Geld & Recht alle pijlers

Herstellen van fout in achternaam

26-05-2010 10:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje moeilijk om in de titel te omschrijven wat ik nou eigenlijk bedoel.... Ik hoop dat het met meer woorden gaat lukken

Er zit een "foutje" in mijn vriends achternaam. Toen zijn familie emigreerde naar een ander land (100 jaar geleden) hebben ze twee letters verwisseld. Daardoor is deze mooie achternaam een naam geworden waar hij vroeger mee gepest is.

Nu hoeft hij zelf niet zo nodig zijn naam te laten veranderen. Maar hij vind het heel erg belangrijk dat ons toekomstige (if we're that blessed) kind de naam krijgt zoals deze bedoeld is. Ook al zou 99% van de Nederlanders niet eens weten wat de achternaam betekent (het is een Britse achternaam).

Ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Is het sowieso wel mogelijk? Wat zou je daarvoor moeten doen? Wat zouden de mogelijke kosten zijn?

Alvast bedankt!!

Groetjes Kapara
Bedenk me net dat het voor jou wellicht geen grappig onderwerp is omdat je vriend ermee gepest is. Sorry!
Hahahaha Branwen nee hoor voor mij is het absoluut geen sensitive subject! Ik moest er juist wel erg om lachen.

Ik ga zijn echte naam hier natuurlijk niet neerzetten, al kriebelt het wel... hehehe.

Maar zoiets is het dus, behalve dat gay een well known uitdrukking is hier in NL en zijn naam dus niet. Ik zie dan ook geen probleem. Ik vond zijn naam super mooi voordat ik wist wat het betekende, dat is niet veranderd. Ik zou graag zijn naam dragen.
Ow gelukkig

Maar je maakt het wel spannend nu
In Nederland is er een verschil in je naam wijzigen als je kunt aantonen dat er ooit een fout bij de gemeente is gemaakt, dan kost het je niets. Ik heb dit zelf een aantal jaar geleden gehad, precies hetzelfde verhaal, familienaam ongeveer 100 jaar geleden een spelfout ingeslopen. Het is overigens niet bepaald makkelijk om de spelfout eruit te krijgen, je moet originele geboorte-aktes e.d. aanleveren om aan te tonen dat je naam ooit inderdaad anders gespeld werd. Maar goed, dat is Nederland, als je vriend niet Nederlands is, zal dat via zijn eigen land gaan neem ik aan?

Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat je bij de aangifte van je kind een spelfout in de naam van je vriend kunt laten corrigeren, zeker niet als die naam zo in zijn paspoort staat...
kapara over die nationaliteiten zou ik nog eens goed informeren. Mijn vader heeft een driedubbele nationaliteit. Nederlandse, belgische en litouwse. Komt er in het kort op neer dat hij nederlander werd bij de geboorte door zijn vader en de litouwse kreeg hij ook bij geboorte door mijn oma. De belgische kreeg hij doordat hij die aanvroeg toen hij daar ging werken en op die manier bepaalde dingen wel kon regelen
Erger u niet, verwonder u slechts!
Volgens mij is er idd geen limiet aan nationaliteiten. Je moet je dan verdiepen in de regels van die andere landen, maar jij kunt je NL nationaliteit gewoon overdragen aan je kindje. Ik denk dat het voor een persoon alleen maar gunstig is om meerdere nationaliteiten te hebben.
Hey dank je wel Belbe en Immaculata! Dat wist ik niet. Het is voor een kind alleen maar makkelijk meerdere nationaliteiten te hebben. Ik geloof alleen dat er voor hem op een of andere manier een limiet aan zat. Zijn vader had namelijk de Ierse en Britse nationaliteit en zijn moeder de Amerikaanse. Hij heeft nu dus de Britse en de Amerikaanse. Maar goed, ik weet ook niet of zijn ouders het belangrijk vonden ook nog de Ierse nationaliteit over te dragen.
quote:Elvestad schreef op 26 mei 2010 @ 12:16:

In Nederland is er een verschil in je naam wijzigen als je kunt aantonen dat er ooit een fout bij de gemeente is gemaakt, dan kost het je niets. Ik heb dit zelf een aantal jaar geleden gehad, precies hetzelfde verhaal, familienaam ongeveer 100 jaar geleden een spelfout ingeslopen. Het is overigens niet bepaald makkelijk om de spelfout eruit te krijgen, je moet originele geboorte-aktes e.d. aanleveren om aan te tonen dat je naam ooit inderdaad anders gespeld werd. Maar goed, dat is Nederland, als je vriend niet Nederlands is, zal dat via zijn eigen land gaan neem ik aan?

Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat je bij de aangifte van je kind een spelfout in de naam van je vriend kunt laten corrigeren, zeker niet als die naam zo in zijn paspoort staat...Dit heet een "kennelijke misslag". Maar als je vriend in het buitenland is geboren, heb je waarschijnlijk niets aan onze adviezen over het Nederlandse familierecht.
quote:vicodin schreef op 26 mei 2010 @ 10:55:

[...]

Michelle, werd degene van wie je de achternaam eerst droeg op de hoogte gesteld van de wijziging? Zo heb ik het namelijk wel begrepen, en is voor mij een reden om het niet te doen.

Of was de situatie bij jou anders, en dus niet aan de orde?

@Vicodin, ik wilde niet dat mijn vader op de hoogte werd gesteld en dat hebben ze dan ook niet gedaan. Als je meerderjarig bent en de ouder van wie je de naam wilt aannemen heeft voor je 18de

x-jaar voor je gezorgd en je hebt daardie periode ingeschreven gestaan dan is geen toestemming van de andere ouder nodig. In mij geval werd er geen contact opgenomen omdat vader nergens stond ingeschreven(wist wel waar hij woonde) en ik het niet wilde. Ik heb een gesprek gehad met een ambtenaar van de gemeente waar ik woon en aangegeven dat ik niet wilde dat ze contact op zouden nemen. Uitleg gegeven waarom en het was geen enkel probleem. Ambtenaar doet het voorstel aan het Ministerie en als hij een beetje goed stukje schrijft wordt zijn advies gewoon overgenomen. Misschien een idee om zelf in je brief bij de aanvraag al aan te geven dat je niet wilt dat er contact wordt opgenomen en waarom. In mijn geval is dat deel van mijn brief door de ambtenaar overgenomen in het advies. Of ga eerst een gesprek aan met de betreffende behandelend ambtenaar van je gemeente. Er zullen wel meer mensen zijn die geen contact willen, de betreffende ouder weet anders ook direct in welke gemeente je woont als hij/zij een brief van die gemeente krijgt. Succes als je bsluit het toch aan te vragen. Voor mij was het een hele goede beslissing, had ik jaren eerder moeten doen.
Graag gedaan! Ja het kan zijn dat er bij hem andere regels golden. Ik weet dat mijn nichtje in frankrijk de litouwse nationaliteit niet heeft terwijl haar vader die wel heeft. Maar ze zou er dan 4 hebben (frankrijk, nederland, belgië en litouwen) en volgens mij mocht dat daar niet. Nou hebben wij er ook helemaal niks aan om die nationaliteit te hebben we komen er toch niet.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:elianne69 schreef op 26 mei 2010 @ 21:50:

[...]

@Vicodin, ik wilde niet dat mijn vader op de hoogte werd gesteld en dat hebben ze dan ook niet gedaan. Als je meerderjarig bent en de ouder van wie je de naam wilt aannemen heeft voor je 18de

x-jaar voor je gezorgd en je hebt daardie periode ingeschreven gestaan dan is geen toestemming van de andere ouder nodig. In mij geval werd er geen contact opgenomen omdat vader nergens stond ingeschreven(wist wel waar hij woonde) en ik het niet wilde. Ik heb een gesprek gehad met een ambtenaar van de gemeente waar ik woon en aangegeven dat ik niet wilde dat ze contact op zouden nemen. Uitleg gegeven waarom en het was geen enkel probleem. Ambtenaar doet het voorstel aan het Ministerie en als hij een beetje goed stukje schrijft wordt zijn advies gewoon overgenomen. Misschien een idee om zelf in je brief bij de aanvraag al aan te geven dat je niet wilt dat er contact wordt opgenomen en waarom. In mijn geval is dat deel van mijn brief door de ambtenaar overgenomen in het advies. Of ga eerst een gesprek aan met de betreffende behandelend ambtenaar van je gemeente. Er zullen wel meer mensen zijn die geen contact willen, de betreffende ouder weet anders ook direct in welke gemeente je woont als hij/zij een brief van die gemeente krijgt. Succes als je bsluit het toch aan te vragen. Voor mij was het een hele goede beslissing, had ik jaren eerder moeten doen.Dat wist ik niet, ik was 16 toen ik het liet doen en 17 toen het rond was. Maar ik heb nog een oudere broer die het ook wilt doen maar het op de hoogte brengen van onze vader houd hem tegen maar hij is 23. Maar ik zal dit tegen hem zeggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven