Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
quote:MisFire schreef op 07 mei 2010 @ 13:05:

Het perfectionisme herken ik wel: je wilt zo min mogelijk hoeven aan te passen en als je het inlevert een zo goed mogelijk verhaal hebben. Ben er wel een beetje vanaf gestapt: je kunt dingen altijd tussendoor nog aanpassen..

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik haak nu geloof ik een beetje op dat perfectionisme, had eerste versie th. kader vorige week al lang in kunnen leveren, maar "opeens" begon ik stuk langzamer te schrijven :-), durf het misschien toch niet zo goed in te leveren . Ha ha, en als ik het volgende week inlever, stuur ik ook meteen een lijstje met verzamelde vragen mee....ik wil de antwoorden ook echt weten, maar bedacht me later dat dit wellicht tegelijkertijd wel eens een indek-lijstje zou kunnen zijn :->>
Bedankt allemaal voor het welkom heten!

Hier gaat het redelijk, theoretisch deel paper is af maar ik vrees dat ik het nog wel weer aan moet passen ivm te veel woorden. Maar goed, dat zien we dan wel weer

@Misfire en MissKiek: good luck met lezen!

@Magnolia: sterkte in het ziekenhuis met je moeder en idd morgen weer een nieuwe dag!

@inkjee: ze gaan er zelfs vanuit dat je dan alles nog moet lezen! Maar hier geven ze dan ook tips voor...

@bmichelle: hier een virtueel zonnetje
Heb even op de site gekeken, staan wel paar handige tips op zeker met betrekking tot literatuur lezen. Ben nu alleen al zo ver met dit essay (en ben toen wel gewoon als een dolle meteen begonnen met schrijven) dat ik er nu niet zoveel meer aan heb. Maar moet straks nog eentje schrijven en dan ga ik zeker even deze stappen erbij gebruiken.

Ga zo eerst maar ff boodschapjes doen en daarna maar even doorlezen wat ik nu heb en of het echt zo slecht is.. (wat het vast is). Kan nu in ieder geval wel beginnen aan hoofdstuk 3.

Heb ook nog steeds geen inleiding geschreven. Normaal doe ik dat zo even in een half uurtje, maar nu hik ik daar heel erg tegenaan! Heel apart...
quote:inkjee schreef op 07 mei 2010 @ 13:10:

Wel de pest trouwens want moet een overzicht geven van hoe er door andere auteurs is geschreven over dit onderwerp. Lijkt heel gemakkelijk, maar zo veel werk en het is echt heel moeilijk om dan iets bondig weer te geven.Ik heb exact hetzelfde!! Er zijn twee hoofdthema's waarover ik zo'n overzicht moet geven, maar weet gewoon echt niet goed hoe ik dat aan moet pakken, zie door de bomen het bos niet. Overigens wordt dat gedeelte mijn hoofdstuk 1 en ik denk dat ik dat na periode in buitenland ga schrijven. Ik wil nu echt th.kader (hoofdstuk 2) klaar hebben en na het weekje vakantie de interviews houden, zodat ik voor vertrek iig mijn gegevens heb en wellicht begin met analyse kan maken.
@bmichelle en linlin bedankt

Wanhoop is idd een slechte raadgever. Fijn bmichelle en linlin dat jullie op eigen kracht bij positieven kwamen.

(Neemt niet weg dat er ook studenten volledig bij positieven bij mij terecht komen).

Als studenten uit wanhoop bij mij komen, dan werken wij eerst aan het neutraliseren va de situatie en het rustig en realistisch kijken na de situatie. De berg en je angsten te lijf gaan is vaak al het halve werk. En vervolgens bekijken we aan de hand van scripties van studiegenoten wat er van je verwacht wordt.

Ik vind het wel vergelijkbaar met werkzoekenden die weg willen bij hun huidige werk om emotionele redenen. Dan ga je meer energie erin stoppen en er komt juist minder resultaat uit. Ik heb er een paar begeleid die ik eerst adviseerde de eerstkomende twee maanden niet te solliciteren maar werken aan rustig worden, bij te slapen en de situatie in het juiste perspectief te zien.

Daarna ging het solliciteren bij de meeste van hen gelijk beter.
Hallo allemaal. Ik moest even bijlezen hoor! Maar ik vind het wel heel leuk dat dit topic zo actief is.

Voor mij is het vandaag een verloren dag. Vanmorgen had ik college van mn andere vak, vanavond werken en daarna nog een verjaardag. Morgen heel de dag werken, en zondag eerst hier een eind hier vandaan op visite, en daarna moederdag. Ok, eigenlijk is het een verloren weekend... Morgenavond zou ik nog wel wat kunnen doen, maar zaterdagavond en een hele dag gewerkt hebben staan meestal niet garant voor een productieve bui.

Op zich maakt het nu nog niet heel erg uit, ik heb nog even, maar zo moet ik natuurlijk niet te vaak doen, en deze manier van denken mag natuurlijk ook niet te lang duren.

Mijn probleem is echt dat ik altijd overal bij wil zijn, en dat gaat altijd als eerste ten koste van mijn studietijd. Ik moet nu echt een mentale switch gaan maken en ook uurtjes die ik eigenlijk als 'verloren' beschouw gaan benutten. Want ik wil hier echt mn tijd voor nemen en een goed resultaat afleveren, maar daar moet ik wel zelf wat voor doen!

Mijn sociale leven begrijpt het heus wel als ik een keer niet kom vanwege mijn scriptie, alleen moet ik dat zelf nog begrijpen!

Herkent iemand dit?
@bmichelle: Ja, dat had ik eerst ook inderdaad. Maar geloof me: het kan (bijna) nooit in 1 keer perfect zijn. Soms is het denk ik zelfs beter om het in te leveren als je echt het idee hebt dat het ok is, omdat een frisse blik juist je ogen kan openen.

Een vriendin van me is aan het promoveren en heeft dus al een hele scriptie gedaan. Zelfs zij krijgt het niet voor elkaar een perfect stuk in te leveren Dit geeft mij een soort van troost. Als ik nu denk: "dit is het", dan gaat het gewoon naar de begeleider voor commentaar.. Commentaar komt toch wel

@Puntje: Nog meer herkenning! Ook ik heb weer toegezegd vanavond en morgenavond de stad in te gaan. Nu maak ik mezelf wijs dat dit ok is, omdat ik 5 mei geskipt heb om aan de studie te werken, haha! Mja, ik vind dat je ook wel een beetje lol moet hebben hoor. Het vinden van de juiste balans is alleen zo moeilijk

Ok.. nu weer ff knallen. Artikel bijna uit!!
@puntje .. heel herkenbaar... uit eigen ervaring ook.

Bang zijn dat je iets mist op sociaal gebied.
quote:bmichelle schreef op 07 mei 2010 @ 14:05:

[...]

Ik heb exact hetzelfde!! Er zijn twee hoofdthema's waarover ik zo'n overzicht moet geven, maar weet gewoon echt niet goed hoe ik dat aan moet pakken, zie door de bomen het bos niet. Overigens wordt dat gedeelte mijn hoofdstuk 1 en ik denk dat ik dat na periode in buitenland ga schrijven. Ik wil nu echt th.kader (hoofdstuk 2) klaar hebben en na het weekje vakantie de interviews houden, zodat ik voor vertrek iig mijn gegevens heb en wellicht begin met analyse kan maken.

Wees blij dat het bij jou nog maar één hoofdstuk hoeft te zijn. Ik moest mijn totale essay daaraan wijden. Heb ook eerst zelf een hoofdvraag moeten formuleren en dan kom je er natuurlijk achter dat geen enkele auteur precies een antwoord daarop geeft. Dus is echt puzzelen met verschillende stukjes enzo!

Lees net mijn essay even door en vind het echt niet goed! Maar goed, het is (zoals eerder gezegd) nu niet meer de zaak om briljant te zijn maar om het zo goed mogelijk af te krijgen.
@ Puntje:

Ik herken het wel. Al is het misschien net iets anders. Vooral dat ik vaak voor mezelf goed praat dat ik niks meer hoef te doen want: ik heb gewerkt (na werk ben ik moe), want ik voel me ziek, want ik heb slecht geslapen of ik moet toch ook echt tijd aan vrienden besteden. Het is ook niet zoiets duidelijks als: ik kan niet afspreken, want ik moet werken. Dus vaak spreek ik dan toch af, terwijl die tijd eigenlijk aan scriptie besteed zou moeten worden. Ik moet denk ik harder zijn en beseffen dat ik niet vrij ben.

Het is echt ontwijkend gedrag en vooral omdat ik concreet niet zo heel goed weet wat ik moet doen. Voor mij is het nog steeds die enorme berg zonder precies te weten waar het heen gaat. Ik probeer het in stukjes te hakken en probeer nu niet verder te denken dan het lezen van artikelen, maar behalve het globale thema weet ik nog niet waar het uiteindelijke onderzoek precies heengaat en ik blijf me stuurloos voelen. Klinkt misschien vreemd, maar waar maak ik precies tijd voor, ik weet toch niet precies waar ik nou mee bezig ben. Beetje dat idee. Net iets anders? Slaat mn gebrabbel ergens op?

Ik las net ook iets over perfectionisme, dat herken ik ook. Ik probeer dat te negeren en mezelf echt te dwingen dingen in te leveren ondanks dat ik van binnen het gevoel heb dat het beter kan. Zonder tekst geen feedback, correctie, herschrijven. Hoe lastig ik dit zelf ook vind...
@Iedereen.

Haha jullie zeggen precies hetzelfde alleen een stuk bondiger. Haha zoveel woorden voor precies hetzelfde. Ik voel me iig begrepen. Succes allemaal!
Zo, heb boodschappen gedaan en motivatie is nu helemaal weg... Wil moet eigenlijk nog wel even 2 uurtjes wat doen! HELP
Hier is er de laatste 2 uur niet veel gebeurd, behalve het verzinnen van tussenkopjes en het werken aan de indeling van de paper. Ik ga nu maar even een paar boodschapjes doen.

@inkjee: Kom op, je kan het!
@Inkjee: vandaag een digi schop van mij

(ik pruts vandaag waarschijnlijk nog het meest)
Ik voel me echt niet goed. 't liefst zou ik lekker willen gaan slapen, maar dat is geen optie. Dus ik doe maar gewoon spelletjes op internet. Maandag weer gewoon verder; nieuwe week, nieuwe kansten...

Succes allemaal!
Ben je ziek mevr.zon. of wil het gewoon niet lukken? Kan gebeuren, maar is daarom niet minder vervelend...
Welkom Moeraki!

MevrouwZon, ik heb hetzelfde vandaag. Ben na een uurtje studeren even gaan sporten en daarna kon ik niks meer. Heb daar vandaag met moeite aan toegegeven, maar dat uurtje slapen net was zo ontzettend lekker! Daar was ik blijkbaar gewoon even heel erg aan toe. Mijn weekend is heel erg vol gepland, inclusief de maandag, maar vanaf dinsdag ga ik weer vol goede moed aan de slag. Vandaag komt er niet veel van. Nou ja, heb je wel eens...

(heb wel een knagend schuldgevoel, maar kan dat wel wegrationaliseren, want als ik met dat duffe hoofd een poging zou wagen iets te schrijven werd het toch belabberd)
Soms kun je er inderdaad maar beter even aan toegeven. Ik denk dat ik er ook mee stop voor vandaag.

Ben ik de enige die dit hele weekend gaat studeren?
Ik stop er ook mee voor vandaag. Wat ik dit weekend ga doen weet ik nog niet. Ligt aan het weer en wanneer vriendlief moet werken. Maandag moet ik ook eerst een paar uurtjes werken, maar daarna weer hard aan de studie!

Fijn (studie)weekend iedereen en succes!
@Inkjee: nee hoor, ik deel je leed! Vanavond en morgenavond wel plannen (da's een principe-kwestie: de weekend-avonden zijn van mij, haha), maar verder toch echt hard aan de slag.

Voor vandaag stop ik er ook mee. Heb het artikel uit en nog wat aanpassingen in mijn scriptie aangebracht, dus best productief geweest al zeg ik 't zelf.

Wordt morgen vervolgd.. Succes nog!
Ben blij dat ik niet alleen ben dit weekend en dat toch nog iemand het studieleed met me deelt dit weekend!! Heb haast het gevoel dat ik het zonder dit forum niet meer redt

Ik stop er nu ook mee voor vandaag, voel hoofdpijn opkomen en dat lijkt me een goed excuus om te stoppen. Heb 900 woorden geschreven, dus doel niet helemaal gehaald. Maar goed, gister had ik 200 extra.. kan ik weer een beetje compenseren.
Denk dat ik voor vanavond ook maar es mijn eigen regel breek en een lekker rood wijntje bij het eten neem... :-)
Jullie hebben weer veel geschreven vandaag! Erg leuk om verhalen te lezen van mensen die in hetzelfde proces zitten als ik!

Heb vandaag wel een redelijk productief dagje gehad. Ik zal mijn weekend ook deels aan mijn scriptie gaan besteden. Merk ook dat ik het moeilijk vind om het los te laten. Dan krijg ik ineens een ïngeving en daar moet ik dan meteen iets mee doen.

Hebben jullie ook dat je het ene moment denkt: dit gaat me lukken, terwijl je het volgende moment denkt: help! dit wordt niets!

Ik heb dit soort momenten redelijk vaak en ik moet zeggen dat het niet echt slaapbevorderend werkt...
quote:inkjee schreef op 07 mei 2010 @ 17:06:

Soms kun je er inderdaad maar beter even aan toegeven. Ik denk dat ik er ook mee stop voor vandaag.

Ben ik de enige die dit hele weekend gaat studeren?

Ik ben ook het hele weekend met scriptie bezig.....dus tot morgenochtend
Hey girls,

Jeetje, veel geschreven weer!! Ik was lekker een dagje weg en heb dus niets aan m'n scriptie gedaan, maar wat fijn even een dagje koffietje hier, lunch daar, theetje hier, eten daar..... Even bijgetankt & als ik het zo lees zijn meerdere van jullie daar ook aan toe, kom op meiden....we kunnen het, maar af en toe wat ontspanning mag ook!!!!!!

@ magnolia 81; ik hoop dat alles okay gegaan is met je moeder!

@ Moeraki; welkom Gezellig dat je ook meeschrijft...

@ Inkjee; was het wijntje lekker? Haha...ben ik de aanstichter?

Ik ben er morgen overdag niet, aangezien ik moet werken....maar op zondag zullen mijn struggle-berichtjes weer volgen ;)

Trusten girls!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven