Geld & Recht alle pijlers

ik wil mijn geld terug!

19-05-2010 16:16 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze nick is ivm herkenbaarheid (mijn andere nick is mijn voornaam) even gekozen, sorry daarvoor.

Mijn probleem:

Ik heb in december 2008 met een goed hart aan een dierbare collega die gezondheidsklachten kreeg van alle zorgen geld geleend, een bedrag van 3000 euro, de helft van mijn spaargeld. Er is een schuldverklaring getekend. Zij zou hiermee al haar achterstanden kunnen wegwerken en zij zou per januari 2009 dan 200 euro per maand terugbetalen. In januari kwam ze al naar mij dat het september werd, en puntje bij paaltje heb ik tot op heden (mei 2010) nog 0,00 euro teruggehad, helemaal niets.

Helaas ben ik erachter gekomen dat deze dame door veel pech een chronische schuldenaar is. Alle rekeningen lopen bij haar op van 80 naar 300 euro met alle boetes omdat ze gewoon het ene gat met het andere vult. Ze kan nergens lenen en wil niets vragen aan haar ouders (ze is al over de 50). Omdat ik haar mocht en een zacht ei ben, heb ik iedere keer maar begrip getoond.

Enfin, nu is mevrouw onlangs ontslagen, en ik een maand later, dus we zijn beide werkloos. Haar man zit in de WAO en is ook schuldenaar, deurwaarders voor hem kwamen ook bij onze zaak.

Omdat ik ben getipt dat zij 4400 euro ontslagvergoeding netto zou krijgen en baas en collega's op de hoogte zijn van de lening, heeft zij onder druk contact met mij opgenomen voor terugbetaling. Ze heeft hier zitten huilen dat ze mij nix kon teruggeven want ze had ook al elders een lening van 4000 euro en die had meer haast want die mensen hebben kinderen die naar school moeten en ik niet. Wel bood ze aan miv april EINDELIJK een terugbetaling te doen van 150 per maand, maar ook hier is weer gelogen, weer niets gehad. Ik heb nog gevraagd om bij wijze van goodwill de overige 400 dan te geven, maar hier heeft ze niet eens antwoord op gegeven. Ik ben hier zo verdrietig van, heb huilbuien (je helpt iemand en wordt zo belogen) en snap niet dat iemand zo liegt en nog geen 100 euro kan brengen. Nu ik ook werkloos ben kan ik het geld goed gebruiken, anders kan ik niet eens op vakantie deze zomer, maar dat heb ik eigenlijk al opgegeven.

Enfin, mijn geduld en liefde zijn eigenlijk op en ik wil dit zo heel graag achter me laten.

Mevrouw heeft niets, meneer heeft niets. Ze hebben wel een auto van rond de 4000 euro denk ik, en natuurlijk allebei een uitkering.

Wat ik eigenlijk wil, is van iemand die er verstand van heeft (iris69, nummerzoveel, mips, iemand???) horen wat ik kan doen, ik ben er zo verdrietig van, dit speelt al zo lang nu. Ik heb al van alles nagezocht op google, deurwaarder, incasso, maar ik ben bang dat er dan van mijn geld nog maar weinig over blijft, of dat mevrouw zich failliet laat verklaren......

Wie weet wat ik kan doen?

Sorry voor de lange post en ik hoop dat anderen hier van kunnen leren.....
quote:Zizia schreef op 19 mei 2010 @ 17:21:

[...]

Er zijn ook tenminste twee schuldeisers nodig om een faillesement aan te vragen. En dan moet je eigenlijk ook eerst het hele deurwaarderspad door lopen. Maar ik blijf erbij dat je eerst heel officieel ingebrekestellingen en in verzuim brieven moet versturen. Pak dit zo afstandelijk mogelijk aan, en laat je niet meer ompraten met zielige verhaaltjes!Eens hoor. Gelijk een dossier aanleggen vanaf het allereerste begin. En misschien de gebeurtenissen op chronologische volgorde op papier zetten.
Misschien heel gemeen en ik weet niet hoe goed je zelf toneel kunt spelen, maar misschien kun je een verhaal bedenken waarvoor je dat geld zelf heeeeeeeeeeeeeeel hard nodig hebt. Huil huil bla bla. Kijken of zij medelijden krijg en een lenen.nl (ofzo) lening afsluit om jou geld te geven.

Dat haar problemen dan groter worden is niet jouw probleem!
Ik denk dat je beste kans is als je haar nu duidelijk maakt dat voor jou de grens bereikt is. Laat een advocaat een brief opstellen waarin wordt aangegeven dat er meerdere pogingen zijn ondernomen om een regeling te treffen, wat elke keer is overeengekomen maar nooit is nageleefd, en dat er nu binnen x termijn volledig afgelost moet worden of dat het anders naar de deurwaarder gaat. Stel deze brief niet zelf op, briefpapier van een advocaat legt extra gewicht in de schaal.

Je bent lang genoeg meelevend geweest en nu is de maat vol. Laat zien dat je het meent, de enige manier om je geld nog terug te krijgen is door de meest urgente schuldeiser te worden.Succes!
Bedankt voor al jullie reacties,

de auto verkopen is geen optie, want haar man is erg ziek en moet vaak naar het ziekenhuis. Ze hebben ook nog een caravan, maar die moet blijven want "meer ontspanning hebben ze niet". Nu is dat ding nog geen 300 euro waard, maar uiteraard kost het wel staangeld, iets van 1500 euro per jaar.

Ze kunnen dus net rondkomen en ze zou iets van 150 euro kunnen missen, ware het niet dat er de hele tijd weer nieuwe deurwaarders opduiken en iedereen heeft voorrang, behalve ik die zo soft is. Een lening krijgen ze nergens met twee uitkeringen en overal BKR, zelfs niet bij de stadsbank. Ik zie aan jullie lieve reacties wel dat jullie het niet normaal vinden, en dat helpt me echt met verharden. Ik vind het zo erg dat mensen zo zijn.

Mips, denk je dat er slagingskans is als ik je tips opvolg?
Ik wil niet vervelend zijn, maar misschien moet je stoppen met excuses voor haar te gaan verzinnen? Zij heeft zichzelf in de nesten gewerkt! De auto hebben ze nodig voor haar man? Die kan ook wel met de taxi naar het ziekenhuis, wordt vaak nog vergoed door de verzekering ook. En wat denk je dat die auto ze kost? Die is ook niet gratis.

Als ik jou was zou ik nu juridische stappen gaan ondernemen, en zeker geen excuses meer voor haar verzinnen. Jammer dan, had ze het maar niet zo ver moeten laten komen.

Nog een opmerking over de 400 euro die je haar wou geven: ik zou 100 euro extra vragen. Het geldbedrag had namelijk ook rente kunnen trekken op de bank!
Wortelsoep, waarom heb jij dusdanige empathie met een ander dat het over jouw rug moet?

Het dóet er allemaal niet toe waarom ze geld aan dit, dat, zus en zo moeten uitgeven. Je betaalt eerst je schulden af, punt klaar uit. Wie of wat je ook bent, basta. Heel vervelend allemaal hoor, maar dat is niet jóuw probleem. Dat maakt zij er wel van en jij slikt dat. Waarom?

En ja, ik ken het riedeltje beperkt geld, tegenslagje, blabla vervoer, blabla ontspanning. Heb de kledingkast en over mijn líjk dat ik mijn probleem andermans probleem maak en geld "leen" om doelbewust niet terug te betalen.
vandaag ga ik van alles kunnen
Ik heb ooit van iemand de wijze les geleerd dat je geen geld moet lenen dat je niet kan missen. Maar goed, daar heb je nu niets meer aan.

Daarnaast. Leuk dat je jezelf een zacht ei vindt, maar het wordt eens tijd wat harder te worden. 3000 e is veel geld, het is jouw geld en je moet het terugkrijgen.

Iemand die een uitkering trekt en dan gaat lopen zeuren dat ze geen geld heeft en alleen maar d'r caravan als ontspanning (die dan wel weer 1500 stageld kost) is wat mij betreft een uitvreter. Ik heb jaren geen rooie rotcent te makken gehad en ben jaren (dus ook) niet op vakantie geweest. Simpel zat.

En zoals Tinkeldel al aangeeft: jij bent voortdurend bezig met het vinden van excuses waarom ze niet kan terugbetalen. Houd daar mee op. Het is jouw geld, zij moet het teruggeven. Klaar. Dan gaat ze maar hamburgers bakken, een krantenwijk lopen, whatever, waar een wil is is een weg.
quote:walkinthepark schreef op 19 mei 2010 @ 18:14:

Iemand die een uitkering trekt en dan gaat lopen zeuren dat ze geen geld heeft en alleen maar d'r caravan als ontspanning (die dan wel weer 1500 stageld kost) is wat mij betreft een uitvreter. Ik heb jaren geen rooie rotcent te makken gehad en ben jaren (dus ook) niet op vakantie geweest. Simpel zat.

Waar slaat dat nou weer op? Omdat jij geen rooie rotcent hebt gehad, mag een ander niet met vakantie?
@traincha

Ik denk dat het meer om het principe gaat dat je geen honderden euro's aan jezelf uit zou moeten geven als andere nog veel geld van je tegoed hebben. En daar ben ik het wel mee eens, schulden aflossen gaat mijn inziens ook voor pleziertjes en luxe-uitgaven.
Ik denk dat walk bedoelt dat je als je zoveel schulden hebt, je geen 1500 euro stageld betaalt maar eerst aflost en dan kijkt of er nog een weekje centerparcs vanaf kan. Althans, die boodschap komt bij mij aan.... ik voel me zo rottig.

Overigens denk ik dat ik iets onduidelijks heb geschreven.

Zij kreeg 4400 euro ontslagvergoeding maar claimde dat 4000 euro eerst afgelost moest naar familie voor schoolgeld, boeken en auto voor de kinderen (die mensen hadden het daarvoor gespaard, en dus voorrang want anders scenes). Toen stelde ik voor om de overige 400 euro dan aan mij te geven, maar dat kon ze niet missen want zoveel rekeningen. Ik heb daarom gemotiveerd dat mijn schuld al meer dan een jaar ouder was en ik me bepiepeld voelde dat zij bepaalde wie het het meest nodig had, en toen gaf ze geen reactie meer.
quote:nummerzoveel schreef op 19 mei 2010 @ 18:27:

@traincha

Ik denk dat het meer om het principe gaat dat je geen honderden euro's aan jezelf uit zou moeten geven als andere nog geld veel geld van je tegoed hebben. En daar ben ik het wel mee eens, schulden aflossen gaat mijn inziens ook voor pleziertjes en luxe-uitgaven.Ok duidelijk Geen vakantie zolang je in de schulden zit.
en naast een astronomisch bedrag aan sigaretten (450 euro per maand voor 2 personen heeft ze tegen een collega verteld) geeft ze niets aan zichzelf uit, geen kleding, uitjes, luxe.

(of ben ik nu weer vergoeilijkend bezig? Ik kan haar toch niet dwingen te stoppen met roken en mij dat geld geven?)
@traincha

Als je blut bent dan moet je creatiever worden. Woningruil kost niets bijv.
Wat een rotsituatie wortelsoep! Ik heb geen tips voor je, maar ik hoop dat je snel je geld terug krijgt! Succes ermee!
...
Ja, je bent vergoeilijkend bezig, Wortelsoep.

Je kunt niet letterlijk dat sigarettengeld uit haar handen rukken (jammer ergens ), maar je komt echt elke postings wel met redenen waarom ze geld elders aan uit geeft, moet geven, dat ze 'niets aan zichzelf uitgeeft' dat ze 'zo'n pecht heeft', maar ehm? Je wilt je geld toch terug? Trek hier een hele grote les uit, hij is al duur genoeg.

Het doet er allemaal niet toe wat ze wel of niet koopt, feit is en blijft dat ze bij jou geleend heeft en moedwillig elke afspraak over terugbetaling totaal negeert en niet naleeft. Als het aan haar ligt kun je tot in de eeuwigheid naar jouw geld fluiten. En als het aan jou ligt?
vandaag ga ik van alles kunnen
@wortelsoep

Waar zij haar geld wel of niet aan uitgeeft is in principe helemaal niet relevant. Dat zijn haar zaken, niet de jouwe. Jouw zaak is het wel dat je haar te hulp bent geschoten en nu stank voor dank krijgt, ondanks vele excuses en ook nog eens na vele niet nagekomen beloftes. Zij moet gewoon terugbetalen en of zij dan stopt met roken of de caravan de deur uit doet, dat zoekt ze maar uit. Ik denk dat ze snel genoeg persoonlijk failliet verklaard zal worden en dan 3 jaar op zwart zaad komt te staan.
.
.
Wortelsoep, wat jammer dat je je niet wat harder hebt opgesteld. Het is jouw probleem niet dat ze ook een schuld heeft bij mensen met kinderen (nog los van de vraag of het waar is en of dit een redelijk argument is). Het is tijd om te stoppen met je in haar situatie te verplaatsen en mee te leven, kijk eens alléén naar je eigen situatie. Jij hebt dit geld nu nodig, je hebt afspraken gemaakt, bent haar extreem ter wille geweest, nu ben JIJ aan de beurt. Hoe ze het doet of waarom is jouw probleem niet. Laat je niet meer ompraten...volgens mij denkt ze dat ze jou in haar broekzak heeft en zolang dat duurt zal ze nóóit betalen.

Qua aanpak staan er goede tips tussen de reacties en dan natuurlijk liever vandaag dan morgen.

Heel veel sterkte, je bent te lief gewoon en hoop het allerbeste voor je!!
Ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten. Bakken geld aan luxe en onzin-dingen werden uitgegeven, maar mij terugbetalen kon niet, want "dan kan ik mijn kind geen eten meer geven". Daarna was ik er erg snel klaar mee; terugbetalen en zsm! Verschrikkelijk zulke mensen; ze weten heel erg goed dat ze gewoon misbruik maken van anderen en er niks aan doen.
Dit soort mensen weten precies wie ze moeten hebben om geld te vragen. Toen ze je in januari 2009 al aangaf dat het pas september 2009 zou worden dat ze je terug zou betalen en jij daarmee hebt ingestemd was het voor haar helemaal duidelijk dat ze de juiste persoon heeft uitgekozen en ze helemaal de intentie niet meer had om jou het geld terug te geven.

Met elke smoes c.q. leugen van haar stem jij in en je praat het zelfs goed waarom ze je bv niet terug zou kunnen betalen. De auto heeft ze nodig voor dit, caravan voor dat, etc. Hou er mee op haar steeds goed te praten, ze heeft allang aan je laten zien dat ze dat niet eens waard is. Mensen die van schulden aan elkaar hangen en zich zo opstellen naar mensen die ze uit goede wil geld hebben geleend weten precies waar ze mee bezig zijn.

Als je echt uit je schulden wilt dan verander je van levenstijl. Caravan? Leuk maar stageld is te duur dus verkopen die handel en betaal een deel van je schuld af. Op een zonnige dag zal er vast op loopafstand wel een parkje zijn waar je lekker de hele dag op het gras kan zitten of op een bankje.

Een auto van bijna 4000 euro waard? Hebben ze nodig voor ziekenhuisvervoer? Een ziektekostenverzekeraar vergoed deze kosten en krijg je nog terug van de belasting ook. Waarom geeft ze deze auto niet aan jou? Jij verkoopt de auto en het restant 1000 euro geeft je gewoon terug aan haar. Voor 1000 euro kan je nog prima autootjes vinden waar je mee heen en weer naar het ziekenhuis kan!

Beslag gelegd op haar uitkering? Als je een uitkering hebt mag er maximaal iets van 100 euro beslag worden gelegd, das een maximum bij uitkering. Ze weet donders goed dat als dit bedrag al als maximum bij een uitkering beslag op is gelegd dat er op de rest van haar uitkering geen beslag meer kan worden gelegd en de rest van de schuldeisers naar hun geld kunnen fluiten. Vaak blijven dit soort mensen doelbewust in de uitkering om schuldeisers te ontlopen.

Jij hebt een te goed hart en je bent veel te lief en te zacht. Zelf zal je er niet uitkomen en zul je hulp nodig hebben. Velen hebben hier al genoeg tips gegeven. Juridisch loket, no cure no pay deurwaarders etc. Van een kale kip kan je niet plukken maar probeer er anders voor te zorgen dat je in ieder geval hun auto krijgt en die kan verkopen zodat je je geld terug krijgt op die manier (alhoewel ik vrees dat deze auto ook wel weer op naam van iemand anders zal staan).

Ik wens je heel veel succes. Het is jammer dat jij als goed en lief persoon dit mee moet maken.
450 euro aan sigaretten??

Ik vind dit hetzelfde als met die caravan die o zo hard nodig is: schulden afbetalen komt eerst...dan stop je maar (nog beter voor die zieke man ook!), minder je of ga je maar sjekkies draaien.
Juridisch loket bellen, zsm.
@Lindy

Er hoeft niet perse een structureel probleem te zijn als de bank niets wil lenen. Ik zat ooit in een situatie waarbij ik 2 woningen op mijn naam had en net van baan wisselde. Geen bank die me geld wilde lenen want we hadden 2 hypotheken op een salaris wat nog niet eens 1 hypotheek kon dekken. En dat terwijl we aan konden tonen dat er bij de overdracht van de woning (1 maand later) een flinke som geld vrij zou komen.
Inderdaad, dat was mijn punt: als je geen geld hebt, sterker nog, als je het geld van een ánder er ook al doorheen gejaagd hebt, ga je niet een stacaravan erop na houden. Overbodige luxe. Dat is roken trouwens ook. En een auto ook. Die heb ik ook pas gekocht toen ik 'm kon veroorloven. En mocht ik er financieel niet meer uit komen, dan zou ik het ding zo weer weg doen.

Ik denk dat deze mevrouw haar prioriteiten verkeerd stelt - ik zou er álles aan doen om van die schulden af te komen. Maar goed - ik heb dan ook geen schulden. Ik denk dat het uiteindelijk een mentaliteitskwestie is.

Wortel: ga op je strepen staan. Geen idee hoe je dat kan doen en hoe je je geld terug kan krijgen. Maar er is bij deze vrouw geen enkel excuus waarom zij jou dat geld niet terug kan betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven