Hoe panna cotta eten?

06-05-2010 18:02 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
We krijgen morgen gasten en we eten zwijn in rode wijnsaus...

Nu heb ik ooit panna cotta gegeten en ik herinner me dat dat erg lekker was, alleen verder niets meer..

Hebben jullie een goed recept voor panna cotta en wat voor sausje zouden jullie erbij serveren?

(ikben best wel een kook-nitwit;-), vandaar...)
Van Wiki:

Panna cotta is een Italiaans nagerecht wat letterlijk gekookte room betekent. Het komt van oorsprong uit de Noord-Italiaanse regio Piëmont. De basisingrediënten zijn room, melk, suiker en gelatine. Panna cotta wordt vaak geserveerd met bessen, karamel of chocoladesaus.
Panna cotta is een zoet nagerecht en wordt niet bij je hoofdgerecht gerserveerd. Je gooit ook geen vleesjus over je aardbeien met slagroom (hoop ik.. ).

Heb je niet gewoon polenta gegeten? Dat wordt nog wel eens met een saus geserveerd (ligt aan de vorm).

Maar hoe ga je dat zwijn maken als je een kooknitwit bent (wat ik best wil geloven gezien je vraag.. )? Of haal je dat bij een cateraar?
Panna cotta eet je gewoon zo en n iet met een sausje

Ik heb het zelf eerlijk gezegd nooit gemaakt maar eh misschien is Google bereid je te helpen met een recept?
Ik bedoel ook als nagerecht, sorry
dubbel zucht
Ook heerlijk met aardbeien en poedersuiker. Sausje zou ik niet doen, zonde van de smaak van de panna cotta.

Dit recept gebruik ik:

Panna Cotta

8 personen

Benodigdheden

800 ml slagroom

300 poedersuiker

5 blaadjes gelatine

het merg van 2 vanillestokjes

5 ons bosvruchten, perzik, aardbeien etc.

Werkwijze

· Breng in een pan met dikke bodem de slagroom met de poedersuiker en de vanille tegen de kook aan.

· Week de gelatine in water, knijp de vellen uit en los ze op in de room.

· Verdeel het mengsel over (metalen) vormpjes en zet 2 uur in de koelkast totdat ze goed zijn opgesteven.

· Keer de panna cotta op een bord en leg het fruit eromheen.

· Schenk er eventueel siroop er overheen.
Geen sausje, je kunt er wel wat geconfijt fruit bij doen (of gemarineerd heet dat tegenwoordig). Aardbeitjes ofzo.
Ik ben vooral kook-nitwit in de zin van wat bij wat past zeg maar..

Ik kan best redelijk koken maar menu's samenstellen en sausjes/dingetjes bij het eten bedenken dat is niet aan mij besteed.

Ik was van plan om het zwijn te serveren met iets als aardappels iemand suggesties? )
Frambozensausje maken van die diepvriesframbozen van AH? Gewoon koken met een beetje water, pureren en om je panna cotta druppelen, heel lekker.
Bij zwijn zou ik een aardappelpuree maken. Op een bedje van gewokte groenten. Simpel, mooi op te maken, en altijd goed bij wild gevogelte volgens mij.

Dan voor het fris nog een lekkere salade erbij en klaar
Ik krijg het nog druk morgen Het zwijn gaat in de oven, dus daar heb ik niet zoveel werk aan!

Aardappelpuree is toch gewoon een kwestie van aardappels koken en aanmaken met melk en een beetje peper en zout?

Bedoel je met een bedje van gewokte groente gewoon gewokte groente en een lepel aardappelpuree erop? Of hoe moet ik me dat voorstellen?

En een frisse salade? Dat kan toch gewoon sla, met eventueel worteltjes, pijnboompitten, eitje en dressing enzo zijn? Of moet ik dan aan een ander soort salade denken?

Ik schaam me echt kapot, maar ik doe normaal dit soort dingen helemaal niet...
KLIK voor heeeerlijke pannacotta recepten!!!
Als ik het zo lees, lijkt mij iets caramelachtigs er wel lekker bij.

Of een suikerstroopje.
Bij een frisse salade denk ik aan een salade met appel, geitenkaas, kipreepjes, pijnboompitjes en een honingmosterddressing.

Of simpel met komkommer, cherrytomaatjes, croutons en feta of mozzarella.
maaruuhh... heel veel van jouw vragen zijn gewoon te googlen hoor. Bijv. hoe je aardappelpuree maakt, kijk maar eens op de site van allerhande ofzo (waar je toch al op zit als je mn link aanklikt )
pannacotta is het lekkerst met rood fruit
quote:Marriss schreef op 06 mei 2010 @ 18:26:

Bij een frisse salade denk ik aan een salade met appel, geitenkaas, kipreepjes, pijnboompitjes en een honingmosterddressing.

Of simpel met komkommer, cherrytomaatjes, croutons en feta of mozzarella.

En geen dressing? Of wat olijfollie eroverheen?

Ik ben zelf niet zo'n fan van geitenkaas, maar die simpele lijkt me heerlijk!
Ik zou geen salade maken met kipreepjes als je al zwijn serveert. Maar idd een salade met komkommer, tomaat en feta of mozzarella is altijd goed.

En ja, gewoon gewokte groenten (met wat kruiden - evt klontje kruidenboter erdoor) op de borden leggen en daar de aardappelpuree bovenop. Heel simpel
quote:Lunax schreef op 06 mei 2010 @ 18:14:

Ook heerlijk met aardbeien en poedersuiker. Sausje zou ik niet doen, zonde van de smaak van de panna cotta.

Dit recept gebruik ik:

.

Dit recept lijkt me erg lekker, met aardbeien en poedersuiker! Goed idee!

quote:Marriss schreef op 06 mei 2010 @ 18:27:

maaruuhh... heel veel van jouw vragen zijn gewoon te googlen hoor. Bijv. hoe je aardappelpuree maakt, kijk maar eens op de site van allerhande ofzo (waar je toch al op zit als je mn link aanklikt )

Klopt, alleen vind ik het dan weer heel lastig om te beslissen - welke kies ik dan? Aardappelpuree moet ook nog wel lukken hoor, dat is niet het grootste probleem!

quote:En ja, gewoon gewokte groenten (met wat kruiden - evt klontje kruidenboter erdoor) op de borden leggen en daar de aardappelpuree bovenop. Heel simpel Ik ga morgen inderdaad eens bij de wokgroente kijken, zou ik dus echt zo vergeten! Ik dacht er al te zijn met mijn zwijn en rode wijnsaus, niet dus
En wel op tijd beginnen met je panna cotta he? Hij moet 2 uur opstijven in de koelkast

Volgens mij moet je zo een heel eind komen met je etentje. Je kiest niet het makkelijkste trouwens voor iemand die eigenlijk nooit kookt

Enne... ja, idd gewoon een beetje olijfolie over je salade of een dressing op basis van olie (gewoon uit het schap van de supermarkt).

Eet smakelijk en laat je nog even weten of het allemaal gelukt is?
Ik ga de pannacotta morgenochtend maken, als t dan mislukt kan ik nog uitwijken, maar volgens mij gaat dat goedkomen!

Ik kook best wel hoor, alleen meer de gewone avondmaaltijd en bakken doe ik ook vaak dus helemaal onbekend in de keuken ben ik niet, alleen mijn man kreeg toevallig van een collega 2 stukken zwijn, zodoende...

Qua tijd moet het geloof ik helemaal lukken, de salade kan ik gewoon op mn gemakje maken en de aardappelpuree ook, en de pannacotta staat dan als het goed is al klaar in de koelkast, ik ben benieuwd!

Ik laat het even weten!

Iedereen enorm bedankt voor de tips!
waarom klik ik dan ook op zon topic als dit... -> honger!
Poelepoelepoelepoes!
Je kunt ook kiezen voor een gepofte aardappel erbij, of krieltjes.

Bij AH van het merk Cela vita heb je kant en klaar gepofte aardappel met een dressing die je zo in de magnetron zet om te garen.

Of krieltjes ook met dressing voor in de magnteron .

Lekker makkelijk en smaken goed.

Aardappelpuree is ook lekker natuurlijk en niet moeilijk om te maken (kan je ook al eerder op de dag doen, s'avonds alleen opwarmen)

Lekker maken met wat creme fraiche erdoor en vers geknipte bieslook.

Daarbij kan je groene groenten mix serveren.

Peultjes, broccoli, doperwtjes bv.
Wel gedurft om voor wild te kiezen, niet iedereen vind dat lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven