Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee paprikaplanten die nu een week of 2 op zolder hebben gestaan. Ik heb ze vanmiddag buiten gezet maar vraag me af of ik ze weer binnen moet halen voor de nacht of dat ik ze lekker buiten kan laten?

In mijn courgetteplanten zitten ook bloemen :smiley:

En ik heb ook al groene aardbeien.
Hoi

ik haal mijn tomaten plantjes nu nog elke nacht naar binnen. Pas geleden heb ik ze ook een tijd buiten laten staan en merkte dat dat duidelijk niet goed was. Ook nu koelt het nog redelijk af in de nacht.

Mijn (groene) aarbeitjes worden langzaam maar zeer allemaal gebietst door de vogels maar ik heb nog geen oplossing qua net oid. GRRRRRRRRRR
@ Jody: Dat ziet er goed uit!!! Nu is het wachten op de eerste vrucht!

@ Yeti en Lotte: Bij mij staan alle planten al vanaf half april dag en nacht in de kas. Ik heb ze nog enkele keren binnengehaald, eind april vanwege de lage temperaturen.

De temperaturen bij ons zijn niet zo laag dat ik me zorgen maak. Het maakt de planten ook weer wat steviger. Maar als je de ruimte nog in huis hebt, dan is het natuurlijk geen probleem

Ik heb bloemen in mijn tomaten en litchi-tomaten. Ik ga even kijken of ik deze week daarvan nog foto's kan plaatsen hier. Ze staan nog op het fototoestel
Op een vaste plant in de tuin (welke? geen idee) heb ik aan de onderkant van bladeren met gaten kleine oranje eitjes ontdekt. Iemand toevallig een idee waarvan die zouden kunnen zijn? De langwerpige eitjes zitten in kluitjes bij elkaar.
Zien ze er zo uit?

Zo ja: googlen op coloradokever

Zo nee: geen idee!
Coloradokever zit alleen op de aardappelplant. Mocht het hem wel zijn: bladeren met eitjes weghalen en verbranden, evt. kevers vangen en vernietigen...Niet bepaald diervriendelijk, maar anders gaan je aardappels eraan en die van je buurman en die van....

Maar het zouden ook de eitjes van het Lieveheersbeestje kunnen zijn. In mijn tuin zijn momenteel heel erg veel (parende) lieveheersbeestjes te vinden en ik kom regelmatig de eitjes en de larven tegen zoals op deze site staat beschreven (iets naar beneden scrollen).

Misschien nu (nog) niet van toepassing maar op deze site kun je opzoeken welke rupsen en/of welke vlinders je gezien hebt in je tuin.
Bedankt! Ze lijken toch meer op de lieveheersbeest-eitjes geloof ik, en daarnaast is het geen aardappelplant waar ze op zitten gelukkig!

Leuke site over die rupsen en vlinders. Weet daardoor nu dat de eerste rups die ik gevonden heb (op een tuinboonplant) van de Kleine Wintervlinder is.
Lieveheersbeestjes zijn heel nuttig in de tuin, omdat ze massa's bladluizen verslinden.

ook de larven van lieveheersbeestjes, die een beetje op een mini-schorpioen lijken voeden zich met bladluizen.
Oh, wat een leuk topic!

Ik ben zelf net bezig om op mijn balkon wat plantjes te kweken.

Heb nu:

1 bak met radijsjes, dat gaat als een speer!

1 potje met bloemzaadjes

1 bak met munt- en basilicumzaadjes

2 kweekkasjes (die staan nog binnen) met kruiden, die gaan niet erg hard

1 kweekbakje met bloemetjes, wat al plantjes aan het worden zijn.

Wil nog paprikazaadjes gaan zaaien, en heb een tomatenplantje binnen staan, en zit na te denken over aardbeienplantjes. Ik heb alleen niet zoveel ruimte op mijn balkon, haha!
quote:verli schreef op 25 mei 2010 @ 01:07:

Coloradokever zit alleen op de aardappelplant.

Eefje had het over een vaste plant, dus ging ik uit van de siertuin

En in de siertuin kunnen de coloradokevertjes ook zitten op de doornappel (Datura) en de Belladonna.

Maar veel liever heb je dat het lieveheersbeestjes zijn!
@ Pop: Leuk dat je er ook mee aan de slag gaat! Paprika zou ik nu niet meer zaaien, maar volgend jaar in februari-maart. Het seizoen is nu nog te kort om bloemen en rijpe vruchten te krijgen.
Oh jee, ik heb mijn pompoenplantjes ergens geplant waar ik ze niet of moeilijk kan opbinden. Ik dacht dat ik ze gewoon over de grond zou kunnen laten groeien. Moet ik ze opbinden of zijn het ook een beetje kruipers ipv klimmers?

Mijn aardappelplant heeft wel bloemknoppen maar ze zijn nog niet geopend. De bladeren beginnen al te verwelken terwijl ik genoeg water geef. Zou het verwelkingsproces al begonnen zijn (zoals het hoort) of is het te vroeg omdat eerst de bloemen moeten gaan bloeien? Weet iemand dit?

Leuk om te lezen hoe het in ieders tuin vergaat (behalve dan de mol en insectenaanvallen!).
Poep, wie heeft jou gescheten?
En mijn eerste peultje is reeds verschenen. Echt een heel schattig peultje
quote:louise1 schreef op 25 mei 2010 @ 15:35:

Oh jee, ik heb mijn pompoenplantjes ergens geplant waar ik ze niet of moeilijk kan opbinden. Ik dacht dat ik ze gewoon over de grond zou kunnen laten groeien. Moet ik ze opbinden of zijn het ook een beetje kruipers ipv klimmers?

Mijn aardappelplant heeft wel bloemknoppen maar ze zijn nog niet geopend. De bladeren beginnen al te verwelken terwijl ik genoeg water geef. Zou het verwelkingsproces al begonnen zijn (zoals het hoort) of is het te vroeg omdat eerst de bloemen moeten gaan bloeien? Weet iemand dit?

Leuk om te lezen hoe het in ieders tuin vergaat (behalve dan de mol en insectenaanvallen!).

Louise maak je geen zorgen, pompoenen zijn geen klimmers, ze liggen op de grond.

Als die plant moest klimmen, zou hij nooit het gewicht van zijn vruchten kunnen dragen zonder te breken.
Ik dacht ook al dat het kruipers waren ivm de zwaarte van de pompoenen. Nou ja, gelukkig maar anders had ik een probleem gehad.

Zojuist nogmaals mais geplant want mijn eerste lichting heeft het niet gered.
Louise1, waarom had je eerste lading mais het niet gered? Ik heb zelf ook mais staan, dus misschien kan ik nog iets leren. Ik had ze thuis voorgezaaid (omdat alles met enigzins smaakvol zaad (bonen ed) bij ons wordt uitgegraven) en nu net de plantjes van ong 5-6 cm in de volle grond gezet.

Verder heb ik weer een nieuw pompoenplantje geplant (gelukkig had ik ze nog niet allemaal weggegeven) en komen thuis de stamslabonen mooi op.

De tomaten doen het niet echt lekker. Diegenen die ik in de grond had gezet, en ook diegenen die nog op het balkon staan. Nog steeds veel vlekjes op de bladeren en daarnaast zijn ze al weken niks meer gegroeid volgens mij. Snap niet zo goed wat er aan de hand is.
O ja, Helianthus, je had gelijk dat je aan een sierplant dacht (mbt de eitjes op de vaste plant). Wij hebben een moestuin met een border eromheen, en in die border staan sierplanten en kruiden.
Eerste lading mais had ik ook voorgezaaid in een bakje en toen ze 2-3 cm waren in de grond gezet. Helaas had ik ze iets te kort naast het pad gezet waar de kinderen met hun fiets met zijwieltjes de strook grond meenemen. En daarbovenop had man ook nog eens geschoffeld. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik daar mais had geplant maar dat was blijkbaar niet zo :-)
Ahhh Louise nou de volgende keer er een grote pijl bijplaatsen met: pas op!!! maisplantjes!!!!!

Mijn tomatenplantjes zijn wel wat gegroeid de dagen in de zon en er zitten een hoop knopjes in de tiny tims maar in de golden sunrise (of was het nou de golden egg) totaal niet. kan ze echt niet vinden. Is dat normaal? ik heb er 3 plantjes van.

groetjes Lotte
quote:_lotte85_ schreef op 27 mei 2010 @ 07:10:

Ahhh Louise nou de volgende keer er een grote pijl bijplaatsen met: pas op!!! maisplantjes!!!!!

Mijn tomatenplantjes zijn wel wat gegroeid de dagen in de zon en er zitten een hoop knopjes in de tiny tims maar in de golden sunrise (of was het nou de golden egg) totaal niet. kan ze echt niet vinden. Is dat normaal? ik heb er 3 plantjes van.

groetjes Lotte

Maak je geen zorgen Lotte, die komen wel van zodra de plant wat groter is geworden.

Ze staan toch in de volle grond neem ik aan ?
@ Louise: Volgens mij hangt het van de aardappelsoort af of hij gaat bloeien. Als de bladeren gaan verwelken kunnen ze volgens mij bijna gerooid worden. Zelf nog geen ervaring met aardappels, dus misschien verkondig ik wel onzin

Pompoenen: hangt er toch vanaf: ze ranken wel, dus ze willen wel klimmen. Mijn sierkalebassen laat ik altijd klimmen en die kunnen ook flink groot worden. Over de grond laten groeien kan prima voor pompoenen.

Balen trouwens van die maïs!

voor het eerste peultje! Ik kan niet wachten tot hier de eerste erwtenpeulen verschijnen!

@ Eefje: Eenmaal vlekken op de bladeren, die blijven zitten. De temperaturen moeten echt omhoog voor de tomaten. Onder de 12gr hebben ze een groeistilstand. Groeistilstand kan ook komen als ze te weing ruimte hebben voor de wortels, maar dat is er bij jou niet aan de hand.

@ Lotte; stamtomaten zijn vaak wat later dan struiktomaten. Bij mij zijn er nog maar twee soorten in bloei: de ene die ik gezaaid heb in januari en een ander struiktomaatje. De rest heeft ook nog geen knoppen of bloemen. Geduld!

Eind van de week schijnt het weer wat mooier te worden, en dat is maar goed ook! Als de temperaturen zo laag blijven, vrees ik het ergste voor de vruchten van de paprika's!
Voor alle beginnende tomatenkwekers hier : Vergeet niet de scheuten die uit de bladoksels komen te verwijderen, men noemt dat " dieven pikken ".

Zij gaan met alle energie van de plant lopen, ten koste van de vruchten.

Bij kerstomaatjes mag je er enkele laten groeien bovenaan, zodat de plant vertakkingen krijgt, maar zorg dat het er niet meer dan drie zijn, of je oogst wordt ook kleiner.
Wat een mooie bloem Heli!

Bij mij zijn er nu drie courgettes aan het volgroeien en er komen er nog veeeel meer aan. Dat wordt een zomer lang courgettes eten ben ik bang...
quote:roef schreef op 27 mei 2010 @ 11:40:

Voor alle beginnende tomatenkwekers hier : Vergeet niet de scheuten die uit de bladoksels komen te verwijderen, men noemt dat " dieven pikken ".

Zij gaan met alle energie van de plant lopen, ten koste van de vruchten.

Bij kerstomaatjes mag je er enkele laten groeien bovenaan, zodat de plant vertakkingen krijgt, maar zorg dat het er niet meer dan drie zijn, of je oogst wordt ook kleiner.

Ik ben het hier helemaal NIET mee eens!!!! Het ligt niet aan de grootte van de tomaat of er wel of niet gediefd moet worden. Het ligt aan de soort plant: struik- of stamtomaat.

Ter illustratie:

Zo teel ik eens in de zoveel jaar ook de Balkonstar: compacte struiktomaat (ong. 50cm) met 'normale' tomaten. Deze moet niet gediefd worden. De Golden Egge geeft ovaalronde cherrytomaten, maar is een stamtomaa en moet dus wel gediefd worden.
quote:Jody schreef op 27 mei 2010 @ 12:01:

Wat een mooie bloem Heli!

Dank je! Als de meloenpeer zover is, zal ik die ook laten zien. Die is ook prachtig!

Bij mij zijn er nu drie courgettes aan het volgroeien en er komen er nog veeeel meer aan. Dat wordt een zomer lang courgettes eten ben ik bang...

Courgettespaghetti, courgettechips, courgetteschotel, gevulde courgette, courgettesalade...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven