Hoe doe jij de afwas?
vrijdag 14 mei 2010 om 10:43
De afwas....leuker kunnen we het niet maken, maar misschien wel makkelijker. Ik heb helaas geen afwas machine, dus ik doe het nog ouderwets. Soms laat ik de afwas een week staan. Ik heb er echt een hekel aan! Ik gebruikt dreft, maar ik moet echt eens een nieuwe afwas borstel kopen, wat is een goede? En gebruik je een bepaald systeem? Hoe maak jij het afwassen leuk als je alleen bent?
vrijdag 14 mei 2010 om 11:52
Ik heb een afwasmachine, die draait ongeveer om de dag. Pannen en grote schalen doe ik op de hand, anders is de machine zo snel vol. Ik was af met een speciaal schuursponsje dat niet krast en met dreft. Doe je echt veel langer mee. Heb ik veel af te wassen, doe ik een bak. Meestal alles voorspoelen, inzepen en dan de kraan weer aan om de zeep eraf te spoelen.
Mocht de machine stuk gaan, denk ik niet dat ik een nieuwe ga kopen, vind een beetje afwas niet zo erg.
Mocht de machine stuk gaan, denk ik niet dat ik een nieuwe ga kopen, vind een beetje afwas niet zo erg.
...
vrijdag 14 mei 2010 om 11:53
Gelukkig, nog meer stromende kraners. Slecht voor het milieu, goed voor het humeur.
Afdrogen doe ik ook niet, stapelen wel, want aan opruimen heb ik een beste hekel. Uiteraard gaat dat soms fout en klettert er iets op de grond. Vanwege jonge kinderen nog veel plastic spullekes en die kunnen niet stuk
Afdrogen doe ik ook niet, stapelen wel, want aan opruimen heb ik een beste hekel. Uiteraard gaat dat soms fout en klettert er iets op de grond. Vanwege jonge kinderen nog veel plastic spullekes en die kunnen niet stuk
vrijdag 14 mei 2010 om 11:53
vrijdag 14 mei 2010 om 11:54
Ik was elke avond na het eten af. Is eigenlijk zo gebeurd (ben maar alleen). Maar 'vroegah' moest ik als klusje bij mijn ouders ook altijd afwassen en dat vond ik toen ook niet zo erg. Ik gebruik altijd een sponsje ipv borstel, dat werkt m.i. veel beter. En gewoon een sopje. Ik was dingen meestal in een vaste volgorde af. Wat dat betreft liever afwassen dan dweilen, dát is pas vervelend...
vrijdag 14 mei 2010 om 11:56
Onze vaatwasser ging vorig weekend kapot. Er draait alweer een nieuwe hoor.
We hebbeb krap een week met de hand afgewassen. Wij deden dit 3x per dag. Na ontbijt, na de lunch en na het avondeten. Alles bij elkaar misschien een kwartier, maar dan was het ook aan kant. We zijn met zijn vieren dus als je het dan een week laat staan is de ramp niet te overzien natuurlijk.
We hebbeb krap een week met de hand afgewassen. Wij deden dit 3x per dag. Na ontbijt, na de lunch en na het avondeten. Alles bij elkaar misschien een kwartier, maar dan was het ook aan kant. We zijn met zijn vieren dus als je het dan een week laat staan is de ramp niet te overzien natuurlijk.
vrijdag 14 mei 2010 om 11:59
Ik vind de afwas niet zo erg om te doen. Mijn vriend haat het echt (in zijn studentenhuis waste hij zijn zooi pas af als de huisgenoten de doos met zijn ranzige vaat hadden klaargezet om weg te gooien).
Dus: ik was af, hij stofzuigt het huis, want dat vind ik dan weer niet zo leuk. Goeie deal!
Gewoon sopje, en laten drogen in het rek. Om de dag ongeveer.
Dus: ik was af, hij stofzuigt het huis, want dat vind ik dan weer niet zo leuk. Goeie deal!
Gewoon sopje, en laten drogen in het rek. Om de dag ongeveer.
vrijdag 14 mei 2010 om 12:02
Ooit deed ik het ook eens per paar dagen, maar dan hik je er nog meer tegen aan, omdat het dan zo'n enorme hoeveelheid is. Nu heb ik mezelf aangewend om het (meestal) dagelijks te doen, dan ben ik lekker snel klaar en hik je er minder lang tegen aan.
Wat ik vaak doe, wel alles goed voorspoelen, meteen na gebruik, ook al was ik die dag niet af. Als ik dan ga afwassen alles 10 minuten laten weken, dan is het zomaar schoon.
Wat ik vaak doe, wel alles goed voorspoelen, meteen na gebruik, ook al was ik die dag niet af. Als ik dan ga afwassen alles 10 minuten laten weken, dan is het zomaar schoon.
vrijdag 14 mei 2010 om 12:32
Na elke maaltijd gelijk de afwas doen ( Ontbijt , lunch en avond eten dus. ) En voor ik naar bed ga de laatste kopjes nog. Spaart veel tijd, als ik het "opspaar" ( van 1 hele dag, want we zijn met 5 mensen thuis, meer past niet p het aanrecht ) duur het veel langer, en zie ik er meer tegen op.
Alles afspoelen, bak vullen met heel heet water en dreft, dan laat ik het even staan, maak ondertussen het aanrecht\gasstel schoon, dan was ik af, ik laat het meestal opdrogen terwijl ik de andere kant van het aanrecht schoonmaak.
Dan afdrogen\opruimen.
Alles afspoelen, bak vullen met heel heet water en dreft, dan laat ik het even staan, maak ondertussen het aanrecht\gasstel schoon, dan was ik af, ik laat het meestal opdrogen terwijl ik de andere kant van het aanrecht schoonmaak.
Dan afdrogen\opruimen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
vrijdag 14 mei 2010 om 12:45
bleeeeeh, ik heb echt zo'n takke-hekel aan de afwas. Ik mis mijn trouwe vaatwasser!!! In het vorige huis hadden we er wel eentje. Maar in ons nieuwe huisje waar we sinds november wonen dus geen vaatwasser. De keuken is ook een stuk kleiner, dus ik mis echt al wel mijn vaatwasser. Als we geld hebben voor een nieuwe keuken, wordt de keuken groter, komt er een vaatwasser en een fatsoenlijke oven.
Nu doen we (bijna) dagelijks de afwas met 2en na het avondeten, dan gezellig bijkletsen over de afgelopen dag enzo. Zo zijn we maximaal een kwartiertje bezig en dat valt te overzien.
Al hik ik nu al aan tegen de enorme afwas die we morgen gaan krijgen (feestje).
Nu doen we (bijna) dagelijks de afwas met 2en na het avondeten, dan gezellig bijkletsen over de afgelopen dag enzo. Zo zijn we maximaal een kwartiertje bezig en dat valt te overzien.
Al hik ik nu al aan tegen de enorme afwas die we morgen gaan krijgen (feestje).
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
vrijdag 14 mei 2010 om 13:12
Hoe ik de afwas doe? Bijna niet dus. Gelukkig is het niet zo warm anders wemelt het van de fruitvliegjes in mijn keuken lol.
Nee maareh mijn aanrecht ligt vol sponzen want ik gebruik heel vaak een nieuwe maar de oude vind ik zonde om weg te doen. Ik was met een spons af en laat de kraan (klein beetje) lopen om direct af te spoelen. Beetje fout.
Nee maareh mijn aanrecht ligt vol sponzen want ik gebruik heel vaak een nieuwe maar de oude vind ik zonde om weg te doen. Ik was met een spons af en laat de kraan (klein beetje) lopen om direct af te spoelen. Beetje fout.
vrijdag 14 mei 2010 om 13:16
quote:chicha schreef op 14 mei 2010 @ 11:50:
Alles, maar dan ook echt álles gaat bij mij in de afwasmachine. Daar heb ik dat ding toch voor?
Cristallen glazen, roosters van de afzuigkap, pannen, vazen, asbak. kammen... ik vind het jammer dat niet mijn hele huis er in past.
Bij mij vind je ook de meest vreemde dingen in de vaatwasser. We hebben nog wel een afwasborstel voor af en toe (iets moet schoon wat nog niet door de vaatwasser is geweest bijv.) en ook die gaat wekelijks in de vaatwasser.
Is de machine bijna vol, maar nog niet helemaal, dan vind ik het zonde om hem aan te zetten. Dan vind ik altijd nog wel wat dat ook wel een sopje kan gebruiken.
Toen ik het meest ideale huishoudapparaat nog niet had, werkte het het makkelijkst om het direct te doen en her te gebruiken. Ik gebruikte de hele dag dezelfde beker voor koffie. Verder helaas geen tips.
Had ik al gezegd dat de vaatwasser toch wel het meest ideaal is en dat daar best ruimte voor gemaakt mag worden
Alles, maar dan ook echt álles gaat bij mij in de afwasmachine. Daar heb ik dat ding toch voor?
Cristallen glazen, roosters van de afzuigkap, pannen, vazen, asbak. kammen... ik vind het jammer dat niet mijn hele huis er in past.
Bij mij vind je ook de meest vreemde dingen in de vaatwasser. We hebben nog wel een afwasborstel voor af en toe (iets moet schoon wat nog niet door de vaatwasser is geweest bijv.) en ook die gaat wekelijks in de vaatwasser.
Is de machine bijna vol, maar nog niet helemaal, dan vind ik het zonde om hem aan te zetten. Dan vind ik altijd nog wel wat dat ook wel een sopje kan gebruiken.
Toen ik het meest ideale huishoudapparaat nog niet had, werkte het het makkelijkst om het direct te doen en her te gebruiken. Ik gebruikte de hele dag dezelfde beker voor koffie. Verder helaas geen tips.
Had ik al gezegd dat de vaatwasser toch wel het meest ideaal is en dat daar best ruimte voor gemaakt mag worden

vrijdag 14 mei 2010 om 16:41
http://huis-en-tuin.infonu.nl/artikel-f ... l-niet.jpg
gebruiken jullie dan zo`n sponsje? of een andere soort
ik ben niet zo van de open-kraan-manier, vind ik zo zonder van al dat water.
grappig dat bijna iedereen e afwas laat drogen, op t aanrecht.
ik ga ook eens afwassen met een spons, en ga weer eens een poging doen om de afwas regelmatiger te doen...
gebruiken jullie dan zo`n sponsje? of een andere soort
ik ben niet zo van de open-kraan-manier, vind ik zo zonder van al dat water.
grappig dat bijna iedereen e afwas laat drogen, op t aanrecht.
ik ga ook eens afwassen met een spons, en ga weer eens een poging doen om de afwas regelmatiger te doen...
vrijdag 14 mei 2010 om 16:54
Ik gebruik deze blauwe:
Het Scotch-Brite schuursponsje heeft een rechthoekig model waarbij zowel de lange als de korte kanten enigszins golvend zijn. Dit model is gemaakt van cellulose en absorbeert veel water. Het blauwe of groene schuurgedeelte heeft een sterke hechting. De fijne schuurkorrels zijn door-en-door verwerkt in het dikke schuurweb en zijn duurzaam. De groene zijn geschikt voor het reinigen van standaard oppervlakten en de blauwe voor meer kwetsbare oppervlakten.
Of eenzelfde van Sorbo met zilveren oppervlak.
Die gewone krassen op rvs, dus die liever niet.
Ik laat afwas trouwens nooit drogen. Mijn moeder wel en ik vind het niet mooi opdrogen. Ik droog dus altijd meteen af en zet het op zijn plek.
Het Scotch-Brite schuursponsje heeft een rechthoekig model waarbij zowel de lange als de korte kanten enigszins golvend zijn. Dit model is gemaakt van cellulose en absorbeert veel water. Het blauwe of groene schuurgedeelte heeft een sterke hechting. De fijne schuurkorrels zijn door-en-door verwerkt in het dikke schuurweb en zijn duurzaam. De groene zijn geschikt voor het reinigen van standaard oppervlakten en de blauwe voor meer kwetsbare oppervlakten.
Of eenzelfde van Sorbo met zilveren oppervlak.
Die gewone krassen op rvs, dus die liever niet.
Ik laat afwas trouwens nooit drogen. Mijn moeder wel en ik vind het niet mooi opdrogen. Ik droog dus altijd meteen af en zet het op zijn plek.
...
vrijdag 14 mei 2010 om 17:14
Ik vind afwassen niet erg hoor.
Mn aanrecht heb ik het liefst leeg. Heb een vrij volle, niet al te grote keuken dus het ziet er gelijk zo rommelig uit.
Ik was zo af:
Even voorspoelen, afwasteiltje met warm sop op het aanrecht, alles inzepen en in de spoelbak zetten. Naspoelen en in het droogrek.
Als ik zin heb droog ik gelijk af.
Mn aanrecht heb ik het liefst leeg. Heb een vrij volle, niet al te grote keuken dus het ziet er gelijk zo rommelig uit.
Ik was zo af:
Even voorspoelen, afwasteiltje met warm sop op het aanrecht, alles inzepen en in de spoelbak zetten. Naspoelen en in het droogrek.
Als ik zin heb droog ik gelijk af.
vrijdag 14 mei 2010 om 18:55

vrijdag 14 mei 2010 om 19:01
Ik eet liever een maand droog brood dan dat ik ooit nog zonder afwasmachine moet doen. De beste uitvinding ever!!
Ik háát afwassen, en die rommel die er van te voren staat, en de meur die eraf komt als je de vaat te lang laat staan, ieuw ieuw ieuw....
Op mijn nieuwe werk hebben ze ook geen vaatwasser, wat een armoe, nu kan ik alsnog aldaar afwassen. Tijltje, dreft, houten borstel, handschoenen, klaar....
Ik háát afwassen, en die rommel die er van te voren staat, en de meur die eraf komt als je de vaat te lang laat staan, ieuw ieuw ieuw....
Op mijn nieuwe werk hebben ze ook geen vaatwasser, wat een armoe, nu kan ik alsnog aldaar afwassen. Tijltje, dreft, houten borstel, handschoenen, klaar....
vrijdag 14 mei 2010 om 20:27
ik heb wel eens eerder bij vrienden gezien, die gingen echt heel overdreven (vond ik dan:D) de hele afwas naspoelen. er mocht absoluut geen spettertje schuim meer op zitten.
ik leg daarintegen gewoon alles met schuim en afwasmiddel-restjes op het afdruip rekje. of ik veeg het met een theedoek weg. nooit zo bekeken dat dat misschien wel eens `slecht` zou kunnen zijn haha
ik ben er wel achter, dat een goede theedoek erg handig is! ik heb er nou eentje, die poetst ook de glazen werkelijk fantatisch, ze glimmen er echt van.
ik leg daarintegen gewoon alles met schuim en afwasmiddel-restjes op het afdruip rekje. of ik veeg het met een theedoek weg. nooit zo bekeken dat dat misschien wel eens `slecht` zou kunnen zijn haha
ik ben er wel achter, dat een goede theedoek erg handig is! ik heb er nou eentje, die poetst ook de glazen werkelijk fantatisch, ze glimmen er echt van.