Wat vinden jullie hiervan..

20-05-2010 10:52 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik heb dit topic geopend omdat ik ergens mee zit.. nouja veel kleine dingen eigenlijk.

Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar samen met mijn vriend en het is mijn eerste relatie. Soms lijkt het dus alsof ik dingen zelf ook nog moet leren of dat ik vaak te hoge verwachtingen heb en daardoor teleurgesteld wordt.Dit was vooral in het begin zo en bepaalde dingen heb ik nu wel opgegeven. Mijn vriend is gewoon niet heel romantisch.. Buiten dat om, dat heb ik wel geaccepteerd, is hij ook erg gierig wat mij betreft. Dat vind ik wel erg, hij geeft namelijk honderden uit aan zijn hobby.. en hij heeft een fulltime salaris terwijl hij nog thuiswoont en ik moet alles doen van een bijbaantje aangezien ik nog studeer. Als we ergens heen gaan vindt hij dat we alle kosten samen moeten delen. Daardoor doen we dus ook niet zovaak iets leuks, ik ben 90% van de maand blut en wil ook nog een klein beetje sparen voor onverwachte uitgaven.

Ik ben pas jarig geweest, hij heeft mij toen meegenomen ergens naartoe en dat was wel ongeveer 1,5-2 uur rijden. En de verrassing was ook erg leuk, maar als je die dag jarig bent was het toegangskaartje gratis!! Nou is dat leuk meegenomen als je iemand wilt verrassen hoor, maar ik had dan daarbij nog wel een klein cadeautje verwacht of een etentje. Maar nee, hij kwam even met het idee om naar de bioscoop te gaan daarna maar ik was zelf na die dag ook een beetje moe en hij zei toen al meteen: ''oke, ja werd anders ook een beetje duur''. Wat werd dan duur?? Die benzinekosten?? Is dat mijn cadeau...? Ik ben absoluut niet veeleisend of materialistisch.. Absoluut niet. Maar wat heb ik nu precies gekregen voor mijn verjaardag... een leuke gratis dag ja.. heeft hem niks gekost afgezien van de benzinekosten. Toen wij nog niet zo heel lang samen waren heb ik datzelfde hem cadeau geven, zomaar. Hij vondt het blijkbaar toen normaal want het was mijn idee om daarheen te gaan. Dat vind ik dus wel erg, als ik iets betaal vindt hij dat normaal terwijl ik al heeeel vaak aangegeven heb dingen amper te kunnen betalen. (zoals iedere student).

Hij komt ook altijd met ideeën om met (zijn)vrienden te doen, onverwachts, waarop ik dan vaak moet antwoorden: ''ja maar ik heb daar deze maand geen geld voor.'' En hij zegt dan ook daadwerkelijk tegen die vriend dat ik weer geen geld heb. Waarop die jongen laatst zei: ''tis jammer dat geld altijd in de weg moet staan iets leuks te doen'' Met die opmerking kwam mijn vriend dus doodleuk bij mij aan, echt zo dat hij het daar ook mee eens was. Wat moet ik eraan veranderen?? Ik ben over een jaar klaar met school, tot die tijd moet hij met zijn fulltime salaris soms maar even bijbenen. Hij houdt per maand over waar ik het per maand van moet doen :') Maar nee, hij geeft alles uit aan zijn hobby. We gaan van de zomer op vakantie, zelfs DAT doen we 50-50. Ik heb hem gelukkig eindelijk zover dat hij het in ieder geval voorschiet omdat het anders volgeboekt zit.

Voor zijn ex betaalde hij btw ALLES, zij studeerde ook nog. Ik moet vaak aanhoren hoe hij al zijn spaargeld erdoorheen gegooid heeft met haar. En dat hij daar van geleerd heeft. Ja dat merk ik! Ik ben die ex niet en je spaargeld uitgeven is gewoon dom. En sinterklaas spelen ook, je moet niet als een papa of mama alles gaan betalen. Maar dit is absoluut het andere uiterste.. dat krijg ik er maar niet in. Als ik eens wat nieuws aanheb ofzo, voel ik me soms zelfs schuldig aangezien we daarvoor dan ook wat leuks hadden kunnen doen. Maar ik wil af en toe ook wat nieuws kopen en ik kan niet alles tegelijk..
quote:Yalou01 schreef op 20 mei 2010 @ 15:28:

Thuis doet ie niks, als hij vrij is slaapt en computerd hij de hele dag

hij betaald wel wat kostgeld, volgens mij minder als ik ;')

en als hij bij mij is, best vaak, denkt hij er ook niet aan om een keer minder te douchen ofzo. Terwijl mijn ma al heel voorzichtig aangaf dat ze het op prijs stelde dat hij iets minder lang zou douchen bv. Nu vindt ze dat hij maar minder vaak moet komen. .

En jij zegt dat het alleen om geld gaat? In combinatie met al je andere posts lijkt jouw vriend me iemand die ernstig alleen aan zichzelf en zijn hobby denkt.

Je herhaalt een paar keer dat je hoopt dat hij 'minder makkelijk met geld wordt' als jullie samenwonen, maar ik lees verder nergens dat hij geld over de bank gooit, anders dan voor zijn hobby. Als jullie gaan samenwonen, wil je hem dus verbieden zijn hobby te blijven doen? Dat gaat natuurlijk nooit werken en hij gaat dat jou verwijten.

Ik heb het gevoel dat je niet echt wakker wil worden in dit topic en niet wil zien wat er echt aan de hand is.

Zelf heb ik een relatie gehad met een man die ook niet heel scheutig was. Het was zó'n verademing toen ik een relatie met mijn (nu) man kreeg, die altijd en overal gul is. Daardoor werd het voor mij ook makkelijker om, als ik eens wat geld over heb, daar gul mee te gaan doen.

Overigens snap ik niet waarom iedereen vind dat je pas afspraken over geld zou moeten/mogen/kunnen maken als je samenwoont. Je kunt toch jaren een latrelatie hebben, en als de een signifact meer verdient dan de ander ook al afspraken maken over verdeling van vakantiegeld enzo? En ook dan vind ik het wel logisch als de meestverdienende iets vaker betaalt dan de minderverdienende. Of je moet nooit meer uit eten, wat drinken, naar de bioscoop gaan maar dan houdt de meesverdienende nog steeds sloten geld over en krijg je ook een bepaalde soort van ongelijkwaardigheid.
quote:Kastanjez schreef op 20 mei 2010 @ 18:25:

[...]

Overigens snap ik niet waarom iedereen vind dat je pas afspraken over geld zou moeten/mogen/kunnen maken als je samenwoont. Je kunt toch jaren een latrelatie hebben, en als de een signifact meer verdient dan de ander ook al afspraken maken over verdeling van vakantiegeld enzo? En ook dan vind ik het wel logisch als de meestverdienende iets vaker betaalt dan de minderverdienende. Of je moet nooit meer uit eten, wat drinken, naar de bioscoop gaan maar dan houdt de meesverdienende nog steeds sloten geld over en krijg je ook een bepaalde soort van ongelijkwaardigheid.Op zich wel met je eens, maar ook wel iets dat voor iedereen anders is. Ik heb ook meer te besteden dan mijn vriendin. Maar zij zou absoluut niet willen dat ik meer betaal dan zij. Dan zou zij zich 'afhankelijk' voelen van mij en zou het voor haar geen gelijkwaardige relatie meer zijn...
quote:Robin1973 schreef op 20 mei 2010 @ 18:35:

[...]

Op zich wel met je eens, maar ook wel iets dat voor iedereen anders is. Ik heb ook meer te besteden dan mijn vriendin. Maar zij zou absoluut niet willen dat ik meer betaal dan zij. Dan zou zij zich 'afhankelijk' voelen van mij en zou het voor haar geen gelijkwaardige relatie meer zijn...Tuurlijk, iedereen moet daar een modus in vinden die past bij zijn/haar relatie en gevoel, maar waar ik me over verbaas, dat zo velen roepen dat het belachelijk is om te bedenken iets met geld en verdeling af te spreken, alleen maar omdat ze nog niet samenwonen.

Overigens vraag ik me ook af, als jij niet voor je vriendin mag betalen omdat zij niet 'afhankelijk' wil zijn, wat doe je dan met het geld dat je 'over' hebt? Het klinkt een beetje raar zo, maar begrijp je wat ik bedoel? ALs je echt veel meer verdient dan de ander, loop je toch vroeg of laat altijd daar tegen aan, als je alles strikt 50/50 houdt?
Er is wel degelijk veel goeds aan hem anders was ik nooit op hem gevallen.. Dit topic gaat puur over wat ik dus minder vindt.. En komt nu over alsof hij alleen maar slecht is, maar nee.

Overigens herken ik me in het bericht hierboven, ik wil ook niet dat hij meer betaald. Ik erger mij er echter aan dat het ook niet in hem zou opkomen. En nooit spontaan een verassing ofzo, en duidelijk maken dat een relatie geld kost tegenover vrienden of bv over mijn verjaardag.. Pfft dat schiet verkeerd..
quote:Kastanjez schreef op 20 mei 2010 @ 18:25:

[...]

Of je moet nooit meer uit eten, wat drinken, naar de bioscoop gaan maar dan houdt de meesverdienende nog steeds sloten geld over en krijg je ook een bepaalde soort van ongelijkwaardigheid.

Precies, dit is momenteel dus de situatie..

En dan zegt hij nog niet: Kom we gaan wat leuks doen, ik trakteer vanavond wel!

En ik zeg niet dat dat dan een normale gang van zaken wordt, maar als je toch al een aantal maanden niks leuks meer gedaan hebt omdat ik nu weer voor mijn lesgeld aan het sparen ben en voor onze vakantie binnenkort.. Het hoeft niet, maar zou een leuk gebaar zijn. En als hij het niet doet, moet hij ook niet elke week met een voorstel komen waarop hij WEET dat ik ga zeggen ''Ja maar ik heb geen geld..''.
quote:Kastanjez schreef op 20 mei 2010 @ 18:45:

[...]

Overigens vraag ik me ook af, als jij niet voor je vriendin mag betalen omdat zij niet 'afhankelijk' wil zijn, wat doe je dan met het geld dat je 'over' hebt? Het klinkt een beetje raar zo, maar begrijp je wat ik bedoel? ALs je echt veel meer verdient dan de ander, loop je toch vroeg of laat altijd daar tegen aan, als je alles strikt 50/50 houdt?

Aan mezelf uitgeven:-) Ik geef meer geld uit aan dingen als een fiets, laptop, hobby, kleding, speelgoed voor de kinderen, eten, enz. En de rest spaar ik, voor de kinderen voor later, of iets anders...

Even voor de duidelijkheid: wij hebben allebei kinderen uit een andere relatie (niet van ons samen), een eigen huis, enz.
quote:Yalou01 schreef op 20 mei 2010 @ 19:01:

[...]

En als hij het niet doet, moet hij ook niet elke week met een voorstel komen waarop hij WEET dat ik ga zeggen ''Ja maar ik heb geen geld..''.Dat ben ik dan wel met je eens... Als ik weet dat mijn vriendin even geen geld heeft dan stel ik over het algemeen niet voor om iets 'duurs' te gaan doen. Dan gaan we naar het strand, of naar het bos, oid...
quote:Yalou01 schreef op 20 mei 2010 @ 12:04:

Ik hoop dat als we samenwonen hij alles wat rustiger aan doet met het geld.

Wat hij nu laat zien is wie hij is. Dat verandert niet doordat hij met jou in een huis gaat wonen. Dat maakt het alleen duidelijker.

Hartstikke leuk dat je een hobby hebt en elke hobby kost geld maar hij zou alles dan in een rustiger tempo moeten doen.

Wellicht echter wil hij dat ook?

Hoop echter dat dan dingen anders worden..

Van hoop is nog nooit een huur betaalt ben ik bang. Wellicht wel door communicatie waarin afspraken worden gemaakt mbt geld.

Maar het is toch een karaktertrek ben ik bang.. beetje onvolwassen en egoistisch.. dat merk ik ook wel zo in het dagelijks leven.En kan ik soms echt niet tegen.

Dit is wel de man met wie je samen wilt gaan wonen die wellicht de dag voordat je samen gaat wonen nog 5 euro terug vraagt. Denk je nou écht dat hij vanaf de volgende dag dat niet meer op die wijze gaat benaderen? Je klinkt als iemand die in sprookjes geloofd.

Hij is zo... en gaat dús niet anders worden óók niet doordat hij gaat samenwonen met jou.
Wat een botte boer is de vriend van jou zeg. Dat hij je niet onderhoudt kan ik goed begrijpen, maar dat er zelfs geen verjaardagscadeautje af kan vind ik niet normaal. Vreselijk dat hij je 5 euro terug laat betalen. Zulk gedrag gaat niet veranderen ben ik bang. En dat hij zich lekker in de watten laat leggen door moeders en niks nuttigers doet dan tv kijken en slapen...brrrr, zegt genoeg over zijn karakter.

Hou je van hem?
Hi TO, moet zeggen dat ik niet echt gecharmeerd ben van je vriend.

Maar goed, wij kennen hem niet zoals jij. Toch zijn er wel al behoorlijk wat potentiele problemen voor als jullie gaan samenwonen.

Ik zou je (zelfs als jullie dit probleem niet zouden hebben) heel erg aanraden om beiden eerst eens alleen te wonen ipv rechtstreeks vanuit huis bij pap en mam te gaan samenwonen. Pas op dat moment leer je echt met geld omgaan, etc.
Hoi Yalou01,

In mijn ogen hebben jullie niet 'maar een financieel probleempje', maar staan jullie beiden heel anders in het leven. Niet alleen wat betreft geld, maar ook gezien in een veel groter kader wat betreft 'wat voor mensen/elkaar over hebben'. (Is niet helemaal goed Nederlands maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel).

Als jij daar mee denkt te kunnen leven prima, ik zou dat niet willen en niet kunnen.

Maar daarnaast is mij niet helemaal duidelijk hoe je vriend reageert als je wilt bespreken waarom jij wel voor hem moet betalen.

Heb je dit überhaupt wel eens besproken? En dan met concrete situaties als bv bij de bioscoopavond het geld splitten terwijl hij meer heeft gebruikt? Of dat jij moet betalen als jij hem ergens naartoe meeneemt? Wat zegt hij hierop?
Eerst op onszelf wonen zijn natuurlijk allemaal dubbele kosten en eerder dat het zover zou zijn hebben we al bijna 3 jaar een relatie (minimaal). Is dan toch onzin? Dan wil je eigenlijk bij elkaar zijn en ga je beide op jezelf.. Dan ga je toch zovaak mogelijk naar elkaar toe(doen we nu al) en zit je met dubbele huur enz.

Nee dan gaan we wel meteen samenwonen ;)

Ik ben ook altijd vrij zelfstandig geweest, kan met geld omgaan, wordt thuis ook altijd overal bij betrokken van jongs af aan (alle financiele dingen, ik weet ook vrij veel van geldproblemen enz. desondanks ben ik altijd vrijgevig als het om anderen gaat..)

Maar inderdaad, voor hem lijkt het me enorm goed om op zichzelf te gaan. Zeg ik ook geregeld tegen hem! ..
Hmm, volgens mij wil je eigenlijk maar 1 type advies: hoe je hem kunt veranderen...

Waarschijnlijk ga je er 'the hard way' achterkomen dat dat een vrij moeilijke opgave zal zijn... (lees: gedoemd te mislukken)
Wat dacht je van onafhankelijkheid ? Van besef hoe duur zaken zijn? Jij lijkt het te begrijpen , hij ook? Of is er de kans dat er straks niet genoeg geld in zijn ogen overblijft voor zijn hobby en wellicht is zijn redenatie dan: dat komt doordat hij met jou is gaan samen wonen.

Hij lijkt me op gebied van geld en andere zaken "lichtelijk" verwend en "een beetje"verzorgd.

Jij gaat dat overnemen omdat je anders dubbele huur betaald? Het is nu al een soort van een huillie en jij ook over het feit dat hij geen romantiek in zijn donder heeft. Wat hij dus niet gaat krijgen ook want hij heeft dat dus niet.

Helemaal zelf en alleen voor je eigen centjes en toko zorgen maakt je groot. Leert je dat geld relatief is en dat zaken anders ingedeeld moeten worden omdat jijzelf anders de huur niet kan betalen. Als je van mama bij een partner intrekt die alles wel regelt wordt die partner wellicht de "mama" en dús ben je boos als je niet meer honderden euro's aan je hobby kán besteden.

Zoals jullie nu klinken in wat ik van jou lees vind ik dat jullie op geld - en relatie gebied nog moeten leren eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid op te bouwen.
lieve schat

als ik jou reacties zo lees wil je helemaal niet geholpen worden

Je wilt dat mensen je gelijk geven en dan oplossingen gaan aandragen hoe je je vriend zover moet krijgen dat ie toch voor jou geld ophoest

je krijgt echt goed advies hier maar je blijft bij je standpunt

Niks niet oefen met alleen wonen , nee meteen jezelf in het ongeluk storten

Ik kan je nu alvast met zekerheid zeggen

je vriend blijft een krent , heeft en houd een dure hobby en zal nu niet en nooit niet veranderen

Aan jou om te kijken of dat is wat je wilt

en zo ja, zeur dan niet en ga gewoon lekker verder zoals je nu gaat

Hij vaart er wel bij en jij laat het je wel aanleunen

Zo be it!!!!!

eigen keus
Ach wellicht zie ik je over 5 jaar in "Help mijn man heeft een hobby".

Tip: lees alles nog eens rustig door. Laat je droombeeld varen en zet je realistische bril op. Kan en wil je door met deze man (zoals hij is) of wil je jouw (droom) beeld van de toekomst?

Accepteer je hem zoals hij is of moet hij nog wat zaken veranderen?
eens met bordie2
Enneaaa! dat bedoelde ik precies!
Dit lijkt me echt een heel vervelende jongen.

Dat hij niet meer wil betalen, oké, dat is nog zijn goed recht, al vind ik het persoonlijk al wel een beetje sneu om heel krampachtig alles op de weegschaal te leggen. Maar goed, doe je dat wel, dan doe je dat wel, maar wees dan ook consequent. Je kan het gewoon niet maken om zelf wel iedere euro terug te willen die je met samengeknepen billen een keer voorschiet, maar dan wel te verwachten dat de ander alles voor je betaalt als die situatie zich voordoet. Je kan het ook niet maken om aan de ene kant niet te willen betalen voor de ander en dan aan de andere kant te gaan zeiken als die ander dus minder vaak met je mee kan. Dat hij dan ook nog eens een veel groter inkomen heeft maakt dit alles in mijn ogen nog zieliger en onsympathieker.

Ik vind dit ook veel verder gaan dan gewoon een financiële kwestie, ik vind het heel veelzeggend over hoe hij in elkaar zit en ik zou hier ook erg weinig trek in hebben. Het is geen op zichzelf staand incident.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ok, je wil wel direct gaan samenwonen..... Laten we even wat feitjes op een rij zetten.

Het is je eerste relatie

Jullie hebben beiden nooit zelfstandig gewoond.

Nu heeft hij door lage kosten en goede verdiensten een hoop geld, wat hij vooral in zijn hobby stopt ipv er samen plezier van te hebben.

Je ziet al problemen qua verschillende "geldbeleving" aankomen

... Om eerlijk te zijn lijken dit me allemaal geen ingredienten die bijdragen aan leuk en gezellig samenleven. En je kunt er wat aan doen!

Persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat ik nooit echt zelfstandig heb gewoond, maar ingetrokken ben bij vriend. Van in je eentje wonen, zeker als je direct uit je ouderlijk huis komt, leer je heel veel. En misschien ben jij zo volwassen dat je dat allemaal niet nodig hebt, maar je vriend klinkt echt nog niet zo verstandig en zou er veel van kunnen leren. En je bespaart jezelf een hoop ergernis... een zelfstandige partner is echt prettiger!
En inderdaad: het gaat niet zozeer om geld, maar om moeite doen voor je partner (=cadeautje kopen voor verjaardag), rekening met de ander houden (= voor gezamelijke uitstapjes en vakanties overleggen hoe het met geld moet gaan) en elkaar dingen gunnen (= je partner het naar de zin maken met de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt)....
Ik wil alleen maar weten of het niet aan mij ligt.

Maar begrijp van mensen in mijn omgeving ook al dat dat niet zo is (die valt het al op zodner dat ik iets gezegd heb)

Ja precies, het gaat om elkaar iets gunnen. En dat moet vanuit zijn situatie toch best makkelijk zijn (veel geld over). Op een andere manier doet hij het namelijk ook niet echt. Verrassen bedoel ik dan..

Lijkt mij ook zeer verstandig als hij eerst op zichzelf gaat, maar hij vindt dat hij dat niet kan betalen aangezien hij meteen een groot huis wil met alles erop en eraan. Hij gaat niet in een flatje zitten zegt ie. (Ik heb mijn hele leven niets anders gedaan dan in een flat gewoond en vind het prima, haha). En heb hem ook uitgelegd dat ''op een flatje'' wonen niet voor altijd hoeft te zijn maar voor een eerste huis in je eentje prima is. Op die manier had hij al zeker een jaar of 2 veel kunnen leren.
I rest my case

hij wil geen moeite voor je doen!

"op een flatje" is te weinig voor meneer

Ik heb eerst op kamers gewoond en vond het te gek

lieve meid denk nu even na.........

het is gewoon een egoïstische egotripper die misbruik van je maakt

er zijn zoveel lievere jongens die wel moeite voor je doen

wat moet je bij deze man??

bang om over te blijven?? of bang om alleen te zijn?

hoe dan ook

sorry dat ik het zeg maar op dit moment ben je gewoon erg dom bezig wanneer gaan je ogen open????
Dat is natuurlijk maar 1 kant.

En dat merk ik maar af en toe, voor de rest zijn er juist zoveel punten die wel klikken.

Het is niet voor niks mijn eerste vriend,terwijl ik echt wel jongens kan krijgen. Ik ben bijna nooit verliefd geweest. Er zijn zoveel raakvlakken, op deze punten knap ik alleen soms ook goed af. Maar gisteravond zei hij heel blij dat hij vakantiegeld gekregen had en dat we nu onze vakantie maar zo snel mogelijk moesten boeken. Ik zei hierop dat ik alleen niet weet wanneer hij er iets van terugkrijgt.. dat ik dat nog niet kon zeggen. Zei hij; ik vertrouw je wel. En vervolgens zei hij dat hij ook nog wat overhoud om te sparen, voor ons huisje.

Op dat soort momenten denk ik dan dat het allemaal zo erg niet is.
Welke raakvlakken hebben jullie dan? Wat maakt dat je verliefd op hem bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven