Salades

08-06-2008 19:58 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht er zal vast wel een salade topic zijn maar nee kon niets vinden

Ik ben met dit weer dol op salades vooral witlofsalade met appel.Alleen mijn kinderen vinden weinig lekker behalve gewone gemengde salade zonder toeters en bellen.

Mijn man heeft ook al tal van salades gemaakt,de eigengemaakte huzarensalade en kip/kerrie salade is door hun goedgekeurd maar verder

Weten jullie nog een lekkere salade?
Oh en als salade voor kinderen heb ik nog wel een recept, is eigenlijk een winterrecept maar je kunt het nu ook wel maken.

Witte kool, rauwe worteltjes/ wortelreepjes, banaan, rozijnen, slasaus of fritessaus, water, kerriepoeder.

Heel simpel, gesneden witte kool in grote schaal, daar reepjes/plakjes wortel doorheen, dan 2 bananen in plakjes, handvol rozijnen (als je niet die mooie blanke rozijnen hebt want die vind ik wel het lekkerst hierdoor dan even de rozijnen kort in een kopje water laten weken). Alles mengen.

Dressing maken van fritessaus/slasaus met water aanlengen zodat het een dunne dressing wordt, kerriepoeder erdoorheen.

Zelf even proeven voor de juiste hoeveelheid kerriepoeder.

Dressing over de salade gieten en de salade heel even koel wegzetten.

De dressing trekt dan in de witte kool en maakt die iets zachter.

Je kunt hem ook gelijk opeten maar dan zijn de ingredienten wat harder/knapperiger. Ook lekker trouwens.

Lekker met een kipschnitzel en iets van aardappelkroketjes.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
quote:tilalia2 schreef op 08 juni 2008 @ 23:17:

[...]

Waarom eet je dat niet gewoon warm? Is toch veel lekkerder?Ja, dat dcht ik ook toen Meneer Nilsson er mee aan kwam. Maar lauw/koud is ie nóg lekkerder. Ik zal vanavond het hele recept er ff bijpakken.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Altijd lekker door de dressing; wat fijngehakte ansjovisfilets. Die gaan hier ook door de pastasaus, lekker!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik lust geen vis,wel zure haring maar geen zoute haring,lekkerbek/kibbeling lust ik ook maar verder geen vis voor mij.

Vanavond eten we de wortelsalade,het is hier al 24 graden dus dat word snel klaar wezen in de keuken vanavond.Daarvoor zijn die BBQ krieltjes ook ideaal,lekker en binnen 5 minuten klaar in de koekepan.
Salade met geroosterde aardappeltjes uit de oven, parmaham, cherrytomaatjes, gedroogde tomaatjes, basilicum, veldsla en een heerlijke balsamico dressing!

Hmmmm!
Hé, dit recept ken ik, maar dan anders...quote:Hangmat schreef op 08 juni 2008 @ 21:13:

Een klassieker van mijn man,... bieten/knakworst salade...

Klinkt vies, maar wijzelf en onze kinderen vinden het echt erg lekker

-paar gekookte aardappels in blokjes

-gekookte bietjes, niet te klein snijden maar flinke stukjes of plakjes

-augurkjes of zilveruitjes

-uitje fijngesneden

-gekookt ei (of 2 of 3....)

-een appel mag er ook nog wel in

-mayo en nog wat smeuigs (ik gebruik vaak yoghurt, anders wordt het zo vet

-zout en peper

-en dont forget de knakworstjes (tijdens het schrijven bedenk ik me dat het vast ook goed zal smaken met blokjes gerookte kip)- in plaats van knakworst 3 haringen in stukjes
ook lekker:

- spitskoolsalade,

dressing van mayo, yoghurt en peper maken

spitskool snijden, een paar appels in blokjes en lekker veel cashewnoten erdoorheen... KLAAR

- perzikensalade

perziken+rucola+pistachenoten+ blauwe kaas+citroensap-olie dressing

-wortelsalade

dressing van citroen-mosterd-olie

wortel en sugersnaps blancheren

avocado+ walnoten+dressing+ rucola+ wortel + sugersnaps

- bleekselderijsalade

bleekselderij snijden en even blancheren

zomerfruit snijden (kan alles zijn: kersen, perziken, appel, ananas, meloen etc..)

dressing van yoghurt en citroensap

fruit+ bleekselderij+ dressing+walnoten

en zo kan ik nog heel lang doorgaan... ik hou van salades
Even uppen want het wordt weer warm. Eet morgen alleen ivm SartMan elders en gezien het weer leek een salade me lekker, makkelijk en gezond (ish, hang ervanaf wat erin zit)

Nu dacht ik zelf aan een linzensalade of misschien iets met mais (hier zie ik wel een salade met mais maar dan met krieltjes en daar ben ik niet zo dol op)

Wie heeft er inspiratie en ideetjes?
Zal er zelf ook nog een posten en sluit niet uit dat deze het wordt morgen:

Venkel-sinaasappelsalade

- venkel heel fijn maken met mandoline (voorzichtig! scherp )

- sinaasappel in zo dun mogelijke plakken (vang sap voor de dressing)

- rucola

- komijn (liefst vers geroosterde zaadjes, iets fijngemaakt)

- rucola + venkel in kom mengen

- maak dressing van sinaasappelsap, lepeltje honing, lepel mosterd, goede olijfolie en een snufje zout

- vlak voordat je gaat eten dressing door de venkel/ rucola dan sinaasappelplakken eroverschikken, bestrooien met komijn.

Heerlijk bij een barbeque bijvoorbeeld! NB voor de wat avontuurlijker forummers, wat chili hierdoor doen geeft een extra "kick"
hoi!

Wij maken vaak couscous salade.

couscous met koud water laten wellen, dan plakt hij minder.

Wat ik erin doe:

rode paprika, komkommer(zachte gedeelte eruit geschraapt), lente-uitje, feta, pijnboompitten en pittige tofu-reepjes/blokjes.

De dressing:

olijfolie, citroensap, peper en zout en wat knoflook.
oh ja, met couscous kan je eindeloos combineren net als pasta.

Noten smaken trouwens ook erg lekker in een couscous salade!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven