Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
Gefeliciteerd inkjee!

Ik ben het nog steeds zat. Was vol goede moed weer begonnen maar kan de aantekeningen/opmerkingen van mijn begeleidster in mijn vorige conceptversie niet allemaal ontcijferen, dus kan met sommige stukken nog steeds niet zo goed verder. Wanneer gaan ze eens eisen stellen aan het handschrift van docenten!??
Wat balen Maryxz! Kun je niet vragen of ze het in de toekomst digitaal kan aangeven....?? (In word; controleren en dan 'nieuwe opmerking') Dat is veel handiger voor jou!
Goedemorgen!

Ik ben vandaag ook weer van de partij, alhoewel ik vandaag mijn tijd aan DE paper ga besteden en niet aan de scriptie. Met deze paper ben ik echt al zo lang bezig. Elke keer als ik een stuk heb geschreven, denk ik 'nee, dat is toch niet goed'. Het helpt ook niet dat ik weet dat ze me strenger gaan beoordelen, omdat ik de deadline niet had gehaald. En ik weet 'een 6 is ook een cijfer' en 'briljant zijn doe je maar een andere keer', toch is het bij deze paper heel lastig om te onthouden

@mevrouwtjezonneschijn: Bedankt voor het bijwerken van de tabel. Richting is Gedrag & maatschappijwetenschappen, morgen heb ik als het goed is meer info over mijn deadline. Mijn prioriteit is op dit moment theoretisch kader/voorbereiden veldwerk. We hebben trouwens een beetje hetzelfde studieschema

@inkjee: Lees je berichtje net. Gefeliciteerd! Dat geeft vast een goed gevoel en succes met het 2e essay!

Maar goed, vandaag weer een nieuwe poging met de paper. Ik zit op 1400 van de in totaal 4000 woorden en mijn doel is om vandaag twee deelvragen uit te werken. Kom op meiden we kunnen het!
@Maryxz, zoooo herkenbaar, heb het ook regelmatig zeer enthousiast met andere mensen over mijn scriptie, maar als ik dan weer achter de compu zit weet ik het soms even niet meer. En idd, het gevoel dat het zoooo langzaam gaat, ook zeer herkenbaar. Afijn, het zal er allemaal vast bij horen en wij laten ons daar natuurlijk niet door uit het veld slaan!

@mevrouwtjezonneschijn: klinkt goed, denk dat ik na mijn vakantie zelfde soort ritme aan ga houden, zodat je dan ook echt het weekend vrij bent.

@ Yarabelle: ook zeeer herkenbaar, en elke keer neem ik me voor NIET op andere mensen/andere werkwijzen te letten, maar elke keer raak ik er toch weer een beetje van in de stress als ik hoor dat anderen bv. heel anders werken, of veel sneller etc etc. Overigens, laatst had ik het met iemand over werktempo oid en toen ik vertelde hoeveel (ehm hoe weinig dus) ik op een dagdeel schrijf, zei ze ''óoohhhhh dat is idd wel heel weinig''....ik vervolgens in de stress, maar toen zijn we eens nagegaan hoe wij werken, en wat bleek, zij houdt er een heel andere werkwijze op na, maar (tot haar schrik) doen we uiteindelijk evenveel/weinig. Maw. we moeten gewoon maar niet op anderen letten :-))
Dat handschrift van docenten daar mogen ze inderdaad ook wel eens eisen aan gaan stellen. Heb net met moeite het commentaar van mijn docent ontcijferd, als blijft één opmerking onleesbaar.

@ Bmichelle en Yarabelle: trek jullie eigen plan. Je bent verantwoordelijk voor je eigen werk en er is dus niemand die kan oordelen over de hoeveelheid werk die jullie verzetten in een bepaalde tijd (behalve je begeleider dan). Werken op je eigen manier is altijd het prettigst toch? Als je het ineens op een andere manier gaat doen, raak je waarschijnlijk alleen maar meer in de stress!
Eens met wat inkjee al zei Gewoon je eigen plan trekken. Zelf vind ik dat het echt het grote voordeel van scriptie werk; geen gedoe met groepjes die een andere weg willen bewandelen. En tja, ik doe overigens ook niet zo veel; maar denken is meer dan niets :-)
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 11 mei 2010 @ 11:50:

Eens met wat inkjee al zei Gewoon je eigen plan trekken. Zelf vind ik dat het echt het grote voordeel van scriptie werk; geen gedoe met groepjes die een andere weg willen bewandelen. En tja, ik doe overigens ook niet zo veel; maar denken is meer dan niets :-) haha dikke glimlach op m'n gezicht door die laatste zin! Heerlijk haha.... Ja en het stomme is dat ik dus evengoed een soort van groep heb & geen persoonlijke begeleiding, wat ik echt idioot vind...maarjaaaaa
Geen persoonlijke begeleiding?
Eens met Inkjee; geen persoonlijke begeleiding?!

En wat de rest ook al zei, gewoon je eigen werkwijze aanhouden. je van de wijs laten brengen heeft geen zin. Gelukkig is niet iedereen gelijk. Denken is net als schrijven onderdeel van het hele proces. Effectiviteit is niet meetbaar aan het aantal woorden. Alhoewel het wel fijn is om zichtbaar resultaat te zien aan het eind van de dag.

Maar goed: we zijn al zo ver gekomen in de studie, dus waarom zou het dan nu ook niet goedkomen?
Ik had gedacht dat het goede nieuws van vanmorgen wel voor een motivatieboost zou zorgen, maar niets is minder waar.... Zit nu al weer een tijdje achter mijn pc en heb alleen mijn hoofdvraag en doelstelling op een blaadje overgeschreven.. *Zucht*
What the f*ck!!!!! Geen begeleiding, maar een projectgroepje. Lijkt me verschrikkelijk irritant :-S Doe je trouwens hbo? want van daar heb ik 't vaker gehoord...

Hmm, hier gaat het vooral goed met denken :-) Verder niet zo productief.

Het gesprek van vanochtend was een beetje raar; en ik zit nu met conflicterende algemene gegevens over het gebied en documenten zonder autheur Tja en dat hoort dus bij een officieel wetenschappelijk EU project...Want zonder autheur kun je niets met die gegevens, want dan is het neit wetenschappelijk.... maar goed; over twee weken is begeleider weer terug en dan zal ik 't nog wel eens navragen.
Documenten zonder auteur worden ook wel grijze literatuur genoemd. Het is inderdaad moeilijk te achterhalen of het dan betrouwbaar is. Kun je ook ergens vinden welke instantie aan de literatuur verbonden is? Vaak zijn documenten van overheidsinstanties e.d. ook zonder auteur, maar wel redelijk betrouwbaar.
Heej meiden,

Weet iemand hoeveel pagina's de conclusie/discussie mag zijn? De omvang vd hele scriptie moet ongeveer 30/40 blz zijn. Ik kan het echt nergens vinden!
Voor zover ik weet zijn daar niet echt regels voor, behalve dat je conclusie in verhouding moet zijn tot de rest van je scriptie. Dus niet te lang en niet te kort.
Het is niet echt een projectgroep, iedereen heeft wel z'n eigen onderwerp (waardoor zo'n groepsmeeting echt NUL zin heeft, want je luistert continu naar iemand anders zijn problemen). Maar met als gevolg dat ik geen persoonlijke begeleiding (1-op 1) heb. En nee, doe geen HBO, heb ik in het verleden al afgerond (dus geen nieuwkomer qua scriptie-schrijven gelukkig) en daar had ik WEL persoonlijke begeleiding.
Zo, klaar me werken en nu weer thuis aan de scriptie.....ik ga vanaf 14.00 uur weer knallen ........
Vind het maar een raar verhaal Yarabelle! Klinkt alsof ze zich er maar gemakkelijk van af maken.

Ik ben nog steeds niet erg productief, zo blijkt ook uit mijn activiteit op het forum!
Ja is ook zo hoor! En het verschilt per groep (elke groep heeft een soort 'hoofdonderwerp') hoe de begeleider het invult. En de mijne maakt zich er dus makkelijk vanaf.....

Ik zit nog steeds in dat enorme artikel, pfff hoop hem vandaag af te krijgen.
Ik ben even nuttig bezig geweest, en heb een hoofdstuk aangepast obv tips van mijn begeleider (of in elk geval: de opmerkingen die ik kon ontcijferen heb ik verwerkt )

Nu komt het lastigste stuk, het was een onsamenhangend zooitje. In plaats van daarin te blijven prutsen heb ik het allemaal weggehaald, een nieuwe opzet gemaakt en die ga ik nu invullen. Natuurlijk kan ik daar wel stukken uit de vorige versie in zetten, maar dit werkt fijner voor iets dat zo veel herzien moet worden. Maar nu zit ik weer vast, dus ga maar even een hoofdstuk lezen, dat kan ik er ook wel in gebruiken denk ik.
Goed bezig daar!

Hier, als ik heel eerlijk ben, ben ik niet goed bezig. Heb nog steeds heel veel zin om te slapen, te forummen en om leuke dingen te doen, maar niet om teksten te ontcijferen in een taal die erg gebrekkig beheers want ze doen hier niet aan dingen in het engels schrijven
ik wil niet mee-hee-heer!

Tenminste, zo voel ik me. Maar ik moet. En ik ben mezelf nu steeds aan het afleiden omdat dat lastigste stuk ook nog eens niet leuk is en steeds niet lukt en ik heb het gewoon helemaal gehad met die stomme scriptie! Zo.

En nu weer aan het werk.
Kom op Maryxz!! Hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het wordt (zegt zij die al de hele middag studie ontwijkend gedrag vertoont).
He kop op je kunt het! Je bent er bijna, nog eventjes de laatste dingen doen en dan komen er weer andere dingen..

Kan me ovigens helemaal voorstellen dat het je het gehad met hebt dat ding; helemaal als je er al zo lang mee bezig bent, maar he, je bent er bijna. Je hebt al je data, bijna al je analyses en nu nog de laaste stukjes tekst...
Ik stop er nu maar even mee, heb ook nogal last van studie ontwijkend gedrag Wellicht straks nog even een artikeltje doorspitten...

Morgen 2 afspraken staan voor mijn scriptie, hoop dat ik dan eindelijk wat feedback krijg en dat ik morgen kan melden dat ik eindelijk weer een begeleider heb! Hoop ook dat het motiverend gaat werken...

Het gevoel van 'ik wil niet mee hee heeer' klinkt me heel bekend in de oren, had ik erg last van bij mijn vorige scriptie. Succes Maryxz met dat lastige stuk!
Dankjewel! Jullie zijn schatten!

Het is ook meer even alles bij elkaar. Afgelopen weekend had ik allemaal -leuke- dingen, waardoor ik al vier dagen niet aan mijn scriptie had gewerkt. Met Hemelvaart had ik ook plannen, en nog weer een druk weekend voor de boeg. Dat alles maakte me even extra gestrest. Maar ik heb gewoon mensen gemaild met dat ik niet kom omdat ik prioriteiten moet stellen en dat vind ik wel jammer maar ook echt wel heel goed van mezelf! Nu heb ik dus ineens wel de hele week, en dat geeft iets meer rust in mijn hoofd. Ben langzaam maar gestaag mijn hoofdstukken aan het doorwerken en verbeteren, en het wordt inderdaad al iets beter...

Wel maak ik me een beetje druk over hoe dat dan 'straks' moet. Vanaf juli ga ik fulltime aan het werk, dan heb ik dus nooit meer 'zomaar' vrij, moet veel meer gaan plannen, zie mijn liefje en vriendinnen en iedereen veel minder dan nu, enz enz. Zijn er meer meiden die tegen die overgang naar niet-meer-studeren ophikken?

En hoe gaat het vandaag met de rest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven