Eieren één dag over de datum: eetbaar?

21-05-2010 09:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom net van de supermarkt en geen zin om terug te gaan, maar op het doosje eieren staat duidelijk 20/05, terwijl we vandaag 21/05 zijn. Sterf ik een gruwelijke dood als ik wat eieren bak vandaag of valt het allemaal wel mee?

Wie weet het? Ik ben een food noob namelijk.

Eet jij producten over de datum

Totaal aantal stemmen: 53

Ja (49%)
Nee (9%)
Ligt eraan hoe láng over de datum (38%)
Zou jij eieren over de datum eten? (4%)
Oh ik zuip al een stuk minder maar daar gaat het nu niet om en straks even naar de pillendraaier om mijn maagtabletten te halen.

Het ging om eieren.
Goed bakken kan geen kwaad. Ook niet in taart of pannekoeken bv.

Ik zou er geen gerechten met rauwe eieren (chocomousse, etc van maken). Ook het stijf kloppen van eiwitten gaat volgens mij moeilijker met 'oude' eieren.
Leeee-vens-gevaarlijk...

Kom op...doesgek!!
En?

Al misselijk?
Ik schud eieren altijd. Als ze niet meer goed zijn, dan voel je ze van binnen een soort van op en neer gaan. Dan zijn ze dus niet meer helemaal vol en gaan ze klotsen.

Ik kijk nooit naar de datum, maar doe het altijd zo. ALs je zo kapotbreekt en de dooier is gelijk al niet meer heel, dan gebruik ik ze ook niet. Het moet nog wel even zo'n rond geel bolletje zijn.
Alleen vers vlees en vis eet ik geen dag over de datum, vrijwel alle rest wel en zelfs meerdere dagen. Zo ook eieren.

Versgeperste sappen drink ik op z'n laatst 1 dag voor de houdbaarheidsdatum eindigt al op, die smaken op de laatste dag niet meer lekker.
quote:yette schreef op 21 mei 2010 @ 09:28:

Bij het ouder worden verliest het ei namelijk vocht. Dit vocht wordt vervangen door gas. Hierdoor drijft het ei. Hoe ouder een ei des te hoger drijft het ei in het water. [/i]

Oh dat is wel cool.. en handig ook..

Dus als je ei door de kamer gaat zweven.. niet meer eten..
Ik heb zelf een paar kippen, dus verse eitjes gegarandeerd. Ik heb helaas wel eens gehad dat ik een bevrucht eitje in de pan deed, en daar zat al een half kuiken in. Dat stinkt pas!
Gatverdámme Mila!

En zielig ook trouwens.
quote:Digitalis schreef op 21 mei 2010 @ 09:05:

Kom net van de supermarkt en geen zin om terug te gaan, maar op het doosje eieren staat duidelijk 20/05, terwijl we vandaag 21/05 zijn. Sterf ik een gruwelijke dood als ik wat eieren bak vandaag of valt het allemaal wel mee?

Wie weet het? Ik ben een food noob namelijk.

Je zult een gruwelijke dood sterven. Met groen schuim in je mond hoeken lig je te stuiptrekken op de keukenvloer.

Dit soort geintjes is een van de redenen dat ik mijn eireren bij de boer haal, lekker vers!
quote:nijntje24 schreef op 21 mei 2010 @ 09:09:

Even grootmoeders trucje gebruiken..

Bakje of glas met water vullen, ei erin laten vallen.

Zinkt het ei dan kan je het nog eten, blijft het drijven is het niet goed meer.

Hoe harder het ei zinkt hoe verser..

Succes!

Gewoon proberen, werkt!

Ik heb gewerkt bij microbiologie. En je kan heel veel dingen over de datum eten. Zelfs yoghurt soms nog tot een week na datum.

Sinds ik meer over voeding en bederf weet, eet ik dus regelmatis eieren en yoghurt of kaas over datum, soms nog tot 3 dagen erna. Ruiken en kijken. Ziet het er anders uit, niet meer eten. Stinkt het, niet meer eten. En als je twijfelt even proeven.

Ben nog nooit ziek geworden ervan.

Alleen met vlees oppassen.
Da's gewoon gezond verstand.
Ja! Dood! Gruwelijk!

(Kan best nog.)
quote:Digitalis schreef op 21 mei 2010 @ 11:26:

Oh ik zuip al een stuk minder maar daar gaat het nu niet om en straks even naar de pillendraaier om mijn maagtabletten te halen.

Het ging om eieren.

Misschien is het handig om ipv zo'n topic te openen, eens goed en gezond gaan eten. En even aan je dokter te vragen wat je het beste kan eten als je een maagzweer hebt.

En ga nou niet miepen over dat het over eieren gaat, dan moet je het ook niet zo zielig vermelden dat je daar last van hebt. En gewoon doorzuipt.

En kom op zeg, denk je nou echt dat als iets 1 dag over de datum is dat je er ziek van wordt? Als je dat denkt dan eet je het gewoon niet. Die 1 euro nog wat voor die eieren kan ook je de kop financieel niet kosten. Jaja, ik weet dat het gewoon maar een vraagje was, maar waarom overal je medische status vermelden dan?

En waar een ander (gezond of redelijk gezond) mens niet ziek van wordt, geeft nog geen garantie dat jij er dan ook niet ziek van wordt.

Maar blij dat je er niet ziek van bent geworden .
quote:red_delicious schreef op 22 mei 2010 @ 19:25:

[...]

Misschien is het handig om ipv zo'n topic te openen, eens goed en gezond gaan eten. En even aan je dokter te vragen wat je het beste kan eten als je een maagzweer hebt.

En ga nou niet miepen over dat het over eieren gaat, dan moet je het ook niet zo zielig vermelden dat je daar last van hebt. En gewoon doorzuipt.

En kom op zeg, denk je nou echt dat als iets 1 dag over de datum is dat je er ziek van wordt? Als je dat denkt dan eet je het gewoon niet. Die 1 euro nog wat voor die eieren kan ook je de kop financieel niet kosten. Jaja, ik weet dat het gewoon maar een vraagje was, maar waarom overal je medische status vermelden dan?

En waar een ander (gezond of redelijk gezond) mens niet ziek van wordt, geeft nog geen garantie dat jij er dan ook niet ziek van wordt.

Maar blij dat je er niet ziek van bent geworden .Gezellige post.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zie nergens een vermelde medische status. En wat dan nog?...
Salmonella krijg je niet omdat een ei over datum is, maar omdat het ei (de schaal?) besmet is. En inmiddels weten wij dankzij een chocolademousse wát salmonella is. Dat gun je niemand.

Ik eet eieren rustig drie weken over datum, maar ze zijn dan wel in de koelkast bewaard.
quote:nouschi schreef op 22 mei 2010 @ 19:31:

[...]

Gezellige post.Wel een goed gemeend advies. (ik lees wel vaker haar ongezonde levensstijl en eetgewoontes dus het is niet rottig bedoeld)
quote:Ligeia schreef op 22 mei 2010 @ 19:34:

Ik zie nergens een vermelde medische status. En wat dan nog?...

Ze schreef dat zelf hoor van een maagzweer hier op het topic.

En verder niets. Ik schreef al, ik begrijp dat het je om die eieren gaat, maar ipv zorgen te maken over eieren van 1 dag over de datum, maak ik mij bij haar meer zorgen over haar maagzweer.

Maaar daarom schreef ik, blij dat je er niet ziek van bent geworden.
quote:Dotje84 schreef op 22 mei 2010 @ 16:55:

[...]

Gewoon proberen, werkt!

Ik heb gewerkt bij microbiologie. En je kan heel veel dingen over de datum eten. Zelfs yoghurt soms nog tot een week na datum.

Sinds ik meer over voeding en bederf weet, eet ik dus regelmatis eieren en yoghurt of kaas over datum, soms nog tot 3 dagen erna. Ruiken en kijken. Ziet het er anders uit, niet meer eten. Stinkt het, niet meer eten. En als je twijfelt even proeven.

Ben nog nooit ziek geworden ervan.

Alleen met vlees oppassen.

Zo doe ik het ook, soms tot ergernis van m'n man. Als vla 3 dagen over datum is, maar niet zuur, dan eet ik het rustig.. Zeker als het pak nog dicht was. Yoghurt idem.

Vlees eet ik niet, maar dat gaat altijd gelijk in de vriezer bij ons, dus dan houden we ons sowieso niet meer aan de houdbaarheidsdatum.

Eigenlijk is het enige waar ik voorzichtig mee ben vis, dat in de koelkast bewaard is. Verder geef ik ogen en neus de kost en dat is nog altijd goed gegaan.
Later is nu
up voor iry
De data's op verpakkingen zijn idd meestal de uiterste verkoopdatum, zijn dan ook helemaal nog niet slecht de dag nadien, kan je paar dagen later nog gerust eten. Enkel bij zuivel (melk, kaas,..) en charcuterie e.d. kijk ik naar de datum en mag het max 1 dag over tijd zijn of ik gooi het weg. Crackers, beschuiten of koekjes of van die droge voeding durf ik nog wel eens opeten als het een beetje over tijd is en de verpakking nog niet geopend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven