Bevallingtips

05-05-2010 14:50 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier al een tijdje mee, en volgens mij is er nog niet echt een topic van.

Een tijdje terug las ik in een of ander tijdschrift (zwanger, kinderen oid, het kwam uit zo'n zwangerdoos) een artikel waarin verloskundigen en ook anderen tips gaven voor tijdens de bevalling. Het leek me leuk hier een algemeen topic van te maken. Zelf heb ik nog een week of 10 tot ik moet bevallen, dus tijd genoeg om tips te verzamelen

Wat ik bijv. in dat tijdschrift had gelezen:

- Zorg voor rietjes, zodat je uit een rietje kan drinken, en niet steeds omhoog hoeft te komen (of van die tutterflesjes)

- Doe een vest met knoopjes aan, zodat je niet met een opgefrommelde trui in je nek ligt als de baby op je buik ligt

- Probeer je niet te veel voor te bereiden en op dingen vast te pinnen, het loopt toch altijd anders dan je verwacht

Iemand leuke, nuttige aanvullingen? Ook tips mbt tot de kraamtijd zijn welkom!
quote:schouderklopje schreef op 06 mei 2010 @ 11:25:

[...]

Echt wel! Ben blij dat ik een ruggenprik had als ik dat zo lees.Ik ben ook gehecht met een ruggenprik, niks van meegekregen Maar het was wel tyfuskoud in de OK en de anestesist bleef maar beppen over hoe boeiend een spinaal wel niet werkte. Nouja, heb er wel wat van opgestoken
19juni,

ik heb de eerste dagen alleen maar rondgelopen in de gaasbroekjes (netbroekjes worden ze geloof ik genoemd). Het zijn grote verbanden die je draagt. En het moet denk ik wel katoen zijn en niet van die plastic always dingen die alleen maar broeien.

Zet ook een spuitflesje op de badkamer neer. Spuitflesje is zo'n spa flesje met zo'n tuitdop. Die heb ik veelvuldig gebruikt na/tijdens het plassen om de boel daaronder schoon te houden. Want met hechtingen is het allemaal heel gevoelig (was een tip van mijn kraamverzorger).
Mooi, ik ben dus qua hechten al wat gewend na het hechten van de keizersnede zonder goedwerkende verdoving. Kan dat straks alleen maar meevallen

Netonderbroeken hebben ze in het ziekenhuis neem ik aan. Net als kraamverband? Volgens mij komt dat daar in bulkvoorraad binnen.

Ik heb ondertussen ook al wat boeken in mijn tas gegooid. Voor het geval het lang duurt of als ik nog moet blijven.

Lief gaat nog een cd'tje branden met muziek.

Zal voor thuis ook nog een briefje maken met dingen die Lief niet mag vergeten (zoals dat de leesmap op dinsdag geruild wordt enzo).
Is die maatbeker van moeders voor moeders juist niet handig voor de eerste dagen na de bevalling, bij het plassen? Leek me dat ik die dan weer uitermate nuttig kon gebruiken
Nee, Fussie, ik vond die maatbeker niet werken. Ik had een flesje spa met sportdop. Dan kun je gerichter spuiten.

Andere tips:

Niet te veel eten tijdens je bevalling; je kotst toch alles er uit.

Wel een flesje water (al dan niet met rietje) mee nemen naar het ziekenhuis. Na de bevalling had ik zo'n onzettende dorst en ze hadden daar alleen maar van die kleine glaasjes (formaat: drie slokken en leeg, zeg maar)

Druivensuiker

Leuke boekjes/nintendo voor je man. Die van mij verveelde zich de eerste uren in het ziekenhuis stierlijk en begon 'leuke' grapjes te maken. (Na twee uur kreeg hij eindeiljk in de gaten dat hij zich vooral heel stil moest houden en gewoon moest blijven zitten )

In het ziekenhuis kreeg ik een spuitfles voor bij het plassen. Neem die voroal mee naar huis (was ik dus vergeten...)

Vraag direct om bepanthene als je zere tepels krijgt.

Stel je in op een rotdag. Daarna is het allemaal weer voorbij. In gaan tegen de pijn heeft ook tótaal geen zin. Het zal toch moeten gebeuren.

Op het moment dat je denkt dat je écht niet meer kunt (lees: totale paniek), is het bijna voorbij.

Leuk bevallen, heb er zin in!
Luister goed naar de VK (als ze er is tenminste:), vooral tijdens het persen, minder kans op scheuren.. Drinken kan ik niet echt herinneren, rietje was zeker niet nodig...maar tijdens mijn eerste bevalling heb ik wel wat gegeten (het duurde in het begin zooo lang), en dat was heel fout! Ik was tijdens het weeen kotsmisselijk (dat krijg je soms als de ontsluiting veel te snel gaat). Dus niet te veel eten is mijn tip. Kleding..ik heb beide keren zo 'n simpele lange T-shirt gehaald bij Zeeman..tweede keer wel met knopjes, omdat als alles goed gaat en je wil BV gaan geven, wordt je kleinte meteen aan je buik/borst gelegd ..dus inderdaad, niet echt handig als er geen knopjes zijn. Met douchen heb ik eigenlijk slecht ervaring, tijdens mijn eerste bevalling, ik dacht ik ga dan in die douche bevallen , kon gewoon niet meer terug naar mijn bed lopen, zo veel pijn, mij man moest me bijna dragen:))....Dus tijdens mijn tweede bevalling zei ik meteen tegen VK "geen douche voor mij aub! ":) en ja... kamera niet vergeten om de eerste foto's van de baby te maken!
quote:19juni schreef op 06 mei 2010 @ 11:20:

[...]

Kijk, dit bedoel ik nu! Natuurlijk kun je het niet tot in de puntjes voorbereiden, maar ik draag dus alleen maar strings, en zou er daar dus rustig een berg van meenemen. straks dus eerst maar eens wat fijn ondergoed halen.

In het kraampakket heb ik ook van gaasachtige mega-elastische boxers zitten. Moeten die ingepakt, of volstaat een boxer of omaonderbroek van de hema ook? Past daar ook kraamverband in? Ik had de allergoedkoopste budget onderbroeken van de Hema (zo'n geel verpakkinkje waar drie inzaten) en daar pasten twee kraamverbanden per keer in. Zaten heerlijk en waren sexier dan het netbroekje Of volstaat de mega ultra variant van always oid ook? Eerst niet, later wel

Voedingsbeha/top misschien ook handig om dan alvast in de tas te stoppen? Ik had de eerste week alleen spaghetti hempjes aan. Weer de allergoedkoopsten bij de Hema. Ik vond met bh slapen niet fijn. En met alle Bepanthen die ik op mijn tepels smeerde, was ik blij dat ik me niet zorgen hoefde te maken over vlekken in mijn goede goed. Ook makkelijk met voeden; gewoon naar beneden trekken en voila!

Nu ik erover nadenk, misschien zowiezo wel handig om van te voren vast in huis te hebben, niet?

Goeie tip trouwens om de maxi cosi straks ook gewoon alvast in de auto te zetten!
Die onderbroeken had ik ook, van de Hema. Gaan ook nu weer mee. Maatje lekker groot en prima met kraamverbanden.

Nog wat:

Een lijstje van mensen die je wilt bellen en die je wilt smsen.

Wachtwoorden voor je vriend (van forum of mail of id)

Als jij de geboortekaartjes hebt geregeld, zorg dan dat je je partner cct in de mail of hem een mail stuurt met alle gegevens, dan kan hij ze zo bestellen als je langer in het ziekenhuis moet blijven.

Pyjama met knoopjes is handiger gebleken dan een lang shirt, wat Nata ook al zegt.

Spuitfles (moet hier ook nog op het lijstje) is heeeel handig als je moet spoelen na het plassen, handiger dan de maatbeker. Vergeet er dan alleen geen lauw water in te doen, ik heb een keer met koud water gespoeld, brrrr.
Ik had er helemaal geen rekening mee gehouden dat mijn bevalling zou kunnen eindigen in een spoedkeizersnee. Ik had een heel fijne, leuke gebloemde pyjamabroek met een zwart shirtje erop (zie je geen bloedvlekken op: tip!) bij me. Op zich ruim genoeg voor post-bevallingslijf, maar de tailleband zat erg vervelend op het litteken van de keizersnee. Dit gold ook voor de onderbroeken die ik mee had. Eenmaal thuis heb ik veel gehad aan een heel zachte joggingbroek van de h&m met zachte tricot tailleband, en ik had die seamless slips van de hema, erg zacht, zat heerlijk.

In plaats van die kraamverbanden heb ik op aanraden van een vriendin Tena lady gebruikt. Super, zat veel lekkerder dan die verbanden. Trouwens, was ook fijn om ze in huis te hebben toen de vliezen gebroken waren en ik nog geen weeën had .
Computer says nooooo
dat netbroekje had ik echt wel nodig, zeker in het begin waren 2 of 3 kraamverbanden geen uitzondering, daarna heb ik een tijdlang de boxers van manlief aangehad, die extra ruimte is erg handig met verband. Ik gebruikte trouwens een gieter met zo'n lange rechte tuit op de wc, was handiger manoevreren
@ ps, huh met een gieter krijg je het water toch niet echt omhoog?? Of is dat niet de bedoeling?

Ik heb al een knijpflesje van met zo'n lange tuit gekregen iemand, handig dus!!

Tena lady, dat is ook een goeie tip!!

Trek je van tevoren dan al een voedingsbeha/top aan?? Ik kan er echt niet tegen om zonder beha een shirt aan te hebben, zeker niet als ik me te pletter zweet.

He, ik begin er al zin in te krijgen
Oh en leg alvast een grote plastic zak in de auto, kun je daar op gaan zitten als je vliezen al gebroken zijn en je naar het ziekenhuis moet.
quote:ps27 schreef op 06 mei 2010 @ 15:16:

dat netbroekje had ik echt wel nodig, zeker in het begin waren 2 of 3 kraamverbanden geen uitzondering, daarna heb ik een tijdlang de boxers van manlief aangehad, die extra ruimte is erg handig met verband. Ik gebruikte trouwens een gieter met zo'n lange rechte tuit op de wc, was handiger manoevreren

Ik ook absoluut! Heb ze gewoon steeds in de was gegooid (had er maar 2), en dat ging prima. En dan nog een tip uit het zh: de netbroekjes kunnen ook heel handig zijn ipv een bh 's nachts. Houdt de koffiepads op zijn plaats en je hoeft het alleen maar omhoog te schuiven. uiteraard wel even het kruisje doorknippen (misschien een minder goede tip als de stuwing op zijn hevigst is, maar ik had daar niet zoveel last van).

En in het zh zijn oordoppen idd geen overbodige luxe. Ik was gezegend met een snurkende kamergenote die van mening was dat ook pasgeboren baby's verwend raken als je ze onmiddelijk oppakt als ze huilen. Het arme kindje lag dus 's nachts te huilen van de honger en mama liet dat rustig 5 minuten doorgaan voor ze er een tiet in stopte. Ik heb zoals je begrijpt geen oog dicht gedaan, terwijl ik al bijna 48 uur wakker was.....

Bepanthen alvast stand by op je nachtkastje als je bv wilt gaan geven kan ook een hoop pijn voorkomen.
quote:germanwings schreef op 06 mei 2010 @ 15:33:

Oh en leg alvast een grote plastic zak in de auto, kun je daar op gaan zitten als je vliezen al gebroken zijn en je naar het ziekenhuis moet.

Ik heb één van de matjes uit het kraampakket in de auto gelegd, in het dashboardkastje. Die ligt er maar mooi alvast dan.

Oh, en Lief is helemaal blij met het vooruitzicht dat de gameboy mee mag
Hahhaahhaha, volgens mij wil nooit meer iemand bevallen als je dit hier allemaal leest!

Mijn tips: (thuisbevalling)

Zorg dat je man of meekijkt en niks zegt of ronkend op zijn nest ligt tot aan het persen.

Bij het persen mag hij niet helpen, zich slechts verwonderen over wat hij jou heeft aangedaan.

Laat hem vooral niet je rug masseren, dit kan je zelf veel beter.

Drinken naast het bed vond ik wel handig, want je krijgt echt dorst en een droge mond.

Hebben jullie trouwens echt gekotst tijdens de weeen? Dat fenomeen is mij geheel onbekend en ik heb om 4 uur 's nachts met 7 cm ontsluiting gewoon nog een stuk kwarktaart opgevroten. Men wat had ik een trek zeg!

Zorg er inderdaad voor dat je genoeg kraamverband in huis hebt. Hier is man op pad geweest om extra te halen, maar die kwam thuis met always extra dun.... Zucht.

Reservebatterijen voor de fotocamera.

Oh en niet vergeten te ruiken aan he pasgeboren pup! Niks ruikt lekkerder dan een pasgeboren baby!

Oh ja en zorg dat je het eerste pakje van jouw keuze klaar hebt liggen! Als man en kv het uit moeten zoeken wordt het altijd iets anders dan jij voor ogen had.

Qua kleding had ik echt het idee dat ik in de makeup en met een leuk shirtje aan wilde bevallen, nou na 5 keer onder de douche geweest te zijn tijdens de weeen was de makeup er snel af en interresseerde het mij geen moer meer.

Belangrijkste tip:

Alle pijn is tijdelijk, het gaat echt weer over en je krijgt er iets moois voor terug.

Eigenlijk is het net als een bezoekje aan de tandarts. Je kijkt er tegenop, maar na afloop denk ach was dit het nou

Maatbeker op de wc is ook erg handig.

Curanol (aambeienzalf) zou ik ook maar op voorhand bestellen

Ach weet je eigenlijk wijst het zichzelf wel allemaal. Komt heus goed!

Oh nog eentje. Maak je kerel goed duidelijk dat wanneer jij zegt dat hij de VK moet bellen, hij dat ook moet doen! Die van mij dacht dat ons kind nooit vanzelf zou komen en vertikte het om de VK om 2 uur 's nachts bellen. Straks was het loos alarm zei hij.... Jaja schijtluis! Heb dus zelf al weeen wegpuffend de VK gebeld 's nachts.

Mijn man is een schat hoor en ik had hem nodig voor de conceptie, maar tijdens de bevalling had ik werkelijk niks aan hem. Hij heeft alleen maar met grote ogen gekeken hoe zijn meis aan het zwoegen was. Waarschijnlijk al hij ook nog wel een paar keer gedacht hebben dat zijn speeltje de vernieling in werd geholpen hahaha!

Maar inderdaad dat gezicht als hij zijn pasgeboren dochter voor het eerst vasthoudt. Die trots, die glimmende ogen! En wat was hij trots op mij!

Echt waar, ik wil die hele bevalling zo nog 10 keer over doen!
Bij een eventuele volgende bevalling sla ik weer een paar flessen Aquarius in (met sportdop) en zet ik mijn Ikea tuinstoel weer onder de douche (heb er urenlang gezeten)

Verder zou ik flink wat lekkere grote onderbroeken(type bangmaker) aanschaffen voor de eerste weken na de bevalling.
Het gaat toch niete cht om het schoonspoelen?Meer om het verdunnen van jke plas zodat het niet zo brand als je bent uitgescheurd/geknipt en ik vond het handiger als je er een straal water langs kan gieten dan terwijl je plast je knijpfles onder je moet houden ;).

Oh ja zet iets van een krukje of stoel bij de douche, ik had echt geen zin om die anderhalf uur te staan.

Babypakje klaarleggen, ja leuk maar als de kv vervolgens dat helemaal niet ziet en het grootste pakje uit de kast vist schiet het toch een beetje zijn doel voorbij.

Kotsen tijdens de bevalling heb ik ook niet gedaan, eten/drinken trouwens ook nauwelijks maar ja ik was in 5 uur klaar
quote:Marielle1410 schreef op 06 mei 2010 @ 15:53:

Laat hem vooral niet je rug masseren, dit kan je zelf veel beter.

Laat hem vooral niet je rug masseren! Ik ging bijna van mijn stokje toen hij een poging deed. Ook ben ik zelf niet aan mijn rug geweest. Veel te gevoelig.

En ik heb inderdaad niet gekotst. Kan ik niet. Maar had wel het gevoel te moeten kotsen. Ik had het gevoel dat mijn hele lichaam alles eruit wilde gooien vanuit alle gaten die er maar mogelijk zijn.
quote:fussie schreef op 06 mei 2010 @ 15:43:

[...]

Ik heb één van de matjes uit het kraampakket in de auto gelegd, in het dashboardkastje. Die ligt er maar mooi alvast dan.

Oh, en Lief is helemaal blij met het vooruitzicht dat de gameboy mee mag

Ik heb thuis en in de auto (was maar 5 minuten) op een grote handdoek gezeten.

Voor de mannen: volgens mij staat kraamverband ergens onderin het schap, even bukken dus!

Jep, gekotst tijdens de bevalling, zowel thuis als in het ziekenhuis, vlak voor het persen en ook tijdens het zetten van de ruggeprik, lekker handig. Emmertje naast je bed als je daar je weeen op ligt te vangen is dus niet overbodig.
ps27, het gaat ook om het schoonspoelen. Zodat de kans op bacteriele infecties zo klein mogelijk is (wel water verversen he).
quote:ps27 schreef op 06 mei 2010 @ 16:00:

Het gaat toch niete cht om het schoonspoelen?Meer om het verdunnen van jke plas zodat het niet zo brand als je bent uitgescheurd/geknipt en ik vond het handiger als je er een straal water langs kan gieten dan terwijl je plast je knijpfles onder je moet houden ;).

Oh ja zet iets van een krukje of stoel bij de douche, ik had echt geen zin om die anderhalf uur te staan.

Babypakje klaarleggen, ja leuk maar als de kv vervolgens dat helemaal niet ziet en het grootste pakje uit de kast vist schiet het toch een beetje zijn doel voorbij.

Kotsen tijdens de bevalling heb ik ook niet gedaan, eten/drinken trouwens ook nauwelijks maar ja ik was in 5 uur klaar

Ik gebruikte het na het plassen, maar tijdens is ook wel een goed idee (slaat dit in verweekte hersens op).

En als je in het ziekenhuis bevalt: neem kleertjes 50/56 mee. Wij hadden één pakje 50 mee en met een dochter van meer dan 50 cm en 9 pond was het een beetje proppen. Mutsjes van verschillende grootte is ook handig, het eerste mutsje paste ook niet helemaal op haar koppie.
Ja onder in het schap, gewoon de goedkoopste, dikste rommel die je kan krijgen. En vraag het anders even aan de verkoopster. Kan je meteen trots vertellen dat je papa bent geworden!

Krijg je misschien nog wat gratis mee! (ik ben en blijf een knurft)

Oh dat schoonspoelen/verdunnen.... Wat een heerlijkheid was dat!
9 pond? Aiaiai!
Als je denkt dat je het echt niet meer trekt en ze je gewoon mogen laten doodgaan nadat ze je kind eruit getrokken hebben....dan ben je er bijna (klopt echt)

En maak je niet te veel zorgen om kleine dingen. Het maakt echt niet meer uit wat je aanhebt, wie er aan je bed staat of waar je ligt. Die kleine moet eruit, das alles.

Succes!!
quote:Marielle1410 schreef op 06 mei 2010 @ 16:15:

9 pond? Aiaiai!Ja, dat was een fijne verrassing, als eerste kind. Verder goed gezond en nu goed op gewicht, hoor. Het was vooral maf, omdat die kleertjes dus niet dichtgingen. Ik neem nu dus verschillende maatjes mee. Sommige dingen heeft ze nooit aangehad. Dit kind nu lijkt nog gemiddeld qua gewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven