Werk & Studie alle pijlers

Studeren: welke stad?

07-06-2010 14:28 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke stad is het leukst om te studeren?

En bij een studentenvereniging?

Graag jullie mening en de reden! Ben benieuwd (naar jullie ervaringen).
Ik ben psychologie in Leiden gaan studeren, omdat ze daar een groot aanbod aan masters hebben, en het schijnt ook wel goed te zijn daar volgens mij. Mijn andere studie ben ik ook maar in Leiden gaan doen, want studeren in 2 steden tegelijk leek me niet handig.
Liever elitair dan een pauper!
Ik las op internet soms wel té erge verhalen (meisje aantasting etc). Ik weet dat de ontgroening van Minerva bijvoorbeeld, 2 weken duurt. Best wel lang.

@Twister2010: heb jij een ontgroening dan meegemaakt? waar? en hoe was dat?
quote:Kalliope schreef op 07 juni 2010 @ 17:08:

Ik ben psychologie in Leiden gaan studeren, omdat ze daar een groot aanbod aan masters hebben, en het schijnt ook wel goed te zijn daar volgens mij. Mijn andere studie ben ik ook maar in Leiden gaan doen, want studeren in 2 steden tegelijk leek me niet handig.Ik wil ook psychologie gaan doen! Kan je me Leiden daarvoor dus aanbevelen? en beviel het je?
Ik doe het nog steeds. Ben bijna klaar met mijn tweede jaar.

Nee, dat zeg ik verkeerd... ben bijna 2 jaar bezig en heb net mijn eerste jaar afgerond. En het bevalt heel erg goed. Ben heel tevreden hier.
@TO, vergelijk ook even goed de inhoud van de studie in verschillende steden. Bij sommige opleidingen is er echt een groot verschil tussen bijv. amsterdam of utrecht.
Het hangt af van hoe stabiel/hard jij bent, of je later op een ontgroening terug kan kijken en daarom kan lachen. Van wat ik heb gehoord, proberen ze je namelijk wel echt te breken, het gaat van verbaal geweld tot niet mogen douchen en eten over je kop heen gooien/door de modder kruipen, tot vreselijke troep eten, tot vernederende acties (kus de schoen e.d.). Maar wederom, ik heb hartelijk bedankt voor het corps, dus echt weten doe ik het niet.
laneerlandaise...ik heb daar dus ook voor bedankt..en ben best benieuwd maar als je ernaar vraagt krijg je een irritant, vaag antwoord.
@ Kalliope: Heb jij in eerste instantie voor psychologie in Leiden gekozen of in eerste instantie voor de stad? en zit jij daar ook bij een vereniging?

@ Nazife: enig idee hoe ik achter dat verschil kan komen?

@ Laneerlandaise: opzich vind ik het wel iets hebben, maar aan de andere kant toch niet... Ik vind het soms dan 'gemaakt' zegmaar, zo'n ontgroening en daardoor de hechte band. Maar ik vind het ook iets hebben! Ja - tegenstrijdig.
quote:nazife schreef op 07 juni 2010 @ 17:19:

laneerlandaise...ik heb daar dus ook voor bedankt..en ben best benieuwd maar als je ernaar vraagt krijg je een irritant, vaag antwoord.hoe bedoel je? vaag antwoord?
Beio..kijk op internet bijvoorbeeld naar wat voor vakken je hebt(veel vakken die ik doe worden in amsterdam bijv. niet aangeboden en andersom) en vraag aan studenten hoe de opleiding is opgezet.
vaag antwoord= dat ze vaak uberhaupt weinig tot niks willen vertellen want dat is dan alleen voor insiders of een jongen van mijn werkgroep die vouwt elke x als we op zijn kamer aan een presentatie of iets werken zijn certificaat dubbel want dat mogen vrouwen niet zien ook zoiets..
@ Nazife: thnx voor je antwoorden!

Ik kijk binnenkort wel even op internet.

En ja, dat deel vind ik dus niet leuk van het corps. Zo geheimzinnig, maar toch vind ik het best interessant en trekt het me deels wel aan.
quote:Ti_Ta_Tuttebelle schreef op 07 juni 2010 @ 16:16:

[...]

Ben jij ook van de tijd dat Dio er nog was? Wat een gemis he, toen dat dicht ging. Heb je ook nog ouderwetsch in de rij gestaan op de laatste avond? Jup. Eerst uit in de stad, dan een frietje op het plein, en dan eindeloos in de rij staan bij Dio. Mooie tijd was dat! (oh, oh, wat dateren wij onszelf hier nu, haha)
Beio, ik wilde eerst in Amsterdam studeren. Daarna ben ik gaan kijken wat ik wilde studeren; dat werd psychologie en filosofie. Vanwege psychologie ben ik toch naar Leiden gegaan toen, en achteraf gezien was dat voor filosofie ook een goede keuze.

Ben nergens lid van, alleen van de studieverenigingen. Nu vind ik dat toch wel jammer - heb weinig sociale contacten hier - en wil ik daar volgend jaar wat actiever worden. De studievereniging van psychologie is best groot trouwens.
quote:LaNeerlandaise schreef op 07 juni 2010 @ 17:18:

Het hangt af van hoe stabiel/hard jij bent, of je later op een ontgroening terug kan kijken en daarom kan lachen. Van wat ik heb gehoord, proberen ze je namelijk wel echt te breken, het gaat van verbaal geweld tot niet mogen douchen en eten over je kop heen gooien/door de modder kruipen, tot vreselijke troep eten, tot vernederende acties (kus de schoen e.d.). Maar wederom, ik heb hartelijk bedankt voor het corps, dus echt weten doe ik het niet.Ik ga er vanuit dat dit een reactie op mij is, dus vandaar dat ik ff reageer. Ik heb duidelijk geschreven dat sommige dingen grappig zijn, maar feit blijft dat ontgroeningen over het algemeen nou eenmaal niet leuk zijn. Daar kies je voor of niet.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Ik ben echt voor groningen en dan lid worden van albertus: supermooi! Ontgroening is niet leuk maar gelukkig weet je er na afloop bijna niets meer van. Wat je ervoor terugkrijgt is het meer dan waard. Ik ken inmiddels flink wat studentensteden maar er gaat echt niks boven Grunn.

Psychologie is prima en volgens mij kun je aan de rechtenfaculteit ook bestuurskunde volgen. Het mooie aan groningen is dat het een groot dorp is met de meeste verenigingen, geen sluitngstijden van kroegen en omdat het zo ver weg is in het weekend ook gezellig. Delft en leiden zijn echt heel suf, amsterdam wel erg groot en onbetaalbare kamers. Utrecht is dan een goede 2e optie zou ik zeggen.

Trouwens in groningen heb je de KEIweek in augustus, dan kun je kennismaken met alle verenigingen. weet niet of andere steden dat ook hebben?
quote:Madieken schreef op 07 juni 2010 @ 17:32:

[...]

Jup. Eerst uit in de stad, dan een frietje op het plein, en dan eindeloos in de rij staan bij Dio. Mooie tijd was dat! (oh, oh, wat dateren wij onszelf hier nu, haha)

Hahaha ja. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dusdanig elke week een frietje ging eten op de KK dat men mij daar bij naam kende en een speciaal frietje voor mij had, zoals ik hem het liefst at.

Misschien kennen wij elkaar ook wel, haha.

Waar ging jij uit voor het frietje en Dio?
anoniem_93196 wijzigde dit bericht op 07-06-2010 18:03
Reden: Even relevante vraag toevoegen.
% gewijzigd
Sabry: volgens mij hebben alle studentensteden een introweek.
quote:Strik schreef op 07 juni 2010 @ 15:54:

[...]

Precies wat je zegt, het moet bij je passen. Ik heb het gevoel dat je daar nogal aan twijfelt, en bij twijfel zou ik niet bij het corps gaan maar een iets vrijblijvender/opener vereniging zoeken.

[...]

Groningen is ook héél erg een verenigingenstad als je er niet vandaan komt.

Wat vind je belangrijker? Een goede universiteit of een leuke stad? Persoonlijk zou ik in ieder geval niet voor een stad kiezen om de vereniging (vind het daar bij jou een beetje op lijken, weet niet of dat ook zo is hoor!).

(nog niet verder gelezen, dus misschien ben ik mosterd, maar....)

Vind je echt dat Groningen een verenigingenstad is? Ik heb er gestudeerd en vond het heerlijk, was geen lid van een gezelligheidsvereniging, maar wel actief bij de studievereniging en een sportvereniging. Ik vind het voordeel van Groningen juist dat er heel veel dingen zijn waar je actief in kunt participeren om mensen te leren kennen zonder dat je perse lid hoeft te worden van een gezelligheidsvereniging.

Ik vond Groningen een heel fijne stad om te studeren, ik heb ook een jaar in Utrecht gestudeerd, maar kon daar moeilijker mijn draai vinden. Ik vond het fijn dat het een kleinere, overzichtelijke stad is. Het centrum is heel compact en als ik alleen in de stad terecht kwam, kwam ik altijd andere mensen tegen. Ook in Groningen wordt van alles ondernomen (ja misschien minder dan in Amsterdam, maar je hoeft niet alles tegelijkertijd mee te maken toch?).

Volgens mij maakt het overigens niet zo heel veel uit waar je gaat studeren, ik zou minder snel kiezen voor steden als Amsterdam en Rotterdam, juist omdat er minder studenten zijn. Bovendien wonen, met name in Amsterdam, heel veel mensen nog thuis en is het daardoor moeilijker om een leuk actief leven op te bouwen. Maar waar je ook gaat studeren, wordt ergens actief, of het nu sporten, gezelligheid, debateren, cultuur, muziek maken of iets anders is. Samen met mensen iets doen maakt elke stad een thuis.
Als je bouwkunde wilt gaan doen, houd er rekening mee dat de TU een numerus fixus wil invoeren. En ga vooral naar de open dag. Veel mensen kiezen voor Bouwkunde als ze niet weten wat ze willen studeren, een deel daarvan is ook snel weer weg.
quote:germanwings schreef op 07 juni 2010 @ 15:15:

[...]

Ik had jou nooit als vindi ingeschat eigenlijk.Bij Albertus zijn de meisjes leuker.
Maastricht heeft PGO, en 365 kroegen...
PGO? het aantal kroegen maakt me niet veel uit, wat kleins vind ik gezelliger!
ProbleemGestuurd Onderwijs

www.nl.wikipedia.org/wiki/Probleemgestuurd_onderwijs
quote:Ti_Ta_Tuttebelle schreef op 07 juni 2010 @ 18:02:

[...]

Hahaha ja. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dusdanig elke week een frietje ging eten op de KK dat men mij daar bij naam kende en een speciaal frietje voor mij had, zoals ik hem het liefst at.

Misschien kennen wij elkaar ook wel, haha.

Waar ging jij uit voor het frietje en Dio?

Ik was van het alternatieve, dus Roosje of de Gonzo (en nu dateer ik mezelf helemaal! Heet al weer een hele tijd ndrgrnd!) Studeerde rechten, dus TIS feesten in de Drie Gezusters. En eindeloze zomeravonden op het terras op het Koningsplein. Bij de Deut kwam ik vaak genoeg dat ik er op mijn verjaardag appeltaart kreeg... Goede kans dat we elkaar wel eens zijn tegengekomen: zo groot is Nijmegen niet, en bij Dio kwamen naar mijn idee altijd dezelfde mensen.

En jij?
anoniem_81961 wijzigde dit bericht op 07-06-2010 20:43
Reden: te snel geklikt
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven