Is dit niveauverschil?

24-05-2010 12:43 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje, waar ik me aan de ene kant wel een beetje voor schaam, aan de andere kant wil ik ook graag weten of iemand het herkent.

Ik heb sinds vorige week een leuke man van midden 30 leren kennen. We hebben elkaar pas 1x gezien en via sms heeft hij aangegeven al verliefd op me te zijn. Hartstikke leuk, maar ook hartstikke snel. Ik wil niet te hard van stapel lopen en hou hem dus even op een afstand.

Maar via de sms merk ik dat zijn Nederlands nogal aan de slechte kant is. Zo schrijft hij geen punten, komma's of hoofdletters en maakt hij van d's een t (bijv. "noot geval"). Tenenkrommend vind ik het en eigenlijk ook een behoorlijke afknapper.

Verder kijkt hij eigenlijk altijd RTL4 waaronder GTST.

Op de een of andere manier vind ik dat ook weer een afknapper.

Dus voordat ik op voorhand besluit om met het contact te stoppen ("want in een relatie moet je je goed voelen enz enz") of hem juist toch een kans te geven ("de basis van een relatie is niet het taalgebruik of de tvzender"), wil ik graag jullie meningen.

Wat zouden jullie doen?
quote:4wheelsand1heart schreef op 29 mei 2010 @ 08:19:

Ach jee, gaan we over elk woordje wat ik verkeerd schrijf vallen...? Hoe gezellig

....elk woordje DAT ik schrijf...
TO, je vind deze man eigenlijk niks, je knapt op een hoop dingen af en hij is opdringerig. Ik snap echt niet waarom je nog een date met hem had gepland. Hij is hij, jij bent jij en dat vind je leuk of niet. Dat gaat niet veranderen.
[quote]4wheelsand1heart schreef op 28 mei 2010 @ 11:02:

Inmiddels heb ik hem gevraagd of hij met smsen punten, komma's en hoofdletters wil gebruiken. Dat probeert hij te doen, maar ben ik hiermee gelijk al niet iemand proberen te veranderen?

Soms weet ik niet wanneer je iemand probeert te veranderen, of gewoon wat opbouwende feedback geeft. Lastig.

Jemig, hoe durf je! Komt nogal arrogant over. En of je hem nu al probeert te veranderen daardoor... ja, lijkt me wel.

Begrijp werkelijk waar niet waar je je druk over maakt en als ik je verhaal zo verder lees dan wordt het niks. Als je je nu al ergert, hoe gaat dat straks worden met dingen die over het echte leven gaan, zoals kinderen opvoeden, omgaan met andere mensen, sociale gedragingen, etc...
quote:HansHier schreef op 29 mei 2010 @ 08:53:

[...]

....elk woordje DAT ik schrijf... En bedankt voor je constructieve bijdrage in dit topic.
quote:Ddi schreef op 29 mei 2010 @ 12:02:

Jemig, hoe durf je! Komt nogal arrogant over. En of je hem nu al probeert te veranderen daardoor... ja, lijkt me wel.

Dus je mag tegenwoordig niets meer vragen, ookal is het hele smsje door het ontbreken van hoofdletters, komma's en punten compleet onleesbaar geworden? Als hij contact met me wil, zal hij zijn manier van communiceren wel een beetje aan mij moeten aanpassen. Dat vind ik niet arrogant, dat vind ik normaal.

Als jij in het buitenland op een terras iets bestelt, dan is het niet de bedoeling dat die ober Nederlands moet leren om jouw bestelling op te nemen. Als je iets wil, zul je er zelf wat voor moeten doen.

(en als iemand valt over me taalgebruik van dat en wat en als en dan dan vindt ik dat heel wat anders dan wat ik aan smsjes binnen krijg waar alle gebruikelijke taalonderdelen missen en ik zelf moeite moet gaan doen om te begrijpen wat de ander probeerd te zeggen)

Zoiets.
Okay, we denken er erg verschillend over maar dat is niet de issue toch... vraag me af of je nog verder met hem gaat daten, of laat je het hier bij?
quote:Ddi schreef op 30 mei 2010 @ 16:09:

Okay, we denken er erg verschillend over maar dat is niet de issue toch... vraag me af of je nog verder met hem gaat daten, of laat je het hier bij?

Ik kijk het even aan. We hebben geen nieuwe afspraak en aangezien hij degene is geweest die de afspraak heeft afgezegd, mag hij moeite doen om een nieuwe afspraak voor te stellen.

Hij stuurt alleen een sms als ik stuur, maar laat daarbij wel weten dat hij hoopt me snel weer te zien. Dat mag
quote:4wheelsand1heart schreef op 30 mei 2010 @ 12:04:

(en als iemand valt over me taalgebruik van dat en wat en als en dan dan vindt ik dat heel wat anders dan wat ik aan smsjes binnen krijg waar alle gebruikelijke taalonderdelen missen en ik zelf moeite moet gaan doen om te begrijpen wat de ander probeerd te zeggen)Daarnaast is dit ook een vrijwel onleesbaar stuk, doordat je geen punten en komma's gebruikt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat een afknapper vindt. Toch zou ik het een kans geven. Ik heb iets soortgelijks gehad in een vorige relatie (alleen hij keek geen GTST .

Hij bleek ondanks zijn slecht geschreven teksten een intelligente leuke, lieve man. Leergierig ook en dat taalgebruik is in de loop der tijd een heel stuk verbeterd. Ik kreeg de meest prachtige gedichten en die paar taalfouten die hij nog maakte, deden daar niets aan af.

En ik vind je niet arrogant.
quote:yoyo2 schreef op 30 mei 2010 @ 17:33:

[...]

Daarnaast is dit ook een vrijwel onleesbaar stuk, doordat je geen punten en komma's gebruikt.Je hebt het zoiets erna gemist? Dat is het voorbeeld van wat hij stuurt.
quote:mocy schreef op 30 mei 2010 @ 18:20:

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat een afknapper vindt. Toch zou ik het een kans geven. Ik heb iets soortgelijks gehad in een vorige relatie (alleen hij keek geen GTST .

Hij bleek ondanks zijn slecht geschreven teksten een intelligente leuke, lieve man. Leergierig ook en dat taalgebruik is in de loop der tijd een heel stuk verbeterd. Ik kreeg de meest prachtige gedichten en die paar taalfouten die hij nog maakte, deden daar niets aan af.

En ik vind je niet arrogant.

Weet je, mijn gevoel zegt dat het ook wel een goeie kerel kan zijn, maar dat ik daar zelf even aan moet 'wennen'. Dit soort man is mij totaal onbekend en onbekend maakt toch een beetje onbemind, toch?

Ik besef me dat dat bij mij ligt en kijk het gewoon nog even aan.
quote:kiki_twee schreef op 30 mei 2010 @ 21:28:

Je hebt het zoiets erna gemist? Dat is het voorbeeld van wat hij stuurt.

Je hebt mijn quote gemist met deze zin?:

'en als iemand valt over me taalgebruik van dat en wat en als en dan dan vindt ik'
quote:yoyo2 schreef op 31 mei 2010 @ 00:35:

[...]

Je hebt mijn quote gemist met deze zin?:

'en als iemand valt over me taalgebruik van dat en wat en als en dan dan vindt ik'Ik denk dat jij niet weet dat TO het als voorbeeld had gebruikt van haar date. Jij @yoyo2 bent toch niet de date van TO?

Het gaat om het taalgebruik van haar date en niet jouw taalgebruik.

Persoonlijk vind ik het ook lastig als ik bij een sms of email moet bellen om te vragen wat er staat. Dat kost veel tijd.
quote:kiki_twee schreef op 31 mei 2010 @ 00:47:

Ik denk dat jij niet weet dat TO het als voorbeeld had gebruikt van haar date. Jij @yoyo2 bent toch niet de date van TO?

Het gaat om het taalgebruik van haar date en niet jouw taalgebruik.

Laat maar, je snapt me niet...
Doorzetten. Zoveel leuker dan opgeven...
quote:4wheelsand1heart schreef op 24 mei 2010 @ 20:04:

[...]

Met alle punten eens.

Ik heb vanmiddag zijn smsje aan een vriendin voorgelezen, in de hoop dat zij er iets uit kon opmaken. Nee dus. Toen ik hem vroeg of hij bedoelde wat ik dacht dat hij bedoelde, bedoelde hij dat dus niet

Ik heb hem gevraagd welke programma's hij van RTL4 kijkt, kreeg ik als antwoord terug: Alles, tv staat meestal op 4.

Dus wat dat betreft hoef ik niet bang te zijn dat hij met de afstandsbediening in zijn hand zit. Hij zet hem één keer op 4 en that's it blijkbaar

En ja, ik vind het leuk als iemand op een rustige en enigzins spannende charmante wijze 'into me' is, maar dit wanhopige gedoe stoot me alleen maar af.En jij vindt dit een belangrijke vraag om te stellen aan iemand die je beter wilt leren kennen om uit te vogelen of er sprake zou kunnen zijn van niveauverschil tussen jou en hem ?
quote:yoyo2 schreef op 31 mei 2010 @ 01:50:

[...]

Laat maar, je snapt me niet...

Ik vind deze elkaar niet begrijpen wel leuk. Past goed bij dit topic.

Toch beter om nog een echte date te doen om alles duidelijk te krijgen
quote:kiki_twee schreef op 31 mei 2010 @ 14:03:

Ik vind deze elkaar niet begrijpen wel leuk. Past goed bij dit topic.

Toch beter om nog een echte date te doen om alles duidelijk te krijgen

Haha, ben blij dat er nog iemand is die het (mij) snapt

De nieuwe date staat gepland, voor woensdagavond.
Oke, even Ontopic: Je maakt je nu al druk over 'niveau' verschil.

Dat betekent dat dat 'niveau' verschil wel degelijk bestaat in jouw beleving. En helaas, een 'niveau' verschil is niet altijd overkomelijk.

Het positieve is dat slecht taalgebruik absoluut niet synoniem hoeft te zijn met gebrek aan algemene ontwikkeling of interesse voor wat dan ook.

(Veel mensen beheersen een taal goed, maar hebben weinig interessants te vertellen.)
quote:HansHier schreef op 31 mei 2010 @ 17:50:

Oke, even Ontopic: Je maakt je nu al druk over 'niveau' verschil.

Dat betekent dat dat 'niveau' verschil wel degelijk bestaat in jouw beleving. En helaas, een 'niveau' verschil is niet altijd overkomelijk.

Het positieve is dat slecht taalgebruik absoluut niet synoniem hoeft te zijn met gebrek aan algemene ontwikkeling of interesse voor wat dan ook.

(Veel mensen beheersen een taal goed, maar hebben weinig interessants te vertellen.)Goed gezegd ja!! Mijn man heeft LTS, maar heeft zich op basis van een flinke dosis levenservaring plus een brede algemene ontwikkeling en heel uiteenlopende interessevlakken echt onwijs ver ontwikkeld. Het is soms echt zonde om dan zo op taalfouten af te gaan.
Ddi,

Ik praat ook over mezelf: Ik woon niet in Nederland, en praat de taal van het land waar ik woon gewoon ontzettend beroerd!

Ik heb gemerkt, zeker in het begin, dat je dan wel eens als een halve idioot wordt beschouwd. Dus het is jammer dat mensen veel waarde hechten aan de grammatische correctheid van een gesproken , of geschreven, zin, dan aan de achterliggende idéen.

P.s. Wat is die avatar van jou? Spagettievlindertjes of zo?

Dus, TO, maak niet die fout te veel waarde te hechten aan foutloze grammaticale hoogstandjes.
[quote]HansHier schreef op 31 mei 2010 @ 19:40:

Ddi,

Ik praat ook over mezelf: Ik woon niet in Nederland, en praat de taal van het land waar ik woon gewoon ontzettend beroerd!

Ik heb gemerkt, zeker in het begin, dat je dan wel eens als een halve idioot wordt beschouwd. Dus het is jammer dat mensen veel waarde hechten aan de grammatische correctheid van een gesproken , of geschreven, zin, dan aan de achterliggende idéen.

P.s. Wat is die avatar van jou? Spagettievlindertjes of zo?

Dat is mijn haar lieverd
Ddi,

Ajj! Sorry hoor, je kunt die plaatjes ook niet vergroten.

Dan heb je een mooie bos goudkleurige lokken dus! Mooi laten groeien!
Mijn vriend kijkt ook GTST en betrap hem regelmatig op een spelfout in zijn smsjes. Maar ik ben al een hele tijd zielsgelukkig met hem;)

Toen we net aan het daten waren vond ik dit ook een afknapper. Maar toen ik hem beter leerde kennen kwam ik erachter dat hij alles behalve dom is. Geef het een kans:)
Ja Kiekeboow, ga ik ook doen.

En HansHier, bedankt voor je bijdrage, ik denk ook dat je wel gelijk hebt. Morgen ga ik het meemaken wat meneer nog meer te melden heeft. Misschien klikt het verder wel superfantastisch

Ik heb in ieder geval geen verwachtingen, dan kan het altijd meevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven