om erover te praten bij ons.. Is dat bij jullie anders?

Eigenlijk heb ik het daar nooit specifiek met mensen over, maar ik kan aan de hand van beroep en levensstijl wel het een en ander concluderen.

De vriendin die in de kinderopvang werkt zal hoogstwaarschijnlijk minder verdienen dan ik; mijn zwager die bij een bank werkt (en niet achter de balie) en een huis van 2x zoveel waarde heeft als het mijne, verdient hopelijk iets meer.
quote:Kym schreef op 06 mei 2010 @ 10:12:

Ik ben zelf heel makkelijk met geld en kan me bijv. heel erg storen aan de momenten waarop een rekening verdeeld moet worden na een etentje met vrienden. Hoe pietluttig sommigen zijn en dat ik dan meestal degene ben die wat meer betaalt, omdat het anders zo ellenlang duurt.

Wat ik echt HEEL ERG irritant vind:

als ik met een groep uit eten ben, en iedereen legt het geld bijeen voor de rekening (ieder zijn eigen deel of ieder hetzelfde bedrag, maakt mij niet uit), dan geven mensen vaak heel weinig fooi. Maakt niet uit, moeten ze zelf weten. Dan geef ik juist een grote fooi om dat te compenseren (en omdat ik sowieso vaak grote fooien geef). Maar ik zie vaak dat anderen dan hun fooi daarop af stemmen en hun eigen fooi weer weg halen!

Ik heb al een paar keer gehad dat uiteindelijk de totale fooi precies mijn fooi was, of zelfs nog iets minder!

Dat vind ik echt onbeleefd. Als je zelf weinig of geen fooi wil geven is dat je goed recht. Maar dat je je eigen fooi negatief aanpast aan de gullere fooi van een ander.... grrrr...
Even ter verduidelijking, mijn vrienden doen dat niet!

Misschien niet helemaal duidelijk in mijn OP, maar dat er vanuit wordt gegaan dat ik betaal is niet iets wat ik heb meegemaakt.

Meestal is het gewoon gelijk en soms doe ik wat extra's.

Ik heb ook niet het idee dat hun dat van mij verwachten maar zou me eraan storen als het wel zo zou zijn.
quote:Broedkippetje schreef op 06 mei 2010 @ 10:15:

[...]

Eigenlijk heb ik het daar nooit specifiek met mensen over, maar ik kan aan de hand van beroep en levensstijl wel het een en ander concluderen.

De vriendin die in de kinderopvang werkt zal hoogstwaarschijnlijk minder verdienen dan ik; mijn zwager die bij een bank werkt (en niet achter de balie) en een huis van 2x zoveel waarde heeft als het mijne, verdient hopelijk iets meer. Ja, natuurlijk. Maar als je veel verdiend, wil het natuurlijk niet zeggen dat je veel overhoud om uit te geven. Je zwager kan dan wel een prachtig huis hebben, maar als hij zich scheel betaald aan hypotheek zal hij wellicht minder te besteden hebben als jij..
quote:Lantaarnpaal schreef op 06 mei 2010 @ 10:19:

[...]

Ja, natuurlijk. Maar als je veel verdiend, wil het natuurlijk niet zeggen dat je veel overhoud om uit te geven. Je zwager kan dan wel een prachtig huis hebben, maar als hij zich scheel betaald aan hypotheek zal hij wellicht minder te besteden hebben als jij..

Daarom ga ik ook nergens vanuit.

Maar ik zal bij die vriendin in de kinderopvang wel iets eerder geneigd zijn altijd extra rondjes te geven dan bij die zwager.

Maar ik ga er zeker niet vanuit dat mijn zwager mij altijd extra rondjes geeft of zo...
@Broedkippetje: voor die fooi is een simpele oplossing. Leg zelf jouw deel afgepast neer en geef later pas die fooi als iedereen zijn deel op tafel heeft liggen.
quote:Broedkippetje schreef op 06 mei 2010 @ 10:15:

[...]

De vriendin die in de kinderopvang werkt zal hoogstwaarschijnlijk minder verdienen dan ik; mijn zwager die bij een bank werkt (en niet achter de balie) en een huis van 2x zoveel waarde heeft als het mijne, verdient hopelijk iets meer. Ja en zo slim zijn veel mensen! Ik weet dat ook als ik naar sommige vriendinnen kijk en ik weet waar zij werken.
Broedkippetje, misschien handig om vantevoren te overleggen hoeveel de fooi word?

Ik ben ook niet zo'n fooigever moet ik zeggen, vind de drankjes en de broodjes al duur genoeg en als we dan ook nog lang hebben moeten wachten of iets, dan geen fooi bij mij.
Huh, dus je zou je storen aan iets zonder dat dat aan de orde is? Jouw vrienden verwachten het niet, maar toch vraag je het je af? Jemig de pemig, wat een gepieker om niks, dan.

Ik vind het niet normaal om meer te betalen als ik ergens heenga met een vriendin die vermoedelijk minder verdient dan ik, maar vindt het wél erg leuk om die ene vriendin waarvan ik weet dat ze het financieel moeilijk heeft, te trakteren op iets dat ze zelf waarschijnlijk niet kan betalen. Dat kan een lekkere lunch zijn of een mooie jurk. Gewoon leuk. Zij verwacht dat uiteraard niet, dus ze ziet het als een cadeautje en zo is het dan ook bedoeld.
.
quote:Kym schreef op 06 mei 2010 @ 10:12:

Daar kan ik ook altijd heel slecht tegen en dan zeg ik van, ok dan betaal ik het wel.

Ik ben makkelijk in het lenen van geld aan anderen, met als gevolg dat je het niet op de afgesproken tijd terugziet. Ik heb een dure vakantie betaald voor een vriendin, waarvan ik vond dat ze het verdiende om op dat moment weg te gaan (en zij niet in staat was het ticket te betalen), maar me de maand erna terugbetalen? Ho maar. Ik wacht er nog steeds op.

Daar zou ik echt heel slecht tegen kunnen. Heb zelf zo'n zelfde ervaring en daarom leen ik nooit meer geld!

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat een ander meer betaalt, omdat ie meer geld zou hebben. Natuurlijk, als die ander uit zichzelf dit initiatief neemt, hartstikke leuk, maar ik vind het triest als anderen er op zitten te wachten.
quote:Ikbenanoniem schreef op 06 mei 2010 @ 10:21:

@Broedkippetje: voor die fooi is een simpele oplossing. Leg zelf jouw deel afgepast neer en geef later pas die fooi als iedereen zijn deel op tafel heeft liggen.

Dank je!

Laat ik daar nou nog nooit aan gedacht hebben (echt niet).

Maar verder hou ik me eigenlijk zo min mogelijk bezig met nadenken over geld in combinatie met vrienden of familie. Het wordt al snel gezeur en gemiep.

Dit is mijn enige geld-ergernisje
quote:Troeta schreef op 06 mei 2010 @ 10:23:

Broedkippetje, misschien handig om vantevoren te overleggen hoeveel de fooi word?

Ik ben ook niet zo'n fooigever moet ik zeggen, vind de drankjes en de broodjes al duur genoeg en als we dan ook nog lang hebben moeten wachten of iets, dan geen fooi bij mij.

Voor de duidelijkheid: dat moet je echt helemaal zelf weten en heb ik ook totaal geen mening over. Het gaat me erom als mensen zelf een euro fooi neerleggen, mij dan vervolgens 5 euro zien neerleggen, en dan zelf hun eigen euro weer terugpakken omdat ze denken: die 5 euro is al meer dan zat.

Iedereen mag zelf weten hoeveel fooi die geeft. Ik zal jou nooit vragen om meer te geven dan je zelf van plan was. Maar deze persoon maakt op deze manier mijn fooi weer minder (omdat zijn euro er nu opeens in zit). Dat vind ik ook niet aardig.
Wat een lullige actie zeg; anderen die hun fooi weer terugnemen als ze de jouwe zien. Ik zou daar acuut een opmerking over maken "Goh, dus nu betaal ik de hele fooi?"
Ik heb een vriendin die het financieel wat moeilijker heeft. Zij laat niet voor zich betalen en is vaak zelf nog guller met rondjes, cadeautjes en trakteren. Ik nodig haar wel eens uit om samen te gaan lunchen of een terrasje te doen en dan zeg ik expliciet dat ik trakteer, maar ze PIKT het niet!

Ik betaal wel eens stiekem als zij bijvoorbeeld naar het toilet gaat of ik betaal even een flesje wijn bij het eten alvast zodat het niet op de rekening komt als ik zelf naar het toilet ga of ik heb haar tank eens volgegooid toen ik haar auto geleend heb. Zij is dan altijd weer verbaasd dat de rekening zo meevalt, dat we een fles wijn "van het huis" hebben gekregen of dat haar tank nog steeds niet leeg is....

Ik heb er echt geen centje pijn aan als ik haar trakteer, maar ze wil het zelf expliciet niet. Haar oprechte verbaasdheid is wel een leuke verdienste!

Hoe gaan jullie om met vriendinnen die het niet pikken dat het niet altijd 50-50 is of hoeft?
Tja, ik heb minder te besteden dan mijn vriendin. In plaats vasn een etentje buitenshuis nodig ik haar dan bij mij thuis uit. Zij brengt de wijn mee, ik verzorg het eten. En met gehakt zijn er mooie dingen te doen.
Ik heb een vriendin met een gat in haar hand. Ze is een student met een bijbaantje in het weekend maar haar uitgave patroon. Als ze 40 euro op maakt in de week is het weinig. Ze smst ook constant voor een rabo alert ofzo om uit te rekenen wat ze nog wel kan kopen en de andere maand niet.

Op vakantie had ze ook net voldoende en wilde ze wel uitgebreid shoppen (en dus niks kunnen kopen).

In het begin vond ik dat nog niet erg en schoot ik weleens een bioskaartje, musical of wat dan ook voor maar ik moest steeds langer op m'n geld wachten en het blijft maar kopen. Vraag haar dus al niet meer of ze wat leuks wil gaan dien want dan moet ik betalen.

Ik vind ook niet dat vriendschap af moet hangen van hoeveel geld iemand heeft maar ik begin hier echt steeds meer van te balen. Ik moet nog steeds wat dingetjes van haar krijgen omdat ze toen geen geld had en dan is het niet leuk om te lezen dat ze weer naar een concert of iets dergelijks gaat. Zovan ohh die wacht wel, ik vind dit leuker/belangrijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven