Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
:-D Bedankt. Voelt meteen een beetje beter. Ik moest het denk ik ook even kwijt. Ben inmiddels 3 koppen thee en een halve bak ijs verder. Jullie zijn lief! :-)

Mijn vriend is practisch. Hij snapt me niet zo goed. Ik ben heel perfectionistisch en dat werkt heel belemmerend voor mij. Hij kan er met zn hoofd echt niet bij. Hij snapt ook niet dat ik niet zo goed weet wat ik moet doen en dat ik bang ben dat ik het niet kan. Dus hij ziet me alleen wat lezen en stressen en geen stap verder komen. HIj wil wel steunen, maar heeft het gevoel dat ik niks doe om eruit te komen.

Qua begeleiding, ik heb nu 1x een gesprek gehad. Toen gaf de docent aan dat mijn onderwerp wel oke is en dat ik het verder moet gaan uitwerken. Dit is ongeveer drie weken geleden denk ik. Ik moet eigenlijk vandaag de inleiding en H 1 inleveren? Dat is een beetje een overoptimistisch idee. Ik mis idd wat je zegt magnolia, duidelijk herder onderzoeksopzet. Voordat ik dat voor mezelf echt duidelijk heb, weet ik niet waar het heen gaat. Wat ik nu ga doen is die opzet maar eens helder onder elkaar zetten. Dat morgen doornemen met vriendin en dan die man mailen hierover. Diepe zucht. Toch nog een poging. Thanx.
Perfectionisme kun je als goede of slechte eigenschap ervaren; de ene keer is het prettig dat je pietje precies bent & de andere keer erger je je dood aan jezelf. En jezelf in de weg zitten met je gedachten...weet precies wat je bedoelt! Lastig om uit te leggen aan iemand die niet zo in elkaar zit en denkt; joh, je kunt het heus...het is toch gewoon A&B naast elkaar zetten, maar bij jou maak je bij wijze van spreke een omweg via Z, Y, X etc....naar B toe.

Maar even over je begeleider; 'je onderwerp is wel okay'??? Klinkt wel heel vlakjes....heeft hij niet wat ideeen aangedragen? Invalshoeken? Reeds gedane onderzoeken? Had je destijds al een onderzoeksvraag? En heeft hij niet eerst gevraagd om een soort verzameling van literatuur oid? Je bent een beetje in het diepe gegooid zo te horen.... Maar het lijkt me slim om al je vragen/ideeen in ieder geval op papier te zetten & hem hiermee te confronteren. En misschien ook om aan te geven dat je het fijner vindt om wat sturing te krijgen...dat dit niet werkt voor jou. Succes girl! Neem nog een kop thee & if you feel like de andere helft van die bak ijs :P
Klopt, ik zie het niet luchtig. Het is idd elke keer een enorme omweg, enorme kronkels in mijn hoofd. Soms kan perfectionisme (en faalangst? ligt denk ik in mijn geval vrij dicht bij elkaar) stimuleren, maar ik merk dat het bij deze berg werk (scriptie) eerder blokkeert. En hij snapt dit echt totaal niet. Hij zegt ook constant dat hij wel snapt als iemand bv niet voor een groep durft te staan (dit doe ik als werk, ik durf dat dus wel), maar niet als je niet wat simpele tekst durft in te leveren. Idd A+B doen zo moeilijk is het niet, het is geen technische wiskunde ofzo (zegt meneer boyfriend blegh).

Over mijn begeleider. Ik denk dat hij wel heel goed kan zijn. Alleen idd, toen ik uit dat gesprek kwam zat ik nog steeds met vragen. Ik ging erin met enorme twijfels over het onderwerp en kwam er een beetje overdonderd uit. Het ging niet heel inhoudelijk over mijn scriptie. Hij zei dat dit gaandeweg wel komt. Ik was die dag ook niet zo lekker, ik had iets meer moeten vragen misschien. Ik heb een hele globale onderzoeksvraag. Ook een lijst met literatuur. Dat heb ik nu wel gelezen. Ik ga die opzet verbeteren op een manier waarop ik er meer acher sta. En dan is het idd wel een goed punt om al mn vragen en bezwaren op een rijtje te zetten. En wat assertiever terug te gaan.

IJs is trouwens op. Bak is leeg. Ben nu begonnen aan pak stroopwafels.
Het is wel een soort wiskunde ;) Want je moet verbanden herkennen....

Ik hoop dat het volgende gesprek met je begeleider iets meer duidelijkheid kan geven voor jezelf! Zodat je lekker aan de slag kunt....met een beter gevoel, het gevoel dat je weet wat je doet & met welke reden. Probeer het onderwerp 'eigen' te maken, wat is het dat jou erin aanspreekt? En idd, stel een lijst met vragen op! Nu meteen zo'n document maken, want je vergeet die vragen en mini-puntjes gauw genoeg weer...

Ahh haha...niet misselijk worden hè!!
ow.. ik kwam toch nog even kijken en lees ik van jouw situatie Miss Kiek. Wat naar.

Er spelen een paar dingen die je goed uit elkaar moet proberen te houden.

1. je scriptie inhoudelijk. Waar moet het heen etc.

2. je perfectionisme die jezelf in de weg zit

3. de relatie met je begeleider

4. last but not least de relatie met je vrien.

Ik herken wel wat je begeleider zegt.. Dat zeg ik ook steeds.. Ga eerst nog meer lezen. Dat is een mix van de artikelen scannen en samenvatten. Ik heb een student begeleid die dacht van het begin af aan een slim idee te moeten hebben. Zo werkt het meestal niet. Gaandeweg zie je een leuke kluwe en zie je ineens dat het draadje door meerdere boeken en artikelen loopt.

Tip is om te beginnen met veelomvattende recente artikelen of . Misschien heeft iemand een keer een review gemaakt van de literatuur over het onderwerp of is er recent een boek over het onderwerp gekomen. Daar krijg je inspiratie van en, niet onbelangrijk, literatuurverwijzingen.
(pardon.. ik drukte op verzenden

Dan je tweede punt. Ik herken de eigenschap. En je zal een manier moeten vinden om ermee om te gaan. Want anders blijft dat je ook dwars zitten na je scriptie.

En zeg nou zelf... je hebt je begeleider nodig om van gedachten te wisselen en dan zit je jezelf in de weg door eerst iets subliem te willen hebben voor je het aan hem voor wil leggen. Het helpt om een extra meelezer te vinden die je vertrouwt om ook niet sublieme dingen voor te leggen. Dat is een van mijn rollen als onafhankelijk begeleider, maar je kan zo iemand ook in je eigen netwerk vinden.

Tip probeer je perfectionisme goed in te zetten door goed doordachte vragen te stellen. Deze kan je aan je begeleider voorleggen en die ziet dan heus wat je in je mars hebt.

Daarmee kom ik op het punt van de relatie met je begeleider. Wat je erover vertelt is het iemand die je wil helpen en begeleiden. Wat een opsteker. Kijk hoe je het maximale uit de begeleiding kan halen zou ik zeggen.

En ja de relatie met je vriend. Het is niet makkelijk als iemand waarvan je houdt te zien die streng voor zichzelf is. Aan de andere kant heb ik zelf ervaren dat het ook goed kan zijn (en confronterend tegelijk) als iemand tegen je zegt. Ho, dit gaat niet de goede kant op.

Maar... hoe erg is het eigenlijk.. je bent toch nog maar drie weken onderweg? En waar reageert je vriend dan het meeste op?

Tip Ga je niet teveel zorgen maken over wie nou het meeste gelijk heeft. Jij bent nu eenmaal anders dan hij. Wat ik lees van je is dat het niet zo is, dat hij je niet steunt, maar dat jullie er anders in staan. Probeer te kijken of je de dingen waar hij last van heeft kan aanpakken of minder zichtbaar voor hem te maken. Zo kan je je twijfels misschien beter met een vriendin of een studiegenoot bespreken. Met je vriend deel je meer andere dingen. En kijk hoe je vriend jou het beste kan helpen. Je kan prima zeggen dat je niet zoveel kan met opmerkingen van wees nou wat praktischer, want daar gaan bij jou de haren overeind staan en je twijfels toeslaan.

Veel succes!
Wat lief dat jullie er zo op in gaan. Voel me vandaag echt heel rot. Ik vind dit wel fijn. Heb idd trouwens nu wel een beetje last van mn maag. Hihi. Emotieeten kan beter stoppen.

Over de inhoud. Ik heb nu best wel veel gelezen en heb iets beter een idee over wat zou kunnen dan een paar weken terug. Dus ik heb nu besloten dat ik dit wil samenvatten in een betere opzet. Als ik nu terug lees wat ik had ingeleverd snap ik het commentaar van de begeleider op de oude wel en dit wil ik dan ook eerst doen.

Ik zal jullie tips ook meenemen en een lijst maken met mijn ideeen/kronkels/vragen/bezwaren die in me opkomen. Ik wil dit wel graag dit weekend inleveren omdat ik wil aangeven dat ik wel bezig ben. Ik wil niet me stil houden totdat ik alles weet, want dan vrees ik voor een grote stilte.

Ik heb trouwens wel vertrouwen in mijn begeleider (dat is meteen puntje drie). Ik ken hem nog van colleges en weet dat hij wel passie voor zn vak heeft en ook tijdens colleges was hij meer didactisch bezig dan de meeste van zijn collega's. Ik ga hem weer benaderen!

Over dat perfectionisme/faalangstige gedrag. Op dit moment blokkeert het. Ik moet idd echt leren gewoon mensen te laten lezen en gewoon op te schrijven wat ik denk. Daarom heb ik ook aangegeven bij de begeleider dat ik vaker wil inleveren en niet wil wachten totdat het klaar is. Ik ben me er wel van bewust.

En dan het laatste puntje. We zijn nog niet zo heel lang samen, maar over het algemeen voelt het wel goed. Ik heb inderdaad niet zo heel lang een begeleider, dus ik ben pas drie weken echt bezig. Ik ben wel al een hele tijd bezig met bedenken wat ik moet doen qua onderwerp, meerdere gesprekken op de uni gehad en zolang hij me kent (wat nu sinds januari is) ben ik bezig met uitzoeken hoe en wat. Hij vindt dat ik er geen vaart achter zet en dat ik alleen maar me druk maak, zielig doe en klaag. Ipv iemand omkopen om het voor me te schrijven, hulp vragen, 'er aan werken' of weet ik het.

Ah Meermin ik zie nog een toevoeging Je hebt gelijk. Het is niet dat hij niet wil steunen, het is dat hij mij niet zo goed snapt. Hij snapt de paniek niet en hij snapt niet dat ik niet gewoon even aanpak en het dan afrond. Ik had het er ook met vriendin over die morgen komt, ze zei precies hetzelfde, voortaan haar bellen voor scriptie en met hem dat niet bepreken. Misschien moet ik hem dan maar zeggen dat hij er beter niet naar kan vragen. Dat doet hij nl constant. Hij bedoelt het wel goed.

Lange post. Bedankt voor reacties het lucht wel op.
Goedemorgen!

Ik had vanmorgen alweer ruzie met de printer! Wilde een aantal blz uitprinten, maar een tweetal kleuren waren op, terwijl alles zwart/wit is! Want vanaf het scherm eea aanpassen is nauwelijks te doen. Wilde even gaan strepen in de tekst zelf.... Maar goed ik ga wel een poging wagen vanaf het scherm en dan lees ik het later wel even na.

Wie zitten er vandaag nog meer achter de pc?

Inkjee: hoe was je stapavond?
@ magnolia; ik geloof dat voor zwart wit printen ook wat kleur toegevoegd wordt (don't ask me why). En jaaa ik zit er ook weer achter.....voor de verandering....
Ik ben er ook weer! Goedemorgen!
Hoe voel je je MissKiek??
:-) Een stuk beter dan gisteren dankje! Ik heb nu besloten wat ik eerst ga doen, dat doe ik vandaag en dan zie ik wel. Stomme zeurende man!
Haha ik voel de girlpower.... Fijn dat je je beter voelt!!

Liggen de andere meiden nog op één oor??
Goeiemorgen (middag alweer.. ben nog niet zo lang wakker: was wat laat gister, haha)!

MissKiek, fijn dat je je inmiddels beter voelt. Gewoon proberen wat te doen idd. Succes!

Altijd fijn, die printers!

Nou, vandaag knallen met Hoofdstuk 4!
Ik denk dat Inkjee haar roes aan het uitslapen is!

Pfff lastig zeg om het theoretisch kader te verbouwen. Moet het van mijn supervisor thematisch doen en dan ophangen aan 4 benaderingen, maar vind het moeilijk om er een samenhangend verhaal van te maken, zonder dat ik weer de auteurs langs ga..... Iemand tips?

@MissKiek: fijn dat je je al wat beter voelt en dat je een helder doel hebt gesteld voor vandaag! Met kleine stapjes kom je er ook
Ik ben er!! Geen roes voor mij, heb keurig geBOBd, maar het was wel laat vannacht. Wel een hele mooie avond gehad, was mooi feestje! Ben nu net weer thuis (bij vriend geslapen) en nu nog even knallen met de laatste 2 hoofdstukken van mijn essay, het moet af vandaag! Denk dat het wel nachtwerk wordt.

Fijn dat iedereen vandaag weer paraat is, werkt lekker motiverend en dat heb ik wel nodig!

@ Misskiek: Heb even snel alle berichtjes globaal gelezen, maar erg rot van die ruzie enzo. Is erg lastig als je het gevoel hebt dat je niet begrepen wordt. En perfectionisme kan inderdaad erg verlammend werken (ik kan het weten, perfectionisme werkt bij mij uitstelgedrag in de hand, want ik kan het toch nooit zo goed doen als ik het wil...) Gelukkig kun je hier altijd je verhaal kwijt, wij weten hoe je je voelt. En ook fijn dat je bij een vriendin terecht kan! Verder is volgens mij alles al wel gezegd, sluit me aan bij al die wijze woorden!

Succes vandaag allemaal!
Heey we zijn echt bijna compleet vandaag!

Fijn dat jullie me snappen! Wel fijn zo'n topic! Vanavond kom ik melden wat er allemaal is ingeleverd!

@Magnolia: Ik denk dat ik er gewoon pen en papier bij zou pakken en los van de lopende tekst een overzichtje maken en het daar dan weer aan ophangen. Anders kom je niet los van je bestaande tekst. Lastig. Weet het ook niet zo goed.

Succes allemaal! Vriendin komt zo, die functioneert waarschijnlijk ook als sogpolitie, dus ik zal hier waarschijnlijk niet zo vaak zijn... denk wel aan jullie!
@ magnolia; is het voor jezelf niet handig om even een mindmap te maken?? Zodat je een duidelijk overzicht krijgt...zoals MissKiek zegt... Dus je hoofdonderwerp in het midden en dan je sub-onderwerpen eromheen... creeer helderheid voor jezelf!
Pfff...dacht even dat er een nieuwe aflevering van DH online stond. Bleek gelukkig niet zo te zijn!
Ik heb op zich alles al opnieuw gestructeerd, dus alles onder de juiste thema's gezet, maar het is nog geen lopend verhaal. En dat wilde ik vandaag doen door het deel ff uit te printen, want dat is makkelijker... maar helaas printer weigerde
@ magnolia; hè irritant....geen plek (buren, vrienden, familie, Appie) waar je even kunt printen...?

@ inkjee; gelukkig maar, lukt het een beetje meis??
Neej helaas, geen printer in de buurt..... Morgen maar even uitprinten op het werk. En dan nu maar even kijken of ik iets anders kan doen....
Hmmm, heb al wel één alinea op papier... Maar goed, als ik eenmaal in de flow zit. Een writersblock kan ik me niet meer veroorloven in ieder geval. Waar ben jij mee bezig Yarabelle?
Ik zit aan m'n eerste paragraaf te werken...had 2 pagina's voor vandaag als streven..en zit op ong 2.5 nu :D het is een eerste opzet die ik morgen moet insturen...maar heb nog niet alle artikelen kunnen lezen (tijdsdruk), dus ik moet het vervolgens steeds verder uitbreiden.
Onee.. ik zit echt teveel te dromen over verre vakanties en mooi weer! Ben ik de enige?

Yarabelle: goed hoor!

Inkje: hopelijk kom je snel in je flow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven