Hoe beginnen met pap?

06-05-2010 19:40 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt op internet niet echt wijzer vandaar dat ik het hier eens vraag.

Met 4 maanden kan je rijstebloem van Bambix gaan toevoegen aan de melk zodat je kindje pap krijgt.

Nu vraag ik me af hoe de meeste mama's hiermee beginnen? Sochtends of savonds ipv de fles? In een fles of van een bordje? Of als extra hapje naast de standaard flessen?

Mijn dochter slaapt al heel lang door, dus het hoeft niet om haar te helpen door te slapen (ze slaapt van 20.30u-7.00u). Ze krijgt nu om 7-11-15.30 en 19.30u een fles. Hoe zouden jullie een papje inbouwen? Ik wil eigenlijk beginnen met een bordje pap bij 4 maanden en tussen de 5 en 6 maanden gaan starten met groente en fruit hapjes.
Waarom wil je pap gaan geven?
Ik begon altijd met een of twee schepjes door de fles en dan langzaam opbouwen tot ze een maand of vijf, zes waren en dan pap van een bordje.

Ik deed het altijd in de avondfles, dat gaf net wat meer voeding en sliepen ze zo de nacht door.
Ik ben er ook voorzichtig mee begonnen, maar nog niet echt succes hier. En dan met name welke speen ik moet gebruiken. Bij 1 schepje rijstebloem krijgt ze het niet goed door de Avent2 speen en de 1-2-3 speen gaat véél te snel. Ik ga vanavond weer een fles geven zonder rijstebloem, want ik vond het zo'n gepruts gisteravond.
Net als Jorina: waarom wil je nu al pap gaan geven? Ik heb met een maand of vijf 2 schepjes rijstebloem door de laatste fles gedaan zodat zoon beter doorsliep en ben pas met 6 maanden begonnen met fruit en later groente. Dat is ook wat ze tegenwoordig adviseren. Toen zoon iets van 7 maanden was (denk ik) zijn we 's ochtends een bordje pap gaan geven. Eten van een lepel is overigens iets dat ze moeten leren door voor ze dat bordje pap op hebben is het koud, in het begin. Vandaar (ook) dat wij zijn begonnen met fruit, dat kon niet verder afkoelen.
Mijne willen het allebei niet. En terecht. Gore meuk pap
quote:Pippa71 schreef op 06 mei 2010 @ 19:51:

Net als Jorina: waarom wil je nu al pap gaan geven? Ik heb met een maand of vijf 2 schepjes rijstebloem door de laatste fles gedaan zodat zoon beter doorsliep en ben pas met 6 maanden begonnen met fruit en later groente. Dat is ook wat ze tegenwoordig adviseren. Toen zoon iets van 7 maanden was (denk ik) zijn we 's ochtends een bordje pap gaan geven. Eten van een lepel is overigens iets dat ze moeten leren door voor ze dat bordje pap op hebben is het koud, in het begin. Vandaar (ook) dat wij zijn begonnen met fruit, dat kon niet verder afkoelen.

Ik doelde niet eens zozeer op het 'nu al'.

Ik snap best dat je eens pap probeert als je kind 's nachts wakker wordt van de honger (al geloof ik daar zelf niet zo in), maar TO's baby slaapt hartstikke lang door.

Waarom dan aan pap beginnen. Verder wel eens met Star, gore meuk, die pap
En hoe doe je dat dan als je nog borstvoeding geeft, die pap maken? (Timanni is eind van deze maand 6 maanden en dan wil ik met bijvoeding echt beginnen, maar ik merk dat hij er ook al echt wel aan toe is)
Stel ik doe het in de fles, dan moet ik naar een grotere speen neem ik aan?

En de reden om het savonds te doen vanwege doorslapen is voor mijn dochter dus geen reden.

Ik wil het gaan geven als eerste wennen aan happen van een lepeltje. Vast voedsel mag nl evt vanaf 4 maanden. Meisje lijkt er wel interesse te hebben als wij eten. (discussie over wel of geen vast voedsel bij 4 maanden laat ik hier graag eventjes achterwege)
quote:Tia Dalma schreef op 06 mei 2010 @ 19:59:

En hoe doe je dat dan als je nog borstvoeding geeft, die pap maken? (Timanni is eind van deze maand 6 maanden en dan wil ik met bijvoeding echt beginnen, maar ik merk dat hij er ook al echt wel aan toe is)BV afkolven en dan aanmaken met pap denk ik. En dan met een lepeltje, of met de fles.
Uit groeiboekje:

Vanaf een half jaar kunt u flesvoeding opdikken tot een bordje pap. En één borstvoeding kan eventueel vervangen worden door pap,gemaakt met opvolgmelk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:_Sabine_ schreef op 06 mei 2010 @ 20:02:

Stel ik doe het in de fles, dan moet ik naar een grotere speen neem ik aan?

En de reden om het savonds te doen vanwege doorslapen is voor mijn dochter dus geen reden.

Ik wil het gaan geven als eerste wennen aan happen van een lepeltje. Vast voedsel mag nl evt vanaf 4 maanden. Meisje lijkt er wel interesse te hebben als wij eten. (discussie over wel of geen vast voedsel bij 4 maanden laat ik hier graag eventjes achterwege)Als je geen discussie over bijvoeding vanaf 4 mnd wilt, is dit misschien niet een zinvolle toevoeging
Ik geef eigenlijk zelden pap. Zo af en toe probeer ik eens wat rijstepap, maar ze krijgt het niet uit de fles (en ja, ik heb alle soorten spenen geprobeerd, ik heb gewoon een lastpakje) en van een lepel eet ze nog niet heel joppie. Dus ik geef voorlopig gewoon broccoli, brood en banaan, dat eet ze tenminste. Pap lijkt me verder ook niet zo essentieel.
quote:Jorina schreef op 06 mei 2010 @ 20:06:

[...]

Als je geen discussie over bijvoeding vanaf 4 mnd wilt, is dit misschien niet een zinvolle toevoeging Je haalt me de woorden uit de mond.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sabine,

Als je het wil doen om te leren eten van een lepeltje, kan je het volgens mij elk moment van de dag wel doen, voor/na de voeding. Doe je 30 cc minder water en een schep minder poeder in de fles, maar doe je dat in een bordje en doe je er wat rijstebloem doorheen, Zo kan je het per 30 cc opbouwen,

Ik heb dit nooit gedaan, maar het lijkt me wel een handige opbouw manier.
Ik ben begonnen met 6,5 maand, de ochtendfles vervangen door een bord pap met een lepeltje. Ging gelijk goed en is hier, nu 7 maanden later, nog steeds favoriet.

Monique
Hoe je pap geeft als je bv geeft:

je geeft je kind de borst

daarna een broodkorst

en hop: het wordt pap, alleen kun jij het niet zien.

Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Jorina schreef op 06 mei 2010 @ 20:06:

[...]

Als je geen discussie over bijvoeding vanaf 4 mnd wilt, is dit misschien niet een zinvolle toevoeging Dat is waar!
Mijn kinderen zijn allemaal met 6 maanden begonnen met bijvoeding en op 1 na snapten ze het nog niet echt, dat lepeltje. Mocht je het doen omdat je het zelf leuk vindt, kun je het net zo goed uitstellen. Over twee maanden is het nog net zo leuk en drie keer een kledderbende verder, ben je het wel zat.

Overigens hebben ze bij mij uiteraard wel leren eten voor ze een jaar waren, maar m.n. bij mijn middelste duurde het het dus heel lang voor ze door had hoe het moest met dat lepeltje en later met brood, etc.
quote:Tia Dalma schreef op 06 mei 2010 @ 19:59:

En hoe doe je dat dan als je nog borstvoeding geeft, die pap maken? (Timanni is eind van deze maand 6 maanden en dan wil ik met bijvoeding echt beginnen, maar ik merk dat hij er ook al echt wel aan toe is)je boobs insmeren met brinta
quote:Supersmollie1 schreef op 06 mei 2010 @ 20:09:

Hoe je pap geeft als je bv geeft:

je geeft je kind de borst

daarna een broodkorst

en hop: het wordt pap, alleen kun jij het niet zien.

Wij begonnen ooit met pap in een fles (in de hoop dat ze ging doorslapen). Dat deed ze niet, bovendien hebben we nooit de goede speen gevonden met als resultaat dat ik ooit de complete papfles door de babykamer heb gemikt. Daarna hebben we heel kleine beetjes pap gegeven van een lepeltje, met daarna gewoon een fles. Beetje klooien en kliederen, gewoon voor de leuk. Heel lang hebben we dat niet volgehouden volgens mij en kreeg ze uiteindelijk gewoon 's ochtends een bord granenpap vanaf het moment dat dat mocht. We zijn met ruim 5 maanden begonnen met beetjes rijstebloem.
Borstvoeding kan je ook gewoon pap van maken TD. Het mengt alleen wat minder makkelijk.

Saba heeft nooit pap geblieft uit een fles. Pas nu we hem cement uit een bordje geven eet hij het ineens met smaak.
Ik snap niet hoe het geven van pap uit een fles een kind leert om van een lepeltje te eten.

Ik heb nooit pap gegeven. Behalve dan op de manier van Supersmollie: borstvoeding + brood. Mijn kinderen waren niet zo snel met het eten van bijvoeding en de jongste wilde niet van een lepeltje eten (misschien omdat ze nooit pap uit een fles kreeg maar de fles weigerde ze ook dus dat had geen zin gehad...) maar uiteindelijk eten ze nu wel met bestek.
Biobim pap schijnt beter te mengen met borstvoeding maar het lijkt me een enorm gedoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven