Rij examen

28-05-2010 11:47 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb volgende maand rij examen en vind het nu al spannend.

Wie heeft er tips om rustig en zelfverzekerd het examen door te komen?

Wat kan je allemaal verwachten?
Oeh spannend!

Ik heb hem in 3x gehaald.

De 1e x reed ik heel zelfverzekerd en dat was niet heel goed.

De 2e x maakte ik er een zooitje van dus dat was terecht.

De 3e x kreeg ik de tip, draag rood ondergoed dat brengt geluk. En je raadt het al, ik was toen geslaagd

Ik reed toen trouwens wel door rood en bij het inparkeren keek ik helemaal niet van de zenuwen. Ik had ook gevraagt of er niet met me gesproken kon worden. Ik wou niet met die man praten want daar werd ik alleen maar zenuwachtiger van.

Misschien is dat een tip? + rood ondergoed uiteraard haha

Succes!!!
Hier in twee keer:

1e keer voegde ik te langzaam in op de snelweg.

2e keer miste ik een brommer van rechts, maar herstelde blijkbaar op tijd, want wel geslaagd.

Ik heb zelf Nervovit tabletjes genomen, zit wat valeriaan in. Dus ik was beide keren heel erg rustig. Wat ook hielp is dat ik er voor mezelf niet veel dwang op heb gelegd: niet halen was voor mijn gevoel jammer, maar oké. En wel halen zou super zijn.
Ik had afgelopen week motor rijexamen en mn instructeur zakte van te voren door zn stoel. Toen was de sfeer gelijk al losjes en ontspannen. Dat helpt voor mij heel erg! Heb een beetje grapjes gemaakt met de instructeur en heb mezelf in de tussentijd steeds wijs proberen te maken dat het gewoon een les was. De kleur van mijn ondergoed weet ik niet meer maar ik weet wel dat ik door heeeel donker oranje gereden ben en nog steeds geslaagd ben!

Het klinkt makkelijker dan het is maar probeer er niet te zwaar aan te tillen. Van zenuwen gaat niemand beter presteren.

Ohja, mijn instructeur zei steeds.. maak je geen zorgen, iedereen begint geslaagd, pas als je veel fouten gaat maken zak je naar een onvoldoende. Maar bij een foutje sta je nog steeds op een 8 of 9 dus als een dingetje fout gaat ben je nog niet gelijk gezakt dus hou de moed er onder het rijden in!
Allereerst succes. Ik ben 4 maanden geleden geslaagd. Wat bij mij heeft geholpen zijn medicijnen (propanolol). Mijn rij instructrice had nog gezegd dat ik het niet moest doen omdat je, zo zei ze, er duf van zou worden. Mijn stiefmoeder is huisarts dus ik heb het nog eens aan haar gevraagd en zij gaf ook aan dat het geen kwaad kan en dat het, als je je aan de voorgeschreven dosis houdt, niet suf maakt.

Verder had ik een heel relaxte examinator. Die maakte eerst een praatje over mijn dochter ( die was pas daarvoor jarig geweest en ze staat in mijn paspoort) en toen zijn we gaan rijden. Ik had van tevoren aangegeven dat ik niet zo heel bekend ben in deze regio ( lees: ik zou het erg slecht doen als navigatie) dus of ik aan hem mocht vragen hoe en wat. Nou hij heeft me zo ongeveer door de stad heen geloodst. Zei precies waar ik links en rechts moest.Heb nog wel een stoepje geraakt, een noodstop gemaakt en een omkeeropdracht die nergens op leek. Dacht zelf dus ook dat ik gezakt zou zijn, maar was geslaagd omdat ik, zo zei hij, zelf die noodstop had gemaakt, goed om me heen had gekeken bij de omkeeropdracht en zo dus een fietser tijdig had opgemerkt en dat stoepje tja dat was gewoon een smalle rotweg ( met geparkeerde auto's en een fietser die ik passeerde) .

Verder met hem een leuk gesprek gehad over waarom iemand examinator wordt. Ligt dus echt heel erg aan je examinator en doe waar je jezelf prettig bij voelt. Bijvoorbeeld wel of niet praten en geef dat ook aan.
Oh wat spannend! ik heb er ook 3 keer overgedaan. De eerste keer was ik er voor mijn gevoel nog niet helemaal klaar voor. De tweede keer ben ik gezakt maar niemand begreep waarom. Achteraf bleek dat 9 van de 10 vrouwelijke examenkandidaten bij hem zakte, hij is nu ook ontslagen omdat hij een vrouwenhater bleek te zijn. De derde keer leek het straatje keren helemaal nergens naar, reed ik bijna een fietser aan die ik over het hoofd zag (maar ik blijk netjes geremd te hebben zonder te laten merken dat ik van de fietser schrok) en ben ik toch geslaagd.

Als je geen bezwaar tegen een praatje hebt begin dan zelf over een onderwerp waar je makkelijk over praat zonder je aandacht voor het verkeer te verliezen. Ik begon over vakantieplannen, heb ook in juni afgereden, en liet de examinator praten. Bij lastige situaties kun je gewoon vragen even stil te zijn omdat je al je concentratie nodig hebt. Verder ben ik een ramp in links en rechts en heb dus gevraagd of mijn examinator links en rechts wilde aanwijzen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ohja en tegen mij zei de examinator van te voren: dat ik mijn rijbewijs heb en jou ga beoordelen zegt niet dat ik perfect ben. Ik ben een mens en mensen maken foutjes. Ga niet bedenken wat ik wil zien maar ga op je gevoel af doe wat jij denkt dat goed is dan komt alles goed.

Heel veel succes laat je weten hoe het gegaan is?
Bedankt voor jullie steun! Ik word er al weer wat rustiger van.

Het vervelende bij mij is dat ik de ene keer supergoed rijd en dan krijg ik allemaal complimenten van mijn instructeur. De andere keer ben ik er denk ik niet goed bij met mn hoofd ofzo en dan gaat het zo-zo. Mijn instructeur zegt ook elke keer "je weet hoe het moet, je kan alles, doe het dan ook"! Daar krijg ik dan wel weer vertrouwen door, maar goed ik vind het zo vervelend dat ik zo in pieken en dalen ga.

Dat rij-examen moet ik dan maar als gewone les zien. En praten over vakanties gaat goed bij mij, dat is mn werk
Ehm...niet echt tips.

Zelf laatst voor de 3e keer gezakt. De 1e en 2e keer geheel terecht. Was echt niet veilig aan het rijden en was veeeeeels te zenuwachtig.

De 3e keer had ik mn zenuwen onder controle, en had ik een goede rit gereden! Examinator zei zelfs dat hij goed kon zien dat ik alle basis dingen goed onder controle had, maar hij vond dat ik een bepaald inzicht miste. Waar hij over viel was dat ik had geparkeerd naast een busje en op deze manier weinig zicht had toen ik er uit reed (er kwam een fiester voorbij, een vrachtwagen en een auto...ik heb ze allen niet over het hoofd gezien), ik had 1 keer niet links voorgesorteerd en hij vond dat ik op deze manier anders in een lastige situatie was terecht gekomen als een auto rechtdoor had gewild (helemaal mee eens hoor, ware het niet dat er 0,0 verkeer was), en 1 keer stond ik op de linkerrijbaan voor het stoplicht ipv op de rechter.

Maar goed, de beste tip is om het niet zo groot voor jezelf te maken...want hoe groter het examen wordt des te zenuwachtiger je wordt.

Succes alvast!
Perfectionisme is niet perfect...
Yathibiyya ik denk dat je examinator bedoeld dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt als je naast een busje parkeert en verkeerd voorsoorteerd. Wel een beetje flauw om je daarop te laten zakken vind ik. Maar ik hoop dat de volgende keer alles goed gaat en je rijbewijs haalt.
Ik heb hem in 1 x gehaald! Mijn rij instructeur had me al verteld dat mijn examinator een voetbalgek was. Dus toen we de straat uitreden ben ik maar over de wedstrijd van de avond ervoor begonnen... Volgens mij was ik binnen 10 minuten weer terug.

Doordat we dat gesprek hadden, zat ik ook een stuk relaxter in de auto omdat ik niet het gevoel had dat ik werd beoordeeld, maar gewoon het idee had dat ik samen met iemand in de auto zat..
Poeh ik mag echt in mijn handjes klappen! Heb hem de 1x gehaald en had zo lieve man als instructeur! Liet de motor afslaan tijdens het optrekken op het terrein. Zo stom! zeker met een diesel.Maar goed, hij zei; ''Ik heb niks gezien, uh, zullen we vertrekken?'' Nou stukje gereden en toen zakte de zenuwen weg. Ik dacht eerst oh motor afslaan is al gelijk gezakt. Hoor ook verhalen van vrienden dat je dus niet zeker genoeg bent of weer te zeker blabla. Ligt ook gewoon aan de gene die je beoordeeld. Mijn tussentijdsetoets was volgens dat wijf een en al bagger en mijn lesinstructeur proberen nog met haar te praten, mar was niks mee te beginnen. Toen we daarna terug reden zei hij dat het in de lessen echt goed ging en dat hij het niet eerlijk vond van haar.

Je moet gewoon rustig blijven en zenuwen zijn best goed hoor! hoort erbij. Hopen dat je beetje relaxte instructeur hebt! Verder niet te veel over nadenken gewoon doen! Succes volgende maand! Bij mij hielp het trouwens wel om steeds in de spiegels te kijken en ook als je uit je ooghoek ziet dat hij naar je kijkt. Soms wat hard opzeggen. Bijv. Ja, kom maar. als er een fietser aankomt ofzo. Dat ze ook beetje horen wat je dnekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven