Wat kan ik doen aan opgezette enkels
woensdag 26 mei 2010 om 22:35
Ik heb vaak last van opgezette enkels, vooral zomers. In de ochtend zien ze er nog okee uit maar gedurende de dag zwellen ze steeds meer op. Ik kan geen leuk schoentje meer aan want na een dag werken (zittend werk) zijn ze zo opgezwollen dat ik pijnlijke voeten krijg doordat mijn schoenen knellen.
Het is overigens niet alleen als ik gewerkt heb, het is dagelijks en vooral met warm weer. Ik schaam me er echt voor, het ziet er gewoon niet uit. Lange broeken dragen om ze te verstoppen kan toch niet de enige optie zijn? Wie heeft hier ook last van en heeft wat tips voor mij?
Het is overigens niet alleen als ik gewerkt heb, het is dagelijks en vooral met warm weer. Ik schaam me er echt voor, het ziet er gewoon niet uit. Lange broeken dragen om ze te verstoppen kan toch niet de enige optie zijn? Wie heeft hier ook last van en heeft wat tips voor mij?
woensdag 26 mei 2010 om 22:43
Opgezette enkels komen meestal ( volgens mij) door vocht in de enkels. Dat zou te maken kunnen hebben met verstopte lymfe klieren...
Probeer je voeten zo veel mogelijk hoog te leggen. Dat scheelt sowieso al in de vochtophoping. Verder is het aan te raden om steunkousen te dragen op de momenten dat het warmer wordt. Al zit dat natuurlijk niet al te lekker, het geeft wel extra steun.
Probeer je voeten zo veel mogelijk hoog te leggen. Dat scheelt sowieso al in de vochtophoping. Verder is het aan te raden om steunkousen te dragen op de momenten dat het warmer wordt. Al zit dat natuurlijk niet al te lekker, het geeft wel extra steun.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 26 mei 2010 om 22:44
donderdag 27 mei 2010 om 00:10
Ik ken het probleem helaas. En ik ben er al diverse keren mee naar de huisarts geweest, maar die kan niks doen. Bij mij is het vooral bij warm weer en een hogere luchtvochtigheid. In Spanje bijv heb ik er geen last van. En in gebouwen met airco krijg ik het ook.
Nu dacht ik steeds dat je dan het beste geen laarzen of kniekousen aan kon doen, omdat je dan de ophoping wat hopgerop krijgt, maar ik hoorde dat dat juist goed is omdat daar meer ruimte is voor vocht dan bij je enkels. Verder heb ik me vorig jaar laten masseren (een speciale lympfedrainage) en bij mij hielp het. Vochtafdrijvende thee ed helpen bij mij niet helaas. Dus als iemand een oplossing (buiten die massages) heeft, hou ik me aanbevolen, want het is inderdaad niet prettig en soms ook pijnlijk.
Nu dacht ik steeds dat je dan het beste geen laarzen of kniekousen aan kon doen, omdat je dan de ophoping wat hopgerop krijgt, maar ik hoorde dat dat juist goed is omdat daar meer ruimte is voor vocht dan bij je enkels. Verder heb ik me vorig jaar laten masseren (een speciale lympfedrainage) en bij mij hielp het. Vochtafdrijvende thee ed helpen bij mij niet helaas. Dus als iemand een oplossing (buiten die massages) heeft, hou ik me aanbevolen, want het is inderdaad niet prettig en soms ook pijnlijk.
donderdag 27 mei 2010 om 05:48
Hier hetzelfde probleem. Ook ooit voor bij de huisarts geweest en die raadde aan om zoveel mogelijk vochtafdrijfende dingen te eten zoals bleekselderij, magiplant. En veel drinken, benen zoveel mogelijk hoog houden. Ook ooit lympfedrainage gedaan, werkte toen niet maar dit had ik eenmalig op vakantie gedaan. Wellicht hielp het wanneer ik dit vaker had gedaan. Succes deze zomer

vrijdag 28 mei 2010 om 10:16
Dank je wel voor al jullie reacties. Ik zeg wel steeds opgezette enkels maar ik hou inderdaad vocht vast in de zomer, je kan mijn enkels zo indrukken. Ik draag steunkousen in de winter, dat helpt heel goed maar die draag je natuurlijk niet in de zomer. Mijn benen omhoog leggen doe ik ook altijd, in de ochtend zijn ze ook altijd slank. Het gaat met name om overdag bij warm weer, dan gaan ze opzwellen en is er niets tegen te doen.
Veel water drinken doe ik ook al, ik drink eigenlijk alleen water en thee. Verder heb ik wel last van het 'Restless legs syndroom" dat heeft ook te maken dat je toevoer van het bloed niet goed loopt waardoor je onrustige benen krijgt. Maar voor dat ik RLS had, had ik ook al last van vocht vasthouden.
Lymfedraainage heb ik nooit gedaan, ik wil het best doen maar vraag me af of ik dit dan moet blijven doen. Misschien is het maar een tijdelijke oplossing, dat is ook zonder want het kost toch een hoop geld.
In het verleden ben ik hiervoor ook naar de huisarts geweest maar gaf aan dat ik wel plaspillen kon krijgen als ik bijvoorbeeld een feestje had en slanke enkels wilde hebben. Daar ben ik zelf niet zo voor, de huisarts gaf zelf ook aan dat het niet goed is om dit vaak te gebruiken.
Veel water drinken doe ik ook al, ik drink eigenlijk alleen water en thee. Verder heb ik wel last van het 'Restless legs syndroom" dat heeft ook te maken dat je toevoer van het bloed niet goed loopt waardoor je onrustige benen krijgt. Maar voor dat ik RLS had, had ik ook al last van vocht vasthouden.
Lymfedraainage heb ik nooit gedaan, ik wil het best doen maar vraag me af of ik dit dan moet blijven doen. Misschien is het maar een tijdelijke oplossing, dat is ook zonder want het kost toch een hoop geld.
In het verleden ben ik hiervoor ook naar de huisarts geweest maar gaf aan dat ik wel plaspillen kon krijgen als ik bijvoorbeeld een feestje had en slanke enkels wilde hebben. Daar ben ik zelf niet zo voor, de huisarts gaf zelf ook aan dat het niet goed is om dit vaak te gebruiken.
vrijdag 28 mei 2010 om 10:23
Ik heb er geen last van maar ik zie dat je ook problemen heb met de bloedtoevoer in je benen. Heb je al eens ginkgo biloba geprobeert. Ik slik het in de winter tegen witte vingers en tenen.(raynaud) Is het RLS geen 'familie' daar van? (ik kan het helemaal mis hebben maar ik denk dat voor ginkgo geldt baad het niet dan schaad het niet)