Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
nee nog niet...

ook niet met rechter muisknop en dan afbeelding weergeven.

groetjes

langer bericht volgt later nu niet zoveel tijd ivm werk!
Spicegirl, je foto's staan op een beveiligde plek binnen Hotmail. Handiger is om ze vanaf je computer via tinypic, photobucket of vergelijkbaar te uploaden en hier neer te zetten.

Heli, wow het begin van de eerste vruchten al! Ik zal vandaag ook weer eens kijken hoe het er bij mij voorstaat.

Vraag me trouwens af tot hoe hoog de bijtjes vliegen? M'n balkon is namelijk geen begane grond... dit ivm bestuiving. De bloemtrossen aan de tomaten tik ik elke ochtend allemaal even. Hoe zit dat bij ananaskers? Heeft die ook mannelijk én vrouwelijke bloemen die apart bestoven moeten worden, of kan dat ook dmv tikken? Van courgette weet ik hoe het bestuiven werkt.
Huh tikken??? Wat mis ik hier!

Ik zit op de tweede verdieping en ik heb wel last van wespen en vliegen. Bijen heb ik nooit echt gezien (maar ook niet op gelet). weet niet hoe hoog jij zit?

Maar moet ik mijn tomaatjes ook aantikken? en waar moet ik dan op tikken. Ik heb al wel in de tiny tims verschillende knopjes en enkele staan al open. Nou zijn ze met heen en weer sjouwen denk ik wel een beetje door elkaar geschut dus misschien heb ik ze daar wel mee bestoven!

Voor de rest gaat het nog hetzelfde met ze. Ze staan nu iets warmer binnen maar scheelt nog niet veel hoor. wordt echt tijd dat de zon veel meer komt maar volgens de krant (brabants dagblad) hebben dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag alleen maar zon (eerst zien dan geloven natuurlijk).

groetjes Lotte
Leuke foto's weer!

Het is hier eindelijk weer eens lekker weer! Kan zelfs de deur open laten staan. Dus de plantjes staan ook weer lekker buiten.

In de tuin zelf komen de radijsjes en kropsla die ik laatst heb gezaaid alweer op. Gaat goed dus.

Naar dat bestuiven ben ik ook wel benieuwd, kan iemand uitleggen hoe dat werkt?
Over het tikken van tomaten:

"Tomaten zijn zelfbestuivers. Buiten zorgt de wind voor de beweging van de bloemtrosjes zodat het stuifmeel op de stempels belandt. Onder glas, zonder wind, moet men hier zelf voor zorgen. Tik daarvoor tegen de stok die aan de tomaat is bevestigd, zodat het stuifmeel los kan komen. Doe dit wanneer mogelijk elke dag.

Voor een goede bevruchting heb je een temperatuur van minimaal 18 graden nodig. Daarnaast is een goede luchtvochtigheid van belang. Wanneer het te koud is mislukt de bevruchting, te vochtige lucht zorgt voor klontering van het stuifmeel, waardoor het loslaat."
Blije mededeling: de eerste bloemknop in de ananaskers is gesignaleerd
Gefeliciteerd!

En bedankt voor de uitleg
voor de eerste bloemknop in de ananaskers!

* wel een beetje jaloers, want bij mij is nog niks te zien *

Ananaskers is net als de tomaat zelfbestuivend, maar op een windstille plek zou ik je aanraden om ook te tikken, net als bij de tomaat.
Hier gaat het helemaal niet goen met de ananaskers. Ze zijn allemaal dood! Geen idee waarom, ik heb ze 1 dagje buiten gezet, en nu liggen ze allemaal verlept over de rand van de potjes. En nee, ze waren niet uitgedroogd.

Balen, want ik had wel zin in die lekkere vruchtjes.
aai dat is inderdaad balen spice girl. Hebben ze misschien te veel in de wind gestaan? Iets anders weet ik niet.

misschien is het nog niet te laat en weet iemand anders hier wat je nog kan doen!!
Mijn aarbeizaadjes zijn na 2,5 week uitgekomen

De eerste zaaironde deed niets maar nu gelukkig wel. Ben er blij mee
Ik heb gisteren mijn tomaten in de tuin gezet...maar ze waren nog klein en het waaide ook nog....dus nu zit ik me de hele tijd zorgen te maken op m'n werk of ze de nacht wel overleefd hebben (tuin niet bij huis). Vanmiddag dus heel gauw kijken! En flink duimen.

Met de mais binnen (overdag buiten inmiddels) gaat het wel goed, en ook zo met de augurk. Verder gaat het in de tuin ook goed, maar nog steeds langzaam. Gelukkig nu wat zon!

Ananaskers heb ik helaas geen verstand van...weet niet eens goed wat het is!
Het zal inderdaad de wind geweest zijn

Ik hoop deze week de eerste krop sla te eten. Hou jullie op de hoogte!
Ik heb de cherrytomaten, mais, pompoen en courgette gisteren in de volle grond gezet.

Ik kan het overigens niet over mijn hart verkrijgen de overgebleven plantjes die ik niet heb geplant (vanwege ruimtegebrek) weg te gooien. Dan kweek je 9 courgetteplantjes op en dan plant je er maar twee.....

Mijn aardappelplanten in de mand gaan als een tierelier. Nu nog wachten tot ze gaan bloeien en vervolgens verwelken zodat ik ze kan rooien. De aardappelplanten in de volle grond gaan minder hard maar die heb ik ook later geplant en zijn van een andere soort.

Peultjes beginnen bloemen te krijgen, heb royaal met escargo moeten strooien omdat anders de slakken er aan zitten.

Aardbeien gaan redelijk. Zijn nog maar kleine groene vruchtjes. Frambozen zitten veel vruchtbeginsels aan maar dat zal de komende dagen vast snel gaan.Jostabes en Rode bes valt tegen. Van beide één besje

Aubergine zit nog in kweekbakje binnenshuis. Ik overweeg die vanaf vandaag ook buiten te zetten om vervolgens in volle gronmd te zetten. Die moeten opgebonden worden toch? Hoe zit dat met courgette en pompoen?

Oh ja, gisteren nogmaals okra geplant. Hopelijk gaat het nu wel goed (drie maal is ...)
Poep, wie heeft jou gescheten?
De sla doet bij mij helemaal niks. Ijsbergsla komt niet op (al twee keer gerpobeerd) en de pluksla staat al 6 weken op anderhalve cm. Schiet niet op dus.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn cherry's, pompoenen en courgettes staan ook inmiddels in de volle grond. Mais staat nog binnen, augurk ook. Heb pas geleden stokslabonen in bakjes gezaaid binnen met de bedoeling ze later in de volle grond te zetten, en ik heb pluksla en rucola in een grote bak op het balkon gezaaid met de bedoeling ze daar te laten staan.

Louise1, dat heb ik ook. Zo zonde om uit zaad opgekweekte plantjes weg te gooien omdat het er teveel zijn! Kan het ook niet over mijn hart verkrijgen. Gelukkig komen er dit weekend vriendinnen langs, en heb ik al mij overgebleven tomaten, cherry's, courgettes en pompoenen netjes in aparte bakjes gezet, zodat ik hoop dat ze er op hun paasbest uitzien en iemand er een paar mee wil nemen

Mijn aardbeien zitten nog geen vruchtjes aan, maar wel veel bloemetjes. En in de frambozen ook veel knopjes.

De rucola gaat schieten en is ook bijna op, en de raapstelen zijn denk ik bijna klaar (weet niet zo heel goed wanneer ik ze nou precies moet plukken). De kropsla in de koude bak groeit dapper verder en de pluksla die ik op hemelvaartsdag zaaide in de koude bak komt al boven de grond.

Ik zit erover te denken om nogmaals aubergine te zaaien binnen. Is eerder dit jaar niet gelukt, niks opgekomen. Kan aubergine wat worden in de volle grond? We hebben geen kas. Verder overweeg ik de broccoli vast binnen voor te zaaien. Iemand ervaring met broccoli?
Hallo! Ik heb dat ook. 9 aubergineplanten terwijl ik de enige ben die het lust..... Dus Eefje, als je langs wil komen....

De courgetteplanten heb ik wel verdeeldonder de familie, de tomaten ook.
Heel herkenbaar, dat niet kunnen weggooien. Dan heb je daar je energie in gestoken om ze op te kweken tot stevige plantjes om ze daarna weg te gooien... Ik heb veel restjes weggegeven aan familie.

Louise: Courgette hoef je niet op te binden, die vormt een plant waarbij de vruchten vanuit het midden groeien. Hoewel, er zijn ook klimmende varianten, maar niet veel.

Pompoen daarentegen rankt wel en heeft dus veel ruimte nodig.

Mijn okra's hebben ineens begrepen hoe het werkt, ze groeien!!!

Verder lijkt morgen of overmorgen de eerste bloem van de courgette zich te openen, spannend! Er zitten al heel veel vrouwelijke knoppen in (die dus uitgroeien tot vrucht)

Aan de ananaskers vormen zich steeds meer bloemknoppen en ik moet soms echt de neiging om ze te dieven bedwingen. Doordat ik altijd al tomatenplanten heb gehad, is dat zo vanzelfsprekend geworden, en dan hoeft het ineens niet...
@ Spicegirl: Is er niks meer over van je ananaskers? Soms herstellen de planten zich nog... Maar balen zeg!

@ voor de aardbeiplantjes van Mikske!

@ Louise: Klinkt alsof het super gaat in je moestuin!!!

Aubergine blijft (bij mij) een mooie compacte plant. Wel ondersteunen met een stok, maar het is geen klimmer.

Courgette klimt niet en pompoen wel.

Over je sla: helpt het als je ze voorzaait in kleinere bakjes?

@ Eefje: Bij mij zitten de aardbeien ook vol met bloemen, maar nog geen vruchtje gezien. Maar aan de bloemen te zien, kan ik een leuke oogst verwachten!

Nu nog aubergine is kansloos: de subtropische plant heeft langer de tijd nodig om bloemen en vruchten te vormen.

Broccoli lust ik niet, dus ik heb er geen ervaring mee.

@ Jody: voor je okra!!! Gelukkig zeg!

En niet dieven hoor, die ananaskers! Je krijgt straks een prachtig vol struikje met mooie vruchtjes! En niet eerder van snoepen dan dat ze op de grond liggen. Dan zijn ze het lekkerst

Bij mij gaat alles ook gestaag verder. Geen hele bijzondere zaken. Wel heb ik deze week een heerlijke salade met veldsla gegeten!

Ik heb weer een nieuwe blog geschreven, dus voor een update kun je het beste naar mijn website.
Nou zeg...vanmorgen was zomaar mijn pompoen omver geragd en afgebroken! Niks meer van over! 't Zelfde was weer gebeurd met 2 tuinboonplanten. Dit hadden we in het begin ook met de tuinbonen, omver geragd en uitgegraven, maar nu ze groter worden leek het probleem verdwenen. Er zijn af en toe flink lompe vogels? bezig in mijn tuin... Verder hebben we een mol....tot nu toe zit ie gelukkig alleen in de border maar ik hoop dat ie uit m'n bedjes blijft. Iemand tips tegen mollen?
hi

tips tegen mollen heb ik niet. vroeger deed mijn pa een wijnfles waar de bodem uit was in de molshoop steken en de tuinslang erop. beetje zielig hoor!!

al tijden hing er een half rode aarbei aan mijn plantje. de rest bleef allemaal licht groen. nou was die ene dus bijna rijp, wat denk je. is hij gebietst!!!! gewoon opgegeten door de vogels. grrrrrrr stomme vogels! Dus eefje ik snap je wel!

maarja er hangen dus redelijk wat vruchtjes aan maar moet nu even iets verzinnen dat de vogels die nu ook niet op gaan eten!

prettig pinksteren allemaal

ps mijn tomaten plantjes schieten met dit weer meteen de lucht weer in. wanneer moest ik nou ookalweer gaan dieven?
slim ik quote mezelf ipv mijn andere bericht aan te passen!
Eefje: wat een nare vogels zeg, echt jammer!

Met mollen heb ik helaas gelukkig geen ervaring.

Lotte: het dieven van de tomaten moet je doen zodra de okselscheuten groot genoeg zijn om uit te kunnen breken. Dit om te voorkomen dat de plant alle energie daarin gaat steken en 'vergeet' dat er ook nog bloemtrossen zijn.
Ik kreeg 'm gisteravond niet geupload, dus bij deze mijn grote trots

Nou jody snap dat je trots bent

volgens Jamie (oliver) zijn die bloemen ook erg lekker maar moet je ze meteen klaarmaken zodra je ze hebt geplukt.

In een een soort van tempura beslagje en dan in de hete olie!!!!

mjammie smakelijk

maar zo tegen aan kijken ziet er ook al erg leuk uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven