Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Mooie bloem! En wat een grote tomaten! De mijne zijn voorlopig blijven steken op 10 cm...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad jody, zat variaties qua eten met courgette en anders een kraampje langs de straat???
quote:Helianthus2106 schreef op 27 mei 2010 @ 12:07:

[...]

Ik ben het hier helemaal NIET mee eens!!!! Het ligt niet aan de grootte van de tomaat of er wel of niet gediefd moet worden. Het ligt aan de soort plant: struik- of stamtomaat.

Ter illustratie:

Zo teel ik eens in de zoveel jaar ook de Balkonstar: compacte struiktomaat (ong. 50cm) met 'normale' tomaten. Deze moet niet gediefd worden. De Golden Egge geeft ovaalronde cherrytomaten, maar is een stamtomaa en moet dus wel gediefd worden.

Ik heb het dus wel degelijk over klimmende stamtomaten.

Met struiktomaten heb ik geen ervaring, wist zelfs niet dat ze bestonden.
quote:_lotte85_ schreef op 27 mei 2010 @ 12:11:

Inderdaad jody, zat variaties qua eten met courgette en anders een kraampje langs de straat???

Ik woon in een wijk waarvan ik vermoed dat men het complete kraampje met courgettes, tafel en geldpotje meeneemt...

Maar inderdaad hoor, er zijn genoeg variaties te bedenken gelukkig

Van de (gele) tomaten wil ik dit jaar proberen ketchup te maken, dat lijkt me ook wel erg lekker.
quote:eefje677 schreef op 27 mei 2010 @ 12:10:

Mooie bloem! En wat een grote tomaten! De mijne zijn voorlopig blijven steken op 10 cm... De foto is van de litchi-tomaat. Naam is een beetje verwarrend, want het is geen tomatensoort (google maar eens op litchi en tomaat ;))
quote:roef schreef op 27 mei 2010 @ 12:16:

[...]

Ik heb het dus wel degelijk over klimmende stamtomaten.

Met struiktomaten heb ik geen ervaring, wist zelfs niet dat ze bestonden.

Klimmers en stamtomaten zijn hetzelfde. Struiktomaten blijven klein en compact. Peter Bauwens zet er op zijn website duidelijk bij wat stam- en struiktomaten zijn.

Stamtomaten moeten gediefd worden, maar nogmaals, dat heeft niet te maken met de grootte van de tomaat zelf.
quote:Jody schreef op 27 mei 2010 @ 12:22:

[...]

Ik woon in een wijk waarvan ik vermoed dat men het complete kraampje met courgettes, tafel en geldpotje meeneemt...

Maar inderdaad hoor, er zijn genoeg variaties te bedenken gelukkig

Van de (gele) tomaten wil ik dit jaar proberen ketchup te maken, dat lijkt me ook wel erg lekker.

En anders veel courgettes weggeven hoor. Wij eten 's zomers maximaal 2x per week iets met courgette. Anders groeit het ons de oren uit

Ik ga ook kijken of ik gele ketchup kan maken
quote:Helianthus2106 schreef op 27 mei 2010 @ 12:35:

[...]

De foto is van de litchi-tomaat. Naam is een beetje verwarrend, want het is geen tomatensoort (google maar eens op litchi en tomaat ;))Maar daarachter staan toch gewone tomaten? Of zie ik het verkeerd?
Cougettes (in grote stukken) koken tot ze zacht zijn. Beetje uitkrijpen, niet teveel. Dan courgettes in koekepan en bakken/prakken op laag vuurtje met knoflook en een beetje sambal, zout, peper (moet wel een tijdje sudderen om het teveel aan water weg te krijgen, is niet in 5 minuten klaar). Op laatst prutje aan de kant en eitje roerbakken in dezelfde pan. En dan door elkaar roeren. Eten met rijst. Is lekker!! (Iraans recept)
Ja, klopt hoor, daar staan inderdaad tomaten. De meeste tomaten zijn bij mij zo tussen de 50 en 80cm hoog. Ik heb ze binnenshuis gezaaid, half maart. Begin april al in grotere potjes gezet (p9-potjes) en vanaf eind april al in hun definitieve pot.

Zo krijgen ze steeds verse voeding en een grotere ruimte. En daar doen ze het dus heel erg goed op
Een raadseltje: Wie weet van welke moestuinplant dit bloemetje is?

*knip*
hmm helianthus, mijn moestuintje gaat niet verder dan tomaatjes en aardbeitje dus ik pas....
Ik pas ook denk ik. Het is geen tomaat, geen pepino, geen litchi-tomaat, geen courgette/pompoen-achtige.

Maar wat wel... geen idee.

Ik dacht nog heel slim op je Flickr te gaan kijken, maar daar heb je 'm ook geen naam gegeven
quote:Jody schreef op 28 mei 2010 @ 09:19:

Ik dacht nog heel slim op je Flickr te gaan kijken, maar daar heb je 'm ook geen naam gegeven

Denk eerst in families:

* Nachtschadigen of Solanaceae

* Komkommerachtigen of Curcubitaceae

* Vlinderbloemigen of Fabaceae

* Lookfamilie of Alliaceae

* Kruisbloemigen of Brassicaceae

En je hebt gelijk: het is geen Solanum en geen komkommer-achtige.
Dan ga ik voor een kruisbloemige, dat zijn toch de kolen/radijzen/knollen enzo?

Maar dan blijft nog steeds de vraag open: welke... Het lijkt wel gewoon het bloemetje van een pinksterbloem met het blad van een ribes-soort
Klopt, een kruisbloemige. En het is een eetbare soort.
Ik pas nog steeds hoor.

heb ook nietzoveel tijd om het internet af te gaan snuffelen dit weekend!

succes voor de rest
Alweer een vraagje van mij.

In mijn courgetteplanten beginnen de eerste vruchten te groeien. Is het slim om deze er uit te halen? En dus niet te laten volgroeien? Ik had ergens gelezen dat de plant anders te veel energie steekt in die eerste vrucht. Als je em eruit haalt kan de plant beter groeien. Klopt dit?
Yeti, ik heb de eerste vrucht bij de courgette laten zitten, die is nu bijna volgroeid. De plant zelf groeit ook nog steeds goed door, en maakt gewoon nieuwe vruchtbeginselen aan. Heb er vanochtend al 6 geteld 8-
Het doet mij een beetje aan broccolli denken, maar dan klopt het blad en de kleur van het bloempje weer niet, dus ik pas ( voorlopig)
@ Lotte: Hahahaha, ik had ook echt niet gedacht dat je heel het internet af zou speuren voor dit bloemeke hoor!

@ Yeti: Ik laat het altijd afhangen van de plant zelf. Als ik vind dat de plant al groot genoeg is om de vrucht te kunnen dragen, dan laat ik het zitten en anders haal ik het weg. Paprika's willen nog wel eens heel snel vruchten gaan maken, zonder dat de plant er eigenlijk groot genoeg voor is. Bij courgettes kan ik me niet herinneren er ooit een weggehaald te hebben. Dus lekker laten zitten, als de plant al groot genoeg is.

@ Jodi: nu al een volgroeide courgette! Dat is wel heel snel hoor!

@ foto: Het is de bloem van de radijs Rat's Tail. De 'gewone' radijs geeft trouwens dezelfde soort bloemen. Rijkbloeiend en als je de ruimte hebt, zou ik de radijs een keer in bloei laten schieten. Mooi om te zien.

Deze soort wordt geteeld voor de peul die na de bloei ontstaat.
Foto: weer wat geleerd, apart dat radijs zo'n mooie bloem geeft!

Courgette: tsja, hij gaat hier idd heel erg hard, maar hij staat dan ook erg beschut en half achter glas... dat geeft al gauw een voorsprong. Die courgette is niet het enige wat erg hard gaat, m'n tomaten kunnen er ook wat van
Zo groot zijn de planten ongeveer, foto is van 21 mei:

quote:Helianthus2106 schreef op 29 mei 2010 @ 18:27:

@ Lotte: Hahahaha, ik had ook echt niet gedacht dat je heel het internet af zou speuren voor dit bloemeke hoor!

nou als ik tijd had gehad had ik dat wel gedaan. vind dat altijd wel een leuk tijdverdrijf ietsafspeuren op het internet!
jippie ons moestuintje is af, nu kunnen we echt gaan beginnen.

alles is betegeld de waterpomp is geplaatst.

gister kregen we een brief met welk tuintje aan je toegewezen is ...

RTV- NH "de buurtbus"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven