Werk & Studie alle pijlers

Toelatingstoets HBO 21+

23-02-2010 08:42 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Zoals de titel al omschrijft, wie van jullie heeft er een toelatingstoets voor het HBO gedaan?

Waar bestaat deze toets uit, hoe lang duurt de toets etc.

Zijn jullie na het slagen voor de toets, in voltijd of in deeltijd gaan studeren? Want ik weet dat er met een deeltijdstudie, je een baan moet hebben voor minimaal 16 uur p/w.

En hoe hebben jullie dat gedaan met de (eventuele) kinderen?

Ik ben van plan om dus zo'n toets te gaan maken, ik ben op het moment thuisblijfmoeder en zolang ik me kan herinneren heb ik willen doorleren, maar er kwam altijd wel "iets" tussen.

Heb doorgeleerd tot het MBO bedrijfsadministratie (avondschool) maar tot niveau 2.

Alle verhalen, positief of negatief zijn welkom.

Ben trouwens 31 jaar, dus te oud om studiefinanciering te krijgen.

Groetjes
Tussen MBO niveau 2 en het HBO zit nog MBO niveau 3 + 4.

Ik weet niet welke HBO je wilt gaan doen, maar denk je dat je het qua niveau aankunt? Of is dat juist waarvoor je de toets gaat doen?
Daar is nou juist doe toets voor.

Omdat je als volwassene uiteindelijk door ervaring, betere focus en ontwikkeling uiteindelijk op een heel ander intelligentie niveau uit kan komen dan het papiertje dat je ooit eens haalde op school.

Daarom is opleiding niet altijd een goede graadmeter voor iemands algemene ontwikkeling en kennis.

En dat werkt trouwens ook weleens twee kanten op..

Maar geen ervaring met de test verder, weet je al welke opleiding je wilt gaan doen?
..popcorn?
De toelatingstoets verschilt per gewesnte studierichting. Voor een agogische opleiding was het altijd een examen op Havo niveau voor de vakken Nederlands, Engels, Maatschappijleer en Geschiedenis.

Heb de test niet zelf gemaakt.
Met een deeltijdstudie is het niet verplicht om er een minstens 16 uur bij te werken hoor, waarschijnlijk is dat met een duale opleiding wel zo?

Iedere 21+-toets is anders. Ik heb voor mijn opleiding het eindexamen HAVO van drie vakken (Nederlands, Engels, Economie) moeten doen. Verdeeld over 2 dagen. Je kon in het halfjaar voor de toets een cursus volgen met andere 21+ers.

Een vriendin van mij heeft ook een 21+toets gedaan. Zij kreeg een iq-test.
quote:nola schreef op 23 februari 2010 @ 08:50:

Daar is nou juist doe toets voor.

Omdat je als volwassene uiteindelijk door ervaring, betere focus en ontwikkeling uiteindelijk op een heel ander intelligentie niveau uit kan komen dan het papiertje dat je ooit eens haalde op school.

Daarom is opleiding niet altijd een goede graadmeter voor iemands algemene ontwikkeling en kennis.

En dat werkt trouwens ook weleens twee kanten op..

Maar geen ervaring met de test verder, weet je al welke opleiding je wilt gaan doen?

De opleiding sociaal-juridische dienstverlening!

Dit staat op de site van de hogeschool in Leiden:

quote:Toelatingsvoorwaarden deeltijd

Een havo-, vwo- of mbo-diploma niveau 4 en minimaal 16 uur per week betaald of onbetaald werkzaam. Vanaf het tweede jaar is een baan in een relevante werkomgeving verplicht. Met aantoonbare revelante competenties kunt u de opleiding versneld afronden.

quote:Toelatingsvoorwaarden 21+

Voldoe je niet aan de eisen? Als je niet in het bezit bent van één van de vereiste diploma's en je bent bij aanvang van de studie 21 jaar of ouder, dan kun je een toelatingsonderzoek aanvragen via studeren@hsleiden.nl. De kosten hiervoor zijn ongeveer

¤ 215,-.

Vanaf het 2e jaar moet ik dus een baan hebben, die relevant is aan de opleiding.
Hoi,

Ik heb de 21 + toets ook gedaan voor ik aan mijn HBO opleiding begon. Na aanmelding kreeg ik te horen op welke vakken er getoetst werd. Bij mij was dat Nederlands, Engels en Maatschappijleer (sociologie). Ze gaven niet echt een specificatie van wat je moest leren. Ik heb toen gewoon alles waar ik mijn handen op kon leggen doorgenomen. Voor Maatschappijleer kreeg je trouwens wel een tip voor een boek. Het gaat meer om algemene kennis in de toets. Je kan het een beetje vergelijken met de eindexamens van de middelbare school. Dergelijke voorbereidingsboeken heb ik ook veel gebruikt.
Voor veel deeltijdopleidingen is het juist wel verplicht om een baan te hebben!
quote:Flashy schreef op 23 februari 2010 @ 10:23:

Voor veel deeltijdopleidingen is het juist wel verplicht om een baan te hebben!

Ik heb net gebeld met hs Leiden, meneer zei dat het 1e jaar niet verplicht is.

Pas vanaf het 2e jaar is het verplicht om een relevante baan te hebben, voor minimaal 16 uur.

Trouwens, ik denk dat je duaal en deeltijd door elkaar haalt. Bij duaal leer en werk je, bij deeltijd is het vaak dat de lessen in de avonduren worden gevolgd, en 1 dag in de week stage.

Althans, zo heb ik het altijd begrepen.
Mijn vriend heeft ook een toelatingstoets gedaan voor hij an HBO begon. Dat bestond uit een gesprekje van 10 minuten en toen was hij toegelaten.

Je hebt trouwens tegenwoordig bij veel deeltijdopleidingen de mogelijkheid om je studie in 2 delen te volgen. Je behaalt dan in de eerste 2 jaar de Associate Degree. Je hebt dan een MBO+ diploma, in de laatste 2 jaar haal je het HBO diploma. Je kunt tussentijds ook stoppen. Ik doe dat nu ook. Voor mijn AD hoef ik geen passend werk te hebben, voor de laatste twee jaar wel. Ik krijg dan dus eigenlijk de mogelijkheid om met een diploma te zoeken naar passend werk.

Ik moest van te voren een portfolio inleveren met mijn eerder verworden competenties, en op basis daarvan werd ik ingeschaald op school. Je kunt bijvoorbeeld een aantal jaar overslaan als je er al veel van weet. Was trouwens geheel kosteloos.
Tinkeldel, wat voor opleiding is je vriend gaan doen?
HBO Informatica. Ik vind het wel vreemd dat de regels zo verschillend worden gehanteerd.
Een opleiding kan zelf bepalen wat ze toetsen in de 21+ toets.

Aangezien de verschillen tussen bijvoorbeeld Informatica, SJD of Communicatie best groot zijn is het logisch dat de 21+ toets anders is opgezet.

TO: bij de Hogeschool kan je informeren hoe je je het beste kan voorbereiden op de toets.
Wat ik ook "apart" vind, is dat elke hoge school een andere prijs hanteert voor de toelatingstoets.

De hoge school waar ik de toets heb aangevraagd, rekenen ¤ 215,-

En inholland maar ¤ 95,-

En dat terwijl het om dezelfde opleiding gaat.

Vreemd....
Waarom vreemd? Dat het een toets voor dezelfde opleiding betreft wil niet zeggen dat de betreffende toets ook op dezelfde manier is opgebouwd.

Wellicht omvat de ene toets een lang persoonlijk interview en verschillende testen. De ander toets kan enkel uit een test en kort gesprekje gaan. Verschillende opzet en dus verschillende kosten.

Maar heb je al bij de Hogescholen geïnformeerd waar de toets uit bestaat en hoe je je hier op kan voorbereiden? Dat geeft je al meer houvast en inzicht.
Ik up het topic even, wellicht zijn er nog meer mensen die deze toets hebben gedaan:-)

Groetjes
Ik heb ook de 21 + toelatingstest gedaan. Ik kreeg een toets voor Nederlands, Engels, Maatschappijleer en Geschiedenis. Je kon bijspijkercursussen volgen.

Naast de toetsen kreeg ik nog de DAT test. Dat is een soort iq test. Dit moest ik op school op de pc doen.

Ik ben deeltijd gaan studeren. Voor mijn opleiding moet je alle jaren voor 16 uur per week een betaalde of onbetaalde baan hebben die aansluit bij de opleiding.

Jammer genoeg heb ik die (nog) niet en dus doe ik onderbetaald werk (stage) en vrijwilligerswerk naast mijn fulltime baan en studie. Best zwaar en een behoorlijke aanslag op mijn sociale leven maar inmiddels ben ik al weer aan het 3e kwartaal van het 2e jaar bezig.

Voor deeltijd of duaal krijg je overigens geen studiefinanciering.
Wat is het verschil tussen een deeltijdopleiding en een duale opleiding?
quote:Kate1980 schreef op 25 februari 2010 @ 23:36:

Wat is het verschil tussen een deeltijdopleiding en een duale opleiding?

Bij duaal ben je aangenomen door een bedrijf die jouw opleiding betaald. Vaak ga je dan 1 dag per week naar school, maar soms kun je ook s'avonds les hebben.

Bij deeltijd betaal je de studie zelf en studeer je dus echt naast je werk.
Zeeprest, heb je de toelatingstoets al gedaan?
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit gaat.

Ik zou graag mijn MBA halen, ik kan de test gaan doen voor ¤ 65,-

Maar hoe lang is zoiets geldig en geldt het alleen voor deze opleiding?

Daarnaast...

Stel je hebt een goede dag en je doet de toets dus erg goed, wie zegt dan dat je de (in dit geval een thuis-) studie kunt afmaken met alle gezins- en werk-zooi erbij?

Heeft iemand MBA? En hoe zwaar is deze opleiding? Ik heb MEAO net niet afgemaakt stomgenoeg maar had er niet veel problemen mee, ook verschillende MBO-2 opleidingen heel simpel gevonden.

Over 3 weken heb ik een capaciteiten-test, misschien is het handig die af te wachten maar ik ben nogal ongeduldig, wil graag nu verder...
ik heb 14 juni de test heeft iemand hem toevallig al gedaan dit jaar?

xx
Ja ik heb in april de toets gedaan, bij INHolland. Waar ga jij de toets doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven